Akai Head Rush E2

Modrý ruch
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
6 850,00 Kč

Halóó, alóó, lóó, óóó, óóó… Nebojte, to není tisková chyba, to já jen navozuji atmosféru a zvu vás k testování efektu HeadRush E2, jehož výrobcem je firma AKAI a určen je pro kytary, baskytary a co já vím ještě pro jaké další nástroje….

Je vším, čím chcete aby byl…

Ne, to opravdu není, protože by také klidně mohl být, dle mé ženy, vysavačem nebo žehličkou. Tedy, je to v jedné „osobě" digitální delay, tape echo se čtyřmi nezávislými výstupy a přehrávač smyček s možností vrstvení. Záměrně se celou dobu vyhýbám slovu „multiefekt". Nechci vzbudit dojem, že jde o nějakou plastovou hračku s trojmístným displayem a pochybnými pedálky. Náš Head Rush je opravdu víceúčelovým zařízením. Už na první pohled je naprosto profi a navíc nebezpečně krásný.

Modrý „ruch"

Kytaristé i basisté jsou národem ortodoxním. Mají své oblíbené pastičky od Bossů, Ibanezů, MXRů či DODů. Firmám dá občas dost zabrat, aby se dostaly na seznam muzikantské přízně. Hudebníci si taktéž často kupují zařízení, která viděli u svých slavných vzorů. Nakolik se pak podaří z nástrojů a příslušenství vyrazit zvuk podobný zvuku svého miláčka už nechám na nich. Já dnes podrobím recenzování efekt Head Rush. Na tento přístroj ve verzi E1 už byl v našem časopisu napsán test v lednu roku 2000, kde byl ale součástí celé efektové řady. Nyní mám k dispozici jeho vylepšenou verzi E2, která určitě stojí za plnohodnotný a obsáhlejší článek. Profesionálové jistě vědí, že firma AKAI se nezabývá pouze výrobou magnetofonů, ale distribuuje na trh nejšpičkovější samplery, vokální procesory a analogové filtry. Pro mě je jméno Akai synonymem kvality. S tímto pocitem jsem přistoupil k rozbalení poměrně velké krabice.

Uvnitř jsem nalezl krásný modrý přístroj. Je celokovový. Čelní tmavě modrá deska je ke zbytku černého matného chasis přišroubována imbusovými šrouby. Veškeré popisky jsou vkusné a celý efekt působí naprosto precizním dojmem. Spodní strana má čtyři protiskluzové gumové podložky. Na podlaze je přístroj naprosto stabilní. V krabici jsem dále nalezl 9 V adaptér s dostatečně dlouhou šňůrou. Hmotnost přístroje je více než jeden kilogram.

Vstupy a výstupy

Head Rush disponuje jedním vstupem a pěti jackovými výstupy. Možná si někdo z vás řekne, zda to není trochu moc? Přiznám se, že trochu luxus to je. Standardní jsou INPUT a MIX, tak jako u všech slušných jiných „krabiček". Zbývající HEAD1 až HEAD4 jsou samostatné výstupy jakoby přímo z jednotlivých hlav páskového echa. Dle anglického přiloženého manuálu musí mít kytarista čtyři nezávislé aparáty do nichž pak jde zpožděný signál. Hmm, tak to až budete hrát ve Wembley. Zbývá jen dodat, že na této straně nalezneme i napájecí zdířku.

