Morley Power Wah

Kytarový wah pedál
Autor: 
Cena: 
2 837,00 Kč

Hledáte kvákadlo, které svou konstrukcí působí nezničitelně? Hledáte takové, které má pro dosažení vintage soundu použitu novou cívku HQ2 a deklaruje nulový úbytek signálu v bypass režimu i mimo něj? Hledáte kvákadlo, které nabízí nový způsob aktivace, optickou elektroniku či velký frekvenční rozsah? V tom případě pojďme společně vyzkoušet Power Wah renomované firmy Morley.

Inženýři firmy Morley, která velmi často spolupracuje s persónami formátu Steveho Vaie, George Lynche nebo Marka Tremontiho, vyslyšeli časté připomínky těch uživatelů wah pedálů, kterým leží v žaludku rychlý náběh ovládacího pedálu, malý podíl basů a velké množství výšek v jejich zvuku. Pokusili se rovněž reagovat na prosby o jiný způsob aktivace. Tedy jiný, než je standardně řešené spínání špičkou nohy, působící při živém hraní čas od času nemalé problémy. Podobných „ingrediencí" je více, tak na to raději šlápneme...

Popis

Jde vlastně o celokovový (ocelový) černý podstavec o rozměrech 14 x 23 x 2,5 cm, na kterém je posazen kónicky tvarovaný ovládací pedál s drsněným povrchem proti skluzu. Na délku má pedál 20 cm, v nejužším místě 6,5 cm a v nejširším potom 11 cm. Celková váha Morleyho je asi 1,5 kg, což jej společně s rozměry základny činí velice stabilním. Vlevo u paty pedálu má Power Wah potenciometr Boost, kterým do signálu přidáváme hlasitost a jemný overdrive. Na opačné straně (vpravo) nalezneme nožní přepínač Wah, jímž kvákadlo aktivujeme a naopak. Nad tímto přepínačem je ještě také LED indikace. Kvákadlo pochopitelně potřebujeme nějak propojit s aparátem a nástrojem. K tomu slouží zdířky IN a OUT umístěné po obou bočních stranách podstavce. Ještě zbývá napájení, které můžeme řešit dvojím zbůsobem, a to 9V adaptérem (DC) nebo 9V baterií. Její případná výměna je snadnou a hlavně rychlou záležitostí. Stačí obrátit kvákadlo na „záda" a otevřít úložný prostor pro baterii. Naštěstí není potřeba šroubovák, jak tomu ve věršině případů bývá.

Zvuk

Hned po propojení s aparátem a nástrojem jsem ocenil zbůsob aktivace Power Wahu, který se děje sešlápnutím přepínače. Stejný povděk si získala i velmi jasná a zřetelná LED indikace (červená dioda), odmítající diskuze o tom, je-li zařízení v bypass režimu nebo nikoliv. To umožňuje mnohem pohodlnější a dynamičtější použití na pódiu. Další pozitivum je netradiční, skoro bych řekl obrovská, plocha ovládacího pedálu. Řečeno trochu s nadsázkou, trefím ho i po tmě a v krizi mohu hystericky dupat a hledat (možná znáte výraz Random Select) beze strachu, že bych ho poškodil nebo nenašel. Co mě také potěšilo, je TrueTone Bypass. Mám slušně nabitý efektový řetězec a jakýkoliv další úbytek signálu by mi radost neudělal. Proto kvituji s povděkem, že jsem zde žádný slyšitelný úbytek nezaznamenal. Troufám si napsat, že se zase jednou jedná o velmi dobrou inovaci, která „klasický" True Bypass trumfne. Tento Morley nejenže nemá vliv na úbytek signálu, ale navíc žádným způsobem negativně neovlivňuje ani celkový sound při zapojení. Jinak řečeno, Morley neznamená žádné větší šumy, chemičnost, ani nepříjemný vliv na zkreslení a ani žádný „přínos" nežádoucím prvkům signálu, které se obvykle cestou efektovým řetězcem nasčítají.

Samotný frekvenční rozsah kvákadla bych umístil někde mezi Cry Baby a Vox Clyde McCoy. Morley tak lze hodnotit vyrovnaným soundem, který plynule přechází z basů, přes středy do výšek. Vše v závislosti na pohybu pedálu, jehož chod je absolutně bezproblémový. Výše zmíněné wahy mají mnohem menší rozsah a jsou směřované spíše do středů a výšek. Skvěle zní Power Wah při funky rytmech, které mají s jeho použitím výborný groove. Pokud přidáte pomocí potenciometru Boost overdrive a navíc k němu přimícháte externí zkreslení (používám DeuceTone RAT a Rocktron Austin Gold), kvákadlo dostane další rozměr. Sóla se pěkně „rozezpívají" a pokud máte kytaru se silnými humbuckery, dostanou onu příslovečnou „medovost". Ještě se trochu zastavím u ovládacího pedálu. Ten má díky své konstrukci větší zdvih, což umožnuje mnohem více kontrolovat zvuk. I jinak zní Morley v řetězci efektů dobře. S modulačními efekty se snáší bez problémů a jejich některá společná nastavení zní opravdu inspirativně.

U Morleyho jsem trochu postrádal jen onoho pověstného „žabáčka", tedy efekt, který v podstatě od tzv. kvákadel čekám. Power Wah tento typický sound nemá a osobně mi připomíná spíše kočičíčí mňoukání nebo něco mezi. Svébytnost projevu testovaného pedálu jistě nelze brát jako negativní rys a jeho přijmutí či odmítnutí je otázkou vkusu. Nelenil jsem však a zkusil zapojit (respektive připojit) i své kvákadlo Carvin Vintage Wah. Při použití obou pedálů zároveň máte sice pocit, jako byste měli na nohou sněžnice, ale dohromady zní „kvákot a mňoukání" až neuvěřitelně dobře! Ve víru experimentování jsem také vyměnil kytaru za baskytaru (pro níž ostatně výrobce pedál doporučuje také). Klasické prstové techniky zněly zajímavě, ale „to pravé" přišlo až s nasazením slapové hry. Představte si duet „kačera s kočkou" v basových tónech, typické akcenty slapu, úder palcem a „brnknutí" třemi prsty pravé ruky ve stylu flamenca... Hodně zajímavé. No, zdá se, že už začínám experimentovat za hranicemi tohoto testu.

Resumé

Pokud jste pozorně četli tento testík, jistě jste pochopili, že až na ztotožnění se se svébytným projevem efektu kvákadla testovaný Power Wah chválím. Morleyho mohu tedy ještě jednou pochválit za TrueTone Bypass, velkou plochu ovládacího pedálu, velký náběh, frekvenční rozsah, za aktivaci pomocí přepínače umístěného vedle ovládacího pedálu a hlavně za schopnost muzikanta inspirovat. Doporučuji přinejmenším vyzkoušet! .