Roland KC-550

Přítel černých i bílých
Distributor: 
Cena: 
29 830,00 Kč

Před časem se mi do rukou dostal, a takřka ihned zdatně prověřil moji fyzickou kondici, výrobek světoznámé firmy Roland, nesoucí označení KC-550. Že nevíte o co jde? Ihned vysvětlím - v přiloženém anglickém manuálu se můžete dočíst, že jde o Stereo Mixing Keyboard Amplifier, tedy hezky po našem, velmi pohledné klávesové kombíčko s vestavěným mixerem (bohužel v tomto případě vaření chtivé manželky či přítelkyně asi příliš nepotěšíte) a spoustou dalších neméně zajímavých a užitečných funkcí. A ptáte-li se proč sem tahám tu moji chabou fyzičku, opět vám rád odpovím - tenhle hezký kousek muzikantského nábytku váží rovných 29 kg a tahat ho do druhého patra, a ještě v přepravním obalu, to dá, tedy aspoň mě, pěkně zabrat.

Jak už bylo zmíněno Roland KC-550 je aparát určený všem klávesákům, klávesačkám, syntíkářům, varhaníkům, hráčům na klapky jednoprstým i těm víceprstým, zkrátka všem, kteří mají co do činění s bílými a černými klávesami, a potřebují solidní a spolehlivý aparát na cvičení, do zkušebny či i na ta prkna, co prý znamenají svět. Zajímá vás? Pojďme se na něj tedy společně podívat.

Konstrukce

Italský výrobek na první pohled zaujme hezkým modročerným kobercovým potahem, přední stranu, která nutno podotknout je mírně zkosená (což je docela praktické zejména při umístění na zemi), pokrývá robustní černá plechová mřížka, v jejíž horní části se nachází poměrně velké zlatě vyvedené logo firmy Roland, ve spodní části najdeme tutéž barvou typové označení KC. Pod ochrannou mřížkou si pěkně v klidu lebedí, na tmavě modré desce upevněná, dvojice reproduktorů. Přesněji jeden basový 15" woofer a jeden výškový tlakový reproduktor. A aby jim nebylo smutno dělají jim tam společnost ještě dvě roury zvané bassreflex.

Na horní straně kombíčka najdeme masivní madlo na přenášení tohoto „drobečka" a ihned za ním se nachází srdce celého systému, tj. kompletní hlavní panel se všemi ovládacími prvky potřebnými k provozu jak mixeru, tak i samotného aparátu. Nutno podotknout, že všechny potenciometry i přepínače jsou vyvedeny v kombinaci zlato černé a taktéž popisy jednotlivých funkcí na plechovém panelu jsou barevně sladěny. Celý design tohohle aparátu nepůsobí nijak pouťově, ale právě naopak, vypadá to opravdu velmi dobře a elegantně. Ale pojďme dál, dostáváme se k zadnímu panelu přístroje, kde v jeho horní části nacházíme stále ještě již výše zmiňovaný ovládací panel, který pozvolna přechází z horní strany na stranu zadní, a právě zde výrobce umístil veškeré vstupní i výstupní konektory. V těchto místech „zakopneme" ještě o jednu dosti důležitou věc a tou je napevno protažený síťový kabel, který je při transportu možno upevnit k tělu komba páskou suchého zipu. Osobně si myslím, že toto není příliš šťastné řešení, protože kabel při nošení jednoduše překáží, ale má to i nesporně jinou výhodu, a sice tu, že klávesový mág opojený svojí můzou, či něčím ostřejším, jednoduše kabel nikde nemůže zapomenout a tím se pak dostat do nezáviděníhodné situace, kdy musí čelit v tom lepším případě jen posměškům spoluhráčů. K úplnému popisu zbývá jen dodat, že všechny hrany aparátu jsou dle mého názoru dobře chráněny černými kovovými rohy. Na dně přepravní krabice najdeme kromě již zmiňovaného manuálu, kam se opět ta naše hezká čeština jaksi nevlezla (za ta léta nás to už ani nemůže nijak překvapit), také jednu velmi užitečnou věcičku, nebo přesněji věcičky, a to hned čtyři. Ano tušíte správně, jsou to kolečka, které lze jednoduše našroubovat na spodní stranu aparátu a tím usnadníte život jak sobě, tak i vašim případným bedňákům, kteří jsou-li tací jako ti naši, zažijí spoustu nespoutané radosti a veselí jízdou na vašem novém klávesovém kombu. Budiž jim to přáno, vždyť projížďka na tak hezkém aparátu může být docela nevšedním zážitkem, zvláště pak není-li váš. Budu stručný, já jsem radši kolečka nechal pěkně na dně krabice.

