Crafter Crown DX/M.BK

Ke startu připravit…
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
12 990,00 Kč

Původně jsem chtěl test tohoto nástroje začít několika základními informacemi o výrobci, což mne ovšem s otevřením minulého čísla velice rychle přešlo…Kolega Mechow mně sebral vítr z plachet. Tedy vás tímto odkazuji na úvod článku Hodná holka z MS 12/04.

Pro toto číslo na nás čeká elektrická kytara Crafter Crown DX v černé metalické barvě, která velmi přesně kopíruje tvary tzv. Superstratu.

Technická data

U nástroje s typickými ostrými „rohy" najdeme též standardní vybrání pro kytaristovo břicho a sražení horní hrany vlastního těla pro pohodlné opření pravé trsající ruky. V první chvíli, když jsem kytaru vybalil z krabice, mi připomněla svým tvarem kytary Ibanez. Zřejmě tam někde lze hledat inspiraci pro tento model.

Výrobce uvádí v dostupných materiálech, že na výrobu těla je použito dřevo Basswood. Tedy v truhlářské a kytarářské řeči lípa, čemuž by odpovídalo i mé bližší zkoumání, při kterém jsme zjistili, že jde o poměrně měkké a lehké dřevo – tedy charakteristiky shodující se s vlastnostmi lipového dřeva. Tloušťka těla je 45 mm. Krk je vyroben ze dvou kusů javoru slepených k sobě mezi nultým a druhým pražcem, přičemž tento spoj tvoří obvyklé lehké vyklonění vlastní hlavice nástroje. Její tvar lze zařadit někde mezi designy typické pro značky Ibanez či Washburn, doplněné vlastními charakteristickými liniemi špičky. Ladící mechaniky nesou firemní logo Crafter, ale silně připomínají oblíbené strojky Grover. Pokud jde o vlastní funkci ladění, můžeme hodnotit plynulý chod bez známek zadrhávání a převodový poměr (pravděpodobně) 14:1. Vzhledem ke korejské produkci bych se neobával ani jejich omezené životnosti, se kterou jsem se setkal u mechanik na čínských nástrojích. Hmatník je zhotoven z palisandru a osazen 24 středně silnými pražci s menzurou 25 1/2 palce a z logiky dat vyplývá, že se jedná o dvou oktávovou záležitost. Začištění pražců je obstojné, přesnější dotažení však určitě nástroji neublíží. Orientační značky naleznete méně tradičně pouze ve 12. poloze. K tělu je krk připevněn pomocí 4 šroubů a samotný přechod do těla je vyřešen velmi elegantně a díky důraznému vyfrézování jsou dobře přístupné vyšší polohy na hmatníku. V místě zamykatelného nultého pražce dosahuje šířka krku 43 mm a na dvanáctém pražci naměříme 52 mm. Rádius krku žádné dostupné zdroje neudávají, ale z obecného pohledu se jedná o nepříliš klenutý hmatník, spíše snad téměř plochý, a znovu se dere na jazyk a pod pero (klávesy) podobnost se značkou již výše zmíněnou.

Kytara je osazena třemi snímači, dvěma humbuckery a jedním singlem. Jde o firemní modely Crafter Alnico. Snímače jsou usazeny přímo v těle kytary, nenajdeme zde žádné ochranné rámečky. Výška snímačů se seřizuje dvěma šrouby. Výška magnetických jader je regulovatelná u obou humbuckerů. Dále je elektronika kytary tvořena dvěma potenciometry (jeden pro hlasitost a druhý pro barvu tónu) a 5-polohovým přepínačem ala Stratocaster.

Kobylka je tvořena klasickým dvouzvratným tremolem kopie Floyd Rose, zde nese označení TRS-101. Je to stará dobrá klasika a proto ani nebudeme dlouze popisovat.

Na zadní straně těla jsou celkem tři kryty. Pod tím největším se nachází ukotvení tremola na třech pružinách (další dvě pružiny dodává výrobce s kytarou), pod dalším je veškerá elektronika (potenciometry a nožový přepínač) a pod nejmenším krytem je ukryta zásuvka na jack vybíhající, na rozdíl o velké většiny podobných modelů, na zadní hraně těla, asi 15 cm pod rolnou závěsu. Z vnějšího pohledu je konektor výstupu zapuštěn asi centimetr pod úroveň povrchu.

