Danelectro Cool Cat

Kytarové vintage pedály
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Představte si malebné a upravené americké městečko konce padesátých let minulého století. Ve vzduchu je cítit předzvěst rock’n’rollu a na obloze se náhle objeví létající auto DeLorean…

Ano, samozřejmě jde o pohled filmové kamery ze snímku Návrat do udoucnosti. Kouzelně se v něm prolíná minulost, přítomnost a budoucnost. Musím přiznat, že podobně kouzelný časoprostorový cirkus ve mne vyvolává i inovovaná řada efektových pedálů Cool Cats od firmy Danelectro.

Úvodní slova nejsou zase tolik od věci (jak by se někomu mohlo na první pohled zdát) už jen proto, že firma Danelectro přesně takto novou řadu prezentuje. Stylizované obaly i design (a hlavně všudypřítomná reklama) krásně připomínají hmotnou kulturu konce padesátých let v západní půlce světa. Na obalech zboží byly zobrazovány nejrůznější motivy šťastných a veselých Američanů s textovými bublinami, v nichž se figurky rozplývaly nad kvalitou a luxusem daných výrobků. Dnes se něco podobného čas od času objeví také. Napadají mě limitované série nejmenované značky cigaret s fešnými dívčinami… Kytarové krabičky Cool Cat jsou samozřejmě na trhu již nějaký ten pátek a na stránkách tohoto časopisu pár testů již proběhlo. My tentokrát společně „nakročíme nad modely“, které kromě některých retro prvků dávají prostor také novodobým technologiím.

Popis

Základní popis těchto efektů je vpodstatě shodný, můžeme jej tedy v pohodě shrnout hned v úvodu. Ačkoliv může vzhled těchto krabiček od pohledu budit „plastový dojem“, věřte, že není správný. Cool Cats jsou vyrobeny z kovo-vých šasi a provedeny jsou v různobarevných odstínech metalíz. Dno efektu disponuje vždy nalepenou protiskluzovou gumou. Stylizovaný vzhled je sám o sobě skutečně rozkošný. Pohled shora rovněž velmi rychle vysvětlí spojitost s názvem Cool Cat. Vzhled kočičí pracky včetně polštářku (switch On/Off) a drápů (prostřední dráp je LED indikace) je neoddiskutovatelný. Totožné u všech modelů je i umístění ovládacích korekcí, tj. z přední strany efektu. Některé efekty mají duální (souosé) korekce, kdy vrškem (špičkou) ovládáme jednu funkci a spodkem (prstenem) druhou. Konektivita je řešena zdířkami IN a OUT, které naleznete pod ovládacími korekcemi. Napájet efekty je možné standardně buď 9 V baterií (kryt komůrky baterie najdete ve spodu), nebo adaptérem (9 V DC).

Funkce a zvuk

Pořadí, ve kterém se budeme jednotlivým modelům věnovat, zvolíme v takovém sledu, jako kdybychom měli zapojen efektový řetězec – nejdříve proklepneme zkreslovadla, potom modulační efekty. Z hlediska funkční výbavy bychom měli doplnit ještě jednu významnější společnou vlastnost, a sice „Tru Bypass“. V tomto případě jde o velmi solidní záležitost, kterou by muzikant u efektů za minimum peněz (všechny efekty se pohybují maximálně do tisíce korun) ani moc neočekával. Padesát bodů pro Nebelvír (promiňte, pro Danelectro)!

Transparent Overdrive CTO-1
(779,- Kč)

