Roland XV-5080

Zvuková špička
Distributor: 
Cena: 
94 420,00 Kč

Je tomu přesně rok, kdy po prvních propagačních aktivitách se zvukový modul Roland XV-5080 konečně objevil na trhu. V současné době bychom jen v České republice nalezli tento modul ve více než dvou desítkách studií, a to nepočítaje jeho dva sourozence z řady XV. Pojďme se tedy probrat možnými důvody jeho oblíbenosti a vyjmenujme si hlavní fakta, kterými je tento modul obdařen.

Konstrukce a výbava

XV-5080 tvoří aktuální špičku řady syntezátorů Roland a nepřekvapivě existuje pouze ve „studiové" verzi 19" racku. Na výšku zabírá dvě jednotky (9 cm) a ani jeho hloubka (28cm) není vůbec kritická z hlediska volby jeho umístění. Příjemným standardem je polyfonie 128 hlasů, zvláště pro fakt, že modul disponuje 32 party MIDI multitimbralu. Srdce nástroje identicky s ostatními nástroji série XV tvoří banka PCM vzorků, která více než s tisícovkou multisamplů čtyřnásobně převyšuje základní výbavu starších syntezátorů řady JV. Co je tedy konkrétním obsahem: 7 skupin presetů po 128 zvucích, GM sada druhé úrovně (256 nástrojů), 14 bicích sad a dalších 9 opět podle GM. V paměti je dále k dispozici 128 pozic pro vlastní zvuky, 64 pro performance a 4 rytmické sady. Zde standardní nabídka končí – i když výčet možností pokračuje dále.

Stejně jako nástroje předchozích řad JD, JV a XP je možné XV-5080 rozšířit pomocí expanzních zvukových boardů SR-JV80 nebo SRX. Prvně jmenované karty jsou systém zavedený a dlouho používaný pro téměř desítku nástrojů, jmenujme alespoň předchůdce testovaného modulu v podobě Roland JV-1080/2080. Karet SR-JV80 obsahuje aktuální nabídka Roland téměř dvě desítky a to za jednotnou cenu 11.200 Kč. Každý z těchto boardů přináší komprimované vzorky s ekvivalentem cca 16 MB 16-ti bitových samplů, a z těch je vždy sestaveno až 256 programů. SRX karty jsou oproti tomu systém nový, který v dnešní době kromě série XV naleznete u digitálního piana RD-700 (je ovšem zřejmé, že další nástroje se SRX kompatibilitou brzy přijdou). Kapacita těchto nových boardů je oproti SR-JV80 čtyřnásobná a příslušných 64 MB vzorků je opět komprimovaných. Potěšitelný fakt tedy může alespoň být, že zvýšená kapacita se tolik neodráží v jejich ceně. Ta je v současné době 14.380 Kč. Zájem o tyto „přídavné palivové nádrže" je velký a v současné době jsou na trhu již první tři. SRX-01 je sada Dynamic Drum Kits obsahující 79 rytmických sad zkombinovaných ze 719 bicích zvuků. Koncertní piano je obsahem boardu SRX-02 a přináší stereofonní samply jediného koncertního křídla, zato se vzorky zkombinovanými do rovných pěti desítek presetů. Zatímco ty dvě zvukové karty jsou v nabídce od minulého roku, přírůstkem tohoto léta je Studio SRX-03. Kompletní sada čítající zvuky klavíru, akustické kytary, basy, bicích, syntezátorových zvuků – opět 64 MB. A že uvnitř vašeho nového modulu XV-5080 je stále ještě jeden slot SRX volný? Můžete se poohlédnout po symfonických smyčcích na boardu SRX-04. V tomto případě ovšem nutno počkat na přelom měsíců září – říjen.

Se všemi výše vyjmenovanými možnostmi ovšem není zvukové spektrum, které je pro XV-5080 k dispozici, stále kompletní. Po mnoha letech (a naposledy tomu bylo v roce 1993 u sample playeru SP 700) Roland svůj syntezátor obdařil možnostmi pro načítání vlastních samplů. Odšroubování plechové krytky horního panelu uvolní přístup, kromě zmíněných boardů, ke dvěma paměťovým slotům. Částečně budete zklamáni – továrnu opouští prázdné, a tak čekají na vaše paměťové čipy o velikosti 16, 32 nebo 64 MB. Celková možnost rozšíření je 128 MB RAM – tedy ekvivalent více než deseti minut stereofonních vzorků při standardní samplovací frekvenci 44.1 kHz. Na dnešní dobu obvyklý standard, shodný například se sample procesorem VariPhrase VP-9000 nebo syntezátory řady Kurzweil K2500/2600.

Ovládání

Přední panel XV-5080 působí stylově a netradičně, zejména díky své barvě. Příjemné ovládání je již předurčeno díky displeji s rozlišením 320x80 znaků, i když jeho čitelnost není úplně nejlepší (opět porovnejme s nástroji jako Kurzweil K2500/2600, Akai S5000/6000 nebo Korg Triton, který je navíc i dotykově citlivý, ale to už by byla zase jiná kapitola). Pihou na kráse XV-5080 je i neuvěřitelně umělohmotný a nešikovný otočný „knob", který je navíc pro absenci numerické klávesnice hlavním editačním prvkem nástroje. Dá se ale očekávat, že při studiovém použití si mnoho uživatelů vypomůže externím editorem, vždyť o oblíbenosti software jako je např. Unisys nebo Sound Driver není pochyb. Za po chvalu stojí alespoň výjimečně hlasitý sluchátkový výstup a slot pro paměťovou kartu Smart Media. Na výběr jsou modely s kapacitou 2 až 128 MB a příznivá zpráva zní: XV-5080 podporuje oba současné formáty, karty pracující s napětím 5 nebo 3.3 V. Jejich cena se pohybuje v řádu tisíců korun a jako ostatní počítačové komponenty zaznamenává pomalý, ale neustálý pokles.

