Lee Hooker RH+

Nová krevní skupina
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
37 000,00 Kč

Snad každý kytarista, jež alespoň trochu sleduje dění na poli výroby veškerých kytar světoznámých, a potažmo i méně známých značek dovážených na náš trh, si zajisté všiml faktu, že většina výrobců přestěhovala celkovou výrobu směrem na východ. Proč tomu tak je, si zde myslím není třeba vysvětlovat.

Faktem ale zůstává, že zákazník poté za své peníze dostává různorodou kvalitu hudebních nástrojů a stalo se také již zvykem odsuzovat určité výrobky již jen podle toho ze kterého východního kontinentu, či země pocházejí. Možná si již kde kdo položil otázku: Copak Češi nedokáží vyrobit elektrickou kytaru? Vždyť jsme přece v minulosti elektrické kytary již vyráběli! (samozřejmě ne všechny modely kytar se v naší minulosti povedly, ale to je již zase jiná písnička) Vězte tedy, že se zase již vyrábějí!!!

Dnes si přiblížíme nástroj, který se opravdu zrodil v naší zemi, a to pod obch. Lee Hooker - Výroční RH+.

Vzhled a konstrukce

Jéé.., vždyť je to Fender. Ano, takto by asi mohla zareagovat většina z vás. Skutečně výrobce kytar Lee Hooker si opravdu vzal jako předlohu pro své nástroje výše zmiňovanou veličinu. Ovšem je nutné uznat, že vzhledem k dokonalosti jednotlivých detailů a celkové konstrukci těchto nástrojů, by byly pokusy přijít s něčím tvarově novým, přinejmenším nesmyslem. Navíc tyto linie si „přivlastnily" jiní již tak dost známí výrobci, takže mám pocit, že mluvit v tomto případě jako o nějaké kopii kytar, by bylo asi nevhodné.

Jak již bylo zmíněno výše, tvar těla, kontura hlavice krku a celkový design vycházejí z klasického Strat modelu. Tělo tohoto nástroje je vyrobeno ze dvou kusů kanadské olše. Krk je pak již tradičně vyroben z javorového dřeva, máme-li být přesní, použit je hard rock maple. Hmatník je na tomto výročním nástroji vyroben z ebenu. Abalonové orientační značky kruhového tvaru jsou rozmístěny klasickým způsobem. Dostáváme se k jedné velmi podstatné věci, jakou je hardwarové vybavení kytary. Zde si neodpustím dodat, že stejně jako tomu je zajisté při výběru kvality použitých materiálů, nešetřil výrobce rozhodně na jednotlivých komponentech pro dokončení tohoto luxusního nástroje. Lidově by se dalo říci, že tato kytara není nikde okradena. Začněme tedy například u samotné ladící mechaniky. Osazena je velice kvalitními zlatými zamykatelnými strojky od velmi známého výrobce, jakým bezesporu firma Schaller je. Tento typ mechaniky přináší ještě jednu výhodu, nebo chcete-li dobrou vlastnost. Tou jsou snižovací trny, či jinak, osičky, kterými tak lze dosáhnout kýženého sklonu struny vůči nultému pražci, a není tak nutné použít srážeče strun. Dále je zde velmi „vychytaný", právě zmíněný, nultý pražec, tzv. roller LSR. Pro ty z vás, kteří nevědí o čem že je zde řeč, následuje malé vysvětlení. Snad každý kytarista používající k dokreslení svého výrazu páku tremola, setkati se musel s velmi nepříjemnou situací, kdy pustě páku po předešlém zběsilém lomcování své neuzamčené kytary, rychle zjistil, že následně nelze zahrát už ani hoří. Proč tomu tak v mnoha případech je? Totiž, při povolení strun stlačením páky dochází k jejich posunu zejména v onom nultém pražci a následnému nenavrácení do téhož styčného bodu. Samozřejmě že toto místo není jediným a hlavním místem pro vznik zmiňovaného problému, ale zajisté velmi podstatným. A právě k eliminaci tohoto jevu slouží tento nut roller LSR, kdy každá jednotlivá struna zde prochází drážkou, ve které jsou umístěny dvě malé kuličky z tvrdého materiálu, kteréžto zamezují přílišnému tření při obousměrném pohybu strun. Samozřejmě že pro dokonalou funkčnost celku je zapotřebí také mít v bezvadném pořádku samotnou kobylkovou mechaniku. Zde vás opět můžu uklidnit, protože lépe už to snad ani nelze (vynecháme-li celozamykatelné systémy renomovaných firem), výroční RH+ je vybaven tremolo systémem Schaller 2000 v barvě zlata s malými rolnami v kamenech, které jsou též eventuelní nežádoucí posuny schopny omezit na minimum.

Vrchní plochu těla zčásti zakrývá plastové plato s velmi efektní vrchní vrstvou imitované perleti, opatřené veškerými potřebnými otvory. Ze stejného materiálu je i kryt pružin tremola na zadní straně. Povrchová úprava těla je provedena černým kvalitním polyesterovým lakem, vyleštěným do vysokého lesku. Krk je povrchově dokončen vrstvou laku matného. Ještě bych zde rád uvedl, že tento výroční kousek je dokonce vybaven i zamykatelnými závěsy popruhu, a to opět od firmy Schaller, což je konec konců vzhledem k výjimečnosti a ceně modelu velmi praktické a také z hlediska bezpečí nástroje i rozumné.

