AKG Perception 420

Velkomembránový kondenzátorový mikrofon
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 490,00 Kč

Jistě se mnou budete souhlasit, že základem každého dobrého mikrofonu je jeho schonost co nejvěrněji zachytit zvukovou realitu. Plasticita a smysl pro detail, toť nejvyhledávanější deviza tohoto technicky náročného přístroje. Pokud je navíc cena v takzvaně „mírném pásmu", pak netřeba již déle váhat. Mudrování nad kvalitou výrobků proslulé rakouské firmy AKG je, myslím, již zbytečné, vždyť AKG, obrazně řečeno, je zčásti zvuk sám…

Již poměrně dlouhou dobu hodláme do naší mikrofonní výbavy zakoupit nějaký mikrofonní pár, který by disponoval všemi třemi chakteristikami (kardioida, koule a osmička). Tato univerzálnost je velmi výhodná, protože ji oceníte zejména při nahrávání v terénu. Jednopalcových kardioid máme docela dost, ale ty mikrofony s kulovou chakteristikou by se nám šikly. Hledali jsme tedy s kolegou různé alternativy, jak kvalitativní, tak cenové. Ne každý mikrofon totiž všemi třemi charakteristikami disponuje a ne každý se pak pohybuje ve snesitelné cenové relaci. Při brouzdání padlo mé oko na mikrofon legendární rakouské firmy AKG, konkrétně na model Perception 400. Má všechny tři charakteristiky, cena mírná, no… co víc si přát?! Radil jsem se s přáteli, slovo dalo slovo a my dostali nabídku otestovat dvojici zcela nových modelů řady Perception. K rozhodnutí nabídku přijmout z mé strany přispěl i fakt, že jsem již testoval model Perception 100 a 200 v terénu a s oběma jsem byl velmi spokojen.

Zostřené vnímání

Mikrofony jsou dodávány v aluminiovém kufříku. Uvnitř jsme nalezli mikrofon samotný, odpružený držák a nahradní gumičku do držáku. Mikrofon má světle modrou metalízovou barvu, koš od těla odděluje poniklovaný prstenec. Tělo mikrofonu je vyrobeno ze slitiny zinku a hliníku. Na přední straně pod prstencem je přepínání tří již zmiňovaných charakteristik (osmička, kardioda a koule). Pod tímto přepínačem je plastické a velice elegantně provedené logo firmy. Na zadní straně jsou další dva přepínače. První z nich je filtr hlubokých kmitočtů, který zabírá na 300 Hz o 12 dB/oktávu. Tento v praxi dunění spodních kmitočtů opravdu účinně odmázne. Druhý přepínač umožňuje aktivovat útlumový článek –20 dB. Mikrofon pak zcela vklidu zvládá natáčení i velmi hlasitých zdrojů, jako je kytarový či baskytarový box nebo bicí nástroje až do hodnoty 155 dB SPL. Dvojité, taktéž poniklované ocelové ochranné pletivo kryje jednopalcovou kapsli s dvojitou membránou. Pletivo je na rozdíl od některých jiných mikrofonů velmi pevné a odolné. Jeho hustota navíc zabraňuje pronikání velkých zvukových rázů na kapsli mikrofonu. Oproti modelu 400 je Perception 420 delší, robustnější a má také větší snímací plochu pro kapsli. Pavouk nebo-li protiotřesový držák je celokovový (hossana…). Pouze kloub ke stojanu je z tvrzeného plastu. Pamatuji si, že jedinou vadou u modelu Perception 100 a 200 byla skutečnost, že se kloub špatně utahoval a měl tendenci pod těžkým mikrofonem pozvolna klesat. U modelu 420 není po této drobnosti ani památka. Kloub má totiž krokový chod. Mikrofon do pavouku pevně zašroubujete. Na spodku je otočný prstenec se závitem. Výhodou je pak, že můžete dát mikrofon i směrem dolů. U pavouků bez závitu riskujete v této poloze vypadnutí mikrofonu.

Mikrofon je dle výrobce konstrukce „true condenser"- tedy s externí polarizací a nikoliv pouze elektret. Výhodou této konstrukce je totiž dlouhodobá stabilita a neměnnost zvukového charakteru. Firma AKG zpracovala tento model podle požadavků a připomínek zvukařů z celého světa a své šedesátileté zkušenosti v oboru snímání zvuku. Chasis mikrofonu je navrženo v Rakousku a výroba v čínské továrně probíhá pod přísným dohledem rakouských specialistů. Přenášený frekvenční rozsah nového Perceptionu je 20 Hz až 20 kHz při citlivosti 28 mV/PA (-31 dBv +/-3 dB). Impedance je uváděna v hodnotě 200 Ohmů. Maximální akustický tlak, který by měl tento „jednopalec" být schopen zpracovat udávají specifikace v hodnotě 135 dB (při útlumu -20 dB) při 0,5% zkreslení na 1 kHz. Z dalších technických údajů jmenujme dynamický rozsah 139 dB, vstupní ekvivalentní šum 16 dB a odstup signál šum 78 dB (podle vážené křivky A). Nakonec doplním ještě hmotnost mikrofonu 0,525 kg.

