Marshall Echohead, Reflector, Regenerator

Kytarové pedály Marshall Echohead, Reflector, Regenerator
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 590,00 Kč

Jim Marshall přichází na trh s trojicí nových kytarových efektů, aby nenechal na holičkách své věrné, využívající jeho stájovou výzbroj, a neopustil je v pokušení (ohlížet se po těchto produktech jinde) a zbavil je zlého. „Neboť Tvá je říše a síla a nádhera na věky věků. Amen."

Samozřejmě, že tyto pěkně buclaté mašinky nejsou určeny jen pro stálé klienty, avšak v současnosti, kdy jsou podobné produkty nabízeny celou řadou renomovaných výrobců (Digitech, Line6, Boss) je věrnost značce jedním z nezanedbatelných marketingových ukazatelů. A dnes už jistě nikoho nevyvede z míry ani fakt, že krabičky jsou vyrobeny, i když v licenci, v Číně.

Tato svatá trojice nemá pouze fádní produktové pojmenování sestávající z písmen a čísel, ale i přiléhavá nezaměnitelná jména. Tedy dovolte mi abych Vám představil EH-1 Echohead (delay), RF-1 Reflector (reverb) a RG-1 Regenerator (modulační efekt).

První dojem

V této sekci se podívejme na všechny tři krabice najednou – jsou téměř identické. Máme před sebou solidní, bytelný ocelový krunýř se světle šedivým lakováním. Spodní část je samozřejmě opatřena gumovou, protiskluzovou podložkou. Tyto půlkilové stompboxy, ačkoli nepatří rozměrově k největším, působí velmi důstojně a nerozbitně. Ovládací prvky jsou čtyři postříbřené knoby umístěné v horní části efektu. Jsou bezpečně zapuštěné pod povrch skořepiny, takže šance, že si rozhodíte nastavení během show je téměř nulová. První ovladač vlevo je vlastně šesti polohový otočný přepínač a volíme tak mezi několika režimy, o jejichž funkčnosti bude řeč níže. Jak přepínač, tak potenciometry jdou pěkně ztuha, což jistě ocení ti, kteří loví něžné nuance. Nevýhodou knobů je jejich vyleštěný povrch čelní části, kde se nádherně můžete zhlížet jako v zrcadle a ptát se sama sebe, kdo že je na světě nejlepší kytarista, ale černá ryska se pro tuto krystalickou třpytivost naprosto ztrácí, takže jste odkázáni na své uši a intuici. Dále nás jistě zaujme dvojice robustních jackových zásuvek po obou stranách efektu. Vpravo je to vstup IN, pod ním zásuvka pro externí EXPRESSION pedál (v případě RF-1 reverbu a RG-1 modulačního efektu) nebo TAP TEMPO pedál (pro EH-1 delay). Vlevo jsou jackové zásuvky pro dva výstupy OUT 1/LEFT a OUT 2/RIGHT. Všechny stompboxy tedy mohou pracovat ve stereu. K těmto výstupům ještě jednu zajímavost. Jestliže krabičku budete využívat mono, což je pro živé hraní nejpravděpodobnější, a zapojíte li výstup do OUT 2/RIGHT zásuvky, bude při vypnutí efektu plynule doznívat efektovaný signál (tedy pouze v případě delaye a reverbu). V případě, že výstup zapojíte do zásuvky OUT 1/LEFT se při vypnutí krabičky efektovaný signál utne. Masivně působí i hlavní spínač v centru krabičky. Samozřejmostí je červená LEDka signalizující chod efektu a dále dvojí možnost napájení. Devítivoltovou baterií (v případě delaye jen aby se neřeklo, protože vám ji nenasyta vycucne během deseti minut) nebo přes adaptér prostřednictvím standardní zásuvky na předním panelu. Šachta pro baterii na spodní straně efektu a přístup k ní je velice fádní a neelegantní. Je zapotřebí šroubováku, nebo užší mince a tato manipulace je velice zdlouhavá. Nakonec této části ještě jedno důležité upozornění. Daltonistům to bude úplně ukradené, ale myslím, že pro většinu muzikantů při koupi více než jednoho efektu od Marshalla nastane problém jak pastičky v přítmí pódia rozlišovat. Jak jsem napsal na začátku, efekty jsou barevně identické a rozlišují je pouze pěkně vyvedená loga s názvy jednotlivých efektů nad hlavním spínačem což na tmavém pódiu jistě nepostačí.

