Nady TCM-1150

Lampový kondenzátorový mikrofon
Distributor: 
Cena: 
9 000,00 Kč

Lampové kondenzátorové mikrofony již nemusí v dnešní době být nutně výsadou pouze bohatých hudebníků, zvukařů či nahrávacích studií. Díky některým firmám si totiž teplý lampový zvuk mohou dovolit i méně majetní našinci, kteří to myslí s nahráváním alespoň trochu vážně. Jednou takovou je i americká firma NADY, která vyrobila mikrofon s označením TCM-1150 a my se na něj společně podíváme.

V nevelké a barevně potištěné kartonové krabici nalezneme kromě samotného mikrofonu (který je ještě dále zabalen ve vypolstrovaném koženkovém pouzdře s klasickým zipem, které využijete zejména budete-li si mikrofon brát s sebou na natáčení mimo studio, případně na live provoz) také další příslušenství. Jelikož se jedná o lampový kondenzátorový mikrofon a není jej možné napájet přímo z mixpultu či preampu pomocí phantomového napájení, je k TCM-1150 přibalena externí napájecí a také ovládací jednotka, která nese označení TMPS-2. Ta je vybavena potenciometrem, pomocí kterého měníme směrové charakteristiky mikrofonu, konektory a hlavním vypínačem. K propojení samotného mikrofonu a napájecí jednotky je určen přibalený desetimetrový kabel, osazený sedmipinovými XLR konektory. Díky jeho délce můžete ovládací jednotku umístit jak do nahrávací místnosti, tak přímo do režie vašeho studia, kde můžete v pohodlí mikrofon dálkově ovládat. Dalším nezbytným příslušenstvím, které naleznete v balení, je odpružený mikrofonní držák - „pavouk”, s jehož pomocí lze mikrofon upevnit na jakýkoliv běžný mikrofonní stojan. „Pavouk” má za úkol eliminovat různé mechanické chvění a otřesy, způsobené chvěním podlahy apod. – měl by zkrátka zajistit mikrofonu co možná nejtišší provoz. Do řad praktického příslušenství, které využijete zejména při natáčení nebo ozvučení „venku”, patří též černý molitanový windscreen, který bude mikrofon chránit před nárazy větru, případně částečně zabrání proniknutí nepříjemných souhlásek typu „p” - „b”. Pro studiové využití bych ale raději doporučil použít klasický pop filtr. V krabici ještě naleznete síťový kabel, pomocí kterého budete napájet samotnou napájecí jednotku a poměrně jednoduchý tištěný manuál v anglickém jazyce, čítající z obou stran potištěný list papíru formátu A 4, na kterém naleznete vše potřebné. Myslím, že ti zkušenější z vás samotný manuál ani potřebovat nebudou, vše je poměrně jednoduché a přehledné, a jen podotknu, že mi docela v manuálu chybí grafy zobrazující frekvenční charakteristiku mikrofonu u rozličných směrových charakteristik.

Nyní se podíváme podrobněji na jednotlivé komponenty. Ihned po vybalení vás u mikrofonu určitě zaujmou jeho rozměry, neboť je nezvykle dlouhý. Těm, kteří mají přehled v mikrofonní nabídce, se jistě po prvním pohledu na TCM-1150 vnutí vtíravá myšlenka, že již někde něco podobného viděli. Stejnou koncepci a design je skutečně možné objevit například u cenově podobného modelu Apex 460 nebo u ekonomicky podstatně náročnějšího M16 firmy Telefunken… Samotná váha (860 gramů) mikrofonu vypovídá o tom, že se uvnitř jeho těla skutečně nachází buď lampa, nebo závaží. Ano, tipujete správně, platí možnost první. V těle mikrofonu by skutečně měla být elektronka s označením 6072 (selektována z 12AT7). Tělo mikrofonu je celokovové, vyvedeno v barvě stříbrno-zlaté (nebo chcete–li šampaňské), skromné popisky jsou barvy černé a celý mikrofon působí opravdu bytelně a na pohled poměrně hezky. Jak je snad patrno z jeho rozměrů, jedná se o mikrofon velkomembránový, a tak uvnitř naleznete zlacenou membránu o velikosti jednoho palce (25 mm), která je myslím dostatečně chráněna pomocí pevné kovové mřížky, vyvedené taktéž v barvě samotného těla mikrofonu. Co se týká ovládacích prvků, na těle mikrofonu se nenachází žádný a veškeré ovládání parametrů mikrofonu je (jak jsem ostatně již uvedl) umístěno na napájecí jednotce.

XLR konektor, který slouží k propojení mikrofonu s napájecí jednotkou, se nachází na jeho spodní straně. Aby byl popis úplný, doplním, že na přední straně těla mikrofonu naleznete označení modelu mikrofonu a logo výrobce. Na odvrácené straně potom objevíte už jen výrobní číslo. Nyní uvedu pár technických informací. Maximální akustický tlak výrobce uvádí 134 dB (při 1% THD@1000 Hz), frekvenční rozsah činí 20 Hz až 20 kHz (bez udání poklesu u okrajových pásem), výstupní impedance 200 ohmů, dynamický rozsah 116 dB a odstup signál šum 74 dB. Mikrofon disponuje celkem třemi základními směrovými charakteristikami (koule, kardioda a osmička) plus šesti jejich mezipolohami, což se mi líbí, jelikož je možné detailněji přizpůsobit jeho nastavení vašim konkrétním individuálním požadavkům při natáčení. Je možná trochu na škodu, že mezipolohy jsou pevně nastaveny a nenabízí se tak (jako například u mikrofonu Rode K 2) plynulá změna směrové charakteristiky. Avšak i tak je dobře, že je zde šest pevně daných mezipoloh, protože takové řešení u většiny mikrofonů na trhu zatím nenaleznete. Jen podotknu, že výrobce v manuálu upozorňuje na zajištění naprosto tichého přepínání mezi jednotlivými charakteristikami. Tuto informaci mohu jen potvrdit, neboť při změně polohy ovladače opravdu neslyšíte žádné lupance, či jiné pazvuky, vše je realizováno naprosto v tichosti, chválím. A když už si povídáme o směrových charakteristikách, které se samozřejmě přepínají přepínačem, který se nachází na ovládací jednotce, můžeme si také rovnou něco říci také o ní.