Herní vlastnosti

Popis bývá pro někoho nudnou záležitostí, ale patří k dobrému tónu každého testu shrnout dostupné informace a souvislosti. Podstatné však nakonec samozřejmě je, jak to hraje. Testovací aparát sestával z komba Gun 50 W, multiefektu Digitech RP-10, trenažéru Kawai GB-2, lampového preampu ADA MP-2 a lampového konce Mesa Boogie fity-fifty ve spojení s boxem Marshall 1960A.

Pře zapojením do „elektriky" není úplně nutné provést test „ na sucho" (tzn. bez zapojení do aparátu). Ale na druhou stranu dost tato zkouška napoví o rezonančních vlastnostech nástroje, s kterými souvisí i vyvážení hlasitostí jednotlivých strun, což jsou vlastnosti, které se po zapojení, a hlavně v kapele, ukáží jako poměrně podstatné.

Kytaru byla osazena z továrny nějakými blíže neurčenými devítkami. Pro tento typ kytary bych se rozhodně přimlouval za silnější struny. Nejdřív jsem musel provést nastavení tremola (dotažení pružin a seřízení oktáv). Poté ještě nastavit výšku strun a seřídit průhyb krku. Tady mají korejští dělníci přeci jen ještě nějaké rezervy.

Zavěšuji tedy kytaru na popruh a zanořuji trsátko do strun. Nasucho zní kytara poměrně tiše a zvuk je posazen více do středů a výšek. Sustain nástroje považuji za středně dlouhý. Dáno je to zřejmě použitým materiálem na stavbu těla a pravděpodobně i zavěšením strun. Co mi hned na první zahrání vadí je umístění knoflíku ovládání hlasitosti - je poněkud blízko kobylkovému snímači a trochu mi překáží. Na druhou stranu ale nutno poznamenat, že pro hráče, kteří jsou zvyklí regulovat během hry hlasitost na kytaře to bude určitě přínosem. Tremolo i při hrubém zacházení drží ladění a kytara ladí po celé délce krku.

A nyní hurá a zapojme kabel od kytary do aparátu. Teprve po připojení do aparátu zjistíme, že se jedná a kytaru vhodnou především do rockové muziky. Oba humbuckery produkují středový a dobře čitelný zvuk. Ideální na zkreslené zvuky. U této kytary by se směle dalo říct, že více hrají snímače než dřevo. Zkoušíme ovšem také čisté zvuky a tady musíme pochválit singl snímač, který v kombinaci s humbuckerem u krku hraje tak jak se sluší a patří, tzn. že ve zvuku je slyšet takové to příjemné cinkání.

Ale vraťme se trochu k tomu hlavnímu co této kytaře asi nejvíce sluší a to jsou především zkreslené zvuky. Oba humbuckery dávají na výstupu středně silný signál. Kobylkový humbucker je silně středovýškový a proto jsem byl nucen poopravit korekce na zesilovači. Krkový humbucker je ideální na sólovou hru, je překvapivě také silně středový, ovšem při dostatečném zkreslení a vhodném nastavení korekcí je jeho tón velmi dobře čitelný. To je důležité především v dolních polohách, kdy u některých snímačů dochází ke nepříjemnému slévání tónů. Díky třem snímačům je zvuková paleta poměrně pestrá, jde však o méně výrazné rozdíly a základní charakteristika tak opravdu spadá do hájemství obývaného mladými rockery a vyznavači říznějších rifů.

Doporučení

Pro koho je tato kytara určena a jak hodnotit její vlastnosti? Vyhoví s velkou pravděpodobností především začínajícím mladým rockovým nadšencům, kteří potřebují slušnou kytaru za nepříliš velké peníze. Právě tato poslední položka se jeví ve vztahu k vybavení tremolem Floyd Rose a třemi snímači, ze kterých lze dostat slušnou řádku zajímavých zvuků, jako velmi přitažlivá. Nedokonalé seřízení mohlo odpovídat pouze tomuto kusu, ale i v širších souvislostech vám tuto službu již při nákupu poskytne zdarma každý solidní prodejce, čímž ani tato má výtka není omezující pro koupi. Kdo se chcete vydat na rozhodně zajímavou dráhu rockového kytaristy můžete to zkusit třeba právě s touto kytarou, protože „magický" poměr cena/výkon je v tomto případě k nám hráčům nakloněn pozitivně.