Čelní panel a jeho ovládací prvky

Přistupme k tomu, co nás hudebníky zajímá nejvíce - tedy jaké máme možnosti a s jakými parametry můžeme hýbat. V zásadě lze říci, že základní ovládací prvky zůstaly stejné jako u předchozího jednoduššího modelu. Celému přednímu panelu vévodí dva kovové nožní spínače a šest otočných potenciometrů s perfektně vyváženým chodem. První spínač opatřený kontrolní zelenou LEDkou zapíná a vypíná efekt (spouští či vypíná loop), druhý slouží k nastavení TAP tempa nebo spouští nahrávání loopu či jeho přehrávání další vrstvou - overdubbing. Knoby jsou umělohmotné s jasně viditelnou orientační čárou (viděl jsem na ně i v přítmí rokáčů). Potenciometry fungují jak pro delay, tak i pro echo. Proto jsou popisky nejen nad prvky, ale i pod nimi a jsou vyvedeny ve žluté barvě - delay, a v zelené - Echo. Bílé jsou pak určeny všeobecným funkcím a looperu. Vím, zní to trochu překombinovaně, ale vůbec to neruší design a v praxi si toho ani nevšimnete. První z nich - LEVEL určuje výstupní hlasitost. Pokud jste připojeni na výstup MIX, pak tímto potenciometrem mixujete hlasitostní poměr mezi vaším přímým hraným signálem (Dry) a zpožděnými repeaty (Wet). Toto platí pro delay a echo. Další potenciometr HF DAMP nastavuje vysokofrekvenční útlum pro oba režimy. Pro laiky je to jakoby simulace zatlumení místnosti. Buď se odráží ostře, či zatlumeně, jakoby „pod dekou". Výrobce udává, že zastřením dosáhneme analogového zvuku. Toto je čitelné zejména v módu TAPE ECHO, kde zastření opravdu přidává na „analogovosti". Přiznám se, že jedno takové analogové mechanické echo Copicat od britské firmy WEM vlastním, a pro tuto příležitost jsem ho na porovnání zprovoznil. Dělal jsem, že neslyším hukot pásky šoupající se přes hlavy, které pamatovaly ještě Lenonovu neostříhanou kštici. Možná bylo moje echo více „vintage", ale komfort při práci s Akaiem je nesrovnatelně větší a kvalita zvuku také. Dalším prvkem na řadě je FEEDBACK (pro oba režimy). Asi netřeba zdůrazňovat, že tato funkce nastaví počet opakování (repeats). U napodobení starých páskových ech je dobré feedback dávat co nejméně a vytvořit tak charakteristický „rockabilly" zvuk. Toto fungovalo stejně účinně i u delay. Čtvrtou funkcí je TIME COARSE/TIME. U delay se jedná o hrubé nastavení času mezi jednotlivými repeaty. Maximální hodnotu uvádí výrobce 1.45 sec. Tuto funkci můžeme taktéž ovládat pomocí pravého nožního spínače. Místo bezmyšlenkovitého bušení nohou o podlahu ťuknete párkrát (stačí 2 x) na spínač např. podle tempa rozjíždějící skladby a máte to nastaveno.

K této funkci v režimu delay se váže pátý potenciometr - TIME FINE. Tímto ještě lépe došteluje hráč repeat. U echa nazývá výrobce funkci HEAD GAP - tedy doslova „mezera" v hlavě či hlavách. Nejde o nic jiného, než že mezi druhou a třetí hlavou (repeatem) vznikne větší časová prodleva. V zapomenuté praxi minulého století bylo toto možno vytvořit skutečným mechanickým posunem jednotlivých hlav od sebe.

Poslední potenciometr RATIO nastavuje postupné doznívání mezi první a čtvrtou hlavou v režimu echo. Na předním či spíše horním panelu ještě nalezneme dva dvoupolohové malé přepínače - první LOOPING LEVEL s možnostmi VARI a FIX. K čemu slouží? Pokud nastavíte Fix, je hlasitost loopu neměnná a neovlivnitelná. Hraje tak, jak byla nahrána. V režimu Vari můžete smyčku zeslabit či zcela stáhnout potenciometrem LEVEL. Dalším přepínačem je LOOPING TIME. Sám název napovídá, že půjde o délku samotné smyčky. Tedy při zapnutí NORMAL můžete nahrát až 23.8 sekund v CD kvalitě, tedy 44.1 kHz (při over-dubbingu je to 11.9 sec). U funkce EXTEND prodlužujeme čas na 35.6 sec, ale zároveň klesá frekvence na 29.4 kHz (u over-dubbingu 17.8 sec).

