Digitech RP-80

Když obracíte pětník
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 990,00 Kč

Když jsem si téměř před deseti lety (v prosinci 1994) kupoval svůj první podlahový multiefekt od Digitechu, tenkrát to byl model RP-10, vůbec by mě nenapadlo, že se všechny ty hezké efekty vejdou v roce 2004 do mnohem menší krabičky. Co nám tedy nového zase přibylo na poli digitálních efektů od kytarových šílenců ze Salt Lake City? Pokračovatel zatím nejmenšího a nejlevnějšího stájového multiefektu RP-50, a to sice nový RP-80, který ke svému předchůdci přidává expresion pedál. Jen na okraj, v rámci solidnosti a úcty ke „stařečkovi" doplním, že mi RP desítka slouží dodnes, i když už spíše jen jako MIDI ovladač (ale modulační efekty jsou stále hezké). Leč dost řečí, a pojďme si říci něco k novince na poli těch nejlevnějších kytarových multiefektů.

Průzkum terénu

RP-80 je podlahový multiefekt s velice jednoduchým a nenáročným programováním, se zabudovaným automatickým bubeníkem a v neposlední řadě také s ladičkou. Na horní straně přístroje máme k dispozici celkem šest tlačítek k nastavování a editaci všech možností této malé krabičky. Dále je vybaven dvěma nožními spínači a jedním programovatelným expresion pedálem s možností kalibrace. Volba presetu (neboli programu) se provádí listováním buď nahoru nebo dolů. Efekt je možné napájet z přiloženého adaptéru nebo ze šesti tužkových baterek typ AA (doba životnosti přibližně 15 hodin). Na zadní straně efektu jsou umístěny všechny vstupní a výstupní konektory - vstup pro kytaru, levý a pravý výstup (vše jack 6,3 mm), výstup na sluchátka (jack 3,5 mm) a vstup pro externí napájecí adaptér (je dodávám spolu s multiefektem a vyroben jak jinak než v Číně). Všechny vstupy a výstupy jsou samozřejmě nesymetrické. V případě že chcete používat procesor pouze v režimu mono, je to samozřejmě možné. V tom případě použijete pro výstup levý kanál. Rozměry multiefektu jsou 20 x 16 x 6 cm a váží necelý 1 kg. Multiefekt RP-80 disponuje 80 presety, z čehož 40 je továrních a 40 je uživatelských. Vytváření vlastních presetů a jejich ukládání je jednoduché a je popsáno v přiloženém českém manuálu. To že je u multiefektu český manuál hodnotíme velmi kladně.

Algoritmy

Nyní si pojďme říci jaké všechny efekty přístroj obsahuje (a že jich není zrovna málo). Budeme postupovat od začátku signálové cesty. Prvním z efektů je Pickup/WAH. Pickup je efekt, který přidává jednocívkovému snímači teplo, hutnost a sílu snímače dvoucívkového. Wah, jak asi víte jak kvákadlo, zde ve třech variantách: CryWah (klasika), BoutiqueWah (modernější zvuk s větším zdvihem) a FullRangeWah (ještě větší moderna s až psychedelickými zvuky). Druhý efekt v pořadí je kompresor s možností ovládání pouze množství komprese od 1 do 15. Třetím v pořadí je AmpModeling (emulace různých typů reproboxů, používá se hlavně při hraní přímo do mixu či do rekordéru). Další v pořadí jsou třípásmové korekce u nichž bohužel výrobce neuvádí jejich posazení ve frekvenčním spektru. Každé pásmo Bass, Middle a Treble se nastavuje od 1 do 9, přičemž 5 je nulová hodnota beze zdvihu či potlačení. Pak je tu NoiseGate (šumová brána) s možností nastavení rychlosti náběhu (Attack) a hodnoty prahu vypnutí (Silencer). A nyní přichází na řadu modulační efekty (vždy může být zapnutý jen jeden z nich) – jsou to: Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo, Panner, Vibrato, Rotary Speaker, YaYa, AutoYa, Envelope Filter, Detune, Pich Shifter a Whammy. Jak vidíte nabídka modulačních efektů je opravdu široká. Předposledním efektem ve zvukovém řetězci je Delay (zde ve variantách Mono, Analog, Ping Pong) a posledním z efektů je Reverb (šest variant – Room, Hall, Plate, Church, Arena, Spring). Uf to je ale efektů.

