Korg AX1500G

Vše v jednom
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
13 100,00 Kč

Široká nabídka velmi slušně znějících zkreslení a efektů, množství užitečných funkcí, expression pedál, přehledné ovládání a v neposlední řadě příjemný vzhled i cena - to jsou atributy, kterými se může pochlubit efektový pedál AX1500G určený pro kytaristy, s nímž nese kůži na trh firma Korg.

Právě testovaný AX1500G je důkazem toho, že výrobce je schopen nabídnout cenově i zvukově zajímavou alternativu kytaristům, kteří nechtějí utratit všechny své zajisté těžce nabyté peníze za profesionální přístroje a na druhou stranu nechtějí dělat zbytečné kompromisy.

Korg AX1500G je podle tvrzení výrobce založen na bázi simulace realizované jeho technologií REMS (Resonant structure and Electronic Circuit Modeling Systém), který slouží jak pro simulaci populárních zkreslených zvuků, tak i efektů. Jejich nabídka je víceméně běžným způsobem rozdělena do pěti bloků označovaných Drive-Amp, Cabinet, Modulation, Pedal a Ambience, přičemž z každého lze volit po jednom zvuku/efektu. Celkově je patrná snaha výrobce inspirovat se zvuky některých populárních pedálů a orientace na tzv. vintage zvuk, spoléhá tedy na klasiku a staré dobré časy, kdy „všechno hrálo lépe" než v době digitálního šílenství.

Drive-Amp a Cabinet

Nabídka zkreslených zvuků obsahuje takříkajíc od každého trochu - přitom se nesoustřeďuje jen na simulaci zkreslení známých aparátů (sem patří např. volby Brit Stack, US High-Gain nebo Top Boost), ale také na „kopírování" zvuků některých populárních zkreslovacích pedálů - což je velmi užitečná věc, pokud budete tento pedál používat např. ve spojení s kvalitním aparátem. Jde např. o Tube OD, Classic a Fat Dist nebo Big Fuzz. Paletu zvuků doplňují ještě Metal Dist a Seattle. Nezapomeňme na čisté zvuky - tady lze použít kompresor a simulaci akustické kytary.

Některé názvy jsou poměrně výmluvné, za zmínku však stojí skutečnost, že posedlost klasickými zvuky nejde v případě Korgu až do krajnosti a spíš se jimi nechal inspirovat, než že by je vždy do nejmenších detailů kopíroval. Celkově tak nabízí dosti širokou nabídku zvuků z nichž se některé více, některé možná méně přibližují svému vzoru.

Kromě míry zkreslení a výstupní úrovně lze regulovat tradišně basy, středy a výšky.

Prakticky nic mi nechybí v nabídce simulace reproboxů (které jsou využitelné pro hraní do mixu či na sluchátka, při nahrávání nebo při hraní s malým kombem) - zde najdete 11 typů od 1 x 8", přes několik 1 x a 2 x 12" až po tři typy 4 x 12" beden. V tomto bloku je k dispozici rovněž potenciometr Presence dobře doplňující zmíněný ekvalizér.

Modulation

Další sekce v pořadí nabízí standardní sadu 11 modulačních efektů - najdete zde chorusy (Calssic a Stereo), Flanger (označený jako Classic), Mod Delay (modulace delay času pro dosažení efektu připomínajícího chorus a flanger), Phaser (Black a Orange) a Tremolo. Nechybí však ani Pitch Shifter, dva typy automatického kvákadla a Octave produkující o oktávu nižší tón. U každého lze nastavovat parametry typické pro ten který efekt (Time, Speed, Feedback, Depth a další) - pochopitelně v závislosti na tom, který z efektů si zvolíte.

Pedal

Jak název napovídá, jedná se o blok nabízející efekty, které ke své funkci využívají expression pedál pro plynulou změnu určitého parametru nohou při hře. Kromě možnosti ovládání hlasitosti je k dispozici dalších 10 efektů: Vox Wah (bez komentáře), Traveler (kvákadlo založené na principu dolní propusti), Talk („hlasový" efekt), Chorus/Flanger (pedálem ovládáte úroveň efektu v mixu), U-Vibe(vibrato/rotary), Pitch Bend (plynulé ovládání výšky tónu připomínající Whammy) nebo Ring Modulator.

Efekt Delay v této sekci (který při spuštění zde automaticky vyřazuje následující blok Ambience) umožňuje mix delaye s původním zvukem pro dosažení různých speciálních efektů („vrstvení" zvuku při funkci Hold) nebo funkci Tap pro nastavení tempa.

