ISIS Guillemont (Francie)

ISIS znovu po roce
Distributor: 
Cena: 
14 990,00 Kč

Maxi studio ISIS (Interactive Sound Integration System) od firmy Guillemot je HDR (Hard Disc Recording) zvuková karta nižší cenové třídy pro počítače PC, která je díky své koncepci, výbavě a především nízké ceně určena pro domácí nahrávací studia. Rok používání systému ISIS v domácím studiu a při nahrávání živých vystoupení přinesl mnoho dalších poznatků o jeho kvalitách i slabších místech.

O co jde 

ISIS je komplexní nahrávací systém, který se skládá z PCI karty, přídavné destičky, připojené k PCI kartě plochým kabelem, a externího boxu o rozměrech 215 x 140 x 43 mm s AD a DA převodníky.

Na externím boxu najdete 8 analogových nesymetrických vstupů (6,3 mm jack), 4 analogové nesymetrické výstupy (6,3 mm jack), digitální vstup a výstup formátu S/PDIF digital coax (RCA) i optický TOSlink optical, MIDI In/Out/Thru a 44pinový konektor pro připojení externího boxu k počítači.

Na zadní stěně PCI karty se nachází mikrofonní a linkový vstup, linkový výstup, výstupy pro pomocné (SURROUND) reproduktory (vše 3,5 mm jacky) a konektor pro připojení joysticku. Externí box je k PCI kartě připojován 1,5 m dlouhým kabelem přes pomocnou destičku s příslušnou elektronikou a 44pinovým konektorem na zadní stěně.

ISIS umožňuje 2 režimy provozu:

  • Multimedia Mode je vlastně vzletný název pro „herní" režim, kdy se karta chová jako běžná zvuková karta (kompatibilní se standardem Sound Blaster) a není podporována 8 vstupy a 4 výstupy na externím boxu.
  • Console 8/4 Mode je režim vhodný pro HDR, kdy karta umožňuje nahrávání z 8 vstupů a současné přehrávání do 4 výstupů (full duplex).

Tyto dva režimy je možné mezi sebou přepínat pomocí softwarového ovladače (viz dále), po přepnutí je nutné restartovat počítač.

Kromě AD a DA převodníků na kartě najdete i 64hlasý sampler/syntetizér kompatibilní s GM. Obsahuje vlastní paměť se vzorky o velikosti 4 MB rozšiřitelnou až na 36 MB pomocí 72pinového modulu SIMM (max. 32 MB).

Jak to vypadá

Vypadá to velice úhledně. Tento dojem získáte už při rozbalování, protože krabice je důkladně vyložená molitanem a vše je pečlivě srovnáno. Kromě veškeré elektroniky tu najdete názorný návod k instalaci karty do počítače, přehledný manuál, 5 kusů CD se softwarem a stručný návod k dodávanému programu Logic Audio.

Karta sama je provedena velice pečlivě. Technické řešení odpovídá její cenové třídě, takže je tady patrná snaha konstruktérů o šetření, ale není to šetření „za každou cenu", které by nějak drasticky zhoršovalo parametry. Například použité AD a DA převodníky (18bitové Burr - Brown PCM 1718 a PCM 3001) rozhodně nepatří k tomu nej-levnějšímu, co v této třídě najdete, ale jedná se o obvody s dobrými parametry za rozumné peníze.

Už z možnosti přepnout kartu do „herního" režimu (Game Mode) je patrné, že ISIS není ryze profesionální HDR karta, ale leží na rozhraní mezi běžnými zvukovými kartami a profesionálními HDR systémy. Tomu odpovídá i její vybavení, například konektorem pro joystick, linkovým výstupem a výstupem na pomocné (surround) reproduktory. Podle mého názoru asi většina uživatelů toto vybavení nepoužívá, protože si kartu kupovali především pro možnost simultánního nahrávání z 8 vstupů. Raději bych viděl šetření právě na „herním" režimu (případně jeho absenci) než například na řešení analogových vstupních obvodů v externím boxu.

Po mechanické stránce působí ISIS velmi solidním dojmem. Externí box je kovový, uvnitř je vše pečlivě připevněno, takže bez problémů přežije i hrubší zacházení. Propojovací kabel o délce 1,5 m stačí ve většině případů, jeho prodloužení bych nedoporučoval vzhledem ke značné přenosové rychlosti propojovací datové sběrnice.

