Marshall G80RCD & G50RCD (Indonézie)

Marshall G80RCD
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

V minulém čísle jsme vám představili kytarové kombo Marshall VS 102 z populární řady Valvestate. Pokud je tento stowattový „maršál“ pro vaši peněženku přece jen příliš tučné sousto, nezou-fejte, firma totiž přichází s novým modelem kytarového komba s výkonem 80 Wattů za nevídaných 14.900 Kč.

Sérii Park vyrábí indonéská pobočka firmy Marshall, podle technologií vyvinutých doma v Anglii. Od roku 1990 se objevují na trhu malé tranzistorové „Parky“ G10MK II až G30R CD. Design ctí marshallskou tradici, a poté, co se kvalitou a obchodními úspěchy osvědčuje, mění logo z Park na Marshall. To vše z něj činí výrobek, který si zaslouží naši pozornost.

Vzhled a charakteristika

Dvoukanálové, tranzistorové kombo se už na první pohled hlásí k rodině Marshallů. Skříň je potažena černou koženkou, chráněna plastovými rohy a shora opatřena gumovým uchem. Zlatý ovládací panel s typickými knoflíky na potenciometrech je rozdělen na tři sekce : NORMAL CHANNEL, BOOST CHANNEL a MASTER.

NORMAL i BOOST mají každý své ovládání vstupní citlivosti -GAIN, basů, středů a výšek. BOOST má navíc potenciometr CONTOUR, jehož funkci známe už z řady VALVESTATE a VOLUME, s jeho pomocí nastavíte poměr hlasitostí mezi kanály. Ty se přepínají pomocí nožního přepínače, který je v příslušenství, nebo tlačítkem na panelu. Zvolený kanál se signalizuje rozsvícením příslušné led diody, bohužel v obou případech červené. Snazší orientaci by prospělo osazení kontrolkami různé barvy, popř. pouze jednou pro zkreslený BOOST CHANNEL.

V sekci NORMAL CHANNEL se nachází přepínač Clean / Crunch a v BOOST CHANNEL rovněž tlačítko OD1 / OD2.

Sekce MASTER nabízí potenciometr plynulého přimíchávání externího efektu do smyčky. Připojit jej můžete do konektorů umístěných na předním ovládacím panelu, kde najdete také přepínání citlivosti LOOP LEVEL -20dB / 0dB (pastička / Rack). Dále pak potenciometry REVERB (zabudovaný pružinový a lze spínat nožním přepínačem) a VOLUME (výstupní úroveň hlasitosti), které jsou společné pro oba kanály. Ovládací panel uzavírají vpravo výstupní konektor LINE OUT a konektor pro připojení nožního pedálu.

Na zadním panelu se kromě běžných zásuvek (síť a zapojení ext. reproboxů) nachází CD INPUT. To vám umožní připojit cédéčko nebo jiné audio zařízení do komba. Vstup je nezávislý na zvoleném kanálu pro kytaru. Můžete tedy studovat nahrávky nebo prezentovat vlastní skladby s připraveným podkladem přímo z komba.

Zkusil jsem tímto způsobem hrát s běžným keyboardem. Zvuk samozřejmě postrádá výrazné výšky i basy, ale je příjemný, neagresivní a frekvenčně vyrovnaný. A tím se dostávám ke svým postřehům z odzkoušení G 80RD.

Test

Připusťme, že tranzistorové kombo je vhodným řešením pro kytaristy, kteří nemohou nebo nechtějí vkládat mnohdy přehnané prostředky do komb či sestav lampových. Tranzistorové zesilovače nemají horší výkon a z hlediska komfortu obsluhy jsou na tom většinou lépe.

Clean Channel

se u zkoušeného komba povedl nejvíce. Je naprosto srovnatelný s řadou Valvestate. Při optimálním nastavení GAINu se čistý zvuk nezkreslí ani při vysoké úrovni zesílení. Korekce, jak je u Marshallů běžné, nejsou strmé a potenciometry je ovlivňují jen omezeně. Proto vysoké frekvence zní při každém nastavení příjemně a zároveň brilantně. Středy tvoří „tělo“ zvuku. Výraznější změnu zabarvení pocítíte až v krajních polohách knoflíku MIDDLE. Basy hrají konkrétně a pevně. Jeden dvanáctipalcový reproduktor znamená jisté omezení, ale MARSHALL GOLDBACK SPK-100 je povedený (osazují se jimi dražší Valvestaty).

Po přepnutí na CRUNCH je tu další milé překvapení! Zvuk pěkně „táhne“ a pocit ze hry je podobný jako u lampového zkreslení. Zvláště při větší hlasitosti se dostavuje charakteristický bluesový tón.

Boost Channel

Slabší stránkou BOOST CHANNELu je varianta OD1. Přestože GAIN nabízí stupnici 0 - 20 (projevuje se plynulým zvyšováním citlivosti za půlku dráhy potenciometru, po němž následuje zvyšování strmé), těžko jsem hledal dobré nastavení. Pro blues se mi zdá lepší CLEAN CHANNEL - CRUNCH, pro rock, metal, trash a pod. zase OD2. Zvuk OD1 je plochý, jakoby ztratil výšky i basy a navrch získaly středové frekvence. Samozřejmě lze jej upravit knoflíkem CONTOUR, ale ani řezavý charakter zkreslení u mě nevzbudil nadšení. Použitelné snad jen se snímačem u krku...

OD2, to je jiná ! Všechny varianty zkreslení zhutní a zvuk jakoby naroste do šířky. Korekce jsou na správném místě, basy zesílí a výšky nechají znít harmonické. Dobře se kontroluje tón i lehce dostupná zpětná vazba. Tato varianta je silná, agresivní a je jasné, pro jaký hudební styl je předurčena.

Reverb

K funkci reverbu nelze dodat nic, než že funguje plynule. Trocha opatrnosti neuškodí při hlasitém užívání si s OD2, kdy má reverb tendenci vyvolávat nahoukávání (nežádoucí zpětnou vazbu) basových frekvencí.

Line Out 

simuluje zatížení a v testu dopadl dobře. Vyzkoušel jsem připojení ke kvalitnějšímu výkonovému zesilovači se soustavou reproboxů i spojení s mixážním pultem. Zvuk je přenášen věrně, jako při velkém zesílení komba.

Na závěr

Marshall G 80R CD mě příjemně překvapil poměrem kvality a ceny. Jistě zajímavá bude i padesátiwattová verze G 50R CD. Je vynikající, jak Marshall, coby správný Angličan, ctí tradici. Umí zachovat neměnný vzhled a zvukový charakter u všech svých výrobků.