M-Audio Studio Pro 4

Oživte zvuk PC!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
5 690,00 Kč

Myslíte si, že je možné uslyšet něco seriózního z bedýnek, které jsou určeny jako doplněk k ozvučení počítače, nebo herní konzole? Já jsem si myslel, že ne. Pár takových jsem měl možnost slyšet a přiznám se, že mě synteticky dutá reprodukce z plastových skříněk vůbec neokouzlila. Znáte to, basy, pokud jsou vůbec v reprodukci přítomny, reprezentuje většinou jediná zdůrazněná frekvence, která „tlačí" a vytváří dojem dobře znějících basů. Vysoké frekvence (záleží na daném provedení) buď většinou chybí a nebo jim pomáhají zdůrazněné vyšší středy, aby to správně „cinkalo" a „zvonilo". O věrné reprodukci si můžeme většinou pouze nechat zdát. Tečka. Konec. Tím jsme tedy odepsali produkty výše uvedené kategorie. Můžeme pohodlně usednout do křesla a poslechnout si něco opravdového, něco přes pořádnou aparaturu.

Skutečnost však tak černobílá ale (bohudík) nebývá. Najdou se lidé, kteří dokáží vidět příležitost tam, kde ji nikdo nevidí a přijdou s něčím, co může vybočit nad obecný průměr. Náš dnešní test bude možná právě o tom. Poslechneme si (vy skrze následující řádky) aktivní multimediální monitory M-Audio Studio Pro 4 určené pro profesionální práci.

Ačkoliv se skutečně jedená o multimediální monitory, u kterých se předpokládá připojení k počítači, k herní konzoli a jiným podobným zařízením, návrháři od M-Audio propracovali každý detail, který může mít vliv na konečný výsledek a přišli se skutečně zdařilým výrobkem (bráno v dané kategorii). Povězme si tedy něco o konstrukci a technických parametrech. Obecně se dá říci, že při návrhu monitorů Studiopro 4 byly použity principy a materiály jaké se používají u řádných a dospělých reproduktorových soustav, tedy žádné tenkostěnné plastové výlisky a podobné vymoženosti. Základní koncepce monitoru odpovídá zvyklostem pro kategorii multimediálních poslechových stereo systémů: dvě dvoupásmové reproduktorové soustavy, z nichž jedna je osazena připojovacími konektory, síťovým zdrojem a dvěma zesilovači pro oba kanály. Druhá bedýnka je pak připojena běžnou reproduktorovou dvoulinkou k té první a kromě reproduktorů v ní nic jiného už není. Zkrátka multimediální pár. Spodní část zvukového spektra má na starosti čtyřpalcový magneticky stíněný hlubokotónový měnič. Opačný konec zvukového spektra obstarává jednopalcový, rovněž magneticky stíněný tweeter. Každá reproduktorová soustava je buzena vlastním zesilovačem o výkonu (musím říci, že velmi solidních) 18 wattů. Signál ze zesilovače prochází přes výhybku s dělícím kmitočtem 2,6 kHz. Udávaný přenášený frekvenční rozsah je od 70 Hz do 20 kHz. Není sice uvedeno v jakém tolerančním poli, ale na druhou stranu výrobce přikládá k bedýnkám grafy se záznamem měření frekvenčního průběhu pro každý kus. Elektrické obvody reproduktorových soustav jsou vybaveny všemi běžnými ochranami: odolnost proti rušení radiovými frekvencemi (RF interference), omezení výstupního proudu, ochranu proti přehřátí, subsonický filtr a omezování transientů. Skříně reproduktorových soustav nejsou (jak by se dalo očekávat) z plastu ale z materiálu MDF s vysokou tuhostí povrchově laminovaného vinylem. Bedýnky mají na zadní stěně bassreflexový otvor, který pomáhá vylepšit reprodukci na dolním mezním kmitočtu 70 Hz „odventilováním" akustického přetlaku ze skříně reproduktorové soustavy vznikajícího převážně na spodních frekvencích.. Signál k zesilovačům pro obě soustavy lze přivést přes nesymetrické konektory RCA. Ty jsou oba (levý a pravý kanál), jak už bylo řečeno, na jedné reproduktorové skříni, kde je také síťový vypínač. Přívodní konektor pro síťovou šňůru, terminál pro připojení druhé reproduktorové soustavy a přepínač Mid-Boost. Ten má polohu „Out", kdy je frekvenční průběh normální, rovný a polohu „In"¨, kdy dojde, jak už označení napovídá, k určitému zdůraznění středů v reprodukci směrem k pásmům vysokých frekvencí. To proto, aby bylo, podle výrobce, možné přizpůsobit reprodukci daným akustickým podmínkám. Čelní strana této „řídící" reproduktorové soustavy je vybavena potenciometrem hlasitosti, a konektorem typu minijack pro připojení sluchátek. Do rámečku hlubokotónového reproduktoru je zasazena modrá LED dioda s velmi intenzivním svitem, signalizující zapnutí napájení zesilovačů.