Externí box byl zřejmě navržen pro položení na stůl. Tomu odpovídá i rozmístění konektorů, vpředu jsou vstupy a výstupy, na zadní straně MIDI trio a konektor pro připojení k počítači. Pokud potřebujete umístit box například do standardního 19’’ racku, bude toto rozmístění konektorů nevhodné (MIDI dozadu, ale jinam se prostě nevešlo). Umístit box za čelní panel do racku není možné ani po mechanické stránce, protože nemá standardní rozměry a nejsou dodávány žádné držáky. Mnohem výhodnější je jeho umístění kamkoliv do prostoru konstrukce racku (kutil si poradí) a vstupy a výstupy přivést do externího přepojovacího pole (Patch-Bay). Přepojovací pole řeší ještě jeden drobný konstrukční nedostatek boxu. Vstupní a výstupní konektory jsou přiletovány k desce s plošnými spoji, ale nejsou připevněny ke kovové krabičce. Nešetrné zacházení při častém přepojování může způsobit vylomení konektoru z desky.

I přes tyto konstrukční drobnosti je provedení externího boxu a jeho mechanická odolnost jednou z příjemných vlastností systému ISIS. Pokud jej budete používat doma, jedinou nevýhodou bude nutnost utírání prachu, který je na matně černém povrchu boxu snadno viditelný. Při používání ISIS k mobilnímu ozvučení nebo nahrávání je jeho montáž do racku, stejně jako u ostatních přístrojů, nezbytná. Jinou otázkou je odolnost počítače v mobilních ozvučovacích a nahrávacích systémech.

Software

Kromě elektroniky a manuálů najdete v krabici i 5 doprovodných CD se softwarem. Jsou zde ovladače pro Windows 95/98, HDR software Logic Audio Pro ISIS 3.6 od firmy Emagic (nejen), masteringový software Cool Edit Pro SE, program pro práci se samply a smyčkami Acid od Sonic Foundry, demoverze Cubase VST i Cakewalk i spousta samplů a připravených zvukových bank pro ISIS syntetizér. Díky této výbavě nejspíše nepotřebujete dokupovat žádný další software, jedině snad některé Plug-in efekty. Na internetu na stránkách firmy Guillemot (www.guillemot.com) je možné nalézt nej-novější verze ovladače a spoustu dalších zvukových bank a vzorků.

Ovladače pro Windows 95/98 jsou stabilní, po instalaci se na liště Windows objeví ikona systému ISIS, která reprezentuje nabídku ovládacích programů pro konfiguraci karty, konverzi a vytváření zvukových bank, nastavení syntetizéru a virtuální „mixážní pult". Tento pult umožňuje nastavit úrovně vstupů, výstupů, odposlechů, ovládat funkci MUTE, přepínat mezi analogovými a digitálními vstupy (vstup 7/8) a přepínat vzorkovací frekvenci (32/44,1/48 kHz).

HDR software Logic Audio Pro ISIS je upravenou verzí Logic Audio Silver 3.6.

Nejedná se o nějaká omezení funkcí verze Silver, ale o konkrétní přizpůsobení k hardwaru ISIS. Z toho vyplývá možnost práce se 16 audio stopami, směrování signálu do 4 virtuálních efektových sběrnic a možnost zařazení max. 2 efektů do insert vstupů na každé stopě. Program nepoužívá jako ochranu před kopírováním hardwarový klíč, ale samotnou ISIS kartu, pokud karta nebude v počítači nainstalována, Logic se nespustí. Osobně považuji dodávaný Logic Audio za vynikající volbu, jedná se o výkonný profesionální HDR software (test viz např. Muzikus, 1-3/1999), který vyhoví snad všem požadavkům, které na HDR software mohou vzniknout.

Jak to funguje

Přestože už od rozbalování krabice a pohledu na provedení ISIS získáte samé příznivé dojmy, stále budete mít díky nízké ceně pocit, že se ještě určitě bude konat nějaké nepříjemné překvapení. Nebude. Všechno to funguje, jak má, nainstalujete ISIS podle návodu (karta je Plug & Play), nainstalujete ovladače, jednou restartujete Windows a běží to. I když se těch ovladačů zdá na první pohled trochu moc, programátoři od Guillemotu zřejmě vědí, co dělají, protože to všechno perfektně funguje a nic nepadá. Navíc to všechno jde bez problémů odinstalovat, což nebývá běžným zvykem.

