Marshall MB450H & MBC410

Aparatura pro baskytaru
Distributor: 
Cena: 
11 990,00 Kč

Myslím, že představovat rockovému muzikantovi legendární britskou firmu Marshall , je úplně zbytečné, stejně jako představovat vášnivému autíčkáři třeba Ferrari. Avšak, na rozdíl od automobilisty, který se v pro většinu smrtelníků nedosažitelném Ferrari třeba nikdy ani nesveze, výrobky firmy pana Jima Marshalla a jeho dcery Victorie jsou dnes hudebníkům z českých luhů, hájů a moravských hospod stále více dostupnější (a nejen proto, že česká „kačka" tak posiluje). God Bless Them!

Bude řeč o produktech z řady zvané MB. Pro upřesnění – celá tato série se skládá celkem ze sedmi kousků. Basisté mají k dispozici (dle výkonu) modely basových komb (MB15, MB30, MB60, MB150, MB4410, MB4210) a samostatný zesilovač MB450H, který ostatně společně s boxem MBC410 poskytl i distributor pro náš test. Pro úplnost - také boxy jsou vyráběny rovněž v několika provedeních, pro další informace doporučuji „vlítnout" na web výrobce.

Když vaří šéfkuchař Jim…

Dnešní menu bude mít „jen" dva chody, ale myslím, že si pochutnáme (zvláště pak budeme-li je konzumovat najednou). Prvním chodem bude výše zmíněná basová hlava MB450H, která disponuje výkonem 300 W/4 Ohmy, respektive 450 W/2 Ohmy. Jedná se o dvoukanálový zesilovač, který je rozdělen na dvě nezávislé signálové trasy s názvy Modern a Classic (každá se samostatnými korekcemi). Kanál Classic má v pre-ampu zapojenou elektronku ECC 83. Nevím, zda má smysl dopodrobna popisovat nadmíru povedený design této hlavy, neboť si myslím, že je patrný z fotografií. Snad tedy uvedeme jen rozměry: 630 x 220 x 236 mm. „Dáreček" váží 15 kg, je potažen černou koženkou, rohy jsou chráněny krytkami. Zesilovač je zespodu vybaven gumovými nožkami, které přesně zapadají do misek na boxu. Přední panel zesilovače se netváří klasicky „marshallovsky", ovládací prvky, přepínače, potenciometry atd. jsou umístěny v horní polovině přední stěny. Přistupme blíže a přivoňme.

Zcela vlevo na ovládacím panelu objevíme vstupní konektor pro jack 6,3 mm a spínač Active/Passive. Při užití nástroje s aktivní elektronikou bychom měli mít přepnuto na Active (to jistě každý basák ví), kdy je vstupní citlivost zesilovače snížena o 6 dB.

Kanál Modern, produkující krystalicky čistý zvuk „Mosfetů", možnosti svého ovládání „omezuje" na Volume potenciometr, třípásmové korekce a potenciometr Mid Freq (pracuje i jako parametrický ekvalizér a ovládá středové frekvence v rozpětí 100 Hz - 1 kHz). Zdvih ekvalizačních korekcí se pohybuje v rozmezí +/- 15 dB. Dále na předním panelu pod linkou tohoto kanálu nalezneme LED diodu a spínač Comp. Jedná se o integrovaný kompresor, který pracuje pouze na tomto kanálu. Jeho zařazení je indikováno zeleně. Úroveň komprese je samozřejmě možné regulovat přiřazeným otočným knobem. Pokud dosahuje její stupeň mezní úrovně, LEDka změní barvu na červenou.

