CROWN XTi 2000

Koncový zesilovač
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
24 990,00 Kč

Crown má své jisté. Jejich zesilovače MACRO-TECH a MICRO-TECH jim jednou provždy zajistily místo v pomyslné síni slávy. Zhruba dvě dekády nazpět to byly světově nejrozšířenější zesilovače v profesionální sféře. Výkonné. Robustní. Spolehlivé. A navíc s výborným zvukem.

Známe je všichni. Většina z nás i nějaký používá nebo používala. Vzdávám jim tímto dodatečně hold. Jsou to "zesíky", které mám rád.

Tyto zesilovače byly někdy v polovině devadesátých let uvedeny i na náš trh, navíc za poměrně přístupné ceny. V těchto pro nás české zvukaře pionýrských dobách, vyráběla firma CROWN i levnější a nepatrně "ošizené" modely – byly to série XL (později CSL) a POWER-TECH. Od těch dražších se lišily především společným napájecím zdrojem, nižšími výkony a nemožností hrát do zátěže 2 Ohmy na kanál. Po stránce celkové koncepce však všechny vycházely z řady MICRO-TECH, s níž měly shodné i mechanické provedení. Byly to zesilovače k neutahání a vlastně byly i docela levné... a hlavně hrály skoro stejně dobře, jako modely vyšších sérií. CROWN byl prostě CROWN a nebylo o čem dumat.

Nová modelová řada zesilovačů CROWN XTi, jejíž prostřední výhonek (XTi 2000) dnes máme na testování, by vlastně měla být levnějším descendentem vlajkové lodi firmy, zesilovačů I-TECH™; s tím rozdílem, že je určena i pro nás, normální smrtelníky. Alespoň to naznačuje jedna z reklam firmy CROWN, v níž jsou ve mlýnku na maso mlety více jak padesátileté zkušenosti s různými výrobními řadami, aby posléze metamorfovaly právě v tento produkt.

Tak tedy – pojďme na něj!

Popis

Přístroj je umístěn v černě lakované skříni o výšce 2U, poměrně mělké (340 mm) a lehké (7,7 kg). Velmi elegantní, symetricky uspořádaný čelní panel je kontrastně nalakován stříbrnou metalickou barvou. Nalezneme na něm vlevo velké logo výrobce, uprostřed nápadný, velmi hezky a "draze" vyhlížející modro-bílý displej, pod nímž je umístěna trojice eliptických tlačítek a po jehož stranách jsou situovány potenciometry zisku a sdružené LED indikátory stavu a vybuzení obou kanálů (v každém sloupci se nachází následující kontrolky – zdola nahoru: READY, SIGNAL, -20, -10, CLIP a THERMAL – což snad nevyžaduje žádný komentář). Posléze vpravo uvidíme velký nápis XTi 2000 a síťový vypínač. Horní polovinu panelu zabírá perforace vstupu chladicího vzduchu. Design zjevně vychází z modelů I-TECH a je opravdu přitažlivý.

Na zadní straně přístroje najdeme v levé části IEC konektor pro připojení síťového kabelu (v krabici nalezneme přiložené dva kabely, jeden zakončený americkou koncovkou a druhý se standardní univerzální Schuko zástrčkou - se zemnicími "plíšky" i otvorem pro zemnicí kolík). Díky spínanému napájecímu zdroji přístroj akceptuje jakékoli síťové napětí v rozsahu 120 – 240 V bez nutnosti jakéhokoli přepínání. Dále narazíme na šroubovací reprosvorky paralelně s párem standardně zapojených SPEAKONů (tzn. na kontaktech +2, -2 prvního kanálu je vyveden signál druhého kanálu, především pro účely bi-ampingu). Následuje mřížka ventilátoru chlazení (ventilátor je spínaný a jeho otáčky jsou řízeny teplotním čidlem, saje vzduch čelním panelem a vyfukuje jej dozadu, jak je u produktů CROWN obvyklé). Vpravo od ventilátoru jsou dvě dvojice XLR konektorů vstupů a výstupů. Zcela vpravo je potom umístěn USB konektor pro ovládání počítačem (typu B, tedy "skoro čtvercový"), respektive pro připojení k HiQnet síti. Vestavěný digitální procesor je u zesilovače této cenové třídy opravdu docela "bomba" a byl jsem na něj velmi zvědav.

