Framus Ruby Riot II

Celolampové kombo
Autor: 
Cena: 
65 575,00 Kč

Na tenhle „aparát” jsem byl skutečně zvědavý. Značka Framus má totiž tu zajímavou vlastnost, že nikdy nedokážu odhadnout, jak bude co hrát. Zní prostě skutečně osobitě. U tohoto komba jsem například očekával něco jako „tweedový" zvuk..., ale kdepak.

Pojmu to dneska jinak, nevadí? Vzhledem k cenám produktů Framus a reálným mzdám východně od země výrobce nebudu řešit, zda koupit či nekoupit, ale jaké by bylo, kdybych na to měl. Nicméně, pěkně popořadě.

Popis

Framus Ruby Riot II je dvoukanálové, celolampové kombo o síle třicet wattů. Vzhledově ve stylu retro. Vyrábí se ve dvou vzhledových variacích, a to Ruby Red a v našem případě Classic Black. Můžu vám říct, že vypadá opravdu dobře. Na třicítku je „bedna" pěkně masivní a taky těžká. Hmotnost 32 kg a rozměry 0,76 x 0,54 x 0,28 m, jak praví údaje z internetu. Osobně jsem ho neměřil, ani nevážil, ale nesl do auta přes náměstí, takže jako první jsem ocenil praktická kožená ucha na nošení. Jedno uprostřed pro samotáře jako já a dvě po stranách pro ty šťastnější, co mají kamarády. Ucha jsou velmi solidní a i takhle těžký aparát se nese dobře, aniž byste si zničili ruce a ten večer už nic nezahráli. Rozhodně působí trvanlivým dojmem, tak jako celé kombo. To je zezadu otevřené, potažené černou koženkou, s vkusnou síťkou chránící reproduktory.

Ovládací knoflíky ve tvaru ptačích hlaviček jsou klasicky postaru umístěné shora. Velikost komba je samozřejmě dobrá vzhledem ke zvuku, ale je třeba si uvědomit, že na pódiu zabere hodně místa a také se vám jej nebude chtít naklánět a opírat o kde co, aby se ta krásná, nová koženka třeba nepotrhala. Myslím, že na třicet wattů je to tak maximální „akceptovatelná" velikost a hmotnost komba.

Při pohledu zezadu...

...zaujmou dva reproduktory o průměru dvanáct palců, jeden Celestion Vintage 30 a ten druhý Celestion Greenback. Oba dva představují výbornou volbu a dohromady dávají hned několik možností nazvučení, pokud máte k dispozici dobrého zvukaře. Dále je fajn možnost přepnout impedanci ze čtyř na osm ohmů a naopak. Standardně je kombo nastaveno na čtyři ohmy. Na zadní stěně samozřejmě objevíme 6,3 mm jackové konektory pro efektovou smyčku, zdířku Speakers Out pro připojení externí reprobedny, vstup pro footswitch na přepínání kanálů a reverbu a další na tremolo. Footswitch ovšem není součástí dodávky, ani když zavoláte do pěti minut. Na závěr samozřejmě spínače Power a Standby.

Pokud vás zajímají typy elektronek, pak slyšte: usměrňovací GZ 34, ECC 83 pro zkreslení lead kanál, input/clean EQ, lead EQ, buffer effektové smyčky a invertor (připomínám, že jde o dvojité triody, tedy je každá „půlka" elektronky použita separátně), ECC 81 jako buzení reverbu, a na konci samozřejmě čtyři párované EL 84.

Zvuk

Kombo má jen jeden vstup pro kytaru o citlivosti - 40 dB. Clean kanál disponuje standardním ovládáním, čili volume, basy, středy a výšky. Lead kanál pak navíc gain, basy, středy, výšky a master volume, které ale ovládá hlasitost pouze tohoto kanálu. Korekce mají velmi slušný zdvih a se zvukem dokáží skutečně pracovat. Kombo je vybaveno také efektovou sekcí, která funguje pro oba kanály a jak jsem již naznačil, dá se samostatně zapnout i za pomoci footswitche. Obsahuje reverb a tremolo.

Čistý kanál mě velmi překvapil silou zvuku i při nízké hlasitosti. Dvojice reproduktorů generuje skutečně tlustý tón. Začínal jsem při nastavení nulových korekcí a zvuk z mé pololubovky byl skutečně impozantní. Po počáteční nadšení jsem si ale uvědomil, že tento fantastický zvuk je přesně to, co kytarista potřebuje do jazzového tria, ale k prosazení se v rockové kapele asi nebude stačit. Takže basy šly dolů, středy a výšky nahoru. Později jsem zjistil, že toto nastavení doporučuje i sama firma v manuálu, který je volně ke stažení na internetu. Kvalita se nikterak nesnížila, ale zní to daleko průrazněji. Kombo dává k dispozici velkou dynamiku hraní, velmi dobře rozeznává rozdíly mezi jednotlivými snímači a krásně vykresluje jakýkoliv zvuk, který do něj pošlete. Sustain je téměř nekonečný. Překvapilo mě, jak čistěji a zajímavěji zněly efekty z mého pedalboardu. Skutečně inspirující, krásně uslyšíte všechny hříchy, kterých se při hraní dopustíte, velmi konkrétně je slyšet atak trsátka o strunu, což dobří kytaristé ocení a ti horší se to aspoň naučí.

