Beta Aivin BEQ-1, BLM-1, BOD-1

Baskytarové efektové pedály
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Je celkem známý fakt, že hráči na basovou kytaru netrpí představou, že nebudou mít ten správný zvuk a úspěch, pokud nebudou obklopeni dostatečnou vrstvou různých efektových krabiček, přepínačů a všelijakých hudebních výmyslů. Ovšem pokud i takového skromného hráče odchytnete a přinutíte odpovědět na otázku, jaké zařízení by do svého technického arzenálu přijal, kdyby musel, pravděpodobně by jste nejčastěji slyšeli odpověď: kompresor, zkreslovač a ekvalizér. V této recenzi se zaměříme právě na to, jestli pak by si náš muzikant vybral tyto efektové krabičky s logem Beta Aivin.

Na začátku nebudu nic předstírat a rovnou se přiznám, že s touto značkou jsem se během mého života zatím nesetkal. Původní můj plán tedy byl, že bych právě sem napsal nějaké úžasné informace o tomto výrobci, které zjistím, ale bohužel mé pátrání bylo zcela neúspěšné. Firma se sice prezentuje na Internetu svými domovskými stránkami, ale bohužel v době psaní této recenze byly nedostupné. (Beta Aivin patří čínské společnosti Elder Audio Manufacture a stránky www.beta-aivin.com jsou již v provozu - pozn. redakce.)

Nyní již nastává správný čas na to, aby přišly na řadu samotné krabičky. Konkrétně se jedná o produkty: BEQ-1 Bass Equalizer, BLM-1 Bass Limiter a BOD-1 Bass Overdrive. Již na první pohled mi konstrukce těchto efektů byla velmi povědomá. Inspirace Boss se opravdu nezapře, odlišným je větší zaoblení „domečků" a jiné popisy některých ovladačů. Ovšem nechme předsudky stranou a věnujme se konstrukci trochu detailněji.

Rozměry všech krabiček jsou stejné a to 72 x 128 x 60 mm a váha bez baterie se pohybuje okolo 400 gramů. Kryt je z kvalitního tvrzeného plastu a dlouho jsem váhal jestli není kovový. Z umělé hmoty jsou taktéž vytvořeny i všechny ovládací prvky. Spodní strana je pokryta černou tlustou gumou, jenž zabrání klouzání efektu i na hladkém povrchu. Tato guma je taktéž přilepena i na nožním přepínači. Vstup pro nástroj je na pravé straně a výstup do aparatury se zapojuje na straně levé.

K napájení se dá použít buď klasická 9 V baterie nebo adaptér. Baterie je uložena pod nožním přepínačem a uživateli se zpřístupní po uvolnění šroubku, který je umístěn na bližší straně krabičky (z pohledu hráče). Jistě potěší, že u kupovaného přístroje je baterie již přiložena. Vstup pro adaptér je vyveden naopak na straně vzdálenější. Bohužel není zde žádné jištění napájecího kabelu proti vytrhnutí, takže během hraní si muzikant musí dávat pozor, aby o tento kabel nezavadil. Nepříjemná vlastnost je, že efekt nepropouští žádný signál v případě, že dojde k přerušení elektrického proudu, což je ale charakteristické pro všechny efekty se spínáním pomocí FET obvodu (viz Boss, Ibanez, Digitech, Line6 atd.). Tudíž moc se nespoléhat na baterie neznámých původů. Pokud ponecháte zapojený kabel na vstupu, přístroj odebírá proud (což se mi samozřejmě stalo hned první noc a tak jsem musel další den kupovat novou baterku).

Bass Equalizer (1.300,- Kč)

Jak již název napovídá, jedná se o basový ekvalizér. Pod kontrolu se nám dostává celkem 7 pásem a to na frekvencích 50, 120, 400, 500, 800, 4 500 a 10 000 Hz. Každé pásmo lze zesílit či zeslabit až o 15 dB. Dále je k dispozici ovladač celkové hlasitosti. Všechny ovládací prvky jsou řešeny pomocí klasických drážek a posuvníků. Původně jsem se obával, že vzhledem k tomu, že je konstrukce krabičky poměrně úzká, tak při nastavování jednotlivých pásem si budu nechtěně posouvat i okolní ovladače, ale nakonec se ukázalo, že i při mých nešikovných prstech mi to nepůsobilo potíže. Když jsem tento efekt poprvé spatřil, jako první mě zaujaly červené tečky umístěné na každém ovladači. Hned jsem se začal radovat, že se jedná o LED diody a jaké to bude krásné, až mi tato krabička bude ve tmě svítit, ale bohužel jsou tyto tečky pouze namalované a jejich význam je asi jen ten, aby zmátly nebohé muzikanty.

Co se týče pak celkového dojmu z fungování krabičky, tak jedním slovem nadprůměr. Asi každý, kdo se kdy zabýval hudební technikou, si jistě dovede představit vlastnosti ekvalizéru. Jednotlivá pásma se zesilují a zeslabují přesně podle očekávání. Zvuk je přirozený, nezkreslený a i při maximálních hodnotách ekvalizér neprodukuje nadbytečné množství šumu. Co bych uvedl jako menší výtku (a to nejenom tomuto výrobku), je pro mě trochu nevyhovující rozdělení pásem. Uvítal bych spíše víc středo-basových frekvencí (200-300 Hz) a klidně bych oželel menší rozsah ve středech (400-800 Hz). Ale to už jistě záleží na každém uživateli. Sečteno a podrženo, pokud si budete chtít pořídit ekvalizér, rozhodně by jste tento kousek měli zahrnout do testovací fáze nákupu.