Snad ještě trochu základních technických údajů: Zesilovač má udávaný výstupní výkon 2 x 800 W do 4 Ohm (jeho sourozenci jsou XTi 1000 disponující 500 W a XTi 4000 s 1200 W na kanál při 4 Ohm), je schopen pracovat i do zátěže 2 ohmy. Vstupní citlivost je 1,4 V pro plný výkon do 4 Ohm, což odpovídá napěťovému zisku 32,9 dB. Odstup je 105 dB (A) při zátěži 8 Ohm v oblasti pod 1 kHz (to je docela šalamounský údaj!), damping factor za identických podmínek vyšší než 500, slew rate výrobce neudává.

Ihned, jakmile jsem zesilovač přivezl domů a vybalil, nedočkavě jsem se pustil do práce. Už proto, že jsem chtěl nazítří "silič" otestovat se svými bi-ampovými monitory MP-152 a těšil jsem se, že si budu moci konečně ověřit, jak velkým přínosem je možnost frekvenčního dorovnání jemnou parametrickou ekvalizací (mám k dispozici jejich naměřený průběh, standardně je ale dělím analogovým crossoverem).

Ovládání

Samotná práce s digitálním procesorem ve mně zprvu zanechala trochu rozpačitý dojem. Už sám fakt, že k ovládání "z panelu" slouží jen tři tlačítka (SELECT/ENTER, PREVIOUS/UP a NEXT/DOWN), takže "klování" je poměrně nepřehledné a nelze se vrátit k předchozí položce v menu, je maličko k naštvání. Navíc pokud nezmáčknete žádné tlačítko, přístroj se vrátí do výchozího stavu docela rychle - cca za 4 sekundy - a nenechá vám tedy moc času na přemýšlení. Pravda, vlastní funkce procesoru jsou jednoduché a logické: k dispozici je konfigurování vstupů (rozbočení vstupu 1 do obou kanálů – zde označené symbolem Y, stereo, sloučení signálu z obou vstupů a přivedení sumárního signálu na oba kanály – zde označené jako CH1+CH2), dále crossover, ekvalizace, zpoždění, limiter a přepínání do můstku. Všechny funkce jsou indikovány malými ikonkami v horní části displeje – obrázek visutého mostu _ la Golden Bridge mne ovšem rozesmál a připomněl mi piktogramy v pražských tramvajích, například pověstné "neplivejte řidiči za jízdy šipky do ucha". Že u crossoveru máme "z fabriky" na výběr pouze kmitočty 90, 100, 1200, 1500 a 2000 (a pozici CUSTOM), to mi nevadilo – jsou to koneckonců nejužívanější dělicí kmitočty. Že ale sekci EQ nemohu vlastně nic než vypnou a zapnout (cituji z manuálu:"When set to ON, eqalization that you set up in System Architect software is applied to the signal") a příslušné nastavení musím provést v software System Architect přes připojený počítač – to mi smazalo úsměv z tváře a přinutilo mne k rychlému listování manuálem, kde jsem se posléze dočetl, že tento software je ke stažení na internetových stránkách výrobce, resp. zákazník si jej může též vyžádat u dovozce, který mu je zašle na CD-ROMu a nemusí tak nic stahovat. Součástí testovaného zesilovače byl však jak CZ manuál, tak přiložený CD-ROM s příslušným softwarem a firmwarem.

První nutný úkon, přehrání nového firmwaru, je v manuálu krok za krokem popsán a nečinil potíže (u nových verzí od 01/2007 již není nutné firmware přehrávat). Přístroj na displeji skutečně vypsal hlášku WAIT a blikal na mne střídavě indikátory, jak je v manuálu popsáno. Trvalo mu to docela dlouho – nějakých 20 sekund, až jsem se začal bát, jestli to taky někdy přestane, ale všechno proběhlo v pořádku.

Pokračoval jsem přesně podle návodu a zanedlouho už jsem byl připojen a vesele kloval v softwaru, s CD přehrávačem zapojeným do zesilovače a s připojenou bednou. Brzy jsem pochopil, proč výrobce zvolil ovládání pomocí computeru – možností k editaci je mnohem více, než se z panelu zdá: softwarově lze ubírat vstupní úroveň obou kanálů, u crossoveru lze nastavit nejen dělicí kmitočet, ale i typ filtru (Bessel, Butterworth, Linkwitz-Riley) a strmost (6 - 48 dB/okt.). Navíc v obou kanálech jsou k dispozici jak LPF tak HPF, takže pokud vytváříte z "ixtéíček" vícepásmový systém, nejste naprosto nijak omezeni nějakou pevnou architekturou, což je jednoznačně skvělé. Můžete dělit mezi basy a středy, středy a výškami, použít zesilovač jako stereo pro jednotlivé pásmo – jak je ctěná libost a jak je právě zapotřebí. Tuto univerzálnost musím ocenit, byl jsem skutečně nadšen.

