Roland Discover 5

Barový SupeRobot
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
72 610,00 Kč

Každý, kdo hrává pravidelně na akcích typu bar, svatby, apod., je potenciálním adeptem na rozšíření či občerstvení svého klávesového parku tímto MIDI batoletem od Rolanda.

Nevěříte?

Od dob vánočních, kdy jsem se s ním setkal poprvé, se mne spousta členů tohoto živočišného druhu (slovy tři) na něj už dotazovala a po krátkém čase mne informovala o svých pozitivních zkušenostech s touto nápaditou kombinací keyboardu, Vocal Harmonizéru, efektového procesoru a mixu v jednom. Jeden z nich nelitoval a vsadil na jedinou kartu, tedy prodal své dosavadní nástroje a zakoupil jej. Nelituje toho dosud. Proč? Firma Roland po četných zkušenostech s nástroji takového typu, zná velmi přesně potřeby sólových hráčů a také posun v zájmech dnešního barového publika, načež investovala do vývoje ojedinělého přístroje, dokonce postaveného klíčově na renesanci SMF souborů, s jejich využitím v nových podmínkách a v hávu nových technologií – řečeno vzletně, nikoliv však nadneseně. Sám jsem se zúčastnil předváděcích akcí firmy Roland nástrojů DisCover 5 a VA-7 a musím říci, že ačkoliv nepatřím mezi sólové hráče v baru, bylo mi jasné, že právě tam je jeho logické uplatnění. Nahlédněme tedy spolu, čím je tento nástroj tak výjimečný a One-man kapelám (potažmo vám) tolik užitečný.

Znáte to 

Málokdo z nás je Chickem Coreou nebo Eltonem Johnem. Nicméně, lidi se chtějí bavit, znají jejich písničky z rádia a tak je tvrdě vyžadují na zábavných a tanečních akcích všeho druhu. Proto je velmi dobrý business zakoupit nástroj, který je schopen přehrát co nejbližší napodobeninu těchto písní, dokoupit ostatní náležitosti a stát se (nejlépe) pravidelnou živou „kapelou" v jednom z (nejlépe) temných zákoutí co nejbližšího baru (nejlépe toho nejlepšího). Je to logické vyústění výše zmíněného zájmu publika (nazvěme to třeba poptávkou trhu, to je dnes módní), jdoucího ruku v ruce se zájmem majitele baru, maximálně ušetřit na reálné živé kapele o více lidech. Diskuse na téma co je lepší, sem nepatří a ani se necítím kompetentní ji rozvířit. Naopak chápu tento trend a vzhledem k neskutečně rostoucímu technickému pokroku nástrojů, čehož je i DisCover 5 jednoznačným důkazem, nemohu než potvrdit, že Many-man kapely mají s největší pravděpodobností, přinejmenším většinou, odzvoněno… Ale dosti nostalgie, ať žije hudební „kapitalismus"!

Panel

Připomíná na první pohled velín slušně zajeté atomové elektrárny. Ale kdo se nenechá odradit, zjistí na druhý pohled, že vše má svůj řád a logiku, jak už to tak u nejvýchodnějších šikmookých dříčů z ostrovů chodí. Ani ty atomovky je neumlčely a nepoučily, naopak je „vyhecovaly" k tomu, že těm namyšleným Amíkům ukáží, zač je toho v elektronickém průmyslu loket a každý jistě uzná, že se jim to daří nejen v elektronickém a automobilovém průmyslu. Jak jsem řekl, panel je přehledný a logický. Levá část je vyhrazena operacím se songy, jejich řetězení, spouštění, atd., vlevo od kláves najdete hybridní joystick Pitch Bend/Modulation a nahoře populární kontroler D-Beam, který mávnutím ruky či hlavy (pro ohnivější povahy) provede nadefinovanou funkci nebo přidá efekt, apod. Dodává tak na gloriole klávesového „čaroděje", který se tváří buď převelice důležitě, jako pravý inženýr na onom pomyslném velíně, nebo naopak dýdžejovsky rozverně spolupracuje a laškuje s publikem. Obojí je důležité a má své publikum. Pravá část panelu je zasvěcena volbě zvuků, pamětí, splitu/layeru a hlavně funkcím Vocal Harmonizéru. Vedle kláves nalezneme dobře ukrytou SmartMedia kartu (k jejímu vysvobození je pro dva vruty nutný hvězdicový šroubovák, který naštěstí v Domech vycházejícího Slunce neopomněli přiložit) a zepředu pak běžná disketa, kompatibilní s PC. U zmíněných vrutů nutno podotknout, že jsou kupodivu hloupě zavrtány přímo do umělé hmoty materiálu panelu, takže doporučuji maximální jemnost při šroubování, aby po několika výměnách SM karty ještě bylo do čeho šroubovat. Přítomnost SM karty je ovšem nadmíru rozumný počin. Vzhledem k její akceptované kapacitě (4 – 128 MB, 3,3 V) jistě uznáte, že MIDI songů a systémových nastavení, což obojí vskutku nezabere mnoho Bytů, se na ni vejde „neúrekom". Dokonce jsou šikmoocí mecenáši takoví „gentlemani“, že novopečenému majiteli věnují do vínku jednu SM kartu o kapacitě 64MB (!), plnou hotových MIDI songů z nejrůznějších koutů hudebních žánrů, od Santany, přes Gabriela a Jarreauho po Lopez a od Gershwina, přes Collinse a Spears po Shakiru, no všehochuť. Cca 120 MIDI slušně propracovaných songů, které každý zná, dokonce jsou u některých texty, jako např. u Cher či Jacksona. Takže je můžete vzít a rovnou použít. Pochopitelně vás dále čeká tradiční osud těchto hráčů – po večerech vysedávat u internetu a stahovat a stahovat, načež upravovat a upravovat, až posléze hrát a hrát a proto nakonec vydělávat a vydělávat. Já vím, že to zlehčuji, je to vcelku pakárna, jako každá jiná práce, ale kdyby vás to nebavilo, tak bychom se my neměli v baru jak vyblbnout, že. Proto díky vám!