Jak už vyplývá ze samotného názvu, jde o klasický overdrive, který je vhodný pro lampové aparáty nebo pro hráče, kterým stačí jemně nakřáplé zkreslení ve stylu country nebo blues/blues-rock. Korekce zde jsou Gain (míra zkreslení), Treble/Bass a Volume (hlasitost efektu). Treble/Bass jsou samozřejmě korekce pro zvyšování nebo snižování vyšších nebo spodních frekvencí. Jde o společnou korekci, která pracuje na „levopravém“ principu. Jinak řečeno, pokud otočíte doprava přidáváte basy, pokud doleva tak vyšší pásma. Pokud dáte korekci přesně na polovinu (dvanáct hodin), tuto funkci eliminujete. Samotný zvuk efektu je opravdu poplatný svému názvu. Lze na něm nastavit velmi příjemný blues/countryový crunch, který lze vyšťavit až do hard rockových hromovládných akordů. V originálním manuálu se chlubí možností nastavení tzv. woman tónu, kterým oblažoval úsměvy Mr. Clapton. Původně šlo o stažení tónové clony na kytaře a maximální možnou míru zkreslení. Clapton tento tón navíc podporoval kvákadlem nastaveným v mezipoloze. Transparent Overdrive se mi líbil hned na první poslech a po zapojení svého kvákadla jsem z něho onen woman tone skutečně vydoloval. Je to velmi příjemný overdrive, který s lampou citlivě reaguje na atak pravé ruky a hlavně je variabilní. Nebojím se, že by neměl dost zastánců.

Drive CO-1
(669,- Kč)

Zde jsou korekce velmi podobné - Drive, Tone a Volume. Lehce si popišme Tone, neboť dva zbývající ovládací prvky mají stejnou funkci jako u předešlého modelu. Tone zde slouží k tonálnímu zvýraznění snímačů na kytaře a dle potřeby sound zakulatí nebo posune do vyšších frekvenčních pásem. Dalo by se říci, že se jedná v podstatě o obdobu tónové clony na kytaře. CO-1 je podobný CTO-1, tedy s tím rozdílem, že se zde můžete dostat k hutnějšímu - skoro až metalového zvuku. Vzhledem k tomu, že jde pořád o ovedrive, ani při maximálním vytočení korekce Drive se tón nehltí ani netřepí, což je skvělá věc při hraní sóla. Vůbec, pokud zapojíte oba drivy do řetězce, máte velkou variabilitu kytarového tónu. Za oba bych dal jedničku…

Distortion CD-1
(889,- Kč)

U tohoto efektu máme poprvé duální korekci Treble/Bass (další jsou Gain a Volume). Nepracujeme tedy stejně, jako v případě první krabičky, ale otáčíme špičkou korekce pro nastavení výšek, prstenem upravujeme basy. Rozsah zkreslení je samozřejmě větší a při minimálním nastavení korekce Gain se zvuk zachlupatí ve stylu Marshallských aparátů. Tento efekt je zajímavým doplňkem k nástrojům se silnější porcí dřeva jako Gibson či PRS… Při přepnutí na přední (krkový) snímač a vytočením Drive naplno se tón pěkně rozezpívá a dá se z něj vyloudit sólo ve stylu Garryho Moora. Na druhou stranu to má však i jeden malý zápor v podobě roztřepeného akordu, který ztrácí jas a konkrétnost. Ideální stav je nastavit zkreslení na jednu hodinu, basy a středy na dvanáctou, Volume na dvě. Pokud máte kytaru s humbuckery, dostanete od tohoto červenáčka pravý jižanský rock se vší parádou.

Metal CM-1
(889,- Kč)

Začněme opět u popisu korekcí. Zde je totiž duální ovládání hned dvakrát. Gain zůstává stále jako klasické přimíchávání zkreslení do signálu, ale Treble/Middle a Volume/Bass jsou již korekcemi souosými. Samozřejmě v tu chvíli je jasné, že asi půjde o dost variabilní záležitost. Je tu ovšem jedna věc, na kterou musím upozornit. Tento efekt je jaksi předimenzován a pokud jste typičtí – manuály nečtoucí - muzikanti, budete nemile překvapeni. Efekt je prostě hlasitý i při minimálním nastavení volume. To pochopitelně vyřešíte okamžitě. CM-1 ovšem nabízí značně nežádoucí nešvar v podobě brumu, šumu atp. Pokud nevlastníte nějakou redukci šumu, asi zapláčete. V opačném případě se můžete zvesela těšit variabilitou efektu. Zde bych mohl začít konečně chválit. Zvuk je i při vyšších zkresleních slušně konkrétní a power akordy zní jedna radost! Co se dá vytvořit z kombinací obou duálních korekcí je skoro až na hranici představivosti. Člověk ani nevěří, co se dá z takového malého nic vykouzlit. Celkově se mi zdá, že tento efekt také vychází z klasického heavy metalu, odbornou veřejností nazvaného NWBHM - tedy zvuk aparátů jako Marshall JCM800, Orange nebo Laney.

