Hughes & Kettner Bass Force XL

"Bobánek"
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
25 990,00 Kč

V adventním čase po „Mikuláši" mi krabici s nápisem BassForce XL předával zástupce šéfredaktora Honza s potutelným úsměvem: „Mohlo by ti to vyhovovat, má to asi čtyři knoflíky…!" A hned doporučil nejvhodnější čas na vybalení a vyzkoušení - 24. 12. 2002 večer...

Tak dlouho jsem ovšem nemohl čekat. Na inovovanou řadu basových kombíček od Kettnerů jsem se opravdu těšil. Podle výkonu 100, 200 nebo 300 W je vtipně označena L, XL a XXL. Byl jsem otipován na prostřední velikost. Veliká krabice obsahovala druhou menší a v ní, „vážení, v igelitu balený", nepříliš rozměrný, zato „macatý" kombo… Německá důkladnost, zde patrně inspirovaná matrjoškami ruského bratra, se ani zde nezapře.

Účel světí prostředky

BassForce XL v žádném ze svých rozměrů nepřesahuje 60 cm, nebo-li výrobce udává přesné rozměry 555 x 560 x 428 mm (š x v x h). Kombo se vyznačuje značně šikmou čelní stěnou, což má hlavně zlepšit poslech v nejbližších vzdálenostech na pódiu. Stěny tvoří asi 15 mm silné dřevovláknité desky nastříkané černým vinylovým povlakem s „kapičkovým" rastrem. Perforovaný masivní plech kryjící reproduktory kupodivu nezadrnčí ani nerezonuje, protože je na osmi místech podložen molitanem. Přenášení komba umožňují plastová nepříliš hluboká madla na bocích. Na kratší vzdálenosti i pro jednoho postačují, zapuštěná ucha typu „marshall" s madlem by však byla pohodlnější. Hmotnost 28 kg shledávám vzhledem k výkonu a rozměrům ještě únosnou.

Celkový dojem nevybočuje z obvyklé filosofie H&K: jednoduchost, střízlivost, funkčnost. Jediný designérský výstřelek, kterým se výrobce trochu odvázal, je zaoblený „leštěný" čelní panel zesilovače. Obsahuje pouze čtyři „malé" a dva „velké" černé knoflíky. Pro nastavení barvy a hlasitosti se nabízí EQ Matrix (viz dále), GAIN, BASS, MID, TREBLE, MASTER a vypínač „vysokofrekvenčního reproduktoru" HF HORN. Jednoduchým upořádáním korekcí celotranzistorový zesilovač připomíná vintage lampové zesilovače…

Střídmě vyhlíží i zadní panel. Obsahuje vstup pro sluchátka, dva samostatné jacky pro připojení externího reproduktoru označené A a B, (nejedná se o stereo výstup, viz dále) a symetrický výstup bez nastavení úrovně oddělený za korekcemi, takže signál do P.A. je nastavením na kombu ovlivněn (s vyjímkou zesílení MASTER). Následují nepostradatelné jacky pro smyčku umožňující připojení vnějšího efektového procesoru. A pro aktivní chlazení ventilátor koncového stupně.

„Vot, eto vsjo, tovarišči“. Bude to muset stačit. Že na čelním panelu najdeme taky nějakou díru, kam připojíme kabel naší baskytary a síťový spínač, nemusím zdůrazňovat. Opravdu, třeba proti Carvinům, Ampegům apod. si zde milovníci přepínačů, pásmových ekvalizérů, kompresorů, limitérů, filtrů, šumových bran, potlačovačů, zdůrazovačů, umlčovačů příliš neužijí…

Hi-Fi pro basu?

Řada BassForce používá ve výkonovém stupni bipolární zesilovače označované „Dynaclip". Pro BassForce XL se udává frekvenční rozsah 20 Hz až 20 kHz v pásmu +1 dB/-0 dB a rychlost přeběhu 5,3V/mikrosekundu. Uvedenými parametry by zesilovač asi bez problémů vyhověl podmínkám pro „vysoce věrný poslech" u bytových zesilovačů. Stowatové „Elko" a třístovka „XX Elko" se liší nepodstatně.

