Bum Bum Pardubice Bum

Rozhovor

Dne 28. dubna 2007 se v Malé hale ČEZ Arény v Pardubicích konal 3. ročník největšího srazu bubeníků z celé České republiky – Bum Bum Pardubice Bum. Na této akci jsme nemohli chybět ani my. Na naše otázky nám odpověděl jeden z pořadatelů Zdeněk Ozzy Chlumecký.

Před pár hodinami skončil 3. ročník festivalu Bum Bum Pardubice Bum. Jak byste ho v krátkosti srovnal s ročníky předcházejícími?

V tuto chvíli, krátce po skončení letošního ročníku, mi v souvislosti s ročníky předchozími běží hlavou hlavně jedno jediné – nové nápady, vylepšení novinek z loňska, další kroky a představy, na které bychom před rokem neměli ani odvahu pomyslet. Všichni, co se během celého roku starali o přípravu na tento ročník, odvedli velký kus práce. Určitě to neznamená, že na minulých ročnících se pracovalo méně. Je to hlavně tím, že jsme se z některých drobných chyb a postřehů ponaučili a udělali spoustu věcí trochu jinak. Každý, kdo přivádí na svět podobný nový, tolik rozmanitý a tvárný projekt ví, že jeho vývoj není nikdy hned od počátku jednoznačný a ideální.

Samozřejmě, že to není pouze zásluha nás pořadatelů, obrovský podíl na zdaru celé akce mají v den konání akce všichni protagonisté – účastníci festivalu i ostatní vystupující umělci.

Podle mého názoru se tento ročník povedl. Svědčí o tom jak větší účast bubeníků, jejichž počet se přiblížil čtyřiceti, tak i podstatně vyšší návštěvnost diváků.

Hlavně nám již teď začínají chodit ohlasy a až s podivem jsou všechny velmi kladné.

Na rozdíl od minulých ročníků jste měli letos přece jen o něco bohatší program. Vyměnili jste Batucadu za FullContact a přibyl Vám v programu další koncert. Tím myslím vystoupení skupiny EastPark. Chcete i v ročnících příštích rozšiřovat program?

Tak především bych chtěl říci, že ještě před festivalem samotným se mě hodně lidí ptalo, zdali i letos vystoupí po bubenickém show skupina Batucada. Lidem se tento bubenický orchestr velmi líbil. Nicméně je nutností program obměňovat. Když pátý ročník uděláme stejný program, šestý ročník zůstaneme na Aréně sami.

Jediné co chceme zachovat (a tak to i zůstane) je bubenické show. Na něm je celý festival postaven a proto se také tento bubenický den koná. Dalo by se říci, že bubenické vystoupení je nosnou částí festivalu a vše ostatní je pouze doprovodný program. Na straně druhé je pravdou, že právě tento „pouze doprovodný" program nemůžeme ani v nejmenším podcenit. Diváci se přijdou podívat na bubenické show a pak samozřejmě čekají, co bude dál.

Letos jsme pozvali FullContact Romana Vrány a mohu bez zaváhání říct, že to byla velmi dobrá volba. K tomu bych se, ale chtěl dostat později. Co se rozšiřování programu týče nám přibylo vystoupení kapely EastPark a během odpoledne probíhalo vedle Arény grilování a losování o dárkové koše.

Jak budeme rozšiřovat a měnit program v ročníku příštím – přiznám se, že sice nějaké nápady a podrobnější náznaky v hlavách či na papíře máme, ale konkrétnější podobu bude tato část festivalu dostávat průběžně po celý rok, v tuto chvíli není jistého nic. Záleží na spoustě a spoustě různých okolností, jako jsou zejména např. finance apod.

Říkal jste, že se ještě vrátíte v našem rozhovoru k FullContactu. Povězte nám k nim něco.

Nápad pozvat skupinu FullContact vznikl v době, kdy jsme jednali s Romanem Vránou o jeho účinkování na místo leadera bubenické show. Již po několika prvních okamžicích společné práce s tímto nevídaným, pohodovým a zároveň dynamickým chrličem nápadů bylo jasné, že tato spolupráce bude obrovským přínosem pro celý festival.

Výsledkem je nejenom vynikající koncert kapely FullContact, ale i novinka v tvorbě a secvičování skladeb pro hlavní program, na kterém se podíleli členové skupiny Vojtěch Kudrnáč a Petr Mori. Tím, že byli jako leadeři tři, vnesli do bubenického show každý to své. To si myslím, že byl jeden z velkých přínosů pro tento ročník.

Nechci tady zabíhat do detailů, myslím si, že to ani není smyslem tohoto rozhovoru, ale rád bych ještě poznamenal, že pokud bude možnost s Romanem připravovat i ročník příští, už teď vím, že ten bude zase o pěkný kus lepší.

Bylo letos ještě něco o čem si myslíte, že udělalo tento ročník lepším než ročníky předchozí?

Určitě. Jsme velmi rádi, že se nám podařilo k akci přizvat firmy Harmony Music a M-Lights, které se nám postaraly o velmi dobrou zvukovou a světelnou aparaturu. To ale podle mého nejvíce ocenil divák samotný, protože nejen bubenická show, ale i další program, jak se říká „pěkně tlačil". Když máte k dispozici takový kvalitní světelný a zvukový park, hned se s koncertem dá udělat o větší kus lepší práce.