To že zmíněný aparát můžeme použít jako luxusní skateboard už víme, ale vězte že tohle zdaleka není jeho největší předností, umí toho totiž opravdu mnohem víc. Nastiňme tedy jeho možnosti.

Schopnosti

Při pohledu na horní stranu aparátu, kde se nachází ovládací panel zjistíme, že se skutečně nejedná jen o klasické kombíčko, určené k zesílení zvuku kláves, ale máme zde docela slušně vybavený mixer se čtyřmi stereo vstupy, případně zapojíme li jen levý konektor na libovolném kanálu, můžeme standardně bez problémů použít mono zdroje signálu. Navíc kanál č. 1 obsahuje kromě linkových vstupů i symetrický mikrofonní vstup s konektorem XLR. Vstupní citlivost linkových, případně mikrofonního vstupu, je pevně předvolena na –20 potažmo –50 (mic) dBu a úroveň signálu regulujeme otočnými potenciometry, které mají příjemný tuhý chod a jsou dostatečně velké, takže i muzikanti s většími prsty by neměli mít problém s jejich používáním. Zatímco všechny první tři vstupy mixeru obsahují po jednom potenciometru, vstup 4 má hned dva. Ten druhý s názvem OUTPUT SEL slouží jako přepínač výstupního signálu (z kanálu č. 4) a dává nám na výběr ze tří možností kam pošleme své úžasné a jedinečné klávesové kompozice. Těm, kteří si zatím moc nevěří, či si chtějí jen cvičit (třeba doma v obýváku) na sluchátka, bude sloužit poloha první označená ikonkou sluchátek. Další poloha s označením A umožňuje posílat signál jak do připojených sluchátek tak i do interních reproduktorů komba, odpojeny však zůstanou linkové výstupy aparátu. Poslední poloha s označením B nám umožní posílat signál do všech výstupů včetně sluchátek. Tahle užitečná vychytávka vám usnadní život v mnoha případech, a ač to na první pohled nevypadá, využijete ji nejenom např. při domácím cvičení, ale používáte-li na pódiu sekvencer, loopy či jakýkoli předem nahraný materiál, můžete si jednoduše např. klik, nebo pilotní stopu poslat jen do sluchátek nebo reproduktorů komba a zvukaři pošlete linkovými výstupy jen vaše party bez nežádoucích kliků či jiných v muzice rušivých zvuků. A vězte že není nic horšího než když posluchač, fanynka, mánička či strejda na padesátinách musí před každou, i když třeba výtečnou skladbou, poslouchat dva nebo čtyři takty metronomu. To pak opravdu otráví a hlavně zbytečně pokazí celkový dojem z jinak třeba zdařilého vystoupení či koncertu. Podobně pak při live produkci můžete využít tento vstup pro linkový signál monitorových cest, toužíte-li vědět co právě pěje váš frontman, či pidliká v osobě vašeho kytaristy skrytý Gary Moore.

Pojďme tedy dál, jako další v řadě „čudlíků" následuje potenciometr hlasitosti sluchátek, které můžeme zapojit do vedle sousedícího jackového konektoru. Sluchátkový výstup je dostatečně silný, takže i při vyšších hlasitostech vašich „ohleduplných" spoluhráčů, (vím o čem mluvím, stojím vedle čtyř „vyhulených" Marshallů) by neměl být problém sluchátka používat. I když je celkový zvuk KC- 550, aspoň dle mého čistě subjektivního hodnocení, čistý a vyrovnaný, můžeme si jej dle vlastní chuti a představ ještě doladit. K tomu dobře poslouží sekce třípásmového ekvalizeru, která následuje v logické posloupnosti sekci sluchátkovou, a skládá se ze tří potenciometrů, které, jak jinak, mají na starost každý jedno pásmo zvukového spektra - tedy basy, středy, čtvrtky, pardon výšky. Vedle těchto tří „poťáčků" se nachází ještě jedno tlačítko nesoucí název SHAPE, a při jeho zapnutí, tj. v poloze ON, mírně zdůrazní basy a výšky a celkový zvuk komba zní lehce „nadupaněji".