Parametry třípásmového „ekvalizéru" podle výrobce: aktivní basy na 70 Hz jsou dopovány zdvihem +10/-10 dB, pasivní středy na 1 kHz posílí o +6/-6 dB a pasivním výškám, poněkud překvapivě umístěným až na 15 kHz (?!), lze přidat až o +14/-10 dB. Uspořádání korekcí se u všech tří modelů v detailech liší a stejně tak i vybavení čelního panelu.

Náš „Bobánek" je spolu s třístovkou XXL řešen jako „dvoupásmový" s jedním 15" basovým reproduktorem o výkonu 200 W/4 Ohm doplněným „dome tweetrem" o výkonu 16 W/4 Ohm. Basový reproduktor s klasickou papírovou membránou je vybaven plechovým lisovaným košem a silným větraným magnetem o průměru 154 mm. Jedná se pravděpodobně o na zakázku vyrobený čtyřohmový Celestion, vycházející z „ekonomické" série Q&K.

Ozvučnice typu „bassreflex" má štěrbinový výřez poněkud netradičně umístěný vertikálně. Tím je dosaženo kompaktních rozměrů blížících se krychli. Hlavní výhoda bassreflexové bedny proti uzavřené: za určitých podmínek lze u vhodně naladěného bassreflexu dosáhnout výraznějšího zesílení v pásmu kmitočtů pod cca 100 Hz, t.j. v oblasti, která rozhoduje o charakteru „basového" zvuku.

Nastav jako u lampáče...

Při konstrukci výrobce použil prvky a technické finesy osvědčené u řady Metroverb (MS č. 5/02), díky nimž:

  • Vstupní předzesilovač v závislosti na nastavení úrovně GAIN poskytuje buď „krystalicky čistý" nebo „mírně zkreslený" zvuk simulující lampy…
  • Oba potenciometry MID a TREBLE jsou velmi účinné pro nastavení výsledného zvuku.

Výrobce doporučuje tuto sekvenci:

  • Nastavit GAIN – do polohy asi „12 hodin" získáme čistý, nad „chlupatý" zvuk...
  • Nastavit MID - useknutím středů dostaneme energický slapový zvuk, naopak zvýrazněním docílíme „bručivého" rockového soundu…
  • Aktivními BASS korekcemi omezit nežádoucí hučivé kmitočty způsobené akustickými vlastnostmi místnosti…
  • Upravit výšky – TREBLE, které rozhodují o tom, zda bude zvuk měkce „něžný", nekompromisně „průbojný" nebo „tlustý"…

EQ MATRIX znovu na scéně

S podobným názvem přepínače jsme se již setkali u lampového předzesilovače Warwick Quadrumatrix (MS č. 8/02). Zde požadovaný průběh frekvenční charakteristiky nastavíme jediným knoflíkem EQ MATRIX bez dalších přídavných přepínačů. Názvy čtyř pozic EQ MATRIX jsou výmluvné: MAIN-SLAP-FINGER-OFF. Výrobce uvádí, že pro odpovídající nastavení byste jinak museli mít 31-pásmový grafický ekvalizér (v pásmu 20Hz až 20kHz)... Čili vás tímto zbavuje všech starostí a umožňuje okamžitý a pohodlný přístup k těmto přednastaveným průběhům. Takže popořádku:

MAIN - universální nastavení pro „všechny druhy zvuků" a styly,

SLAP - typické nastavení s přesným a konkrétním tónem,

FINGER - pro hřejivý basový tón hraný prsty a pro bezpražcovou kytaru. Současným mírným přebuzením GAINu dodáte bezpražci „šťávu",

OFF - rovná kmitočtová charakteristika

Při všech jakémkoliv nastavení EQ Matrix klasické korekce B-M-T zůstávají aktivní, takže s barvou zvuku lze dále pracovat.

„It‘s only rock & roll"...

