Marshall Randy Rhoads 1959RR

100wattový celolampový zesilovač pro elektrickou kytaru
Distributor: 
Cena: 
46 100,00 Kč
¨

Měl jsem vždycky rád Randy Rhoadse. Podle fotek pohodový chlapík, podle nahrávek skvělý kytarista. Ne každému kytaristovi se poštěstí vymyslet tvar nástroje, který je dodnes používán a vyráběn mnoha firmami. Randy to dokázal.

Nyní se mu dostalo pocty mít posmrtně na trhu signovaný model zesilovače, který okopírovala podle jeho úprav firma Marshall. Nemusím připomínat, že tato firma patří k největším a nejtradičnějším výrobcům lampových zesilovačů, které pomohly napsat dějiny rocku.

Halfstack Marshall Randy Rhoads, který jsem dostal k testu, je už na pohled krasavec. Bílá koženka naprosto upoutá pozornost a působí noblesně. Jen si nejsem jistý, kolik kytaristů bude ochotno takový krásný kus nábytku tahat s sebou na koncerty a postupně odírat a ničit. Sběratelé zřejmě sehrají velkou roli při prodeji této série. Nezakrývám, že jsem velký fanoušek Marshallů, proto bude moje recenze vesměs pozitivní, neboť mám pocit, že jsem po delší době hrál na Marshalla, který zní poměrně věrně - tak, jako mé oblíbené kusy z druhé půlky sedmdesátých let.

Proč to říkám? Všichni víme, že při tlaku spotřebitelů k co nejnižším cenám se tento faktor musí někde projevit. Měl jsem několik rozebraných Marshallů z let devadesátých a bylo vidět, že i Jim Marshall je nucen šetřit, pokud má splnit nízkou cenu. Napěťové kondenzátory na hraně možností, korejské potenciometry, plastové jackové zástrčky atd. atd. Asi víte, o čem mluvím. Boxy vyrobené ne z tradiční překližky, ale MDFka, dřevotříska... prostě lacinější materiály. Připomínám to jen proto, že u této série se nešetří na ničem. Vše je vyrobeno podle tradičních postupů z let sedmdesátých.

Nebudu popisovat korekce, které jsou na všech hlavách tohoto typu vesměs stejné. Jen bych se pozastavil u konstrukční zvláštnosti, která je pro Randyho Rhoadse typická. Úpravu Randyho zesilovačů dělal na začátku osmdesátých let jeho známý kytarový technik v Los Angeles. Jedná se o kaskádovité zapojení předzesilovacích lamp. Jde o malou konstrukční úpravu, která nijak nevyžaduje velký zásah do zesilovače. Randyho technik vycházel ze zesilovače, kterému Marshallisté říkají hovorově „čtyřdíra“. Jedná se o zesilovač, který má dva samostatné hlasitostní kanály označené většinou „Volume 1“ a „Volume 2“. Každý kanál má dva vstupy, které jsou řazeny vertikálně s popisem high a low podle vstupní citlivosti. První kanál „Volume 1“ je zvukově výškový a druhý kanál „Volume 2“ je basový. Někteří kytaristé „čtyřdíru“ používali tak, že kytaru zapojili do výškového high vstupu „Volume 1“ a z výškového low vstupu do basového high vstupu „Volume 2“ vsunuli krátkou jackovou propojku. Tím došlo k přímému propojení obou kanálů a bylo možné si přimíchávat basy v momentě, kdy měl kytarista pocit, že mu výškový vstup „Volume 1“ dost basů neposkytuje.

Toto u Randyho není možné. „Volume 1“ čili výškový vstup funguje klasicky, ale "basový" vstup „Volume 2“ umožňuje přímý vstup kytarou do Randyho úpravy. V podstatě to trochu připomíná zesilovač s master volume čili typy 2203, ale zapojení je jiné. Při testu jsem Randyho používal nejprve klasickým zapojením kytary pouze do prvního vstupu a otočením hlasitosti „Volume 1“ naplno jsem dosahoval dobrého a pevného zkreslení. Pak jsem kabel přepíchnul do vstupu „Volume 2“ high a zde musím upozornit na to, že abyste docílili zvuku Randyho, musíte „Volume 2“ dát zhruba na hlasitost 6 a první hlasitostí „Volume 1“ regulujete celkovou úroveň. Já jsem docílil nejlepších výsledků také na čísle 6 u „Volume 1“. Musím upozornit, že hlasitost zesilovače je v tu chvíli na úrovni „zabíjející“. 4 koncové lampy EL34 podávají v tomto zesilovači nadstandardní výkon. Tomuto výkonu odpovídají i bytelná trafa a napěťové kondenzátory, které jsou naddimenzované, takže se nemusíte bát zesilovač „oroštovat“. Jediné, čeho se musíte obávat, je výstupní trafo. Nesmíte nic podcenit. Stačí nekvalitní propojka s boxem, nebo uvolněná jacková zástrčka a při této hlasitosti se trafo s velkou pravděpodobností odporoučí. K docílení nižší hlasitosti jsem použil Power brake firmy THD, který posloužil luxusně. Nastavíte si hlasitost jakou potřebujete. Přikládám fotky vnitřku zesilovače, aby bylo jasné,že výroba této hlavy není v ničem ošizena. Krásná práce. Power brake můžete v případě potřeby použít i od jiné firmy. Zesilovač má klasicky výstup na 4, 8, i 16 Ohmů ,vždy paralelně ze dvou zdířek. Co se týče boxu, i tady mě konstrukce nezklamala. Na důležité části je použita překližka. Box je postaven pečlivě. Uvnitř je osazen čtyřmi reproduktory CELESTION s označením G12-75, takže box má výkon 300 W. Reproduktory jsou tedy naddimenzované a odpovídají výkonu zesilovače. Já osobně mám G12-75 nejradši, ale každý z vás si může připojit bednu podle libosti. Jen bych doporučoval výkon prostě naddimenzovat. Myslím tím nepřipojovat třeba jen jednu bednu, která má celkem 100 W, ale pokusit se v případě Greenbacků připojit bedny dvě. Originální Randyho box má zapojení typické pro JCM 900. Může být zapojen do 4 Ohmů, 16 Ohmů a nebo stereo 2 x 8 Ohmů. Nečekejte od tohoto zesilovače variabilitu tříkanálových moderních zesilovačů. V tomto případě kupujete klasiku - jeden sound, který řeže hlavy a uspokojí každého, kdo má rád, když mu na koncertě lítají nohavice u kalhot. Doporučuji tento stack každému vyzkoušet. Je to zážitek. Odpočívej v pokoji Randy, tvůj odkaz žije dál! Zdravím všechny fanoušky Marshallů!