Výrobcem daná minimální konfigurace počítače je Pentium 166 MHz/32 MB RAM a Windows 95. To je možná počítač, na kterém ISIS poběží, ale moc toho nenahrajete. Stejně jako u všech ostatních HDR systémů i zde platí pravidlo – kupte nejsilnější počítač, jaký Vaše kapsa dovolí. Například na počítači s procesorem AMD K6-2/300 MHz, 128 MB RAM a 6,4 GB IDE diskem sice spustíte Logic, nahrajete a smícháte všech 16 stop, ale výpočetní výkon stačí tak maximálně na 1 ekvalizér na stopu a jeden jednodušší reverb pro celou nahrávku.

Rozumná sestava, která bude stačit i pro náročnější práci, je alespoň Pentium II/500 MHz, min. 128 MB RAM a rychlý hardisk. Právě rychlost běžných IDE hardisků je asi nejvíce limitujícím faktorem při současném nahrávání 8 stop za přehrávání dalších 8 a počítání nějakých efektů v reálném čase. Může se pak stát, že se v Logicu objeví hlášení „PC AV ERROR 11", což znamená přetížení systému a Logic se zastaví. Pro seriózní práci je vhodné používat buď rychlé SCSI disky, nebo jako levnější alternativu rychlé IDE disky s rozhraním UDMA 66 a rychlostí otáčení 7200 ot./min.

Jak to hraje

Posuzování zvukové kvality čehokoliv je velmi subjektivní záležitost. Podle mého názoru ISIS hraje velmdobře, není patrné žádné zdůraznění basů nebo výšek, zvuk má spíše lehce středový charakter, ale není to nic rušivého nebo výrazného. Celkově se mi zvuk ISIS líbí, kvalitní převodníky jsou znát.

Analogové vstupy jsou konstruovány jako linkové a neumožňují přímo připojit mikrofony, což je v této cenové třídě naprosto pochopitelné. Kvalitní mikrofonní předzesilovač stojí řádově tolik, co celý ISIS, takže by se konstrukce značně prodražila. Při nahrávání více nástrojů se stejně obvykle používá mixážní pult nebo kvalitní externí předzesilovač. Naopak, při domácím nahrávání je možné přímo do externího boxu připojit syntetizéry nebo výstupy z jiných efektových přístrojů (například kytarové efekty), které mají linkovou úroveň výstupního signálu.

Nevýhodou analogových vstupů je však jejich snadná přebuditelnost. U profesionálních mixážních pultů, efektů a vůbec veškeré studiové techniky odpovídá úroveň 0 dB napětí 1,55 VRMS. U ISIS je to však přesně 1 VRMS a nevýhodou je, že toto je maximální možné vstupní napětí, které jsou vstupní obvody ISIS schopné zpracovat bez přebuzení a bez zkreslení signálu. Navíc jsou regulátory vstupní citlivosti zařazeny až za vstupními obvody (!), takže pokud přivedete silný signál do vstupů a dojde ke zkreslení, snížením citlivosti se nic nevyřeší, jen se zkreslený signál zeslabí. Pak může nastat situace, kdy nahráváte zkreslený signál a na indikátorech na virtuálním „mixážním pultu” přebuzení nevidíte, protože měří úroveň signálu až za regulátory citlivosti. To považuji za nejslabší místo celého systému ISIS. Pokud tedy při nahrávání používáte mixážní pult, je nutné nastavit jeho výstupní úroveň napětí maximálně na hodnotu -4 dB nebo ještě nižsí. V praxi je nejlepší ponechat nastavené regulátory vstupní citlivosti ISIS na maximum, tj. na hodnotu 0 dB, indikátory pak ukazují skutečnou úroveň signálu (a tedy indikují i případné přebuzení) a regulaci citlivosti provádět na připojeném mixážním pultu.

Pokud budete nahrávat přímo ze syntetizéru nebo z kytarového efektu, k žádnému problému nedojde, protože úroveň jeho výstupního signálu je nižší než u mixážních pultů.

Příjemným doplňkem ISIS je i vestavěný sampler/syntetizér. Standardní GM banka zvuků je sice použitelná, ale zvuky příliš velkou kvalitou neoplývají. Na doprovodném CD je však celá řada zvukových samplů a bank, které jsou výrazně lepší, a rozhodně bych se nestyděl je ve svých nahrávkách používat. Navíc máte možnost si jednoduše vytvořit vlastní samply i celé zvukové banky. Syntetizér také umožňuje ovládat řadu parametrů (filtry, amplitudovou obálku atd.), takže možností práce se zvukem je opravdu dost.

Co se změřilo

Pro představu o technických parametrech ISIS posuďte následující změřené údaje:

Amplitudová charakteristika celého systému (tj. vstupu i výstupu) leží v toleranci I1,5 dB v pásmu 20 Hz - 20 kHz, viz graf. (Měřeno při vstupním napětí UIN=0,5 VRMS a výstupní impedanci ROUT=47 kW.)

