B.C.Rich Warlock Bronze 2005

Hrozič chytá bronz

Kytary Warlock jsou ikonou firmy B.C.Rich už několik let. Pokud vyslovíme jméno firmy, pak první, co si člověk představí je právě Warlock.

Vůbec Warlock je "taková temná čarodějná" kytara. Objevuje se ve všech sériích, ať už se jedná o standardní modely, speciální modely, limitované edice, akrylové "průhledné" kytary, signature modely a podobně. O custom kytarách ani nemluvím. Takové cti se jiným tvarům ze stáje B.C.Rich zdaleka nedostává. Některé modely v roční produktové řadě úplně chybí (konkrétně třeba Ironbird v modelech ročníku 2005), jiné jsou zastoupeny pouze v některých sériích (Virgo). To může být ovšem i strategie firmy. Zajímavé je taky to, že tento tvar, ačkoli je dosti oblíbený, se nesnaží ostatní firmy nijak kopírovat (snad jen Fokus a Stagg svým Metal-Xem), jakoby uznávaly, že je to originální nápad B.C.Rich.

Vzhled

Warlocka se B.C.Rich v nedávné době snažila různým stylem inovovat po stránce vzhledu (tribal grafika, limitované edice s grafickými motivy a také netypicky i pickguard !), nicméně většina modelů, včetně testovaného, si zanechává jednoduchý, ale zároveň krásný design. V nejnižší sérii, kterou je právě "Bronze série" je Warlock nabízen v černé nebo červené barvě kombinované s pochromovaných hardwarem. Hrany těla jsou příjemně seříznuté, a to nepravidelně, neboť záběr do materiálu je v některých místech záměrně větší, což vzhledu jen přidává.

Komponenty

Korpus je z agathisu, což je levná náhražka mahagonu. Zvukovými vlastnostmi mahagonu podobné dřevo roste jako obří jehličnan v Asii a Austrálii. S použitím tohoto materiálu tomu tak ale vždy nebylo, existují i katalogy, kde je uveden korpus z lípy.

Dvouoktávový hmatník s menzurou 25,5" je z palisandru a je označkován kulatými bodíky. Javorový krk je ke korpusu přišroubován a svírá s tělem mírný úhel. To mi kdysi připadalo podezřelé, ale tuto konstrukci, kdy se kobylka, snímače a krk postupně svažují, využívá více firem. Krk byl jednu dobu označován jako "fast action", nicméně testovaný model disponoval prostě klasickým krkem na jaký jsme zvyklí u superstratů, a rozhodně jsem v ruce držel i tenčí plošší krky.

Hlavice v sérii 2005 je kupodivu určitou variací hokejky, což je celkem překvapivé, protože od jisté doby přešli v B.C.Rich u většiny kytar na atraktivnější hlavice typu "widow". Vypadá to, jako by tyto hlavice měly být nyní součástí pouze dražších modelů a u levnějších dostane přednost "hokejkový tvar". Ladící strojky s firemním logem jsou dobrým standardem, manipulace s nimi je přesná, plynulá.

Kobylka je typu "One-piece adjustable", označováno také jako "wrap-around", což je můstek i struník v jednom. Struny jsou částečně obtočeny kolem základního plátu a vedou přes zobáčky, kterými lze kytaru naladit v oktávách. Mírné doladění lze provést i při natažených strunách, i když dostat se k manipulačním šroubům není nejpohodlnější. Celý základní díl je ukotven dvěmi masivními šrouby a tažen strunami.

Snímače jsou označeny jako BDSM humbuckery. Nechci se mýlit, ale podle zvuku bych tipoval na to, že se jedná o identické modely, lišící se pouze umístěním na korpusu. Nejspíše se bude jednat o běžnou asijskou produkci, i když B.C.Rich na ně v určitých etapách stříká i svoje logo. Také přítomnost či nepřítomnost pólových nástavců na snímačích v různých Bronze sériích napovídá, že zde není striktní tradice v osazování. Celá elektronika sestává ještě ze tří-polohového přepínače a knoflíků Volume a Tone, které jsou pro oba snímače společné.

Kytara je vyráběna v Číně (dražší sériově vyráběné modely jsou z Koreje) a je naprosto skvěle řemeslně zpracována, nemá nejmenší chybičku, oděrku apod. Aktuálně kytary B.C.Rich dokonce obsahují nálepku s jménem technika, který kytaru kontroloval před expedicí.