Funkce Sample And Play umí zaznamenat a přehrát až 8sekundovou frázi, a to i pozpátku (Reverse), což taktéž umožňuje dosáhnout zajímavých zvuků.

Jak vidno, některé efekty lze najít i v předchozím či následujícím bloku, pouze zde však můžete použít zmíněný expression pedál.

Ambience

Dostáváme se k poslednímu bloku efektů, jímž je Ambince, tedy sada reverbů a delayů atd., které bývají vždy zařazovány na konec efektového řetězce.

Zde stojí za pozornost zejména simulace páskových ech - Echo Plus a Multihead Echo (se 4 hlavami), které umějí simulovat i zkreslení a ztrátu audio kvality způsobovanou v reálu magnetickým páskem nebo i (u Echa Plus) menší odchylky v ladění způsobované nepřesností rychlosti posuvu pásku.

Delay nabízí verze Stereo a Ping-Pong a Reverb pak Room, Hall, Plate a Spring, použít lze také kombinace Echo+Room, Ech+Hall a Echo+Plate.

Cvičme v rytme

Současné efektové pedály - a obzvláště ty levnější, u nichž lze předpokládat zájem mladých, začínajících a obvykle současně „chudých" kytaristů - se neobejdou bez některých doplňkových funkcí a u Korgu AX1500G je potěšující, že nic nechybí.

Najdete zde tedy Phrase trainer, který slouží k záznamu fráze a jejímu následnému zpomalení. Jeho funkce je standardní - pro záznam o délce 8 i 16 sekund lze použít buďto kytarový vstup, nebo vstup Aux In (jack 3,5) umožňující připojení běžného audio zařízení (CD přehrávače apod.). Zpomalení lze provádět v 5% krocích až na _ rychlosti beze změny ladění.

K dalším funkcím pak patří metronom, který umožňuje volbu tempa 40-208 bpm, a chromatická ladička s kalibrací 438-445 Hz.

Kromě zmíněných vstupů jsou zde dva 6,3mm jacky pro výstup do sterea (levý kanál pro mono) a výstup pro sluchátka. Jestliže patříte k těm, kdo fandí moderním technologiím (narážím na možnost využití počítačů pro realizaci demo nahrávek atd.), asi shledáte jako nemilé, že AX1500G postrádá např. dnes tolik populární digitální výstup SPDIF či MIDI. Je to však třeba uvést do kontextu - absence digitálního výstupu i MIDI je u efektů pohybujících se pod hranicí 15 000 Kč zcela běžná, často je dokonce nemají ani přístroje dražší.

Skutečný dvoukanál

Ovládání efektu je bez nadsázky velmi intuitivní - k dominantním prvkům patří 5 přepínačů, které slouží pro volbu typu zkreslení či efektu v jednotlivých efektových sekcích, pětice potenciometrů pro nastavení parametrů vyvoleného efektu, 5 nožních přepínačů a nezbytný expression pedál. Kolem displeje pak najdete několik tlačítek pro práci s presety a dalšími funkcemi (včetně šumové brány fungující bezproblémově).

Nožní přepínače mohou pracovat ve dvou režimech - v prvním případě lze měnit zvukovou banku a přepínat v ní 3 zvuky, ve druhém pak zařazovat/vyřazovat bloky Modulation, Pedal a Ambience. Za pozornost však stojí funkce úplně prvního přepínače v řadě označeného Ach/Bch. Ten totiž funguje podobně jako přepínač kanálů A/B na zesilovači V každém presetu si tak můžete navolit dva typy zkreslení, např. doprovod/sólo nebo čistý/zkreslený atd. - včetně nastavení reprobedny. Nemusíte tedy pro změnu zkreslení při zachování zbytku konfigurace „spotřebovat" další program (pro něž je samozřejmě omezené množství paměťových míst).

K tomu je třeba dodat, že i samotný počet programů je docela solidní - 48 továrních nastavení a 48 uživatelských míst. Možnosti nastavení efektů jsou víceméně standardní a dostatečně široké (jak lze odvodit z počtu potenciometrů), můžete tedy ovládat všechny běžné parametry, na druhou stranu se v nich však neutopíte.

