Presonus FireStudio Mobile

Externí zvuková karta
Distributor: 
Cena: 
7 290,00 Kč

Zajímavý design, robustní provedení, příznivá cena a dobrý zvuk, tak lze v jedné větě popsat základní dojmy z nového audio interface PreSonus. Firma z Lousiany za svoji patnáctiletou historii vyprodukovala řadu dynamických procesorů, studiových ovladačů, audio převodníků i digitální mixážní pulty, ale ani teplo analogu a zvuk lamp není jejím výrobkům cizí. Dnes otevírám zajímavě potištěnou krabici s FireWire převodníkem PreSonus FireStudio Mobile v ceně 7 290,- Kč.

Precizní provedení a hliníková konstrukce jsou příjemné na pohled i na dotek, mimo jiné takovéto řešení poskytuje dokonalé odstínění elektronických obvodů od vnějšího rušení. Váha, celé dva kilogramy, je pro „mobilní“ audio interface snad stále ještě přijatelná. Navíc se nemusíte obávat toho, že by takto bytelná „krabice“ došla úhony i na dně tohoto nejhlubšího zvukařského kufru. Její rozměry (14 x 4,5 x 14 cm) vyhovují „třetinovému“ racku, nabízí se tak i montáž do stojanu pro studiovou instalaci. Šestipinový FireWire na zadním panelu dodává zařízení dostatečné napájení z počítače ve všech případech, použití přiloženého 12 V adaptéru je nutností pouze při zapojení přes malý, 4pinový FireWire. Osobně mi trochu kazí radost jen přiložený break-out kabel, který přes 9pinový D-sub posílá na konektory Cinch digitální audio S/PDIF (stereo vstup a výstup v rozlišení až 24 bit v 96 kHz) a dvojice pětikolíků MIDI. Pevné zástrčky přímo na těle převodníku by zřejmě uvítal každý, vývojáři PreSonus se v tomto případě budou zřejmě omlouvat nedostatkem místa. Zásadní část zadního panelu zabírá šestice linkových vstupů, které (ačkoli na 6.3mm konektorech jack), jsou v symetrickém provedení TRS. Není tedy problém s příslušnou kabeláží propojit na opačném konci libovolné zařízení, které má klasicky zapojené symetrické linkové XLR. Stejné 1/4“ konektory (opět symetricky zapojené) má i hlavní audio výstup. Jeho úroveň lze nejen regulovat softwarově, ale i přímo ovladačem Main na čelním panelu. Libovolný druhý z dvojice „velkých“ FireWire konektorů (FW400) lze použít nejen k připojení např. harddisku, ale i dalšího FireWire audio zařízení pro navýšení počtu vstupních/výstupních kanálů. Z široké řady různých audio rozhraní firmy PreSonus (nejen tedy FireStudio Mobile) lze takto řetězit až čtveřici převodníků, do maximálního počtu až 52 fyzických výstupů a vstupů. Na filmovou míchací halu je to sice pořád málo, když ale koupíte s kamarádem nebo v kapele dva, tři převodníky dohromady, můžete dát pro společné nahrávání kanály „dohromady“ a domů se zase vracet každý se svým modulem.

Dominantou čelního panelu je dvojice kombinovaných vstupů XLR 1/4“, každý s nezávislou regulací vstupní úrovně a jednoduchým VU metrem (-40, -6, 0 dB). Společná je pouze aktivace fantomového napájení, důležité ovšem je, že dává „pravých“ 48 V, a i při napájení převodníku z počítače přes FireWire se kondenzátorové mikrofony zásadně „netrápí“ nedostatkem proudu. Použití 12V externího napájení (alespoň při studiovém záznamu) lze přesto doporučit; během testu jsem nebyl jediný, komu i v různých kombinacích mikrofonů dávaly předzesilovače nižší šum. Vnitřní obvody v normě Class A (v porovnání s Class AB) dávají každopádně velmi čistý zvuk i menší zkreslení. To vše, doplněné ještě o vlastní PreSonus předzesilovače XMAX, které oproti většině konkurence pracují s napětím okolo 30 V (místo 10-18 V), dávají v souhrnu jeden jediný výsledek – zřetelnější signál s větší dynamikou, detaily a plnějším zvukem.

