Apex Electronics Apex 215

Páskový mikrofon s duálním snímacím systémem
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 905,00 Kč

Páskový mikrofon - téma, které se tímto v krátké době opět objevuje na stránkách Music Store. Budiž to určitým potvrzením mé úvahy uvedené v posledním testu páskového mikrofonu ART M Five, že tato technologie zažívá v současnosti jistou renesanci, nebo přinejmenším trvalý zájem ze strany výrobců mikrofonů. Zvukaři k páskovým mikrofonům přistupují spíše opatrně, protože se o těchto mikrofonech traduje, že jsou citlivé na zničení hliníkového pásku (snímacího elementu) větším akustickým rázem zblízka. Na druhou stranu jsou ovšem charakteristické svým zvukem, který je zajímavou alternativou k dynamickým cívkovým a kondenzátorovým mikrofonům. Připomeňme si, že prvním páskovým mikrofonem byl pravděpodobně mikrofon RCA 77A, který spatřil světlo světa před více než sedmdesáti lety, v roce 1932. Reference a testy současné produkce páskových mikrofonů myslím potvrzují, že se leccos změnilo k lepšímu a že je dnes možné nasadit páskový mikrofon takřka při každé aplikaci snímání zdroje zvuku.

Páskový mikrofon obecně (a testovaný Apex215 samozřejmě také) patří mezi dynamické mikrofony. Jeho snímací systém je tedy pasivní a k provozu nevyžaduje žádné (a už vůbec ne fantomové) napájení. Na rozdíl od dynamických cívkových mikrofonů je zde snímací systém tvořen tenkým zvlněným páskem z hliníkové fólie, který je připevněn mezi dva póly magnetu. Vzduch rozkmitaný akustickým tlakem zdroje signálu rozechvívá hliníkový pásek, který kmitá v magnetickém poli magnetu a vyvolává modulační proudy. Nakmitané napětí je však velmi malé, a proto je signál veden na mikrofonní transformátor se vzestupným převodem, který zároveň upravuje velmi nízkou výstupní impedanci snímacího systému na potřebnou hodnotu okolo 200 ohmů. Hliníkový pásek se rozkmitá, pokud zvuk přichází kolmo na plochu pásku, to znamená zpředu nebo zezadu. Naopak na zvuky přicházející z boků pásek téměř nereaguje a mikrofon je necitlivý. Snímací systém má z tohoto důvodu přirozeně osmičkovou směrovou charakteristiku. Tolik obecná charakteristika páskového mikrofonu. Model Apex215 je osazen snímacím systémem, který má dva hliníkové snímací pásky namísto jednoho a ty jsou umístěny vedle sebe. Pro použití této konstrukce hovoří z konstrukčního hlediska minimálně dva důvody. Prvním je ten, že díky použití dvou hliníkových pásků je možné znatelně zmenšit snímací systém a samotné hliníkové pásky. Výsledkem je nižší hmotnost snímacího pásku a díky tomu zlepšený přenos směrem k vyšším kmitočtům. Druhým důvodem pro použití dvou pásků je, že se nakmitaný signál z obou pásků slučuje a takto se zvyšuje získané výstupní napětí, tím pádem rovněž citlivost mikrofonu a také odstup od rušivých napětí. Výměnou za to je ne zcela dokonalá osmičková snímací charakteristika a, jak některé prameny uvádějí, nepatrně změněná přirozenost zvukového podání hlavně v oblasti středů. Na základních parametrech mikrofonu Apex215 se výše uvedená vylepšení snímacího systému potvrzují: přenášená frekvenční charakteristika 30 Hz až 18000 Hz v toleranci +/- 3 dB (páskové mikrofony jinak na horním okraji frekvenčního pásma dosahují běžně pouze 15000 Hz). Citlivost mikrofonu je -53 dB +/- 2 dB, maximální snesitelný akustický tlak 137 dB při zkreslení 1% THD na 1 kHz. Ekvivalentní šum podle křivky A je 17 dB. Mikrofon Apex215 má rozměry 15 x 33 x 6 mm a váží 363 g. Design mikrofonu mi u tohoto modelu kupodivu nepřipomíná žádný jiný mikrofon. Tělo je celokovové, povrch proveden v stříbřitém saténu. Apex215 je dodáván v plastovém kufříku, kde jsou v pěnových výřezech spolehlivě uloženy jak mikrofon, tak i speciální kovový odpružený držák, do kterého se mikrofon shora prostě zasadí. V úchytu mikrofon není nijak připevněn ani v něm pevně nevězí, takže je třeba dávat pozor, aby mikrofon při naklonění držáku nevyklouzl. Bez dodatečného zajištění je horizontální poloha maximem, kam lze držák naklopit. Pokud se se značkou Apex setkáváte poprvé stejně jako já, tak vězte, že se jedná o firmu, která se specializuje na mikrofony a v nabídce jich má širokou škálu a samozřejmě nejen mikrofony páskové. Mikrofon Apex215 je vyroben v Číně, a proto je k mání za opravdu velice výhodnou cenu. Apex patří do rodiny značek jako například také Yorkville, a nebo v úvodu zmiňovaný ART. Při praktickém použití a manipulaci s mikrofonem Apex215 není vyžadováno žádné speciální zacházení, práce je stejná, jako s každým jiným mikrofonem. Je pouze potřeba dát pozor na to, že mikrofon skutečně v odpruženém držáku nevězí příliš pevně a při sklápění držáku by mohl snadno vypadnout. Alespoň u testovaného kusu to tak bylo. Na druhou stranu, díky své šířce, se dá mikrofon dostat pohodlně tam, kam se jiný mikrofon dostává obtížně. Příkladem budiž ozvučování bicí soupravy, konkrétně přechodů, nebo kotle, nad kterým je proklatě nízko zavěšen činel. Během testu jsem zjistil, že se dá Apex215 do tak úzkého prostoru zasunout a navíc nejcitlivější strana mikrofonu přitom míří přímo na blánu, i když současně opačná (zadní), rovněž citlivá strana, při tom snímá činel nad bubnem. To může být ku prospěchu, ale také nikoliv, záleží na situaci. A jaký mikrofon je? Především je to zkrátka typický páskový mikrofon, který zapůsobí poctivými, pěkně kulatými vřelými basy. Výšky jsou naproti tomu jemné, pokud srovnáváme s běžným dynamickým cívkovým mikrofonem s typickým pozvolným poklesem. Díky těmto charakteristikám je výsledný zvukový charakter hodně vintage, a to v dobrém slova smyslu. Takže konkrétně.