Kromě výše vyjmenovaných efektů je v tomto malém multiefektu obsažen automatický bubeník se 30 patterny (rytmickými styly). Patterny není možné editovat, lze jen měnit tempo a nastavovat hlasitostní úroveň. A jak je všem dobře známo, cvičení s rytmickou sekcí přináší jen samá pozitiva, a tak zařazení bicího automatu do multiefektu hodnotíme velmi kladně.

Další užitečnou a často používanou pomůckou je ladička. Ladičku je možno přeladit na A=Ab, A=G a A=Gb. K indikaci naladění slouží více než dostatečných 13 LED diod a její funkce je naprosto vyhovující. Při zapnutí ladičky se automaticky odpojí výstup z multiefektu, takže na rychlé doladění během koncertu je to perfektní.

Hra a poslech

Jak to tedy vlastně hraje? Musíme říci, že na svou cenu až nadstandardně. Výrobce sice uvádí, že se jedná o Modeling Guitar Processor což je poněkud přehnané, ale zvukově se jedná o povedený přístroj. Co se týká zkreslených i čistých zvuků je zde modelováno 12 typů zesilovačů od různých výrobců (Fender, Marshall, Mesa, …) včetně akustické kytary. Celkově lze říci, že jsou všechny zvuky poměrně vydařené a citlivým nastavením ekvalizéru lze docílit dobrých výsledků. Samozřejmě, že čisté zvuky znějí podle nás o něco lépe než zkreslené, ale i na poli zkreslených zvuků si každý jistě najde něco dle svého vkusu, a vzhledem k výrazné orientaci na skupinu začínajících a středně pokročilých uživatelů opravdu v solidní kvalitě. Pro toto spektrum je samozřejmě velmi podstatný poměr cena/výkon a tento efekt zcela jistě patří k lídrům této kategorie.

Modulační efekty jsou již dlouho doménou firmy Digitech. O tom, že je jich včleněna celá přehršel jsme již mluvili, a tak nezbývá než dodat, že všechny znějí v očekávané kvalitě. Myslíme že nemá cenu je detailně popisovat, protože většina z nich je známá, a až na některé, řekněme pro profesionály důležité parametry a chování efektů, je více věcí vkusu, zda-li se vám zdají libozvučné. S živou kapelou znějí dobře, prosadí se, a ve spektru ostatních nástrojů nezanikají. Zmíníme se tedy jen o některých, spíše méně tradičních. Velmi povedeným efektem je YaYa, který napodobuje legendární efekt TalkBox. S použitím tohoto efektu vaše kytara takříkajíc promluví. Jistě se jedná spíše o specifický, expresivní efekt s nižší frekvencí použití, ale v dobré aranži vytvoří nepřeslechnutelný zvukový obraz. Dobře použitelným efektem je i Whammy zvláště ve spojení s expression pedálem a velice zajímavě zní i některé typy Pitch Shifteru. Je jen škoda, že můžeme použít jen jeden modulační efekt a potom již jen Delay a Reverb. Editace jednotlivých efektů je omezená vždy na jeden, maximálně dva parametry, ale co jiného by se také dalo čekat v této cenové kategorii. Výborným nápadem konstruktérů je zařazení expression pedálu a možnost přiřazení jednoho z parametrů tomuto pedálu a jeho ovládání v reálném čase. U pedálu je navíc i možnost kalibrace a to už je super. Expression pedál posouvá RP-80 do vyšší kategorie.

Multiefekt se dobře pojí s různými kytarami (Fender Stratocaster, Washburn, Jolana). Vcelku dobře reaguje na hru pravé ruky (mám na mysli především rozdíly v intenzitu úderu – tedy dynamice), což bývá u digitálních procesorů problém. Tady opravdu poznáte, když do strun udeříte a když je jen tak polechtáte. Vždyť muzika je hlavně o dynamice (to jsem někde slyšel, ale už nevím kde). Zkoušeli jsme multiefekt připojit i k různým typům zesilovačů a komb. Nejlépe se multiefekt dle našeho názoru pojí s lampovým koncem, kdy se zvuk přece jen o něco „nabrousí". Ale výborně zní multiefekt především do sluchátek a ve spojení s integrovaným automatickým bubeníkem se stává výborným pomocníkem při domácím cvičení. Inu slovy klasika: „…nekup to když je to tak lacný!"