Korg AX3A

Multiefekt pro akustickou kytaru
Distributor: 
Cena: 
2 490,00 Kč

Japonská firma Korg představila na letošní WINTER NAMM SHOW nové produkty z „turistické třídy" oddělení ToneWorks. Jedná se o digitální podlahové procesory pro el. kytaru AX3G, baskytaru AX3B (test Music Store 6/2006) a kytaru akustickou AX3A.

Zařízení využívají Korg patentovou technologii REMS (modelingová technologie s digitální simulací) užitou ve „vyšších třídách" série AX, která je nyní díky jednoduchému provedení efektových zařízení dostupná „masám" za (přestože je Made in Japan) více než příznivou cenu 2 490,- Kč.

Popis

Korg AX3A je procesor určený pro akustické a elektrické kytary opatřené piezo snímačem. Lehká (340 g) plastová krabička (178 x 143 x 43 mm) hnědé barvy front panelu se stříbrnými boky a šedivým spodkem je dodávána v barevně potištěné (foto, základní informace o výrobku, označení země původu) kartónové krabičce. Jediným příslušenstvím je podrobný několikajazyčný (čeština chybí) návod k použití. Díky použitému materiálu i nízké váze působí více než subtilně, čtyři gumové nožky nalepené na spodku ji drží na zemi ne sice jako přibitou, ale dostatečně spolehlivě.

Potisk šasi i plastické písmo oznamují jméno výrobce, typ zařízení, zemi původu. Také informují o funkci ovladačů: 2 x pedál pro listování programy, zapnutí ladičky či režimu bypass. Mezi dvěma kulatými ovladači, díky kterým lze volit v nastavených programech (40 továrních, 40 vlastních), ukládat programy, vybírat z 43!!! efektů (Pre Effect: 10, Tone: 1, Notch: 1, Mic & Body Effect: 10, Modulation Effect: 10, Delay Effect: 5, Reverb Effect: 5, Noise Reduction: 1) či editovat je umístěn kruhový displej. Díky němu poznáme číslo aktuálního programu, typ efektu (abychom nemuseli neustále listovat manuálem, výrobce front panel potisknul i přehlednou tabulkou, ve které jsou uvedeny logické zkratky efektů), laděnou notu, slouží i pro ukládání vlastního nastavení.

Zadní panel obsahuje zdířku pro připojení adaptéru DC 9 V, jinak bychom pro oživení efektu museli vložit čtyři tužkové baterie (alkalické by měly zajistit osmihodinový provoz). Dále jack samici vstupu, jack samici výstupu (nahrávání, kombo, mix, sluchátka). Poslední samice nese označení PEDAL a je určena pro připojení Expresion/Stereo Volume Pedalu XVP – 10 (4 390,- Kč) nebo Foot Controller/Expression Pedalu (2 590,- Kč), kterými lze ovládat hlasitost a kvákání. Tolik stručný popis, pro další technické podrobnosti doporučuji internet www.korg.com, www.korg.cz

Hra 

Propojení s kombem či mixem je velice jednoduché, stačí dva jack x jack kabely. K napájení jsem použil obyčejný adaptér. Nejprve naladíme nástroj pomocí bezchybně fungující vestavěné kalibrovatelné ladičky a můžeme začít zkoumat, co si na nás vývojáři od Korga připravili. Tak především je to plejáda efektů, 40 továrních nastavení a možnost uložení 40 vlastních. Experiment je opravdu dobrá věc, ale já doporučuji si pročíst návod. Čeština bohužel chybí, ale pokud si aspoň trošku rozumíte s angličtinou (francouzštinou, němčinou, japonštinou) a orientujete se v základních technických pojmech, hravě (třeba s pomocí slovníku) odhalíte jak na tohoto Korga. Tím se vyhnete ztrátě přesně toho času, který byste obětovali při užití metody pokusu a omylu a to hlavně při ukládání vlastního nastavení (lze použít až sedm efektů najednou) i když ani to není složité – jde jen o to si zvyknout. Užití vlastních i továrních efektů, ladička, řazení i editace efektů je intuitivní a znázorněno na displeji. Mimo to Korg pomáhá a volí výrobcem optimálně nastavené efekty, jejich prznění je dovoleno jen do určité míry - pak jest experimentátor poslán do patřičných mezí tím, že si mašina pomůže sama – a vězte: není to od věci, vynálezce ví, jak na svůj stroj…Proto nám do manuálu přidal nakonec tabulky s přehledem o efektech, co si s nimi můžeme dovolit a tabulku názvů vlastních programů. Když už jsme se hezky prokousali celým manuálem, v závěrečném doplňku je celé tajemství dokonale odhaleno.