Při snímání zpěvu může zjemnit ostře znějící hlas, příliš nezesiluje sykavky. Osvědčí se spíše pro intimní, konkrétní podání hlasu. V mixážích s větším počtem nástrojů může sejmutý hlas (zpěv) postrádat rozlišení a hůře se prosazovat. U akustické kytary může při snímání zblízka podpořit slabý zvuk méně kvalitního nástroje s plochými basy, nebo trochu zakulatit drnčivé výšky. Nástrojům s rezonancemi na basech a s tendencí k dunivému zvuku mikrofon moc neprospěje, a to ani zblízka, ani z větší vzdálenosti. U kytarových aparátů záleží na okolnostech, ale zblízka se mi jeví jako lepší páskový mikrofon s klasickým jednopáskovým snímacím systémem, kdy se mi středy zdály o něco více výraznější, než u Apex 215. Tady někde bude možná ten rozdíl mezi standardním a duálním snímacím systémem páskového mikrofonu. Ze všeho nejvíce se mi Apex215 líbil na bicích. Za předpokladu, že je souprava alespoň trochu slušná, jsou při snímání zblízka bubny velice šťavnaté, hutné a to tam ten zvuk vlastně je rovnou, tak nějak úplně sám od sebe. Jak jsem uvedl výše, mikrofon se dá v tomto případě poměrně dobře nastavit snímací stranou přímo proti blánám a to má u páskového mikrofonu také pozitivní vliv. Při celkovém snímání bicí soupravy shora na mě doslova „vypadl“ zvuk, který jsem byl zvyklý poslouchat magnetofonového pásu. Žádné hrubé, zrnité, nebo tříštivé výšky, pěkný, poctivý kulatý zvuk. Pokud budete hledat autentický zvuk pro bluesovou, jazzovou, countryovou nebo rock“n“ rollovou nahrávku, určitě zkuste páskový mikrofon. Závěrečné řádky začnu doplněním, že výše popsané charakteristiky jsou víceméně typické pro všechny páskové mikrofony a to z principu jejich konstrukce. Pokud jde o testovaný Apex215, určitě to není vrchol této technologie, ale s ohledem na cenu, za kterou je k mání, může uživatel získat zajímavý mikrofon velmi dobré kvality. Mikrofon se dá bez obav použít ke snímání jak zblízka, tak z prostoru, a dá se využít nejen při zvučení, ale samozřejmě i při nahrávání. Pakliže by to měl být první páskový mikrofon, nepochybně obohatí standardní arzenál mikrofonů každého zvukaře.