Dostáváme se k poslednímu otočnému potenciometru s názvem VOLUME - celková hlasitost KC-550. Vedle něj najdeme jedinou LED diodu na celém aparátu, která nám signalizuje zapnutí přístroje. Je sice jediná, ale zato svítí nádherně fialově, vím že to asi není moc podstatné, ale udělá to radost. Na tomto místě mě napadá, že je docela škoda, že jich tam není o něco víc. Docela by se hodily třeba na vstupech jako indikace vstupního signálu či alespoň indikace přebuzení, i když přiznávám, že za celou dobu se mě podařilo přebudit vstupy jen minimálně.

Pojďme tedy dál, jako poslední se na ovládacím panelu nachází velký přepínač POWER, tedy jak je asi všem jasné, hlavní vypínač celého aparátu. Toť vše k ovládacímu panelu a čeká nás zadní strana s veškerými konektory KC-550.

Jako první z leva se nachází přepínač GDN LIFT, který nám slouží k případnému odpojení „země" z linkových symetrických výstupů – k nezaplacení v případě vrčí-li na nás vztekle tzv. zemnící smyčky. Vedle něj se nachází dva páry linkových výstupů, první pár jsou již zmiňované linkové symetrické výstupy, které jsou opatřeny klasicky konektory XLR, a pár druhý, který je pro změnu zapojen nesymetricky, se zdířkami 1/4 TS. Vedle těchto výstupních konektorů najdeme osm dalších, jackových, které slouží jako linkové vstupy do mixeru a jsou vždy dva na každý kanál. Jako poslední v řadě se nachází konektor XLR pro připojení mikrofonu, (je přiřazen, jak již bylo zmíněno, kanálu č.1). Přejdeme-li o něco níže na zadním panelu, uvidíme další konektory typu Jack, nesoucí název STEREO LINK IN, OUT - že nevíte o co jde? Je to velmi jednoduché, totiž tenhle vychytaný aparátek, těm kterým by nestačil jen mono poslech, umožní bez problémů zpřáhnutí dvou KC-550 do sterea, stačí jen rozbít doma prasátko, koupit si ještě jeden totožný model a jste za vodou! Další možností rozšíření vašeho i tak dost výkonného miláčka, je připojení externího Subwooferu, což vám umožní další jackový konektor, situovaný hned vedle a jmenuje se příznačně SUBWOOFER OUT. Tak kolegové muzikanti, třeste se! Už žádné utlačování nás klávesáků řevem vašich drnkacích, často rozladěných a ukvílených nástrojů. Howgh! Tak jsme se trošku rozparádili, ale pojďme dál, čeká nás poslední dvojice konektorů, tentokrát však v provedení Cinch s názvem AUX IN a slouží k připojení např. CD přehrávače, MD, DAT apod. s např. přednahraným hudebním doprovodem.

Zátěž

Kombíčko jsem používal několik dní i nocí jak na zkušebně, kde konečně vynikly mé „ladné" a někdy bohužel jen mému uchu lahodící klávesové vyhrávky, tak i v koncertním provozu, kde musím přiznat, že bych zřejmě ještě asi bohatě využil i přídavný Subwoofer, zvlášť na těch větších pódiích, ale i tak si můj Kurzweil i ostatní moji miláčci chrochtali blahem, jak že jim to dobře zní. Na tomto místě musím objektivně konstatovat, že již několik let používám In ear monitoring (tj. špunty v uších) a nedám na něj jen tak dopustit, ale musím přiznat, že hraní s KC-550 není vůbec špatné! Jen to má jednu nevýhodu, člověk musí asi víc cvičit, protože je tam sakra všechno slyšet!

Ortel

Shrnu-li své časově omezené poznatky, je KC-550 opravdu slušný aparát pro klávesáka v kapele jakéhokoli zaměření, který potřebuje trošku slušný výkon, dobrou dynamickou odezvu, bezproblémový vyrovnaný zvuk, a pokud případně používá třeba sekvencer, rytmer nebo sampler s loopy, je to nenahraditelný pomocník. Navíc pro majitele více nástrojů či modulů jeho koupí odpadá další nemalá investice do mixeru. Taktéž KC-550 hojně uživí sólo klávesisté, kteří potřebují zapojit i mikrofon na menší akce např. svatby apod. a mají podklady třeba na minidisku. Zkrátka slušný univerzální aparát s možností budoucího rozšíření (Stereo, Subwoofer) bez nutnosti jej prodávat a kupovat něco jiného.

Tak se mějte fajn a černobílým klapkám Zdar!