Blackheart Little Giant 5

Jednokanálové lampové kombo pro kytaru
Autor: 
Cena: 
5 980,00 Kč

Když jsem vybaloval tohle kombíčko z krabice, řikal jsem si, že s tím “trpajzlíkem” budu hotový „ajn-cvaj"… No, trošku jsem se spletl. Nebylo to „ajn-cvaj", ale spíše tak „cvancig-drajcig". Trvalo déle, než jsem se do sytosti vykroutil s čudlíkama a „vybřáňal" z těch 5 wattů duši. Název „Malý Obr” opravdu odpovídá realitě, jak po zvukové, tak po rozměrové stránce…

Řada zvaná Little Giant Amps je novinkou u nás prozatím téměř neznámé firmy Blackheart Engineering. No, ona ani tolik známá být nemůže, neboť je v podstatě novějším zjevem i na scéně světové. Přesto nejsou jejich produkty prosty „jisté tradice", kterou v podstatě zaštiťuje vlastník „ČernéhoSrdce" – společnost Crate. Tyto lampové hand-wired aparátky navrhuje však člověk jménem Pyotr Belov. Prototyp kousku, který jsem měl příležitost testovat, byl prý dokonce navržen a postaven v jeho texaské garáži. Devizou zesilovačů a komb Blackheart má být lampový (možná snad trochu „butikový") sound a velmi velmi příznivá cena. Líbí se mi i jednoduchá koncepce, kterou jeden zahraniční kolega popsal slůvky „bullshit free" (volněji přeloženo: „jednoduchý a účelný design bez zbytečných prvků").

Boudo, budko…

Testovaný model dostatečně reprezentuje firemní „uniformitu" – černý tolex, šedá ochranná síťka a firemní logo, jemuž vévodí černé srdíčko s kontrastujícími rudými růžemi. Robustní ozvučnnice komba (s rozměry 473 x 460 x 280 mm) je vyrobena z 15vrstvé (18 mm) březové překližky a je pokryta tolexem. A kdo že to v té boudě budce přebývá?

Tak především dva výkonové režimy 3 a 5 wattů, o které se starají jedna elektronka 12AX7/ECC83 v předzesilovači a jedna EL84/6BQ5 v „koncáku", v zapojení Class A. V kombu je osazen jeden 12" reproduktor Eminence Blackheart - model 1261A (16 Ohmů/75 W), což je jenom dobře. Drtivá většina malých komb je totiž osazena 8" reproduktory, v lepším případě 10". Bojím se, že v tomto případě rozhodně platí úsloví, že „na velikosti záleží". 12" měnič bude vždy „tlačit" ze všech uvedených formátů nejvíc a 8" s 10" hravě převálcuje i při zachování stejné kvalitativní úrovně. Na webu výrobce se dozvíme, že rodičovství reproduktoru jsou připsány i zkušenosti vývojářů mateřské firmy Crate. Pro nás však bude důležitější, že zadní stěna je v místě umístění repro osazena kovovou mřížkou, díky čemuž bychom mohli kombíčko „postavit” někam mezi tzv. „half…" a „close back" design.

Ovládací panel najdeme zapuštěný na vrchní ploše kombíčka. Panel nabízí skutečně jen to nejnutnější - jackový vstup pro nástroj, otočný „chickenhead" potenciometr Volume pro ovládání hlasitosti (a lampového zkreslení), tři „chickenheady" pro nastavení výšek (Treble; 20 dB/10 kHz), středů (Middle; 7 dB/1 kHz) a basů (Bass; 11 dB/11 kHz), červeně svítící provozní světýlko, páčkový přepínač režimu výkonu 5 W (penotda) a 3 W (trioda) a konečně On/Off přepínač. Zdálo by se, že jsme s popisem u konce, ale toto malé zařízení nabízí ještě něco… Tím něčím jsou (kromě 16ohmového výstupu stávajícího reproduktoru) ještě 4 další reproduktorové výstupy (a to 2 x 4 Ohmy a 2 x 8 Ohmů) pro připojení různě osazených externích reproboxů. Možnosti jsou tady bohaté, nicméně je třeba dávat pozor a pozorně číst manuál, popřípadě se zeptat někoho, kdo tomu rozumí (pokud to tedy nejste vy), abyste při připojování boxů s reproduktory různých impedancí nestrčili něco někam, kde to nemá co dělat... I já už jsem viděl jeden svůj repráček ze zajetí zlé reprobedny vyskočit. Ostatní detaily stran vzhledu aparátu jsou víceméně patrné z fotografií a nebudu vás s nimi dále zatěžovat. Rád vás ale na druhou stranu zatížím tím, co jsem slyšel na vlastní uši z této nevelké škatulky znít!

