Tascam FW-1884

Tepající srdce
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
47 000,00 Kč

Pro našeho pravidelného čtenáře už není žádným tajemstvím, že computerová vybavenost dnes dosáhla tak vysoké úrovně, že v tichu obýváku klidně sestříháte a zpracujete celovečerní film, nebo smícháte a zmasterujete celé album kapely.

Vy jste však schopni ho nejenom zpracovat postprodukčně, ale díky špičkovým perifériím ho i dokonale nahrát. Na trhu je k dispozici celá řada produktů od malých plastikových audiokartiček až po celé komplexní systémy včetně softwaru. Není tomu tak dávno, co profesionální hardware umožňující multirecording osmi kanálů se pohyboval v cenové hladině zhruba od půlmiliónu výš. Dnes je toto možné zvládnout za desetinu ceny v nesrovnatelně vyšší kvalitě. Takovým produktem je i FW-1884 od legendární firmy TASCAM. Budiž tedy předmětem našeho testu…

Holínky nebo hodinky, obojí se přeci natahuje…

U některých recenzí mi vadí, že autor něco popisuje, ale co to je, se dozvím až třeba úplně v konci. Napíšu to proto radši hned, abych předešel podobným kolapsům. Tedy vážení, vězte že náš testovaný FW-1884 je:

  • multifunkční mixážní pult s osmi špičkovými AD převodníky. Disponuje snad všemi možnými vstupy, ale i výstupy, je opatřen osmi motorizovanými 100mm fadery (pravítkem jsem naměřil 110), funkcemi SOLO/MUTE atd.
     
  • MIDI převodník se čtyřmi MIDI IN a čtyřmi MIDI OUT, s možností libovolného routingu mezi nimi.
     
  • Superovladač všech stěžejních softwarových systémů, jejich parametrů a vychytávek tak, jak si je sami naprogramujete (SONAR, CUBASE/NUENDO, PRO TOOLS….). Nemusíte se jako u některých jiných karet trápit s nějakým záhadným povětšinou nekompatibilním sequencerem, ale v klidu pokračujete v práci s tím, na co jste zvyklí.
     
  • Audiovýstup s možností surroundu 5.1.
     

A to jsem zdaleka nevyjmenoval všechno. Celé zařízení stojí bratru necelých padesát tisíc korun. Jedinou nevýhodou je, že musíte mít slušný počítač, a ne laciný psací stroj s displayem. Váš miláček musí disponovat vysokorychostním rozhraním a protokolem FIREWIRE. U Maců je tento port automatický (vždyť ho taky sami vymysleli), u PC pak jak u kterého, ale stává se naštěstí již také běžným. Každopádně přenosová rychlost dat je oproti USB nesrovnatelná.

Podsvícený krasavec

FW-1884 je asi padesát pět centimetrů dlouhý a necelých padesát centimetrů široký, či hluboký (jak je libo). Je poměrně velmi těžký a musím říci, že jsem si já, i moji kolegové, mysleli, že bude menší. Toto zjištění mi však udělalo velikou radost. Nejsem milovníkem titěrných věcí. Přístroj je velmi vkusně ergonomicky uspořádán. Dominantní je mixážní sekce. Úplně v horní části se nachází osm gumových otočných knobů určených pro nastavení vstupní úrovně signálu. Pod nimi celou situaci vstupu monitorujete pomocí dvou malých LED diod. Červená (OL) signalizuje stav OVERLOAD, tedy přebuzení, které v digitálním pojetí natáčení je tím nejhorším, co se může stát. Přebuzený či „clipující"natočený signál už nikdy neodstraníte. Zelená LEDka pak informuje o přítomnosti jakéhokoliv signálu. Vstupní úroveň je tedy regulována pomocí výše zmiňovaných knobů. V tomto bodě spatřuji asi největší minus celého přístroje.

Velmi důkladně a dlouho jsem si hrál se vstupním signálem. Mnohdy byl docela velký problém pomocí potenciometru ho nastavit do plné úrovně, ale bez klipů. Zde bych uvítal možnost korigování pomocí krásných dlouhých faderů tak, jak to je vyřešeno např. u mých dvou Fostexů. Následuje další řada otočných potenciometrů. Slouží ke směrování signálů do jednotlivých stop samostatně, či do stereostop, dále pak pro panoramu či AUX. U jiných přístrojů bývá tato funkce často nazývána jako ODD/EVEN. V podstatě můžete nahrávat fyzicky do stopy č. 1, ale signál monitorujete na stopě např. 8. Pod těmito knoby jsou červené LEDky signalizující aktivaci určité stopy pro nahrávání.