Přiznám se, že úplně nejdřív jsem si projel firemní programy, protože tam bychom měli najít všechno, co chce výrobce prezentovat. Očekával jsem (a našel) klasické zvuky akustických kytar, okořenění efekty a trošku toho nezbytného chlubení se tím, co všechno technologie dokáže. Projížděl jsem nahoru a dolů, někde jsem déle setrval, někam se rád vracel, někde stačilo letmé shledání. Když jsem potom svoji „namátkovou kontrolu" zkonzultoval se jménem programu, který vybral výrobce, nebyl jsem až tolik překvapený: folk, blues, chorus, rotary, delay… na to přijdete hned a zní hezky už na první poslech. Na ten odhalíte i nylon a reso, což bývá kamenem úrazu všech simulací. Ani zde to není dokonalé, ale nelamentuji. Ještě si pamatuji, jak zní simulování nylonky u Line6 Variax Accoustic nebo u BOSSe za úplně jiný peníz.

Efekty: mraky - na můj vkus až moc, nemyslím, že bych zrovna všechny cpal k akustické kytaře, ale tato řada AX se tváří, jako univerzální pro hráče všech stylů, tak ať! Rozhodně jsou téměř všechny použitelné jak samostatně, tak v kombinacích. Experimentátoři zajásají a konzervativci si stejně vystačí jen se svým nástrojem. Ale i ti nejzatvrzelejší musí uznat, že v případě nutnosti náhlého zapojení do PA (akustická komba třeba na festivalech k použití většinou nebývají, nemluvě o nemožnosti užití vlastního z nejrůznějších důvodů…) zvolením oblíbeného firemního nebo vlastního programu nic nezkazí.

Tímto se dostáváme k… využití AX3A

Snad každý kytarista někdy uvažoval o vylepšení zvuku svého nástroje, o rozšíření možností pomocí nějakého efektu. Korg dává slušnou možnost jak začátečníkovi, který se s efektovaným zvukem teprve seznamuje, tak i zdatnému muzikantovi pracovat s řadou dobrých efektů – a to za cenu, za kterou by mnohdy nepořídil ani jednu krabičku. Díky sluchátkovému výstupu můžete lovit svoje oblíbené zvuky i tam, kde není možnost užít nějaké objemnější zařízení. Potěšitelné je, že většina efektů zní přirozeně, pouze v některých případech a extrémních nastaveníc se samozřejmě chemickému nádechu nevyhnete. Při nahrávání lehce při jednom a tom stejném zapojení vyzkoušíte, jaký zvuk se vám do té které skladby nejvíce hodí. To samé platí i při zkouškách s kapelou (jenom to „nepřeprzněte", hrajete „furt" na akustickou kytaru).

A živé hraní? To je naprostá pohoda. V případech, kdy je na podiu k dispozici jenom jedna lajna pro akustiku, máte zařazením Korg AX3A vyřešeno hned několik problémů naráz - ladění, zpětná vazba, šum, tichý režim. Takže za ty prachy skutečně není co řešit, jenom ten volume pedál si nechám ten svůj starej a budu pokukovat po pódiích, u kterého slavného kytaristy se zrovna tenhle procesor objeví.