Lead kanál mě oproti čistému vysloveně zaskočil. Prodejci proklamují klasický „hotrod sound", což tedy nedokážu úplně posoudit, protože „hotroda" doma nemám a moc jsem jich v poslední době neslyšel. Zkusím tedy verbalizovat svůj dojem z lead kanálu. Zní velmi dravě, taky staře až chlupatě, nevím jak jinak popsat zkreslení blížící se charakteru fuzz. Ale on tohle není typický fuzz. Zvuk obsahuje opět velmi mnoho basů, tentokrát i výšek, velmi dlouhý sustain, konkrétní atak. Je pravda, že moje kytara dává hodně silný signál, ale přesto mám ze zvuku pořád pocit jakoby přebuzeného vstupu. I při minimálním nastavení gainu je znatelná vysoká komprese signálu a jedná se spíše o zvuk na sóla, než na doprovody - jednoznačně je lepší použít kobylkový snímač. Na akordickou hru, využívající lehký crunch, bych moc nevsázel. Snad jen použití singlů s opravdu nízkým výstupním signálem by mohlo aparát do této oblasti posunout. Ani středy naplno nedokáží onu chlupatost zkonkrétnit, i když při vyšší hlasitosti se charakter o poznání mění, ovšem spoluhráči vás budou nenávidět, protože i „pouhých" 30 W je výkonu více než dost. Zkoušel jsem nastavit pregain na úplné minimum, jen co se ozve signál a potom to docela šlo, i když zvuk už samozřejmě nebyl tak tlustý. Předpokládám, že na prkno se singly – třeba na Stratocaster - bude kombo reagovat o něco méně agresivně, ale na klasické crunchové beglajty (třeba ve stylu Tom Petty) bych to stejně asi neviděl. Dvě struny při „pětce" v pohodě, ale celý akord se prostě maže. Trochu z toho slyším Hendrixe, zkrátka staré zkreslení. Co je ovšem důležité říci, je to, že kombo hraje skutečně hodně dynamicky, takže kdo dokáže hrát jemně, lehké zkreslení z toho dostane… Jenže který rocker se na pódiu udrží, aby do kytary pořádně neříznul? Taky je zde možnost ztlumit hlasitost přímo na kytaře, někdy i trochu zatáhnout clonu a opět se zkreslení umírní. Dále je potřeba pozorně nastavit korekce. Když totiž poštelujete méně basů pro snímač u krku, při přepnutí na kobylkový je zvuk opravdu hodně ostrý a naopak.

Osobně bych tento kanál asi používal pouze na sóla a zkreslené doprovody hrál přes nějakou krabičku na čistý kanál, pak je to perfektní. Hodně zvláštní, pro mě nečekané. Pro někoho skvělé, pro někoho nepoužitelné, těžko říct.

Reverb je pružinové konstrukce. Zní nenápadně a kultivovaně i při vyšších hodnotách. Osobně ho při koncertech nepoužívám, ale tento se mi opravdu líbí. Nezní kovově, ani nedělá z kytaristy speleologa, při nastavení „trošku" ho ani nezaznamenáte, do poloviny je úplně v pohodě. Super.

Narozdíl od modelu Ruby Riot disponuje verze Ruby Riot II integrovaným tremolem. Přítomnost tremola přímo na aparátu je samozřejmě výborná věc. Ušetříte za krabičku a vůbec. Navíc tento efekt miluji. Ovládá se dvěma otočnými potenciometry, tak jak je obvyklé. Intenzita efektu a jeho rychlost, čili Depth a Speed. Samozřejmě trojúhelníkový průběh, jiný se nastavit nedá, ale ani jsem jinou křivku nikdy na nic nepotřeboval. Velmi dobře zní jak s čistým, tak i se zkresleným kanálem. Lze ho jen tak jemně líznout do signálu a uvidíte, jak vás bude najednou zase bavit hrát stokrát omleté věci. Velké plus tohoto aparátu.

Nejprve mě trochu zmátl knoflík Effekt Mix, protože jsem se domníval, že má nastavovat intenzitu tremola. Není tomu tak, ovládá efektovou smyčku. Docela dobrá vychytávka, zvláště při použití modulačních krabiček. Buď to tam pustíte naplno, jak jste zvyklí, ale doporučuji vyzkoušet třeba i trochu extrémní nastavení, například chorusu, a effekt mix tak napůl. Zajímavě se chorus dostane do pozadí za čistý tón kytary a jen dobarvuje a rozšiřuje. Stejně tak při použití nějakých složitějších delayů máte možnost zvýraznit původní signál a rázem hrajete daleko srozumitelněji.

Závěrem

Celkově se mi Framus Ruby Riot II jeví jako luxusní aparát pro fajnšmekry, s velmi kvalitním zvukem i designem. Rozhodně vydrží víc než tělesná schránka bluesmanova, čili je to kup na celý život, možná i víc. Cena řádově kolem šedesáti pěti tisíc mi přijde řekněme nenízká, ale zase kupujete neoddiskutovatelnou kvalitu a navíc poměrně originální a netuctový aparát, což je rozhodně fajn. Já osobně bych využil hlavně čistý kanál a tremolo, což je možná škoda u dvoukanálového komba, ale tyto jsou natolik okouzlující, že to nepovažuji za mínus. Jestli ale dovolíte malou radu - neobjednávat po internetu, napřed důkladně vyzkoušet.