Následují tři řady velkých, barevně podsvícených tlačítek. Funkce SEL stiskem vyvolá u vašeho sequenceru např. okno s parametrickým equalizerem, auxy a sendy. Nemusíte zdlouhavě „šmejdit" myší po ploše, nýbrž jen stisknete jedno tlačítko. Někdo by mohl namítnout, že to umí rychle, ale vysoký obslužný komfort je opravdu silnou zbraní tohoto stroje. Souvisle s touto funkcí můžete ihned pomocí čtyř tlačítek HI, HI-MID, LOW-MID, LOW a k nim přiřazeným třem otočným ovladačům GAIN, FREQ a Q skvěle snadno ovládat celou equalizační křivku zvolené stopy. Dalšími dvěma řadami jsou SOLO a MUTE.

Podstatnou částí jsou samotné výše zmiňované fadery a masterfader. Pokud s nimi pohybujete, hýbou se vám fadery na obrazovce. (za předpokladu správně navolených midifunkcí). Naopak, pokud máte v MIX stopě naprogramovaný nějaký pohyb či skoky, mohou se fyzické fadery pohybovat přesně podle programování. Zkoušel jsem opravdu velmi strmé skoky a FW 1884 zvládal vše v naprosté pohodě. Často se mi při mixu stává, že potřebuji nějakou starší mixážní událost přepsat novou. Myší mohu měnit pouze jednu či dvě stopy a pak záznam stopnout, vrátit zpět a znovu pokračovat. Zde prostě uchopíte osm faderů naráz - frk, frk, a je to hotové. Fadery jsou navíc dotykově citlivé - to jest, jak se dotknete, už je aktivován ten příslušný, který právě budete měnit.

Pravá část FW-1884 je vyhrazena řadě dalších funkcí. Funkce COMPUTER, MIDI CTRL, MON MIX, CLOCK dělí ovládání FW-1884 na několik sekcí. Uživatel zde dále nalezne mimo jiné MIDI routing tj. aktivaci jednoho či více nezávislých midikanálů pro připojení kláves, sequencerů či pouze pro externí synchronizaci. Jejich aktivitu opět signalizují barevné diody. Tato tlačítka jsou multifunkční, dále jimi nastavujeme samplovací frekvence (od 44.1 až po 96 kHz), volíme způsob záznamu pohybu faderů - READ, WRITE, TOUCH, LATCH (ocení zejména uživatelé PRO TOOLS, kteří tyto funkce užívají). Nastavit se dá i INTERNAL clock, ADAT a S/PDIF input, WORLD CLOCK.

Spodní pravá část je pak částí transportní. Od přetáčení dopředu a zpět, přes RTZ až po aktivaci nahrávání (opět zřetelná signalizace pomocí barevných LED diod). Pro rychloposuv či vyhledávání např. vhodného místa střihu pak slouží SHUTTLE kolečko. Dalšími tlačítky můžete volit např. lokátory pro letmý střih, skákat z nuly na konec skladby apod. Levá část přístroje pak disponuje 5 opět podsvícenými tlačítky. Jejich zevrubný popis jakožto i popis dalších ovládacích prvků a funkcí by z této recenze udělal tlustý nezáživný manuál. Mohu jen konstatovat, že výrobce zde umožňuje přiřadit těmto tlačítkům příslušné nadepsané (ale i jiné) funkce, a celý váš softwarový sequencer ovládat téměř bez použití myši. Můžete ovládat auxy (aux 1 až 8), stříhat, mazat, kopírovat, „undovat" a já nevím co ještě. Tyto funkce si musíte přiřadit přes CONTROL PANEL sami. Pořádně se při tom zapotíte, ale stojí to za to. I kontrolní ovladací panel vyvoláváte stiskem jednoho tlačítka. Z otočných knobů jsem pak nezmínil pouze tři běžné téměř u každého DAW - SOLO, MONITOR a PHONES LEVEL.