Základní charakteristikou komba BassForce jsou konkrétní plné basy. Kupodivu se příliš nemění ani při přepínání EQ Matrix mezi jednotlivými průběhy… Přepínač EQ Matrix pracuje nad očekávání uspokojivě. Přednastavené průběhy jsou zvoleny optimálně a dá se říci, že opravdu dostanete zvuk, jaký přepínač uvádí. Pro slap je vhodné úplně stáhnout středy, plnému rockovému zvuku naopak prospěje jejich zvýraznění. Nejmohutnější basy poskytuje FINGER-výborné pro rock, slabší, ale přesto výrazné, jsou v polohách MAIN a SLAP. Přepínání EQ Matrix pod výkonem se projevuje lupanci v repráku, ale dá se to vydržet. Podobně i vypnutí zesilovače zaznamenáte až po několika dlouhých vteřinách, kdy se reproduktor odpojí zřejmě přes ochranné relé.

Zvukové vlastnosti jsou i s ohledem k rozměrům a váze velmi dobré. Proti výkonově srovnatelnému PortaBassu 250 od Ampegu s boxy PB-112H a PB-210H (MS č. 11/02) je BassForce XL basovější a hutnější a dělá tak opravdu čest svému jménu. To je dáno již použitím 15" reproduktoru namísto „dvanáctky" nebo „desítky".

Přenos basových kmitočtů je díky propracované konstrukci bassreflexové ozvučnice nadprůměrný. Mírný zdvih na kmitočtové charakteristice reproduktoru s vrcholem kolem 3 kHz bude zodpovědný za hřejivé středy.

Abych si ověřil, jak bylo dosaženo pozoruhodných basů při minimálním objemu, provedl jsem simulovaný návrh bassreflexu pomocí počítače pro předpokládané T-S parametry reproduktoru. Výsledek potvrdil očekávání, že vždy je něco za něco… Na kmitočtové charakteristice se objevil v příslušném basovém pásmu výrazný zdvih několika dB... Zajímavý výsledek ukázal předpokládaný průběh výchylky membrány reproduktoru. Prakticky již asi od 80 W dodávaného výkonu je v kritické oblasti kolem naladěného kmitočtu bassreflexu překračována dovolená výchylka membrány Xmax…

Pokud se tedy bude kombo používat převážně jako „odposlech" pro muzikanty na pódiu při rozumných hlasitostech (asi 1/3 výkonu odpovídá tak 115 dB/1VA,1m), není třeba se obávat přetížení nebo zničení reproduktoru. Chceme-li dosáhnout vyššího aku-stického tlaku, připojíme přídavný box. U některých komb je pro něj k dispozici pouze jeden výstup, tím se ale zároveň zpravidla automaticky odpojí vlastní repro komba. Tak funguje u BassForce výstup SPEAKER B.

BassForce XL dovoluje připojit druhý box o impedanci nejméně 4 Ohm do výstupu SPEAKER A pro současnou reprodukci komba. Tím se sice při sériovém zapojení reproduktorů úměrně zvýší celková impedance a tedy sníží výstupní výkon, ale znásobí se účinná plocha membrán. Sníží se tak jejich výchylka při menším namáhání závěsu, vyšší životnosti, menším zkreslení, ale hlavně se zvýší akustický tlak... To jsou ostatně důvody, proč řada výrobců dodává masivní a těžké bassboxy 6x10" nebo 8x10". Na velká pódia skvělé, ale do klubů by to bylo jako jít s kanónem na vrabce.

Připojení vlastního letitého boxu 1x15" ke kombu jsem vyzkoušel s jednoznačně pozitivním výsledkem. Podle osobního vkusu doporučuji přidat některou z variant 1 x 15", 1 x 12", 2 x 10" nebo 4 x 10".

Abych nezapomněl… Horna! Ačkoliv výrobce hovoří o „přesně naladěném tweeteru pro reprodukci vyšších harmonických", domnívám se, že aktivace „HORN on" nemá na zvuk tak zásadní vliv, jak výrobce avizuje. Stačí hrát zády k bedně a nechat si někým přepínat HORN on/off. Obávám se, že nezaznamenáte rozdíl. Avšak pozitivně působí již rozsvícení krásně červené ledky, takže i oko posluchače si užije… Vzhledem ke kvalitě ostatních komponent by si BassForce, podle mého subjektivního soudu, namísto plastového piezoreproduktoru zasloužil tlakovou hornu s klasickým magnetem s hliníkovou nebo titanovou membránou. Ale možná, že v této cenové kategorii se piezo považuje za očekávaný standard.