Zhruba uprostřed přístroje je bílé tlačítko a nad ním tři LED diody - červená pro signalizaci looping, žlutá - normal delay a zelená - tape echo. Upozorňují uživatele na aktivaci jednoho ze tří režimů. Bílým tlačítkem je pak možno tyto mezi sebou přepínat. Hráč během produkce spíše ocení přepínání pomocí nohou. Je nutné zmáčknout oba nožní spínače naráz a režim změnit.

Práce s Head Rushem

Strávil jsem s tímto přístrojem opravdu dlouhou dobu, hrál si s ním, absolvoval dva koncerty a jedno experimentální duo vystoupení. Půjčil jsem ho i našemu kytaristovi, který ho potom odmítal vrátit. Musím říci, že jsem si ho velmi oblíbil a s těžkým srdcem ho budu vracet. Ale dost výlevů, pojďme k testování. Delay i echo jsou po stránce ovládání velmi uživatelsky přítulné. Během doslova pár vteřin přenastavíte všechny parametry. Máte výbornou vizuální kontrolu tempa, neboť pravá TAP dioda stále bliká. Odpadá to otravné škrtání do strun před začátkem skladby, kdy se kytarista snaží dorovnat repeaty do tempa skladby.

Oba nožní spínače reagují okamžitě a velmi citlivě. Nepřepínají, pouze spínají. Jsou celokovové, proto si myslím, že něco vydrží. Smyčky nahráváme stejně jako u předešlého modelu: pravým spustíme nahrávání a sešlápnutím levého rovnou přehráváme loop. Nic víc, nic míň. Vždycky jsem si myslel, jak hraju přesně, jak moje groovy šlapou, ale po pár smyčkách jsem zjistil, že není nad pokoru a skromnost. Jakmile loop špatně spustíte nebo vypnete, hned je cítit, jak sebou „škube". Problém nastává, když chcete nahrát např. smyčku s předtaktím. Ale tento přístroj není žádný magneťák. Čas, který máte k dispozici, je dost a dost dlouhý na vyjádření smysluplné hudební myšlenky. Předskakovali jsme s kolegou houslistou v rockovém klubu před Romanem Dragounem. Vždy jsem nahrál loop a střídavě jsme do něj improvizovali. Krásně jsme si vystačili sami. Já osobně bych raději uvítal místo overdubbingu spíše funkci REPLACE - nahrazení, tedy okamžitou výměnu smyčky za jinou. Například subdominantní za tónickou či jinak. Taktéž by Head Rush mohl mít externí výstup na sluchátka např. pro lepší souhru s bicími apod. Uvítal bych i možnost hlasitostní korekce - mixu dohrávek s přednatočeným loopem. Během vystoupení jsem musel stahovat nástroj, abych slyšel smyčku pod ním. Pokud jedete pouze do komba nemáte možnost dohrávku stáhnout a zvýraznit přednatočený loop.

Nad použitím pěti aparátů v režimu ECHO jsem kroutil hlavou. Nakonec jsem to vyzkoušel ve studiu. Rozhodil čtyři výstupy z hlav po panoramě a neefektovaný signál spustil z prostředku. Ve sluchátkách máte pocit jakoby vám signál rotoval okolo hlavy. Abych byl upřímný, zase tak velký šlágr to není, protože zaplácnete čtyři stopy jen pro kytaru, ale možnost je to zajímavá a inspirativní. Na moje gusto by zvuk echa mohl být špinavější, ještě více analogovější. Podařilo se mi nastavit v obou režimech naprosto stejný zvuk, proto by se mělo echo více lišit. Ten můj starej „páskáč", co jsem o něm psal výše, umí ještě reverzní (obrácený) chod. Vzniká tak nenapodobitelný nakmitávající zvuk pro tato echa typický. Myslím, že by tento revers neměl být pro digitální inženýry žádným problémem.

Na závěr chci říci jen tolik, že tento elegantní, bytelný a zvukově parádní výrobek opravdu stojí za to mít. Zkuste se podívat na ceny delayů konkurenčních firem, porovnejte jejich obslužný komfort a srovnejte ho s naším Akaiem. Zde si kupujete totiž opravdovou kvalitu.