EH-1 Echohead

Echohead je stompbox, který nabízí širokou škálu delayů v šesti režimech v rozsahu od několika desítek milisekund až po 2000 ms, tedy dvě vteřiny. Efekt umí pracovat i ve stereu, což znamená, že maximální doba zpoždění bude pouze 1000 ms. Ve stereu pracuje efekt na principu ping pong delaye, kdy se zpožděný signál posílá jednou na výstup OUT 1 a podruhé na výstup OUT 2. Máte-li efekt zapojený mono, můžete využít buď výstup OUT 1, při vypnutí efektu useknete i zpoždění, anebo výstup OUT 2 pro plynulé doznění zpoždění.

Ovládací prvky jsou klasické. Vedle přepínače mezi jednotlivými režimy(mody), který je jako první zleva, zde máme potenciometr pro Delay Time, kterým nastavujeme dobu zpoždění, dále pak ovládání Feedback, kterým nastavujeme počet opakování (úplně doleva pouze jedno opakování, úplně vpravo nekonečné opakování), a nakonec potenciometr Level, kde k původnímu signálu přimícháváme signál zpožděný. Bohužel tato krabička neskýtá možnost, která je například u podobného produktu Echo Park od Line6 (původní signál vyřadíme a do zesilovače posíláme pouze efektovaný signál, obzvláště zajímavé zvukové experimenty tato funkce skýtá v režimu revers, kde si můžeme naplno vychutnat šílenou psychedelii zpětného chodu signálu). Ale nevadí, myslím že dost radosti z experimentování zakusíte i bez toho. Vřele doporučuji zapojit externí Tap tempo pedál. Nebudete se muset ohýbat k zemi, pouze poklepem elegantně nastavíte delay time.

Podívejme se však podrobněji na šestici nabízených režimů. Jako první je to HIFI, což je svým chováním klasický digitální delay, s krystalicky průzračnými rázy a minimálním zkreslením při každém opakování. Další je režim ANALOGUE , kde při každém zopakování je signál zkreslenější, celkový dojem z tohoto efektu je vřelejší a kulatější tón, který nepůsobí tak perfekcionalisticky jako v případě hifi. Možná vzpomeneme na Memory Man od Electro-Harmonix či Space Echo od Rolanda. Následuje režim TAPE ECHO, již z názvu plyne, kde asi bude inspirace, zvuk se tu různě přesouvá, kolísá, třepetá, pulsuje, je velice roztěkaný a neposlušný, jakoby stokrát obehraný pomuchlaný pásek projížděl hlavami opravdového tape echa. MULTIPLE TAP ocení hlavně ti, kteří se nespokojí s jednoduchými rytmy, ale rádi experimentují se složitějšími rytmickými patterny. REVERSE je ozdobou, tohoto zdařilého stomboxu. Přesouvá nás v čase do konce šedesátých let, kdy vyhulení zvukaři a muzikanti nevěděli už roupama co dělat, a tak do svých nahrávek přimíchávali zvukové stopy pozpátku a tak vytvořili nejosobitější výrazový prostředek této doby. Domnívám se, že dostat tento efekt pod kontrolu, vám zabere opravdu moře času a experimentování. Posledním režimem je MOD FILTER, což je emulace modulačního delaye. Při jednotlivých opakováních uslyšíte, že je za echem ještě nějaký jiný modulační efekt – chorus, nebo phaser, jakési vlnění, které dává echu neotřelou barvu.

RF-1 Reflector

Reflektor je fajnový digitální reverb, tedy dozvuk. Mnozí kytaristé si s tímto efektem příliš hlavu nelámou. Je to něco bez čeho se přece obejdou. Netvoří nějaký příliš charakteristický zvuk a v kapele většinou tento efekt splyne, a když už, tak mají nějaký ten spring reverb v kombíčku, a to přece musí stačit. Musí i nemusí. Samozřejmě, že každý mistr zvuku a studiový technik chápe na jakých akustických principech reverb funguje, a že tento efekt neefekt je všude kolem nás. Každá místnost a každá hala má svůj přirozený dozvuk, ve studiu je pak největší práce tento dozvuk eliminovat. Kytaristé tedy mají před sebou možnost tak trochu ovlivňovat přirozené prostředí jejich kytarového zvuku a přidávat do svých sól či doprovodů něco z atmosféry velikých chrámů, menších či větších sálů, klubů apod. Vždycky tedy kořeníte zvuk nějakou specifickou atmosférou. Stejně jako u předešlého Echoheadu, tento efekt umí pracovat ve stereu, s maximálním dozvukem (reverb time) 2000 ms respektive 1000 ms, a taktéž můžeme zapojit výstup OUT 1 bez přeznívání anebo OUT 2 s přezníváním efektu, vypneme-li stompbox.

Ovládací prvky jsou následující. Mode, přepínáme mezi šesti různými typy reverbu, Reverb Time, tím nastavujeme dozvuk od několika desítek milisekund až po 2000 ms, Damping, pracuje podobně jako feedback u delaye, čím více doleva, tím kratší a čím více doprava, tím delší doznívání. Nakonec ještě potenciometr Level, který mísí původní a efektový signál. Máte tu ještě možnost zapojit externí expression pedál, kterým můžete ovládat průběh dozvuku v reálném čase.