Sekce EQ nabízí dva shelvingové a pět plně parametrických filtrů. Jak s ekvalizačními filtry, tak s filtry crossoveru lze pracovat technikou "drag and drop", přičemž změny probíhají v reálném čase a můžete tedy poslouchat, co děláte. Pokud nemáte žádný zdroj signálu, můžete si na vstupu zesilovače spustit generátor růžového šumu s nezávislou regulací úrovně – ale POZOR, tento generátor se nachází až ZA regulací na čelním panelu a tudíž můžete zabouřit do beden i při stažených gainech! Ostatně výrobce na to upozorňuje v manuálu a varovná hláška je i přímo na rozbaleném okně generátoru. Zpoždění je zobrazováno v milisekundách, metrech i stopách zároveň, takže není zapotřebí v žádném menu přepínat jednotky. Při změnách zpoždění nedochází k umlčení signálu, což chválím. Jedině limiter má stále práh nastavitelný jen skokově na -3, -6 nebo -12 dB, stejně jako z panelu zesilovače. Uložit do zesilovače lze celkem 20 presetů (respektive 19, preset 1 je vždy "DSP OFF"). Presety lze samozřejmě v počítači pojmenovat (max. 8 znaky). Čím déle jsem se softwarem pracoval, tím více se mi zesilovač i software zamlouval...

Provoz

Zesilovač má pochopitelně i nějaké malé pihy na kráse: při zapnutí DSP se maličko sníží odstup (přibude šumu a "digitálního" cvrkotu) – ovšem podotýkám, že sedím na židli v tichém pokoji s hlavou 25 cm od horny, přičemž použitý vysokotónový driver má citlivost 110 dB! Nepovažuji za pravděpodobné, že by tyto artefakty byl schopen zaregistrovat někdo na koncertě. Rovněž při zapínání, vypínání anebo při přepínání presetů se ozývá mírné lupání. Další zvláštnůstkou je, že pomocí potenciometrů "gain" na panelu zesilovače nelze stáhnout hlasitost úplně do nuly. Je ovšem nutné také hledět na cenovou kategorii, v níž je zesilovač nabízen – pokud od jeho ceny "odečteme" hodnotu srovnatelného DSP, musíme uznat, že je vlastně "za hubičku"...

I s vypnutým DSP jsem si do zesilovače zahrál několikrát – např. v rámci Jazzových dnů ve Španělském sále Pražského Hradu, při koncertě jihoafrické jazzové kapely doprovázející zpěvačku Simphiwe Dana (Bože, skloňuje se to nějak? A co z toho je vlastně příjmení?). Byli to vynikající muzikanti s profesionálními nároky (monitorový pult a 9 monitorových cest, to je pro jazzovou partu v Čechách dost nepředstavitelné...) a byli s naším zvukem (a tedy i s Crownem XTi, kterým byly buzeny dvě hlavní monitorové cesty - pro sólový a doprovodný zpěv) naprosto spokojeni. Dále si XTi 2000 zahrál při testování boxů JBL MRX515, zde jsme měli možnost použít i různé další zesilovače, např. QSC. Zvukově se přitom CROWN XTi 2000 projevoval velmi dobře.

Závěr

V systému složeném z komponentů v adekvátní cenové relaci tyto zesilovače rozhodně nebudou slabým článkem. Použitý interní digitální processing je (snad s výjimkou limiterů, jejichž nastavení je přece jen poněkud hrubé) plně srovnatelný s tím, co nabízí externí Speaker Management Procesory obdobné kategorie (kupříkladu Driverack PA nebo LEM DX24). Cenově však integrované řešení vychází nepochybně příznivěji, navíc s úsporou prostoru v racku. Jistě, najdou se tací, kteří jednoduše prohlásí "je to příliš levné, než aby to mohlo být opravdu dobré", ale těmto zákazníkům jsou určeny vyšší modely zesilovačů. Mezi řadami XTi a I-Tech samozřejmě zeje jistá kvalitativní propast, její rozpětí je však zcela odpovídající rozdílu v cenách. Samotný zesilovač XTi 2000 (pominu-li digitální processing) bych hodnotil v absolutním měřítku jako dobrý, s přihlédnutím k ceně jako velmi dobrý. Připočtu-li výhody interního procesoru a znovu pohlédnu na cenovku, nemohu jej hodnotit jinak než jako velmi dobrý až výborný.