Jak už jsem tedy naznačil, dobrý návrh a dobré řemeslné zpracování se u Studiopro 4 prezentuje, vztaženo k dané kategorii, neobyčejně pohodovým přednesem. U všech reprodukovaných nahrávek mě překvapovala přehlednost a čitelnost. Podání v celém spektru je důvěryhodné a nenásilné. Přestože monitory zjevně nehrají do nejhlubších basů, cítíte, zda jsou v nahrávce skutečně obsaženy nebo ne, a výsledek nezní nijak uměle. Čtyřpalcový hlubokotónový reproduktor není žádným silákem pro reprodukci těch nejnižších kmitočtů, ale dobře vyčištěné podání basů, které je monitor schopen zahrát, nám dává nahlédnout mnohem hlouběji. Pozitivní je, že si monitory „drží" kontrolu nad přehledností reprodukované nahrávky jak při nízké, tak i při téměř maximální hlasitosti (zkuste si pustit naplno jakýkoliv polovodičový zesilovač s výkonem do 15 wattů přes reproduktorové soustavy obdobné velikosti). Dalším plusem pro Studio Pro 4 je dobrá separace levého a pravého kanálu. I při velmi malé vzdálenosti (cca 50 cm od sebe) je dobře rozlišitelné, co je obsaženo v levém a naopak v pravém kanálu. Velmi dobře čitelné jsou stereofonní efekty použité v nahrávkách, překvapuje mě dobré podání stereo reverbu. Pokud jsou monitory umístěny dál od sebe (cca 1,5 metru) jsou schopny vytvořit poslechovou bázi v prostoru mezi nimi, ale zde už je malinko cítit, že se jedná o dost malé bedýnky. Postrádal jsem větší hloubku podání a hlavně identifikaci prostoru v předozadním směru. Myslím, že je nám všem jasné, že pro takový poslech nejsou tyto monitory primárně ani určeny. Vraťme se ještě k možnosti ovlivnění průběhu směrem k vysokým kmitočtům pomocí přepínače Mid-Boost EQ. Vše funguje tak, jak výrobce popisuje v manuálu. Zdůraznění je nenásilné, spíše se horní část spektra jakoby trochu rozjasní a pročistí. Věřím, že to může zvýšit čitelnost reprodukovaného materiálu ve špatných poslechových podmínkách, nejedná se však o žádnou zásadní změnu. Pokud při poslechu nechcete nikoho rušit, nebo sami nechcete být rušeni, většinou si asi nasadíte sluchátka. Pokud máte zrovna k nějakému konektoru pro sluchátka daleko, nebo ho žádné z vámi používaných zařízení ani nemá, můžete se připojit přímo k Studiopro 4. Stačí zasunout sluchátkový minijack do zdířky na čelním panelu „řídícího" monitoru a můžete poslouchat. Pokud se lze spolehnout na blokové schéma v manuálu, tak vězte, že sluchátka připojujete nikoliv do separátního sluchátkového zesilovače, jak je normálně běžné, ale přímo na výstup z koncových stupňů výkonových zesilovačů namísto reproduktorů, které se po zasunutí sluchátkového konektoru odpojí. To je dříve hojně používaný způsob. Díky tomu ve sluchátkách slyšíte to samé, čím jsou napájeny reproduktory.

A je doposloucháno. Multimediální audio monitory Studio Pro 4 od M-Audio předvedly, že pocházejí z dobré rodiny, a že v kategorii, pro kterou jsou určeny, rozhodně nebudou svým tvůrcům dělat ostudu. Před začátkem testu jsem je nebral moc vážně, ale nakonec jsem s nimi strávil pár příjemných hodin při poslechu své oblíbené muziky. Možná, že by nebylo od věci, kdyby čtyři z pěti prodejců počítačů doporučili ke svým výrobkům monitory Studio Pro 4.