Cestičky dovnitř a ven…

Když se budete na FW-1884 dívat odzadu, zjistíte, že skýtá vše co profi-recording potřebuje. V první řadě to je osm XLR zdířek určených pro simultánní osmikanálové nahrávání. Všechy nakrmí vaše mikrofony phantomovým napájením - vždy po čtveřici (indikaci pro skupinu 1-4 a 5-8 naleznete na předním panelu v podobě malých červených LED). Zapnutí či vypnutí napájení provádíme dvěma mikropřepínači. Podobný pak slouží u posledního XLR vstupu k přepínání citlivosti GUITAR LINE/MIC. Ke každému XLR vstupu se pak váže insertní bod pro připojení nezbytného dynamického procesoru a linkový symetrický vstup např. pro nástroje. Z digitálních vstupů a výstupů máme k dispozici ADAT, S/PDIF a COAXIAL. Měníme je pomocí ovládacího panelu funkcí ROUTING. Následují dvě zdiřky FIREWIRE, 4 x MIDI IN a MIDI OUT, WORLD SYNC IN, OUT.

Výstupní signál si můžete poslat do osmi symetrických výstupů z nichž první dva jsou zároveň L/R. Pokud umí váš sequencer formát 5.1 a máte příslušné bedny, můžete se věnovat ozvučování filmů. Zbývá vstup pro nožní ovládání, zřejmě letmého střihu, a sluchátkový výstup. Tady možná výrobce nemusel tak šetřit a mohl udělat ty nezávislé výstupy alespoň dva (basa+bicí). Ale to je pouze moje šťouralství.

Instalace, rozhýbávání a tréning

Jako uživatel „okousaného jabka" budu popisovat tuto proceduru pouze pro výše uvedenou platformu. FW-1884 má vytvořené ovladače zatím pro oba operační systémy 9.2. a OS X. Ono vlastně není ani co popisovat. Vezmete instalační CD, šoupnete ho ho mechaniky, objeví se na ploše, poklikáte na instaler a už to jede…

Po přezkoumání pravosti CD proběhne známá instalace bez vkládání seriového čísla či jiného klíče. Sám mix je přeci dobrým klíčem. Budete pouze dotázáni, kam to bude? Na ploše se objeví složka s třemi doplňky a ASIO driverem. Tento „vhodíte" do příslušného folderu u programu (v mém případě CUBASE 5.1) a doplňky přesunete do „EXTENSIONS". Následuje restart. Tolik instalace samotná.

Pod „devítkou" vás ale čeká ještě jedna nepříjemná věc - vytvoření nového „MY STUDIO SETUP". Vždycky mám trochu nahnáno, když se musím „vrtat" v MIDI. Většinou mi pak něco nefunguje. Tady to však běželo zcela bez problémů. Svůj EMAGIC MT4 jsem přepsal setupem FW-1884 a bylo to (pokud nemáte požadovaný OMS 2.3.8. výrobce vám ho nabízí na instalačním CD).

V Control Panels jsem se přepnul ze stávající zvukové karty na FW-1884 a spustil CUBASE. Následovalo přenastavení všech MIDI, AUDIO a REMOTE periférií, volba latence a buferu (výrobce jednoznačně doporučuje při simultánním nahrávání co největší). Pak už jsem nastavil ve VST INPUTS mnou požadovaný počet a druh vstupů a bylo to.

Pod OS X byla instalace podstatně jednodušší. Po „namontování" na plochu jednoduše spustíte instalátor a za pár vteřin je vše hotovo. Odpadá předělávání aktuálního OMS. Pouze přepnete MIDI setup v UTILITIES. U Cubase SX jsem pak provedl tytéž úkony. Co se týká technických parametrů počítače, výrobce doporučuje 512 MB RAM a procesor G4. V jednom z několika anglických manuálů ve formátu PDF je upozornění, že majitelé MAC G4/400 Mhz by mohli mít problémy, protože jejich „motherboard" je jiný než u novějších modelů. Tohoto Maca vlastním i já a žádně problémy jsem nezaregistroval. Snad jen zátěž CPU při mixáži skladby byla o něco větší, než u mé standartní PCI karty. Toto bych asi vyřešil nákupem nějaké DSP farmy (ať už UAD či TC-WORKS). Nejvíce CPU stejně „žerou" jen náročné kvalitní pluginy. Ale komfort při nahrávání a mixu je s FW-1884 prostě dokonalý. Žádný kompromis…

Jak to jede?