TMPS-2 je bytelná kovová krabice černé barvy a lesklého povrchu, která má ve zlaté barvě na své horní straně vyvedeno logo výrobce, své jméno a vševysvětlující nápis - Tube Microphone Multi Polar Pattern Power Supply. Podíváme-li se na přední stranu, nalezneme zde dva XLR konektory. První z leva - označen jako OUT - slouží k propojení jednotky s dalším zařízením, které bude mikrofonní signál dále zpracovávat (např. preamp, zvuková karta počítače, mixpult apod.). Konektor druhý - sedmipinový MIC IN - slouží k propojení mikrofonu s ovládací a napájecí jednotkou. V sousedství obou konektorů se nachází výše řešený přepínač směrových charakteristik mikrofonu - otáčením ve směru hodinových ručiček postupně přepínáme mezi kulovou, kardiodní a osmičkovou směrovou charakteristikou, samozřejmě včetně všech šesti mezipoloh. Na zadní panel z leva umístil výrobce již jen přepínač, kterým navolíme síťové napětí (115 V/60 Hz nebo 230 V/50 Hz ), standardní konektor pro připojení napájecího kabelu (součástí dodávky) a kolébkový vypínač, který se po zapnutí přístroje rozsvítí červeně. Tím se nabídka TMPS-2 uzavírá, takže si dovolím ještě pár slov k dodávanému „pavouku”. Celý systém na mě působí vizuálně velmi dobře, bohužel až na zmíněného „osminožce”. Osobně by se mi více líbílo pečlivější provedení a možná i jiná barevná úprava, ale to je jen otázka vkusu, který je zcela subjektivní záležitostí. Z popisu je to vše. Podíváme se teď jak celý systém funguje v praxi.

V předchozím textu jsem naznačil, že vše u Nady TCM-1150 je poměrně intuitivní. Zkušenější z vás nebudou tištěný manuál asi vůbec potřebovat, začátečníci v něm naleznou vše potřebné o tom, jak systém zapojit a uvést do provozu. Stačí tedy vybalit, zapojit, a počkat cca 5 až 10 minut, než se vestavěná lampa „zahřeje” a zajistí tak mikrofonu optimální pracovní podmínky. Dejte si v klidu cigárko, kafíčko a začněte s natáčením. (Já jsem si dal pro jistotu dvě a vrhl se pln očekávání do práce.) Mikrofon jsem nejprve použil na natáčení vokálů u několika rozdílných zpěváků. Někomu jeho zvuk slušel více, někomu méně, ale například v rockové muzice, kde „pěvec” produkoval hodně vypjatý part, se lampa v těle mikrofonu probouzela a nejen že poměrně hezky topila (mikrofon bylo pravdu po nějaké době pěkně zahřátý), ale také nám hezkým způsobem dobarvovala natáčený vokál - až jsem musel na svém lampovém preampu poněkud krotit Gain kvůli saturaci jeho lampy. V každém případě mikrofon produkoval poměrně příjemný a lampou proteplený zvuk, s poměrně malou hladinou šumu a s možností detailněji nastavit směrovou charakteristiku, což určitě při své práci oceníte. Sound TCM-1150 slušel poměrně i akustické kytaře. Celkový dojem ovšem netvoří jen – řekněme – pozitivnější hodnocení. Jen pro porovnání. TCM-1150 nebyl třeba tak ostrý jako můj Rode NT 2 a jeho zvuk se mi zdál příjemnější a kulatější (zejména u říznějších vokálů byl lepší variantou). Avšak například ve srovnání s mikrofonem Rode K 2 (rovněž lampový model) byl jeho zvuk podle mého názoru méně propracovaný - obsahoval méně detailů i prostorových informací.

Tak jako tak, vzhledem k cenové kategorii se mikrofon Nady jeví jako zajímavá volba pro domácí nebo menší nahrávací či projekční studia, která si z finančních důvodů nemohou dovolit investovat do několikanásobně dražších lampových mikrofonů renomovaných výrobců. Nady TCM-1150 by se mohl realizovat i u všech těch, kteří chtějí do svých „studených” HD nahrávacích systémů vnést trochu „toho pověstného” analogového lampového tepla.

Kdybych měl přidat ještě nějaká pozitiva, zopakoval bych teplý lampový zvuk, možnost volit až devět nastavení směrové charakteristiky (díky čemuž se možnosti mikrofonu podstatně rozšiřují), tichost jejich přepínání a zmínil bych i (až na výjimku) slušné příslušenství, vintage design a dobré mechanické zpracování. Jako slabé místo produktu se mi jeví již zmíněný „pavouk” a také absence jakéhokoliv „hornopropustného” filtru, který při natáčení použijete poměrně často, a který by si mikrofon s takovou výbavou určitě zasloužil. Ale i tak, pokud vás mikrofon Nady TCM-1150 alespoň trochu zaujal, běžte si jej omrknout a vyzkoušet k vašemu oblíbenému prodejci. Myslím, že pro mnoho z vás může být ve vaší práci poměrně platným pomocníkem, který odvede svou práci a nebude vás stát velké jmění. Loučím se s pozdravem „flaškám zdar!”.