A jaké jsou tedy ty různé druhy reverbů? Jako první tu je HALL, vydatný, bujný reverb, prostoupený bohatou škálou odrazů, rozevře váš tón do širokánské klenby. PLATE je druh studiového reverbu na principu zavěšených kovových desek, ROOM má nevelký dozvuk jako v malé místnosti, SPRING 1 a 2 je emulace pružinových reverbů, které se používají v kytarových kombech. Dvojka je simulace dvojitého pružinového reverbu s širším a hlubším dozvukem než jednička. A nakonec zase perla REVERSE, tedy dozvuk pozpátku. Řekl bych, že se o něco lépe ovládá, než u delaye, protože průběh efektu je plynulejší. Je to vlastně pravý opak opravdového dozvuku, kdy zvuk slábne, kdežto u reversu plynule roste.

RG-1 Regenerator

Regenerator obsahuje všechny nejdůležitější modulační efekty. Pracuje ve stereo i v mono, ovšem ti z vás, kteří hrají na dva aparáty budou moci nejlépe vychutnat prostorovost zvuků. I zde je možné zapojit externí expression pedál a ovládat tak parametr speed, tedy rychlost elegantně nožkou.

Šest různých modulačních efektů zvolíme otočným šesti polohovým přepínačem. Ostatními ovladači měníme parametry Speed (rychlost vlnění), Depth (hloubku, nebo intenzitu) a Regen, tedy regeneraci (vylepšení – mísíme jím původní signál s efektovým).

Podívejme se tedy na šestici nabízených modulačních efektů. Jako první je to V CHORUS (neboli vintage chorus), nádherný, klasický, měkký chorus, který najde uplatnění v jakémkoli žánru muziky. M CHORUS (multi chorus), je agresivnější, kovovější než předchozí, založený na marshallovském Supervibe pedálu, vhodný do experimentální, alternativní hudby. FLANGER je parádní efekt, se kterým můžete vyloudit přelet nadzvukového tryskáče, vymačkat čvachtavé zvuky nebo rozvlnit vodní hladinu těkavým třpytem. PHASER tímto efektem obohatíte a rozzáříte fádní kytarové figury, nebo prosté vybrnkávání, STEP PHASER je naprostá lahůdka, možná nebudete mít dost odvahy zapojit tento krokový phaser do svých kytarových partů, protože zní naprosto unikátně a nepodobá se ničemu co byste znali, ale ve spojení např. s delayem můžete vytvářet neotřelé a podmanivé zvuky. V VIBE (vintage vibe) je simulace uni-vibe pedálu, který zní hodně retro, a až ho sešlápnete, uslyšíte náznaky flower power stylu konce šedesátých let.

Závěrem

Všechny tři efekty jsou velice dobře dílensky zpracované, kvalita efektů je výborná, cena v porovnání s užitnou hodnotou je rozumná, kdo si potrpí na výrobky renomované firmy Marshall jistě bez zaváhání sáhne po těchto produktech. O záporech jsem se zmiňoval již v předchozím textu. Je to přílišná unifikovanost efektů, které si můžete lehce poplést a nepřehlednost ovládacích potenciometrů – příliš se lesknou. Absenci přímého Tap tempa asi není možné EH-1 vyčítat, jednak z rozměrových důvodů – druhý spínač se prostě nevejde - a jednak z principu spínání efektu. Je zde totiž použit pasivní (myšleno mechanický) bypass, tedy ne plný True bypass, ale i tak lepší varianta než spínání FETem. Elektronika ale zase umožňuje ono známé tapování tempa jediným spínačem. S mechanickým přepínáním souvisí i to, že při větším vybuzení zesilovače uslyšíte pověstné lupnutí, a v případě EH-1 se vám dokonce několikrát zopakuje. Jak známo, vždy je něco za něco, a je jen na vašem zvážení a odzkoušení, nakolik je pro vás podstatný kvalitní průchod signálu a nakolik jsou obtěžující jisté neodstranitelné artefakty této konstrukce.

Všechny efekty jsou opatřeny manuálem v češtině, kde také najdete několik možností nastavení, což vám usnadní rychle se zorientovat v základních funkcích krabiček. Dohromady dávají tyto tři stomboxy nekonečné množství kombinací zvuků a svou různorodostí se výborně hodí do jakéhokoli žánru muziky. Takže kamarádi, experimentujte, štelujte, poslouchejte, přemýšlejte, nechte se unášet na vlnách EH-1, RF-1 a RG-1 ať vaše hudba zní originálně a neotřele!