Pocity ze hraní

Nádherný tvar Warlocka je vykoupen omezeními při hře. Neberu v potaz, že trčí do všech světových stran, a tak ji člověk každou chvíli někde odře, někde s ní třískne, apod. (doporučuji rohy olepit izolačkou). Hlavní problém je vyváženost. Warlock napadá na hlavu. Napadání je tak markantní, že při hře pozorujete, jak si musíte kytaru podepírat a vyrovnávat, což zvláště pro pokročilou techniku hry není ideální. S větší délkou řemenu je to znát více, než s kytarou "pod krkem". Fandové Warlocku si na tohle ale prostě musí zvyknout. Dokonce už máme polohu, kdy kytara zapřená v určitém úhlu do nohy nenapadává – a on ten postoj vypadá dost dobře drsně :-) Řešením může být též přešroubování rolen pro řemen, tak aby k napadávání nedocházelo či vhodnější neklouzavý řemen. Na druhé straně např. s Flying Véčkem si vůbec nezahrajete vsedě, zatímco s Warlockem bez nejmenších problémů.

Kobylka "one-piece adjustable" mi při hraní moc nesedla. Vzhledem k popisovanému šikmému sklonu kobylky-snímačů-krku je kobylka dost vysoko, navíc je krátká a kus dlaně "visí kdesi v prostoru" - ruka si nemá kde odpočinout. To je ovšem dáno ve značné míře již návyky samotného hráče, v mém případě fixací na Floyd Rose či např. klasický "tune-o-matic", kdy ruka v klidu spočívá mezi struníkem a můstkem a nepadá někam za kobylku. Novicovi tato vlastnost nemusí ani přijít na mysl. Hráčský komfort také snižují ostré hrany ladících kamenů, které řežou do hrany dlaně. Ale opět musíme zvážit, že se pohybujeme v kategorii nástrojů do 5 500,- Kč.

Zvuk

Opět se odvíjí od cenové kategorie, tedy převážně použitých snímačů. Kytara má z pohledu "mladého metalisty" dostatek basů a výšek, v obecné rovině však chybí průraznější středy, což přináší své klady i zápory. Pravděpodobně do velké většiny představ o metalovém zvuku tento Warlock zapadne ideálně. Trochu jiná situace pak nastává v kapele a při souhře s další kytarou. Zvuk Warlocku se poněkud ztrácí, a ještě výraznější je to pak ve "dvojkách" s kvalitnějším nástrojem. Cestou k částečné nápravě je samozřejmě správná ekvalizace na aparátu. Ovšem na druhou stranu, v momentě, kdy středovější kytara začne hrát sólo, podpoří ji Warlock velmi srozumitelnými těžkými a jasně rozeznatelnými riffy (palm muting zní úžasně).

Snímače nijak nenapískávají s výjimkou toho, kdy cíleně vyvoláváte zpětnou vazbu. Ovšem hůř se snášejí s přemírou zkreslení, které jsem doloval z MT-2 (mimochodem dost častá kombinace, jak jsem vyčetl z diskusních fór). Vyplatí se tento bossácký efekt krotit na ovladači Dist. Jako obvykle, méně bývá více. Z kombinace snímačů tentokráte žádnou nebudu vyzdvihovat, krkový je lepší na akustické věci, kobylkový zase na doprovody. Mezipoloha přepínače je takový vděčný kompromis a hraní sól záleží na vkusu kytaristy a stylu. V metalu se většinou hodí na sóla víc kobylkáč, bluesové sólíčka by mohla znít sladce přes krkový snímač (ale kdo bude hrát na Warlocka blues to nevím).

Nezkreslený zvuk, především na krkový snímač, byl nádherně čistý, výrazný, zvonivý, hluboký...prostě velmi pěkný, ale bojím se, že zrovna držitelé Warlocků mu nedají tolik prostoru, který by si díky své kvalitě zasloužil. Tradičně musím říct, že sustain nástroje byl velmi dlouhý a vyrovnaný.

Závěr

Warlock v Bronze sérii je kvalitně zpracovaný nástroj. Jeho nízká cena potěší každého a začátečníky, kteří touží po trochu extravagantním nástroji, tím víc. Image je vykoupena sníženou pohodlností při hraní. Zvuk s převahou basů a výšek je pro B.C.Rich charakteristický a velmi dobře najde uplatnění v tvrdších metalových stylech, kam je kytara v podstatě i svým designem určena.