Vybuzení vstupů na úroveň 0 dB odpovídá vstupní napětí UIN=1 VRMS.

Harmonické zkreslení je k<0,02 % pro vstupní napětí UIN=0,5 VRMS , f=1 kHz a zatěžovací impedanci ROUT=47 kW.

Odstup rušivých napětí analogových vstupních a výstupních obvodů je S/N=101 dB v pásmu 10 Hz - 25 kHz při vstupních a výstupních regulátorech nastavených na 0 dB.

Z naměřených odstupu rušivých napětí je patrná výhoda umístění vstupních obvodů a převodníků v externím boxu.

ISIS v praxi

V praxi obvykle používám ISIS ve spojení s mixážním pultem. Vhodné jsou pulty, které mají přímé výstupy pro nahrávání (direct-out), například Spirit Folio FX 8. Jinak je možné připojit ISIS například do insert výstupů. Další alternativou je použití externích mikrofonních předzesilovačů, které jsou většinou kvalitnější, než vstupy běžného mixážního pultu. Důležité je správné nastavení výstupní úrovně z pultu, aby nedošlo k přebuzení vstupů ISIS. Nejlepší je ponechat na ISIS nastavené regulátory vstupní úrovně na maximum (0 dB) a kontrolovat vybuzení na indikátorech.

Pro použití v mobilním ozvučovacím nebo nahrávacím systému doporučuji umístit externí box ISIS do racku k ostatním přístrojům. Připojení mixu vyřešíte přes externí přepojovací pole, které napevno zapojíte do vstupů a výstupů ISIS. Vyhnete se tak možnému mechanickému poškození konektorů na boxu. Ideální je umístit do racku i počítač. Pokud použijete kvalitní síťový filtr na přívodu napájení a stíněnou skříň (case), nevzniknou žádné problémy s rušením ostatních přístrojů. Naopak tím zminimalizujete množství a délku propojovacích kabelů mezi ISIS, počítačem a ostatními efektovými přístroji.

Jako HDR software používám dodávaný Logic Audio. Není žádný důvod investovat další peníze do jiného nahrávacího softwaru, když Logic podporuje snad všechny funkce, které při nahrávání budete potřebovat. Pokud nestačí 16 audio stop, které tato verze dovoluje použít, je možné problém řešit postupnou mixáží. Na jiné omezení jsem zatím nenarazil, počet efektových sběrnic, „insertů" i ekvalizérů na vstupních kanálech je naprosto postačující.

Ekvalizéry dostupné v Logicu jsou kvalitní, jejich nevýhodou je však nastavování parametrů pomocí přímého zadávání čísel (frekvence, Q, zdvih). Pro náročnější úpravy zvuku používám Plug-In Paragraphic EQ od Sonic Foundry, což je 4-pásmový parametrický ekvalizér, který se nastavuje pomocí grafického rozhraní. Kombinací tohoto Plug-In modulu a ekvalizérů v Logicu je možné dosáhnout téměř jakékoliv úpravy frekvenčního spektra zvuku.

Z dalších Plug-In efektů používám pouze Compressor/Gate od Waves a TC Native Reverb od TC Electronic, který podle potřeby doplňuji reverbem z Logicu.

Pro použití ISIS například pro playback nebo pro přehrávání zvukových efektů na koncertech máte možnost synchronizovat se zvukovými stopami i MIDI, takže můžete ovládat připojené sekvencery, zvukové moduly a efekty.

Závěr

Až na několik uvedených nedostatků je Maxi Studio ISIS velmi zdařilý nahrávací systém nižší cenové kategorie s kvalitním zvukem a solidním syntetizérem/samplerem. Přestože výrobce zřejmě předpokládal jeho použití v domácím nahrávacím studiu, jeho možnosti jsou daleko širší a určitě najde uplatnění i při nahrávání a ozvučování koncertů, případně v menších nahrávacích studiích, kterým postačuje možnost současného záznamu 8 stop. Za 14 990,- Kč (u firmy Disk Multimedia, Boskovice) tak dostanete komplexní nahrávací systém s vynikajícím softwarovým vybavením, který ve své cenové kategorii bude jen těžko hledat konkurenci.

Plus

  • koncepce
  • zvuk
  • mechanické provedení externího boxu
  • dodávaný software
  • cena

Mínus

  • snadné přebuzení vstupů
  • regulace vstupní citlivosti
  • nestandardní rozměry boxu, nelze umístit do 19’’ racku