1/4“ vstupy 1-2 na čelním panelu jsou jako jediné nesymetricky zapojené, jsou ovšem řešeny jako vstupy nástrojové a díky jejich vysoké impedanci (Hi-Z) umožňují přímé připojení kytary, baskytary apod. Posledním prvkem čelního panelu je ovladač hlasitosti sluchátek. Funguje stejně dobře jako regulace vstupní úrovně, jde tedy příjemně ztuha a zároveň velmi plynule, s jemným nastavením, podle označení dokonce v rozsahu 1 – 11. Možná je jen škoda, že sluchátkové výstupy nejsou dva, s ohledem na cenu i rozměry však toto firmě nelze vyčítat. Náročnějším může PreSonus nabídnout samostatný sluchátkový distribuční zesilovač HP60 nebo dokonalé řešení pro studiový monitoring v podobě modulu Central Station (viz test v listopadovém čísle MS). Stejně tak absence filtru hlubokých frekvencí, případně tlačítko otáčení fáze, není u tohoto „cestovního“ převodníku nijak zásadní. Důležité (a v nepřízni polních podmínek toto platí dvojnásob) je, nabrat co nejkvalitněji (avšak jednoduše) vlastní záznam a mít tak co nejlepší výchozí podmínky pro vlastní postprodukci nahrávky. Malou ozdobou v pravém horním rohu je dioda „zabudovaná“ do loga FireWire. Červeně varuje v případě nepřipojeného zařízení, modrý svit pak indikuje digitální „synchron“ podle FireWire nebo příchozího S/P DIF a správný chod rozhraní. FireStudio Mobile funguje v rozlišení 24 bit/96 kHz, samozřejmě lze přepnout i na 44,1, 48 nebo 88,2 kHz. Převodníky na vstupu i výstupu mají dynamický rozsah 118 dB a až „netopýří“ frekvenční rozsah (20 Hz–50 kHz pro +0/-0,5 dB, resp. 150 kHz při toleranci +0/-3 dB). Instalace softwarového ovladače (říkají mu Universal Control) proběhla rychle a snadno. Menu Launch umožní nastavení vzorkovací frekvence, bufferu nebo synchronizaci Clock. Systém je možné „pověsit“ na jakékoliv z připojených audio rozhraní nebo synchronizovat z externího zdroje přes S/P DIF. Druhé okno Device zase řeší routing (v rámci matrice 10 x 3) a nastavení úrovně interního mixážního pultu. Pro kontrolní poslech nebo pro interprety při nahrávání tak lze snadno vytvářet různé mixy, a zásadní je že s nulovým zpožděním (tzv. „zero-latency“ mix). FireStudio Mobile je kompatibilní s Mac i Windows (32bitové nebo 64bitové aplikace) a standardy ASIO, Core Audio, Direct Sound (Win XP) a Windows Audio Session API (Vista a Windows 7). Zejména ti, kteří teprve vstupují do světa digitálního audia a DAW možná ocení přidaný software pro nahrávání, editaci a mix, zkrátka kompletní zpracování audio záznamu. Zatímco dříve dávala firma ke svým USB a FireWire převodníkům jednoduchou verzi Cubase LE, s FireStudio Mobile se stáváte majiteli nového DAW z vlastní softwarové dílny PreSonus. Jejich odvážný počin se jmenuje Studio One, je ve verzi pro PC i Mac a částečně vychází z editoru Kristal Audio Engine. Firma se tak vydává do tvrdé konkurenční bitvy (sám jsem napočítal přes třicet komerčních audio editačních a mixážních programů, další nekomerční a „open source“ ani nepočítaje). K hardwaru tak dostáváte instalační disk Studio One Artist, který není žádné demo nebo časově omezená verze, ale funkční SW (samostatně je v prodeji za 4.990 Kč, „plná“ verze Studio One Pro stojí 8.990 Kč). Časem možná dojde na samostatný test. Z nejdůležitějších vlastností nového SW vyjmenujme alespoň neomezený počet audio, MIDI a efektových stop, virtuální nástroje, automatizaci mixu, resamplování a time-stretch v reálném čase, automatickou kompenzaci zpoždění na stopách nebo 32bitové interní zpracování signálu. Zejména začátečníkům se jistě budou líbit hotové presety. Ty vychází z připojeného hardwaru, není tedy třeba složitě stavět nový projekt a přiřazovat vstupy, výstupy nebo sběrnice, ale stačí vybrat ze vzorových hotových projektů a začít nahrávat. Že je to celé jednoduché a zároveň elegantní má na svědomí i část týmu programátorů dříve pracujících pro Steinberg. Studio One, aktuálně ve verzi 1.6, svědomitě a přehledně zvládá nahrávání i editaci, práci s MIDI a mix. Náročnější uživatelé mohou snad pouze postrádat profesionální notační funkce nebo práci se surroundem. Převodník FireStudio Mobile lze označit za velmi povedený kousek. S velkým počtem vstupů zvládne recording v mnoha oblastech použití, jako bonus nabízí MIDI okruh, kvalitní předzesilovače s vysokým ziskem a hlasitý sluchátkový výstup s vlastní regulací. Když přidám kladné body za dobře napsaný manuál, jednoduchost ovládání, rozumnou cenu a opravdu precizní provedení, shrnu hodnocení do dvou slov. Dobrý dojem.