Metal II CM-2
(839,- Kč)

S nejvyšší pravděpodobností upravený model CM-1 přinesl hned od začátku velmi příjemné zjištění. Brumy a šumy z podstatné části mizí. Další modifikace je zřejmá již při pohledu na ovládací korekce, které jsou Distortion, Switch a Volume. Za zmínku hlavně stojí aretační knoflík Switch, který má tři módy – Off, Lo, Hi. Tyto tři pozice vlastně aktivují přednastavená ekvalizační pásma. „Hi“ zvuk nabrousí jako žiletku; „Lo“ je hojně používané véčko a „Off“ budí dojem tónové clony a jeho sound lze připodobnit kvákadlu v mezi-poloze. Jestliže jsem předchozí model přirovnal k osmdesátým heavy metalovým létům, tak toto je diametrálně odlišný případ! Už při velmi malém zkreslení slyšíte moderní, agresivní a velmi konkrétní sound, který jakoby z oka vypadl aparátům Messa/BOOGIE, Soldano nebo VHT. Korekce společně vytváří velmi variabilní možnosti, které vás mohou stále něčím překvapit. Jelikož je tento efekt určen pro hráče nynějšího metalového soundu, vyzkoušel jsem si i alternativní ladění jako Dropp D, kompletní podladění o tón apod. Ani při nejvyšší míře zkreslení se zvuk nehltí a tlusté struny dostávají charakter tlaku obrovského lisu. Tón jde výborně naproti a ono „ňuf ňuf, dža dža“ zní opravdu skvěle. I za tento efekt bych dal jedničku!

Fuzz CF-1
(839,- Kč)

Když už se jednou rozhodneme pro retro, neměl by v řetězci chybět efekt, který asi nejvíc proslavil Jimi Hendrix - fuzz. Před časem jsem shodou okolností testoval výrobek od Danelectra, (potravinově) nazvaný French Toast, který koncepčně vycházel z legendárního fuzz Foxx Tone Machine. Nemohu si pomoct, ale CF-1 zní v některých momentech skoro podobně. Ostatně, pokud to fungovalo, proč to nevyužít, že? Toto velmi specifické zkreslení lze těžko popsat slovy, znalci vědí… Prostě fuzz. Výborně se fuzz využije při hraní oktáv nebo glissand; ostatně, kdo kdy slyšel Hendrixe a jeho skladbu Purple Haze, je to jasné. Váš kytarový sound se vždy použitím tohoto efektu posune do jiných sfér. Korekce (Fuzz, Tone a Volume) pracují tak, jak mají a je to další model, který mohu bez problémů pochválit a doporučit... Jen technická; už v duchu slyším hnidopichy, kteří budou křičet „prej bude postupovat jako v efektovém řetězci a fuzz dá skoro na konec!“ Ano, jsem si vědom, že by měl být na začátku, ale fuzz se používá mnohem méně než standardní zkreslovadla, a tak jsem si dovolil dát jej téměř na konec...

Tremolo CT-1
(949,- Kč)