Mezi sekcemi obou kanálů nalezneme tlačítko Modern/Classic pro jejich přepínání. Sousedící LED oznamuje volbu kanálu Classic červeným světlem, Modern indikuje zeleně. Kanál Classic, jak ostatně sám jeho název napovídá, servíruje tolik typický, tlustý a chlupatý Marshall sound. „Úvodním" poťákem Gain ovládáme vstupní citlivost a „nakopáváme" lampu ECC83 zapojenou v předzesilovači. Následují spínač Boost (aktivuje basový overdrive) a Volume potenciometr. Mezi korekcemi basů a výšek najdeme „vklíněny" třípolohový knob Voice Shift a ovladač Voice. Oběma v podstatě regulujeme „znělost" či snad „zpěvnost" našeho soundu. První poloha přepínače Voice Shift nám nabízí víceméně vintage lampový zvuk s jemnější odezvou v basech a mírným podílem nižších středů. Druhá a třetí pozice s mírně vyříznutými vyššími středy (2) a „nabuzeným" středovým spektrem (3) představují zase zvuk, který je v porovnání s prvním režimem mnohem více ostřejší a agresivnější. Nastavení tohoto přepínače závisí samozřejmě na našem vkusu a totéž platí i o doladění zvuku potenciometrem Voice. Dalším velmi důležitým ovládacím prvkem MB450H je korekce Blend – tedy (abychom opět zavdali kuchařskému slovníku) jakýsi hybrid mixéru a odměrky, který má tu skvělou funkci, že nám dovoluje plynule namíchat poměr obou přítomných ingrediencí (kanálu Modern a Classic). Tuto funkci můžeme jednoduše zrušit (či zapnout) spínačem BLEND (o aktuálním stavu funkce nás opět informuje barevná LED). Pokud máme tedy tento režim zapnut, můžeme navíc regulovat hlasitost namíchaného signálu potenciometrem Volume. Posledním ovladačem této poměrně dlouhé řady je, jak mnozí tušíte, Master Volume - tedy ovládání celkové hlasitosti zesilovače. Docela mě překvapila přítomnost dvojice jackových zdířek CD IN a HEADPHONES. Možnost připojení CD či MP3 přehrávačů, automatického bubeníka či sluchátek pro tiché domácí cvičení bych čekal spíše ve vybavení malých domácích kombíček. O to více však bylo milejší tyto atributy na uživatelském panelu marshallské hlavy objevit. Jejich užitečnost není asi třeba nijak zvlášť vyzdvihovat, je nasnadě. Konečně posledním ovládačem čelního panelu je kolébkový přepínač POWER, který zapíná či vypíná celý zesilovač.

Aby se nám Jimova specialita příliš nepřipálila, musíme ji na pánvi také otočit. Tento úkon pak odhalí vstup pro síťový kabel a dva výstupy pro reproboxy ve formě konektorů Speakon (do kterých však pasuje i standardní 1/4 " Jack). Jak již bylo zmíněno, výkon hlavy je 300 W při impedanci 4 Ohmy a 450 W při 2 Ohmech. Dalším důležitým prvkem je ventilátor. Na pravé straně zadního čela se ještě „tetelí" zdířka pro footswitch (o kterém ještě bude řeč), spínač Pre/Post (kde volíme, zda pošleme zvukaři do mixu signál protažený korekcemi zesilovače) a linkový symetrický výstup Balanced Line Out. Zbývají už jen jacky efektové smyčky Return a Send, přes které můžeme připojit nějaký ten externí efektík.

Kromě uživatelského manuálu je příslušenstvím zesilovače (další velmi příjemné překvapení!) i nožní přepínač vybavený dvěma robustními spínači Channel a Blend. Tyto kovové a velmi kvalitně provedené přepínače a vlastně i celý footswitch jsou vyrobeny z bytelných a těžkých kusů plechu, které jen tak někdo neprošlápne. K mé radosti je footswitch obdařen asi 3,5 m dlouhým kabelem.

Jakou přílohu, prosím?

Jaká by to byla gurmánská specialitka, kdyby jí chyběla kvalitní příloha? Takovou přílohou, respektive druhým chodem (dle libosti), je v případě našeho testu basový box Marshall MBC410. Jedná se o box vybavený čtyřmi 10" reproduktory, vysokofrekvenční hornou, eliminovatelnou spínačem HF Horn Switch umístěným na zadní straně boxu společně s konektorovými zdířkami. Kabel ze zesilovače připojíme buďto konektorem Speakon, nebo klasickým jackem. Box s rozměry 630 x 720 x 410 mm váží 42,5 kg, a je to tedy „dvouchlapá" záležitost. MBC410 je za účelem manipulace z obou stran vybaven bytelnými zapuštěnými madly. Reproduktory jsou umístěny standardně ve dvou řadách a dvou sloupcích, horna je uprostřed. Jsou zepředu chráněny kvalitním perforovaným plechovým sítem, které nikde (ani uprostřed) “neplandá”. V dolní části ozvučnice je potom nejen k vidění, ale zejména k cítění, přepážkou rozdělený basreflex. Celý box je potažen černou koženkou. Jeho horní stěna nabízí zapuštěné misky, do kterých usazujeme zesilovač. Rohy boxu jsou chráněny krytkami, identickými s těmi, jaké najdeme i na zesilovači. Box stojí na čtyřech gumových nožkách a je velmi stabilní. Celkový výkon reproboxu je 600 W, což je celkem slušná palebná síla.

Nuže, ochutnejme!