Vintage rulez

K popisu provedení přístroje lze opět s úspěchem použít slovíčko „vintage". Ne že by efekt působil dojmem nějaké „vykopávky", nicméně plechová konstrukce stříbrné barvy i knoflíky přepínačů, resp. potenciometrů s názorným popisem jejich funkcí dávají zapomenout na fakt, že žijeme v digitálním věku - i když AX1500G patří k jeho produktům, což připomíná i přítomnost nezbytných displejů pro zobrazení čísla presetu a dalších vlastností. Každopádně však podotýkám, že tato robustní strohá plechová konstrukce je účelnější a mě sympatičtější než různé plastové krabice působící dojmem hraček pro malé děti.

V řeči čísel Korg disponuje rozměry 42 x 19 x 6,5 cm a váhou pod 2,5 kg. Jinak řečeno rozměry i váha umožňují snadný transport efektu, na druhou stranu jsou dostatečné, aby jej bylo možno pohodlně ovládat nohou při zachování stability (nedochází ke zbytečnému posouvání). Expression pedál je (stejně jako celá skříň AX1500G) proveden z plechu, (zatímco u většiny podobných přístrojů je z plastu) - a dle mého soudu je toto řešení po mechanické stránce mnohem lepší. Celkově vzato po stránce konstrukce a ovládání by Korg AX1500G mezi konkurenty této kategorie těžko hledal soupeře. V balení pochopitelně nechybí ani napájecí adaptér.

Jak to hraje?

Pokud bychom měli stručně shrnout veškeré dojmy, lze krátce konstatovat, že nedošlo k žádnému velkému překvapení - pokud vás nepřekvapí samotný fakt, že si AX1500G na první pohled dobrý dojem svým zvukem nekazí.

Nejvyšší pozornost na sebe vždy strhává zkreslení, potažmo simulace aparátů. Pokud se na tuto problematiku podíváme z obecnějšího hlediska, poslední dobou je tento termín dosti populární a ohání se jím (ačkoliv ne vždy je to zcela oprávněné) kde kdo - Korg sice také, ale jeho princip je trochu jiný. Nesnaží se tvrdit, že jeho efekt nahradí velký aparát a zůstává při zemi. Zvuky pouze vycházejí z daných předloh, některé se blíží více jiné méně a celkově se tak výrobce vyhnul tomu, aby působil zklamání nesplnitelnými sliby.

Ale k věci - čisté i zkreslené zvuky se mi jeví jako povedené s tím, že nejslabším místem jsou nastavení s nízkou mírou zkreslení (crunch) - což je ostatně běžnou věcí u nelampových zkreslovačů i mnohých simulátorů. K výraznému zlepšení však dojde při spojení s lampovým koncem - ostatně koncepce AX1500G, při níž většina zkreslených zvuků napodobuje nikoliv zesilovače, ale spíše overdrive/distortion pedály, tomuto použití nahrává. Na druhou stranu si však dovolím tvrdit, že zejména začínající kytaristy je efekt schopen beze zbytku uspokojit i v tomto směru, zvláště v kombinaci s dobře nastaveným Cabinetem.

Jako dobře použitelné shledávám zejména více zkreslené zvuky, vhodné pro sóla či hutnější a modernější doprovody. Bez problému se obejde i čistý zvuk s použitím kompresoru. Akustická kytara je poměrně povedená, ale konstatuji spíše s ohledem na cenu multiefektu. Jestliže nemáte čas (např. na pódiu), lze ji použít, jestliže jej máte (např. ve studiu) sáhněte raději po originálu.

Modulační, pedálové a ambientní efekty se mi jednoduše líbily - opět je třeba vzít v potaz zaměření výrobce na simulaci klasických efektů staršího data (do mozku se opět vkrádá slovo vintage, na nějž ostatně narazíte v manuálu docela často), z čehož plyne, že určitá „nečistota" zvuku je záměrem. Vlastně se dá říci, že je to vlastnost, dnes mnoha kytaristy zdrcenými nepřirozenou čistotou digitálních mutantů, velmi vyhledávaná - a paradoxně i často složitě digitálně simulovaná.

Náročného hráče by Korg AX1500G zřejmě neuspokojil, pokud by měl hrát roli „základního kamene" zvukového řetězce - předpokládáme-li však, že takový kytarista svůj základní zvuk postaví na solidním (dejme tomu lampovém) aparátu, pak může AX1500G znamenat velmi slušnou alternativu pro rozšíření zvukového spektra, např. pro dobarvení sól efekty nebo i rozšíření nabídky zkreslených zvuků. Osobně se mi Krog AX1500G v této roli líbil nejvíce, přičemž svými vlastnostmi zcela odpovídá pořizovací ceně.