Konektorů vzadu je více než prstů na rukou, jen pedály jsou tři, stejně jako MIDI. Vstup je jediný, přepínatelný pro mikrofon a linku, do Harmonizéru. Jeden ze dvou stereo výstupů jde z Harmonizéru. Další výstup je speciální, a to – Video Out, což je Cinch konektor pro připojení do TV nebo videa, kam chcete poslat texty pro sborový zpěv přítomných potenciálních adeptů na příští pěvecký Objev roku a příslušný gramofonek, nebo akordy pro svého případného spoluhráče, se kterým se pak podělíte o stržený „mrzký" peníz. K tomu bych ještě rád dodal, že DisCover 5 umí akordy nejen číst hotové ze songu, ale také v reálném čase vyrobit z notového záznamu songu či z hraného partu (pokud zahrajete nejméně tři tóny současně), ba dokonce dostatečně dopředu! To aby nebyl váš (bas)kytarista ve stresu. Dost dobrý. DisCover 5 sice nevlastní žádné reproduktory, což lze považovat za určitý handicap, ale vezměme v úvahu, že profesionální muzikant je stejně taktně obchází a signál posílá do komba nebo monitorů, případně do mixu.

Nejdůležitější je však střed panelu, kde trůní velký dotykový displej s několika sbratřenými tlačítky okolo. Firma Roland přišla s velmi zajímavým nápadem. Přestože DisCover 5 není vybaven bankou Stylů, jako např. piána řady KR nebo aranžérské keyboardy řady VA, přesto umí něco z toho, jelikož je vybaven tzv. templates, což jsou jakési masky, zvané Covers, které svému songu můžete nasadit. Jde o různým způsobem definované druhy instrumentace, takže např. Vídeňský valčík lze jediným dotekem displeje přehrát coby death-metalový hit! Pište si, že toto je pro rozhulákané úřednictvo v pátek večer přesně to pravé ořechové, čím je můžete přímo nadchnout! Tři skupiny templates jsou Drum, Bass a All (veškeré nástroje). Každá z nich má 5x6 presetů instrumentace, z nichž každý lze překopat a uložit. Jsou na displeji rozmístěny, evokujíc dojem obalů CD a spouští se jejich dotekem. „Taky dost dobrý“.

Jinak z obvyklých parametrů má nástroj 61 dynamických kláves s aftertouch, 1422 zvuků a 44 bicích sad, 64hlasou polyfonii a 19-part multitimbrál!

Další zajímavé funkce

Fade In/Out je roztmívačka/stmívačka songu. V každém songu můžete nastavit až čtyři jumpery (Mark-Jump), na které se dá skočit z libovolného místa v songu a tak např. do nekoncčna cyklit tvrdě vyžadovaný refrén oblíbeného hitu s blížícím se závěrem večera (tedy pro vás, ne tak pro jásající publikum). Typickým, neskutečně stupidním příkladem budiž nešťastné Káčátko, které snad znají už i obyvatelé všech porodnic od San Fraciska po Tokio (tou kapánek delší trasou)… Jiné interesantní tlačítko se jmenuje Song/Rhythm Finder, které spouští databázový vyhledávací program, zvládající databázi až 99 999 songů a dokáže najít libovolný song na kartě či disketě, podle zahraného melodického tématu nebo rytmického úseku. Stačí mu opravdu skromný záznam a měl ho tam! Sekce Multiefektu si zaslouží naši pozornost také, je totiž dvojí, nezávislá jak pro globální použití a jednotlivé party klaviatury, tak pro Vocal Harmonizér (Voice-FX), tedy pro práci s hlasem, resp. procesovaným signálem v této jednotce, poněvadž do ní nemusíte posílat výhradně hlasový signál z mikrofonu, ale prakticky cokoliv příbuzného s audio. Pro sólové hráče je jistě podstatná i další vlastnost – během aktuálně hraného songu si můžete vyhledat a připravit příští song, pomocí funkce Next Song Reserve, doslova jako DJ! Navíc si songy můžete zřetězit pro celý večer a pak už se nemusíte starat téměř o nic, snad jen, aby nevypadla elektřina, nebo aby rozdováděná zpívající blondýna nezakopla o vaši síťovou šňůru. Na to speciálně pozor!