Další drobné vylepšení vzniklo díky tomu, že měl FullContact v podmínkách svého vystoupení i požadavek na videoprojekci. Podařilo se nám ji zajistit a tak jsme se rozhodli, že když bude k dispozici, využijeme ji i pro bubenické show. I to si myslím, že byla dobrá volba.

Po EastParku jste měli stejně jako minulý rok ohňovou show a vystoupení kapely Stresor. Jak příští rok?

Jak jsem se již zmiňoval, jsme nuceni program obměňovat a to určitě ne z důvodů, že to či ono vystoupení bylo dobré nebo špatné. Je to prostě nutnost, které se nevyhneme. Letos jsme polské Pouliční divadlo Živly se svým pyrotechnickým a ohňovým show měli již podruhé. Příští rok musí být něco jiného. Co se vystoupení skupiny Stresor týče, tam také ještě nevíme. Tento koncert je hlavně proto, aby si návštěvníci na konci tohoto dne zatancovali, pobavili se a zbavili se posledního zbytku energie co jim po tomto dni ještě zůstal pod kůží.

Nejsem sám kdo rozhoduje o dramaturgii festivalu a navíc, jak jsem již říkal, otázka doprovodného programu je pro tuto chvíli stále otevřena.

Přemýšlíte již dnes, pár hodin po skončení festivalu, nad ročníkem příštím? Kdy se bude konat a na co by se mohli bubeníci i návštěvníci těšit? Nebo je ještě brzy na tyto otázky?

V každém případě jsme v tuto chvíli všichni hlavně plni dojmů z ročníku letošního. Již jsem zmiňoval i to, že mezi postřehy z proběhlé akce patří i nápady na další vylepšení a zpestření ročníku příštího. Určitě bychom chtěli ustálit termín konání, aby se stal tradicí, aby nad ním nemusel nikdo dlouho přemýšlet. Aby každý věděl, že poslední sobotu v měsíci dubnu je Bum Bum Pardubice Bum. Tím dnem pro rok 2008 je 26. duben.

Dále chceme začít více spolupracovat a komunikovat s bubeníky samotnými, a to v průběhu celého roku. Pokud se nám toto podaří, tak přesně v tomto místě vidím pro příští ročníky velký přínos. Již po tomto ročníku nám začaly přicházet na naši e-mailovou adresu (bum [at] bumbum.cz) podněty a nápady od bubeníků samotných. Náš správce webu Akela otevřel k této diskusi na našem serveru i chat. Chceme aby se bubeníci podíleli na tvorbě svého bubenického dne. Není to určitě proto, že bychom jako pořadatelé nedokázali další ročník uskutečnit nebo že bychom snad byli u konce s nápady. Je to hlavně proto, že chceme, aby tento den byl jednou opravdu Dnem bubeníků. Nepodaří se nám tuto myšlenky dokonale zrealizovat, když nám právě oni nepomohou se svými nápady, názory a připomínkami.

Takže kontakt s bubeníky během roku funguje převážně přes internet a Vaše webové stránky?

Dá se to tak říci. Vzhledem k tomu, že jsme letos měli bubeníky například z Prahy, Jičína, Ostravy, nebo Znojma, nedá se to snad ani jinak. Po prvním ročníku jsme měli webové stránky pouze se zaměřením na tento festival. Dnes se z těchto stránek díky jejich webmasterovi stal vcelku velmi rozsáhlý hudební server, kde si může každý po zaregistrování se do systému vyinzerovat v podstatě cokoli, co se muziky týče. Mohou se zde prezentovat kapely, akce, festivaly, kluby, motosrazy a mnoho dalšího. Vše je bezplatné. (Pozn. redakce: www.bumbum.cz)

Co by jste chtěl říci na závěr?

Určitě bych chtěl poděkovat všem bubeníkům, kteří do Pardubic letos přijeli a díky nímž tento den byl takový jaký byl. Ještě jednou bych rád poděkoval Romanu Vránovi, který se nesmazatelně vepsal do historie této akce. Díky patří i kapelám, které se festivalu zúčastnily. Dále pak našim partnerům bez nichž se žádná podobná akce nedá realizovat.

V neposlední řadě ale musím nejvíce poděkovat lidem, kteří tento festival připravovali. Pořadatelé a brigádníci, kteří již od pátku pracovali na Aréně a opouštěli ji v neděli nad ránem.

Byl jsem na festivalech kde u vstupu postává pět až šest pořadatelů, u šaten pro účinkujících jsou další tři a po areálu se pohybuje další spousta lidí s visačkami a vysílačkami. Tým lidí okolo Romany Šárovcové je malý, ale každý jeden ví co má dělat a je schopen zaskočit za druhého. Je až s podivem, jak tak malý počet lidí je schopen zabezpečit chod celého festivalu a to zcela bezchybně. To jsou ti, kterým chci touto cestou poděkovat nejvíc.

Děkuji za rozhovor a ať se příští ročník vydaří.

Foto: Moško Petr – GM FOTO s.r.o.