Přestaňme už teď nahlížet pod pokličku mistra Jima a pojďme raději okoštovat, co nám dnes připravil. I přestože jsem byl nadmíru zvědav na lampový kanál Classic, začal jsem nejdříve laborovat s kanálem Modern. Korekce jsem měl nastaveny na imaginární dvanácté hodině (včetně hlasitosti), hlavní Master pootočil zhruba na úroveň 3. Výsledkem byl kovový a brilantní sound, u něhož jsem z pozice svého sluchu a vkusu registroval větší míru středových frekvencí. Místy to možná až příliš hrčelo. Chvíli jsem si tedy hrál s potenciometrem Mid Freq a zdvihem této „parametrické" středové korekce, což už vedlo k mé spokojenosti. Dravý a agresivní zvuk, který mi Marshall nabídl, se jevil ideálním pro uplatnění v rockových bandách. Pokud při hře používáte slapovou techniku (já tedy moc ne, ale občas si neodpustím), tak u HF horny naleznete spřízněnou duši. Ony vytrhávané tóny vám díky ní nádherně „vylezou ven". Ani mne nenapadlo, abych použil vypínač horny. Rovněž čtyři desítky nadmíru podporují nejen rychlejší hru palcem, ale také agresivnější nářez prostřednictvím trsátka. Toto nastavení jsem tedy užíval s baskytarou Fender Precission. Pak jsem jej zaměnil za „pětku" bezpražec a potenciometr Middle se stěhoval zpět nahoru, neboť u bezpražcovky mám rád, když tzv. „chroupá". Také jsem vytočil více kompresor a hotovo. S hlubokou strunou B si čtyři desítky poradily hravě, i když podotýkám, že můj fretless má aktivní elektroniku a basy na tomhle nástroji mívám mírně potlačeny kvůli hučení. Toto by byl tedy kanál Modern. Pojďme na kanál Classsic. Saturovaná lampa ECC83 v předzesilovači tohoto kanálu zvuk mého Fendera nádherně „nachlastala" (promiňte, ale opravdu nevím, jaký jiný výraz užít :o)). Potenciometr Gain jsem vytáhl až do mírného zkreslení, basy a výšky nastavil cca do poloviny dráhy potenciometrů, přepínač Voice Shift jsem otočil doprava, Voice na necelou polovinu. Sedmdesátá léta jsou zpět! Hutný, dunivý a šťavnatý (!!!) sound. Jelikož jsem měl samozřejmě připojen nožní přepínač, stačilo pak jen sešlápnout spínač Blend a oba kanály, tedy Modern i Classic se slily v jeden mohutný sound. Ovladač míchající poměr mezi oběma kanály jsem měl téměř pořád na polovině... Někdy mívám při výměně nástrojů (tedy Fendera za bezpražec a naopak) problém s nastavováním korekcí. U tohoto Marshalla problém najednou odpadl, respektive se výrazně zjednodušilo jeho řešení. Bezpražec jsem používal výhradně pro kanál Modern, Fender na Classic a nebo na oba kanály najednou. Stačilo si jen nohou přepnout. Zapomněl jsem se zmínit o spínači Boost – tedy o jakémsi basovém overdrivu. Nejsem příznivcem „bůhvíjak moc" zkreslené basy, nicméně některé dnešní partičky mívají tak agresivní projev, že si využití tohoto zkreslení dokáži dost dobře představit. Prostě, Gainem si jen seřídíte úroveň a funguje to bezvadně. Co se týče celkového výkonu aparátu, zde není co řešit. 300 wattů (4 Ohmy) je celkem dostatečný nášup, i když hrajete s pořádným ranařem za bicími. Málokdy jsem měl potenciometr hlavní hlasitosti vykroucen za polovinu jeho dráhy.

Tak jsme si pošmákli…

Dovařeno, spapáno. Nabízí se mi srovnání s basovým aparátem Gallien-Krueger Backline 600, který jsem měl kdysi čest také testovat. Nevím, dvoukanál Marshall by u mne v pomyslné soutěži asi zvítězil. V mých očích za to mohou zejména skvělý lampový kanál Classic, větší variabilita, ale i dodávaný nožní spínač. Rovněž čtyřdesítkový box si u mne získal více sympatií než box konkurenčního výrobce. Marshall MB450H spolu s boxem MBC410 bych zařadil zřejmě mezi klubové záležitosti střední velikosti. Osobně začínám o pořízení aparátu velice uvažovat a slova našeho dnešního šéfkuchaře Jima Marshalla, napsaná na první straně manuálu (Welcome to the Family) beru jako pozvání.. Takhle skvělou restauraci bych totiž velmi rád navštěvoval co nejčastěji.