Vocal Harmonizér

Této pozoruhodné jednotce je věnováno osm stran ve výhradně anglickém manuálu (jinak kvalitně přeloženém). Pracuje ve dvou režimech – Small a Ensemble. První přidává jeden nebo dva hlasy harmonie a druhý tři nebo čtyři. O tvorbu harmonií v reálném čase se stará funkce Auto Harmony. Tři druhy Gender jsou Male, Female a Mix. Význam vytušíte. Každý z nich má 12 presetů a pokud vám nevyhovují, samozřejmě si je můžete překopat k obrazu svému, načež uložit na věky věků amen. Pochopitelně lze harmonie přiřadit různým částem klaviatury, tedy jak celé, tak splitované a jejím částem, případně si umí informace vytáhnout ze songu sám, pokud je tento obsahuje.

Singer Key je funkce, díky které si zhluboka oddechne „nejedna zpěvule“, jelikož stačí zadat nejvyšší a nejnižší tón, který v pohodě uzpívá a DisCover 5 sám přetransponuje všechny požadované MIDI songy do tohoto rámce. Fajn, že jo?

Auto Tune je mimořádně pozoruhodná funkce, nad kterou zaplesá nejedno srdce těch, kterým jinak dobrá Matka Příroda nevnutila na startu žádné pěvecké super vlohy. Do mikrofonu totiž stačí jen hovořit nebo zpívat falešně až běda a DisCover 5 z toho sám vyrobí naprosto přesnou melodii, až ucho páně hudebně-kritikovo zaplesá! Ideální je v SMF souboru definovat jeden z kanálů pro zpěv a tam nahrát melodii, na kterou potom tato funkce napasuje váš rádoby zpěv. Od vás k tomu potřebuje už jen barvu hlasu. Ale můžete melodii hrát i sami, pokud to umíte (pardon). Koneckonců, s trochou nadsázky lze říci, že obsluze DisCover 5 nemusela původně dobrá Matka Příroda vnucovat vlastně hudebního vůbec nic, jelikož doslova o všechno se postará stroj… Od hudebníka je pak spíše očekáváno, že prokáže dostatečné vlohy herecké, nakolik přesvědčivý dokáže vybudit dojem, že ty wakemanovské rify jsou jeho vlastní a zvládá je vlastně levou zadní, přičemž si při znuděném zívání způsobně kryje ústa (světe div se! třetí) rukou, navíc tak, aby příslušně máchnul nad D-Beamem jakoby náhodou a spustil tak třeba ohlušující výbuch v kamenolomu nebo burácení tanků z Vojína Ryana, nemám pravdu?

Funkce Talk provede hlasový signál bez úhony mimo veškeré nástrahy Harmonizéru a čistý jej vypustí do repro, aby byla srozumitelně ohlášena další skladba nebo třeba výhra v tombole, což bude nejspíš noc s nejdražší dívkou v daném městě.

Poslední funkcí je Vocoder, známá a pradávná škatulka, jejíž renesanci dnes prožíváme k radosti všech. Je to opravdu skvělá věc, která umí zkreslit mluvené slovo robotovým a vůbec libovolným způsobem. Vypíná Small a Ensemble Harmonizéru, poněvadž s nimi „nekamarádí" a ani nemůže. Výsledek je vskutku mimořádně působivý, doporučuji uším vašim.

Pokud se chcete přiblížit duchu hrané písně etnicky, račte využít Scale Tuning, tedy různé druhy ladění a tím se zcela vžít do hudby typické pro orientální či asijské, nejen noční bary a jiná cenná místa těch zemí.

Místo závěru

Docela nerad jsem se loučil s tímto zajímavým nástrojem, možností jeho programování a nastavení kombinací četných vlastností je mnoho a ztuha by se nechaly vtěsnat do těchto několika řádků vyčerpávajícím způsobem. Proto apeluji na vaši vrozenou zvídavost (koneckonců ve vlastním profesionálním zájmu), abyste neváhali vpadnout do nejbližších HN-ů a prostě si jej vyzkoušeli či nechali předvést. Vezměte s sebou tašku disket ze svých akcí a poslechněte si, co DisCover 5 vyrobí z vašich starších songů, uložených zcela jinými nástroji, zcela jiných ročníků a ze zcela jiných koutů naší sladké matičky Země. GM1/2, XG i obecný GS zvládá bez problémů. Hodně štěstí!