Vyrážíme do akce

Poté co mikrofony dorazily, provedl jsem pln nedočkavosti první test na mluvené slovo. Tomuto testu říkám „suchý", protože většinou rychle odhalí zvukové nesrovnalosti. Ke komparaci jsem použil dva mikrofony. První z nich byl americký ADK (model Hamburg, jehož test vyšel v předminulém čísle našeho časopisu). V porovnání s AKG 420 je o něco levnější a je určen především pro zpěv a dřevěné dechové nástroje. Druhým byl můj Audix CX 111, který je naopak dražší. Po natočení krátkého testu jsem si všechny vzorky pečlivě poslechl, jak na monitorech Alesis One, tak na studiových sluchátkách Beyerdynamic DT 990. Mezi Audixem a AKG byly rozdíly tak malé, že jsem si je spíše vsugeroval. Přišlo mi, že Audix má o něco sametovější a jemnější charakter. AKG mě zase velmi zaujalo přírodním témbrem. Zvuk byl prokreslený, detailní. Těžko se to slovy popisuje, ale zapůjčili mi jednou z rozhlasu legendární C 414 na snímání jakéhosi sóla. Když jsem si později poslechl záznam, přišel mi na první poslech příliš placatý a ostrý. Čím jsem ho však déle poslouchal, tím více se mi líbil. Naše Perceptiony mi tento sound maličko připomněly, tedy alespoň do té doby, než jsem mikrofon otočil a zjistil, že mám zapnutý basový filtr. Po jeho vypnutí zvuk zbytněl a zakulatil se. Dynamicky je s Audixem stejně, barevně však jinde. A to je přesně to, co potřebujeme. Mluvené slovo ve studiu jsme natáčeli přes kardioidní charakteristiku a jako preamp jsme používali Toft ATC-2 s vypnutým ekvalizérem. V záznamu ADK versus AKG už byly slyšitelné rozdíly. ADK byl mnohem placatější a ostřejší. Jakoby mu chyběla plnost. Na mluvené slovo u mě tak jednoznačně zvítězil AKG 420.

V úvodu jsem ale psal, že AKG Perception 420 hodláme využívat hlavně v terénu, tedy jako mikrofonní dvojici. Sám výrobce mikrofony doporučuje hlavně pro techniky A/B, X/Y a M/S - tedy pro prostorové snímání povětšinou akustické hudby. První testování proběhlo tedy v Jirkově, v krásném sále ZUŠ, kde jsme natáčeli CD pěveckého sboru chomutovského gymnázia. AKGčka sloužila jako hlavní pár A/B s kulovou charakteristikou. Na ORTF jsme použili 2x Rode NT 1000, sóla pak snímali Audixem CX 111 a ke snímání klavíru jsme použili dvojici AKG C 391 s kardioidní vložkou. První část natáčeného materiálu byla čistě sborová, tedy a capella, druhá pak s doprovodem klavíru. Nabraný materiál jsme monitorovali jednak přes sluchátka a jednak přes monitory KRK. Zvuk z AKG byl velmi kulatý a detailní. Díky kulové charakteristice a příjemnému dozvuku sálu jsme celkem věrně sejmuli sbor i s prostorem. Nutno také dodat, že k tomu nemalou měrou přispěla vysoká hudební úroveň sboru a vynikající profesionalita obou sbormistrů. Při mixu ve studiu jsme korekční úpravy použili už jen velmi málo a to hlavně při ořezu basových frekvencí u mikrofonní dvojice snímající klavír. Protože nám přišlo, že klavír (i přes své zakrytí paravánem) do tracků prostorových mikrofonů leze až moc, přepnuli jsme během natáčení skladeb s klavírem oba testované Perceptiony na kardioidu a tím přeslech částečně eliminovali.

Náš další test bylo pořízení nahrávky živého koncertu. Jednalo se o skladbu The Armed Man soudobého britského skladatele. Jde o poměrně monstrózní sborovou kantátu s orchestrem složeným z žesťů, dřev, hromady bicích nástrojů, perkusí, klavíru, kláves a velikého sboru, který musí orchestr vpodstatě přeřvat. Natáčelo se v městském divadle Děčín. Díky počtu účinkujících byl vůbec problém dostat všechny na pódium. Britský dirigent neustále šachoval s posazením nástrojů. My jsme opět použili AKG Perception 420 jako pár A/B. Vše jsme snímali z vysokých stojanů kvůli odstupu šumů a ruchů. Sborové těleso vzniklo spojením britského a českého sboru. Již při generálce jsme museli použít všechny Low Cut filtry, které jsme měli, protože rezonující pódium dělalo své.

Snímání bylo v podstatě stejné jako v předchozím případě, jen modely 391 jsme tentokrát použili na přizvučení sboru, neboť se v něm střídala i sóla, která bylo dobré alespoň částečně vytáhnout. I zde se nám AKG Perception 420 s použitím kulové charakteristiky osvědčily naprosto na jedničku.

Závěrem

Na tomto místě většina recenzentů provede shrnutí a vyřkne svůj verdikt. Já to dnes zkrátím. Mikrofony AKG Perception 420 mě i mého kolegu oslovily natolik, že je už prostě nebudeme vracet a místo nich zašleme pouze patřičný finanční obnos na účet distributora. Jen poznámka směrem k výrobci. Pokud jsou Perception 420 určeny hlavně pro prostorové snímání, proč nejsou prodávány i jako koincidenční (časově shodný) pár, třeba i s ORTF lištou? Nebo je to jen výsada mikrofonů typu AKG C 414?