Bass Limiter (1.200,- Kč)

Nyní se podíváme na zoubek zřejmě nejsložitějšímu přístroji této kolekce. V názvu je sice uvedeno pouze limiter, ale ve skutečnosti se jedná o jednoduchý kompresor a enhancer. Pro méně znalé čtenáře, kompresor je přístroj, jenž umožňuje utlumení dynamických špiček signálu a enhancer provede se zvukem něco, co se sice krásně poslouchá, ale špatně popisuje. V principu se do signálu na vysokých frekvencí přidají vyšší harmonické. Výsledek je, že tóny se stávají mnohem zřetelnějšími a lze tak dosáhnout více kvalitního zvuku i na méně kvalitních nástrojích. Nejlepší obrázek si asi ale uděláte, pokud uslyšíte enhancer v praxi. Bass Limier od Beta Aivinu nám nabízí celkem čtyři ovladače k přesnému nastavení přístroje. Jedná se o celkovou hlasitost výstupu, úroveň enhanceru, ratio (jak moc má kompresor snížit úroveň příliš hlasitého signálu) a threshold (jakou úroveň signálu má kompresor považovat za již příliš hlasitou). Vhodné nastavení přístroje vyžaduje trochu času a trpělivosti, ale námaha přinese hráči brzy sladké ovoce. Zejména vyznavači slapu si přijdou na své a jejich hra bude pak krásně dynamicky vyrovnaná. Obzvlášť mám na mysli rozdíl hlasitosti mezi úderem palce (ne vždy příliš hlasité) a trhnutím struny (prakticky nejhlasitější zvuk co dokážete na baskytaře vyprodukovat). Kompresor lze také s výhodou využít při zesílení tišších technik jako například tapping. Samostatnou kapitolu pak tvoří zabudovaný enhancer. Na rozdíl od svého „kamaráda" z firmy Boss, totiž netrpí přílišnou šumovostí v případě vytočení ovladače do vyšších poloh a i přesto lze slyšet značné zvukové zlepšení. S touto krabičkou jsem byl během testu asi nejspokojenější a rozhodně její vliv na hru považuji za nejvíce vylepšující.

Bass Overdrive (1.200,- Kč)

Nyní jistě potěším všechny fanynky a fanoušky tvrdších hudebních stylů, jelikož na řadu se dostává basové zkreslovadlo. A rovnou mohu dodat, že všechny vyznavače odlišných muzikantských směrů nejspíš zklamu, jelikož rovnou úvodem musím říct, že pro nikoho jiného tato krabička určená není. Aspoň já si tedy nedovedu představit, kde by se mohla uplatnit basová linka, jenž připomíná velkou spoustu věcí jen ne baskytaru. Ale všechno popořadě. K nastavení slouží čtyři ovladače: celková hlasitost, dvou pásmový ekvalizér, tone a gain. Ekvalizér je řešen tradičně pomocí dvou na sobě stojících otáčecích knoflíků, kde vnitřní určuje přítomnost výšek a vnější knoflík pak přítomnost hlubších frekvencí. Pomocí ovladače Tone se dá nastavit jaký je poměr mezi zkresleným a nezkresleným signálem. Zde je největší charakteristický rys výrobku a to ten, že i pří malém vytočení tohoto ovladače je již zvuk natolik zkreslený, že čistý signál se v něm naprosto ztrácí. Původně jsem chtěl napsat, že se jedná o chybu této krabičky, ale pak mě napadlo, že právě takový nekonkrétní zvuk bude někomu ohromně vyhovovat. Účel ovladače gain je určit zesílení signálu na vstupu přístroje. Pří větších hodnotách lze s ním docílit taktéž jistého zkreslení, ale k němu dojde jen, když se do strun řádně opřete.

Ani po delší době jsem z tohoto efektu nedokázal vyprodukovat nic jiného než zvuk hodící se do metalových odvětvích hudební sféry a to ještě navíc pro elektrickou kytaru. Zkreslení je laděno převážně do vyšších frekvencí a tón zní spíše hodně rozmazaně než konkrétně. Pokud tedy sháníte právě tento typ krabičky, tak mám pocit, že na nic lepšího už nejspíš nenarazíte.

Slovo závěrem

Jak jsem již psal v úvodu, tak s firmou Beta Aivin jsem se setkal poprvé, takže nemohu posuzovat jak kvalitní výrobky vycházejí z továren této firmy, ale za sebe mohu prohlásit, že 2 ze 3 recenzovaných krabiček se mi líbily (které to konkrétně jsou přenechám na domácí cvičení čtenáři). Pokud je takový poměr kvality i z celkové produkce firmy, tak si myslím, že by jsme se mohli v budoucnu dočkat i dalších zajímavých kousků, které obohatí výbavu nejednoho hudebníka.