Příjemný je pohled i na zadní panel XV-5080: osm nezávislých audio výstupů (1/4"), digitální stereofonní výstup S/P DIF v koaxiální i optické podobě a BNC konektor pro vstup signálu Wordclock. Tento synchronizační signál zajistí, aby všechna digitální zařízení ve studiu pracovala na identické vzorkovací frekvenci. SCSI port slouží pro načítání vlastních samplů z jednotky CD-ROM, harddisku nebo datových médií jako je mechanika ZIP apod. Jenom škoda, že nastavení identifikace v rámci SCSI sběrnici je řešeno otočným přepínačem. Pouze nemnoho výrobců řeší volbu SCSI ID tímto způsobem – oč snazší, zejména v případě zabudování nástroje do 19" racku, je toto nastavení v hlavním menu na displeji. Posledním prvkem zadního panelu je 25-ti pinový konektor sběrnice R-Bus. To je formát vlastního rozhraní Roland, určený pro přenos osmi kanálů digitálního audio signálu ve 24-bitovém rozlišení. V současné době jej naleznete např. na digitálních mixážních pultech VM-9000 nebo VM-3100 Pro. Pro začlenění do stávajících systémů pak slouží převodníky formátu R-Bus na optický ADAT nebo TASCAM (DIF-AT) nebo AES/EBU (AE-7000). Jejich cena není dvakrát příznivá (18.320 Kč, resp. 28.350 Kč), ale za zařízení na plně profesionální úrovni se vždy platí nemalý peníz.

Ke zvukovým možnostem

A teď již k samotnému zvuku, i když na začátek ještě malé připomenutí. XV-5080 není sampler, pouze syntezátor, který pro rozšíření možností vlastní zvukové výbavy umí cizí vzorky načítat a přehrávat. Tato možnost je pro data Roland S750, S760 a S770, stejně jako vzorky WAV a AIFF. Nechybí ani podpora pro samply AKAI, a to ve formátech S-1000 a S-3000. Data je možno načítat z CD nebo harddisku ve formátu Akai / Roland, v druhém případě ovšem bez možnosti provádění zpětného zápisu. XV-5080 ukládá výhradně na média formátu DOS a pro ukládání je tedy nutno vyčlenit jiný disk, případně jej pro DOS přeformátovat. Možnosti vlastní editace vzorků jsou velmi limitované, ale nic důležitého nechybí. Marně by jste hledali časovou kompresi / expanzi, normalizaci úrovně, střih, resampling a další. Takže raději výpis funkcí, které 5080 pro úpravu vzorků nabízí. Je to nastavení začátku, konce, smyčky a směr přehrávání vzorku.

Po zvukové stránce se nový modul XV-5080 dostává na špičku mezi ostatními firmami. Napomáhají tomu i nové převodníky v porovnání se sérií JV/XP a bohaté možnosti efektové jednotky na bázi procesoru SRV-3030, navíc v doplnění o technologii COSM. Pro nástroj se 32 party je ovšem poddimenzována efektová sběrnice, která nabízí pouze tři kanály. samozřejmě pro studiové použití se přímo vybízí externí efektové zpracování díky osmi separátním výstupům. Je ale mnoho muzikantů, kteří by výsledný stereofonní mix rádi vytvářeli přímo v nástroji. Bohatá paleta vzorků zaručuje téměř nepřeberné množství programů, šikovně řazených a snadno dostupných v několika desítkách zvukových kategorií.

Vynikající jsou zejména dechové nástroje, akustické i elektrické basy a kytary, tradičně “rolandovské” jsou plochy a efektové zvuky. Naopak například bicí nebo smyčce patří mezi presety, které se mi z jiných rolandovských modulů líbí více.

Resume

Modul vyniká výbornými efekty včetně technologie COSM. Výborná je i výbava (32 MIDI kanálů/partů, 8 analogových výstupů, -8 slotů pro expanzi SRJV - SRX a digitální výstup + synchronizace Wordclock). Mnozí z vás jistě ocení možnost používání vlastních samplů.

Do záporů lze snad jen uvést to, že modul má pouze tři efektové sběrnice (pro 32 partů) a někomu může chybět numerická klávesnice. Dále je nutné počítat při rozšíření konfigurace (expanzní boardy, paměť RAM…) s vyšší cenou.

Jestliže ovšem v současné době stojíte před rozhodnutím o nákupu „top" zvukového modulu, nemůže Roland XV-5080 v ceně 94 420 Kč ve vašem výčtu zvažovaných nástrojů zcela jistě chybět. V případě limitovaného rozpočtu je možné uvažovat o nižší variantě ze stejné řady – modulu XV-3080 (54 610 Kč). A do třetice, je tu i syntezátor s klávesnicí, a to pod označením XV-88. Jeho možnosti a vybavení jsou obdobné s XV-3080, tedy o kategorii níže než testovaný model 5080. XV-88 je ale vybaven kladívkovou klaviaturou o plném rozsahu 88 kláves a přijde na 99 540 Kč. Jste-li nuceni si vybrat, je zřejmé, že nestojíte před snadnou volbou. Kategorie kolem 100.000 Kč je opravdu dějištěm silného konkurenčního boje, který se ovšem od ostatních cenových hladin ani příliš neliší. Jedním z mála rozdílů tedy zůstává, že v této aréně je soupeřících gladiátorů o něco méně, i když o to urputnější souboj mezi sebou svádí. Přeji úspěšnou sázku na vašeho vítěze.