Slova: „Šéfe, jede to dobře, ale neseje to" ode mne neuslyšíte. Po instalaci jsem si delší dobu hrál se zprovozněním veškerých funkcí. Tedy hlavně transportních. To aby vše fungovalo, hýbalo se a reagovalo tak, jak má. Počítejte s tím, že pokud se stanete šťastnými majiteli FW-1884, bude vám rutinní ovládání chvíli trvat. Mluvím však pouze o MIDI, správné přiřazení sequencerových funkcí tlačítkům na mixu. Až toto zvládnete, zjistíte, že myš je neskonale hnusná věc a používají ji pouze amatéři.

Zapojení mikrofonů a dynamických procesorů jsem měl zakrátko hotové.

Vše chodilo naprosto bezproblémově. O latenci - nepříteli počítačového nahrávání nebudu v tomto případě vůbec hovořit. Pokud potřebujete cokoliv v nastavení změnit stisknete tlačíko „CONTROL PANEL" a on se objeví na monitoru. Provedete změnu a zase ho necháte zmizet. Práci v jednotlivých módech vám umožňují tři tlačítka v pravé horní části. Jsou to režimy COMPUTER, MIDI CTRL a MON MIX. Pomocí nich nastavujete a přizpůsobujete ovládání vašemu danému sequenceru. Někerá tlačítka jsou však v určitých režimech nefunkční, a některá zase naopak mají funkcí více.

Veškeré transportní funkce, posuvy, skoky atd. se ovládají z pultu opravdu excelentně. I v přítmí vašeho studia vše snadno nahmátnete a spustíte či vypnete. Bystrý čtenář si určitě povšiml, že jsem mluvil cosi o osmi pohyblivých faderech a osmi panoramách, kterými mohu ovládat svůj sequencer. Určitě si položí otázku: „No jo, ale já míchám v tomhle sessionu dvacet stop, tak co s tím zbytkem?" Odpověď je jednoduchá. K FW-1884 si můžete dokoupit další osmifaderové díly a celý mix tak fyzicky rozšířit třeba na 24 „šavlí". To ale bude něco stát, takže jednoduše v režimu MIDI CTRL mačkám tlačítko BANK a ovládání přeskočí z prvních osmičky stop na druhou, třetí atd. Jde to rychle a bezbolestně. Nejedná se však pouze o fadery, ale o všechny parametry na celém mixu a přilehlém okolí. Plně chápu, že mít fyzických 24 stop doma je přepych. Říkal jsem si, že ovládání čtyřpásmového equalizeru pomocí tlačítek a otočných potenciometrů bude asi přeci jen zdlouhavější, než ho myší někde chytit a změnit. Ale asi po třech dnech jsem celý svůj názor přehodnotil, neboť jsem si to nacvičil a získal potřebnou rutinu. Zpočátku mě nějak zlobilo nahrávání. Záznam vypadával. Přičítal jsem to nějakému zápasu doplňků, což je asi největší nemoc OS 9. Dokonce jsem zkoušel některé i vypínat. Asi po padesáti restartech jsem se zhroutil a odešel do restauračního zařízení. Po několika dnech jsem se k problému vrátil s jasnou hlavou. Problém nebyl v operačním systému, ale ve špatné konfiguraci digitálních a analogových vstupů. Stačilo jen nahlédnout do manuálu.

Už jen doslov a povzdych...

Za poslední dobu mi prošlo rukama několik podobných systémů. Byly snad i dražší než FW-1884. Nechci je jmenovat, abych snad někoho neurazil. Žádný z nich mě však tak nenadchl jako tento. Po všech stránkách esteticky i funkčně skvělý výrobek. FW-1884 ve spojení např. s G5 (pro PC-čkáře: nové, bezkonkurenčně nabušené 64 bitové „jablíčko") musí být naprosté, jedinečné, famozní nahrávací dělo.

Ještě dříme a jako ohňostroj procitá v mém studiu, ale chvíle, kdy ho budu muset vrátit, se nezadržitelně blíží. Zbyde po něm díra - jak na stole ve studiu, tak v mém srdci.

Ale budu šetřit…