Zde ještě jednou a s větším důrazem: Když retro, tak efekt tremola, který v podstatě spoludefinoval hudební tvář padesátých let minulého století. Tremolo bylo většinou zabudováno přímo v kombech (jako u aparátů Fender nebo Vox) a jeho roztřesený rotující sound můžete slyšet na spoustě nahrávek. Platí to nejen nejen o rock´n´rollu, ale i blues a také o deskách rockových experimentátorů á la Brian May, Stewe Howe, Robert Fripp či experimentátor par excellence Frank Zappa. Ovládání zajišťují korekce Depth, Soft/Hard a Speed. Pomocí Depth nastavíte míru intenzity tremola (pouze však v módu Soft). Soft/Hard jsou módy, kterými nastavujeme modulaci tremola. Soft simuluje přirozené lampové tremolo a Hard vytváří silnější rotující zvuk, padající a znovu se objevující jako tornádo. Korekcí Speed určujeme rychlost rotace. Účelnost efektu naleznou hráči často využívající septakordy a přelaďování nástroje. Tremolo nejlépe vynikne na hlubokých tónech a společně s reverbem nebo delayem vytváří doslova filmovou melodii ve stylu Ennia Morriconeho...

Chorus CC-1
(999,- Kč)

Jako poslední efekt nám zůstal chorus a rovnou bez obalu přiznávám, že je ze všech nejlepší a silně uvažuji o jeho pořízení. Ovládání tohoto efektu mají na starosti Depth, Speed a Mix/Eq. Korekce Mix/EQ je opět duální; Mix přimíchává chorus do signálu a EQ dle potřeby přidá nebo ubere vyšší frekvence. Speed nastavuje rychlost posuvu signálu a Depth zase intenzitu. O variabilitě ani mluvit nemusím, určitě jste někdy chorus v akci slyšeli a pokud vidíte počet korekcí, víte, že se dá nastavovat dlouho a pokaždé s jiným výsledkem. O co tady jde, je hlavně zvuk. A ten je vážení přímo ukázkový! Asi bodnu do vosího hnízda, když prohlásím, že jde o oscilaci mezi legendami chorus jako jsou Boss CE-1 (Voodo Lab) a Electro-Harmonix Small Clone, ale vážně mi to tak připadá – a to si vezměte, že stojí něco kolem tisícovky. Opravdu jsem až nevěřícně zíral, co mi leze z komba – konkrétní, výrazný vintage sound, který zní výborně na nástrojích s humbuckery. Intenzita chorusu má doslova nádherně bohatý a hluboký témbr, který chytne a nepustí. Pokud používáte piezzo snímač a korekcí EQ, zúžíte výšky, dostanete měkkoučký a lehce rozptýlenější tón, který vynikne hlavně při vybrnkávání. Ono připodobnění k Small Clone vychází ze spojení se zkreslením. Jestliže dáte zkreslení na čtvrtinu, dostanete tzv. grunge tón, který táhne jako med. Jediné, co by se dalo vytknout, je absence nastavení šíře stereo pásma, ale to bych chtěl asi opravdu moc. Zde tedy absolutní jednička podtržená...

Správně bych měl ještě psát o jednom efektu (Vibe), který patří do této nové řady, do testu zatím ovšem ještě poskytnut nebyl. Malou perličkou, kterou můžete položit důkladnou třešničku na dort danelectrovské stylizace, je příhodný pedalboard. Plastový výlisek je jako dělaný pro pětici Cool Cat pedálů a za cenu cca 2000,- Kč dostanete také zdroj a propojovací kabely. Simulace koženého kufříku je samozřejmě uzamykatelná a ve vintage milci vyvolá jistě příjemné pocity.

Závěr

Pro svá závěrečná slova bych asi opět vzpomněl na Návrat do budoucnosti. „Nemůžu uvěřit, že to je možné! Já jsem tady! Doktorééé!“ Jednoduše, při prvním pohledu jsem si říkal, jaký to bude „srandatest“, ale Danelectro mě opět dostalo! Každá z testovaných krabiček má vzhledem k cenové (ne)náročnosti své dobré momenty a některé dokonce momenty výborné! Znovu vyzdvihuji zejména Chorus, Transparent Overdrive a Metal II, které nejenže vyčnívají, ale dle mého obstojí i v široké konkurenci. Pokud k tomu připočítáme funkční True Bypass, velmi příznivé ceny a opravdu kouzelný design se stylizaci do let minulých, nezbývá, než konání Danelectra pochválit. Poklepat na rameno si zaslouží minimálně kvůli tomu, že se snaží běžnou muzikantskou šeď pořádně vybarvit!