Upřímně řečeno, těch 15 kHz u korekcí TREBLE předzesilovače pro baskytaru se mi stejně zdá neuvěřitelně vysoko. Není to chyba manuálu? Je zajímavé, že stovkové „Elko" má výšky posazeny také na 15 kHz a přitom nemá(!) tweeter, takže je vyloučené, že by to 15" basák mohl přenést…, zatímco třístovka XXL s parametrickými středy tweeter má a přitom jsou TREBLE posazeny na realistických 7 kHz… Logiku v tom tedy příliš nevidím. Mimochodem, nožní přepínač s duplicitní funkcí EQ MATRIX by také nebyl na škodu. Nerad bych, aby tyto drobné připomínky nebo postřehy vyzněly jako pochybnosti o kvalitě komba. Tak tomu není. Jedná se o povedený výrobek. Ostatně pro náročnější nabízí H&K vyšší a vybavenější řadu basových komb. Zapomněl jsem zmínit perfektní provedení a bezchybné zpracování.

Kombo jsem zkoušel s baskytarami pasivními i aktivními, čtyř nebo pětistrunnými, s jednocívkovými i dvoucívkovými snímači. I bezpražcová 4-strunná basa vyzní velmi dobře. Pro pětistrunné basové kytary by byl ideálním doplňkem vhodný box 1 x 15" nebo 1 x 18" s bassreflexem schopný bez problémů přenést nejhlubší kmitočty struny H i při větších hlasitostech.

Díky kvalitám zesilovače můžete BassForce klidně používat jako objektivní tester. Horší snímače, nevyrovnané struny, „díry" ve zvuku v jednotlivých polohách hmatníku, konstrukce i materiál - olše, javor, mahagon atd…, vše věrně vyleze z aparátu… To je sice na jedné straně příznivé, pokud připojíte kvalitní baskytaru, na druhou stranu je to ale trochu kruté vůči nevyrovnaným nástrojům. Všechny slabiny se objeví jako nepořádek po jarním tání…

Na závěr zkušenost se sluchátkovým vstupem. S kvalitními sluchátky, které jen tak neodrovná výraznější basový atak..., lze cvičit doma v obýváku při zachování charakteristického zvuku nástroje.

Hlavní uplatnění BassForce bych tipoval v rocku, blues a podobně, i když se jedná o aparát universální. Výkon 200 W zdánlivě není nijak závratný. Elektrické kapele s kytarovými lampovými nebo tranzistorovými zesilovači o výkonech 20 až 50 W, hrající převážně po klubech, by přesto měl stačit.

Sečteno, podtrženo

Kombo BassForce XL překvapilo zvukovými vlastnostmi při velmi přátelských rozměrech a přiměřené váze. Vlastníte-li osobní auto s dveřmi většími než 46 x 58 cm, umístíte jej v pohodě na zadní sedadlo a vedle posadíte ještě metrákovou tchyni. Mně se do kufru nevejde. Tedy myslím kombo, samozřejmě.

Tomu, kdo očekává energický plnokrevný basový zvuk s jednoduchým ovládáním a účinným nastavením, tohle všechno BassForce poskytne vrchovatou měrou. Pro své čtyřstrunky bych silně uvažoval o přídavném boxíku 2 x 10" nebo zkusil velikost XXL… Sice mé postavě vzdálené, ale pocitově jaksi bližší.

Vhodným externím efektem nebo basovým procesorem mohou věční nespokojenci a hledači zvukové možnosti ještě obohatit. Na elektroniku poskytuje výrobce záruku pouze 6 měsíců, zato na skříň 3 roky (Pozn. redakce - záruka by dnes měla být již 2letá). Při jamování a rockování s BassForce přeji pěkné zážitky.