Na vlastní uši

Ještě než začneme na 3wattové zapojení, musím napsat, že je mi sympatické, že přepínání obou režimů je řešeno páčkovým přepínačem ovládacího panelu. Je přístupnější než skryté přepínače některých komb. Na druhou stranu je však potřeba dávat pozor, aby vám nějaký „borec" nepřehodil „switch" za provozu (to by bolelo). Vraťme se zpět k samotnému testování… Začínám s Volume úplně na nule, pomaličku přidávám hlasitost... zesílení je plynulé. Nástroj je slyšet tak od dvojky - čistě, ale samozřejmě slabě (i na panelákové poměry). Čistý zvuk bez zkreslení či komprimace vás ale nebude oblažovat dlouho, protože jde o jednokanál a lampička začne pracovat poměrně záhy! Takže zhruba do pátého stupně na stupnici Volume ještě může být u tohoto kombíčka řeč o „čistém" zvuku, ovšem s tím, že mezi 3 - 4 už mírně začíná komprese. Tón příjemně změkne a při ataku trsátkem lampička pěkně nakopne notu. Od 4, 5 dílku stupnice a dále již lampa lehce kreslí. Nutno říci, že velice dobře reaguje na dynamiku hry. Zvuk je správně nakřáplý a tento charakter mu vydrží zhruba do sedmého stupně hlasitosti, po té mírným skokem v úrovni hlasitosti směrem vzhůru přejde do hardrockově lehce roztřepeného „hutňase", který je sice huňatější a tučnější, ale naprosto srozumitelný a pevný. Při maximálním zesílení už kreslí trioda pěkně, ale do mastného „leadu" tomu ještě kapánek chybí. Tenhle zvuk je ale super na zdravé a hutné doprovody! Je teplý, přímočarý a pevný. Pochválit musím také korekce „obříka". Fungují velmi plynule, velmi zlehka a pozvolna a vzájemně se ovlivňují. Zejména středy (a výšky) pak ještě mají zásadní vliv na výsledný zvuk a charakter zkreslení. Vysvětlím. Pokud máte středy nastaveny tzv. „na plný kotel" (Volume taky), tak lampa kreslí pocitově více a lépe „to celé" zařezává. Zvuk objemově nabude, je mastnější a (dámy prominou) více „prdí". U výšek to platí také.

V 5wattovém režimu platí totéž, co u 3 W, avšak s tím rozdílem, že tady si čistého zvuku užijete ještě méně, tak maximálně do třetího stupně. Jinak mohu odkázat na předchozí odstavec (tedy s tím, že co je u 3wattového režimu na stupnici Volume 5, to při vyšším výkonu dostanete již na Volume 3). Na sedmičce se potom dostáváme na maximum 3wattového výkonu a zbývají nám ještě další tři stupně ke zlaté! Tady už je to hodně „slušná hlína". Člověk vcelku žasne nad tím, jak kombo (svými rozměry je srovnatelné například s 15wattovým Blues Juniorem od firmy Fender) s tak malým výkonem dokáže vyprodukovat tak hutný a řízný zvuk. Samozřejmě, jak již bylo řečeno výše, na kvalitě se podepisuje 12" reproduktor Eminence. Na pevnost a hutnost zvuku má vliv i to, co jsme si napsali výše – Little Gaint je kombem polootevřeným (až zavřeným).

Shrnutí

Kdybych to měl shrnout, řekl bych, že „Malý Obr" nabízí kvalitní zvuk při malých hlasitostech a „betelné” zpracování! Lampičky začínají kreslit velmi brzy, čili kdo staví na čistém tónu á la Fender, ať si dává pozor, takový zvuk tady prostě nedostane. Důležité je ovšem také využití komba v praxi. Jak to říct? Na živé hraní s bicíma to nestačí. Aby vás bylo trošku slyšet, museli byste hrát s hlasitostí vytočenou na maximum, což už ale v případě tohoto komba s sebou přináší hodně „crunchnutý" zvuk. Tohle kombíčko je podle mého názoru výborné na domácí cvičení, ale spíš do rodinného domku nebo do zkušebny (na panelák se mi to zdá (oproti prvnímu dojmu) již silné, ale záleží i na sousedech). Skvěle by se hodilo i do hudebních škol, kde se mladá krev seznamuje s lampovým zvukem. Také se přiznám, že bych neváhal vzít si tento zesilovač i do studia. Velkou výhodou jsou malé rozměry a nízká hmotnost (no a samozřejmě i cena). Kdybych měl přidat i nějakou výtku, řekl bych, že časem může dělat problém y rezonance celého aparátu (při vysokém zesílení) - lampičky dostanou pěkně „zahulit" a nejspíše se brzy „vyklepou...".