Dostáváme se k elektronické výbavě této kytary. Tento nástroj je osazen velmi kvalitními aktivními snímači EMG SA v klasickém stratovském rozložení. Pětipolohový přepínač je zapojen taktéž standardním způsobem. Jádrem originálního zvuku je aktivní elektronika navržená samotným výrobcem a ovládaná třemi potenciometry. První ovládá celkovou hlasitost. Prostřední nese označení Mid-Boost a umožňuje nastavení určitého zabarvení a také přímého nakreslení zvuku již kytarou. Třetí potenciometr je hlavní společná tónová clona. V zadní části těla je pak zadlabán bateriový výklopný box určený pro 9 V napájecí baterii, jejíž kapacita postačí minimálně na 6 měsíců provozu. Elektronika se spíná zasunutím jacku do výstupní samice, která snad jako jediná, díky obsaženému spínači a tím větší velikosti, nezapadá do celkové elegance nástroje.

Zvukové a herní vlastnosti.

Vzhledem k tomu, že každý muzikant má o svém nástroji určité představy a hlavně každému se líbí to či ono, je nesmírně těžké objektivně napsat jak konkrétní kytara hraje. Uveďme tedy jen několikero opravdu subjektivních pocitů.

Předně musím konstatovat, že mě překvapila poměrně velká váha tohoto nástroje. Tento fakt nemyslím jako výtku, pouze mne překvapilo, kolik taková olše může i vážit – prvotní můj dojem byl, ač si myslím že mám solidní praxi v rozpoznávání materiálů, že nástroj je z mahagonu či obdobného těžkého dřeva. Tady opravdu platí, má-li nástroj hrát, musí tomu odpovídat i masiv ze kterého je vyroben a tím i jeho hmotnost, přičemž ve výsledku se na této váhové položce nezanedbatelnou měrou podílí i kvalita mechaniky . Pocit ze hry a stejně tak i dohmat je dle mého názoru perfektní, plynulý a rychlý pohyb nahoru i dolů, dokonalé začištění, pravděpodobně univerzálně, ale pro mne dokonale seřízená výška a lehké bombírování strun. Zvukové vlastnosti výroční RH+ jsou opravdu výtečné a jistou nemalou zásluhu na tom samozřejmě mají použité snímače ve spojení s aktivní elektronikou. Dlouhý sustain, dokonale znělý a čistý tón ve všech polohách, kytara si poradí se všemi barevně charakteristickými kombinacemi snímačů při čistých zvucích tak, jak je většina z nás zná od nástrojů z rodu pana Leo Fendera, od baladického cinkání po ostrý pickovací twang, a vše ještě dobarveno desítkami kulatějších mezipoloh, dle míry přidaných středů. Navíc ovšem zapojení umožňuje i bezproblémové využití i poměrně silných zkreslených zvuků, což ovšem už tak běžné u SC snímačů nebývá. To vše bez jakéhokoli brumu a ruchu. Zde bych si dovolil ještě jednou vyzdvihnout kvality již zmiňované aktivní elektroniky, zejména pak jejího hlavního prvku s označením Mid-Boost, díky jemu máte možnost nastaviti velmi širokou zvukovou škálu a hlavně chrunch přikreslení zvuku vycházejícího přímo z kytary. Rozhodně nejde o to, že by signál z nástroje vycházel zkreslený, ale „nakopnutím" středového pásma, tedy zdvihem ve frekvenční charakteristice a potažmo i výstupní úrovni, donutíte k této činnosti váš lampový zesilovač. Dříve sladký zvuk se stává jemným (zde ovšem velmi záleží na aparátu samotném), přesto úderným chrunchem. Při vytočení plného Mid-Boostu vyniká nástroj při vyšších gainech hardrockovou razancí zkresleného zvuku, který ač na první poslech až agresivní, nepostrádá současně plnosti a kompaktnosti, i jasného definování jednotlivých tónů. Není to rozhodně zvuk totožný se zvukem humbuckeru, ale snad právě proto má schopnost prodrat se hradbou kapely vpřed. U tohoto nástroje jsem nezaznamenal nic co by mě osobně nějak výrazně vadilo, naopak, jedním slovem SUPER.

Závěr

Osobně si myslím, že nástroj který jsem měl možnost prověřit pod „drobnohledem“, je skutečně profesionální záležitostí. A to jak ve formě zpracování, tak i především po stránce zvukové. Cenu, která by se na první pohled nemusela zdát zrovna nízká, bych hodnotil za opravdu odpovídající. Uvažme pečlivě již výše zmiňovaný kvalitní hardware, za který by jste například u značek zahraničních výrobců zaplatili přinejmenším dvojnásob. Jinak řečeno. Pokud se vám tato kytara po přečtení předchozích řádků zdá alespoň trochu sympatická, běžte si na ní zahrát a uvidíte, že když si ji rovnou neodnesete, budete ji jen velmi neradi vracet zpátky do stojanu.