sE Electronics X1 & Project Studio RF Bundle

Kondenzátorový mikrofon & odlehčený akustický paravan
Distributor: 
Cena: 
6 578,00 Kč

Na podzim loňského roku oslavil britsko-čínský výrobce Sound Engineering své desáté narozeniny. Stejným číslem lze také vyjádřit počet testů jejich mikrofonů, které přinesl i náš magazín. A že je zde skutečně “pro každého něco" - neboť i tak by mohl znít slogan firmy Sound Engineering. Z řady mikrofonů sE si snadno vybere každý zvukař - najdeme tu mikrofony lampové, páskové, pódiové, tužkové, s USB výstupem i velkomembránové.

A právě v poslední uvedené kategorii se objevuje zajímavá novinka: cenově dostupný studiový kondenzátorový mikrofon X1. Lze jej zakoupit samostatně za 3 881 Kč, nebo v sadě s akustickým paravanem Project Studio Reflexion Filter za 6 578 Kč. Již s ohledem na cenu je zřejmé, že hlavním odbytištěm budou zejména malá domácí studia, nikoliv však jen ta hudební. Budou to jistě také i videostřižny a pracoviště pro načítání komentářů, kde právě špatná kvalita mluveného slova – způsobená nevalnou akustikou prostor - "zabíjí" jinak dobrý výsledek. Konečně, mnoho instruktážních DVD, stejně jako "pořady" (nejen) internetových televizí jsou toho smutným důkazem. Jedno z dostupných možných řešení, jak kvalitně „sejmout“ lidský hlas bez zásadní investice do akustických úprav tak máme v podobě sE X1 Project Studio RF balíku, právě před sebou. Model X1 za sebe promluví svým vzhledem hned po otevření krabice. S ohledem na svou cenu (na rozdíl od dražších modelů sE) nečekejte hliníkový kufr. Mikrofon se k vám dostane usazený v pěnové výplni papírové krabice. Také se nepředpokládá, že s ním budete cestovat mimo studio, i když v rámci interiérového natáčení poslouží kdekoliv.

Jediné příslušenství tvoří malý plastový držák se závitem na mikrofonní stojan. Není to sice tak elegantní řešení jako studiový "pavouk", ale pokud si ohlídáte umístění stojanu (aby nepřenášel z podlahy kroky a jiné "bouchance"), ve výsledku neuslyšíte rozdíl. Kovové tělo X1 působí robustně, ovšem černá barva, resp. jeho matně "pogumovaný" povrch není dvakrát odolný proti otisknutým prstům a časem pravděpodobně dojde i k nějakému tomu poškrábání. Nad logem firmy na čele mikrofonu nalezneme známý symbol ledviny a dva přepínače. Útlum -10 dB a ořezání spodních frekvencí funguje tak, jak se předpokládá. Bohužel pro horní propust není k dispozici údaj od jaké frekvence a s jakou strmostí zabírá. Samotný fyzický chod přepínačů ve mně osobně nebudí příliš dobrý dojem, ale už jen jejich přítomnost na mikrofonu v dané cenové relaci není samozřejmostí a potěší sama o sobě.

Jako "pravý" kondenzátor se X1 (oproti elektretovým mikrofonům) neobejde bez 48 V phantomového napájení. Tento princip si "zvukařina" přisvojila jako mnoho jiných z telefonní technologie. Za vůbec první phantomem napájený mikrofon se uvádí Schoeps CMT 20 z roku 1964 (podle francouzských norem však používal "pouze" 9-12 V), zatímco dodnes tradičních "+48 V" přivedl na svět Georg Neumann až o dva roky později.

Mikrofon sE X1 je zkonstruován s pevnou kardioidní charakteristikou a obsahuje velkomembránovou ručně vyráběnou 1" vložku (průměr 25,4 mm). Obvykle se u kondenzátorových mikrofonů setkáváme i s menším průměrem, konkrétně rozměry 1/2" (půlpalec) a 1/4" (čtvrtpalec). Každá velikost má trochu odlišné vlastnosti a z toho vychází i různé oblasti použití. Malé membrány jsou "rychlé", dávají čistý zvuk a dobře vykreslují i horní část frekvenčního spektra (proto se právě 1/4" kapsle často používají v měřících mikrofonech). Mikrofony s 1/2" nebo 1/4" snímací kapslí jsou také "lepší" pro svoji neutrální barvu v čistém snímání (které můžeme potřebovat např. pro jednotlivé nástroje symfonického orchestru). Na druhou stranu velké membrány obecně méně šumí a mají dobrou odezvu na hloubkách. K tomu přidejme proximity efekt (ne jako závadu, ale charakteristickou vlastnost - kdy se zkracující vzdáleností narůstá citlivost hlubokých frekvencí) a i to lze využít při hledání té "správné" barvy.  Výsledek - velkomembránový mikrofon - je obvykle první volbou pro snímání hlasu, ať už se jedná o vokály nebo o mluvené slovo. sE X1 však s úspěchem použijete také jako univerzální nástrojový mikrofon. Jedině snad pro rozhlasové diskuze typu "kulatý stůl" není mikrofon příliš vhodný, neboť má pevně danou kardioidní směrovou charakteristiku.

Výrobcem udávaný frekvenční rozsah 20 Hz-20 kHz se zdá být pravdivý, bez udaného tolerančního pásma je však poněkud zbytečný. Udávaná citlivost mikrofonu je 32 dBV/Pa (25.1 mV/Pa), maximální akustický tlak SPL (při zkreslení 0.5% THD@1000 Hz) dělá dobrých 125 dB. K mikrofonu X1 jsem přistupoval trochu s nedůvěrou pro jeho velmi nízkou cenu, ale několikeré natáčení komentářů (mužský i ženský hlas) potvrdilo, že i překvapení může být příjemné. V porovnání s velkomembránovou klasikou - Neumann U87, který víceméně hraje dobře "rovně", si výsledná postprodukce vyžádala jen nepatrné frekvenční korekce. Vyzkoušet si mikrofon X1 se rozhodně vyplatí a díky jeho nízké ceně není třeba dlouho váhat, zejména není-li k dispozici rozpočet na plně profesionální vybavení některé z renomovaných značek. Firmě Sound Engineering (sE) se podařilo dostat do povědomí zvukařů během pár let nejenom pro dostupné ceny svých mikrofonů, ale i díky produktu, který je druhou částí testované sady. Ačkoli akustické závěsy a paravany jsou s námi ve studiích prakticky od doby, kdy byl "vynalezen" mikrofon, byla to trochu až mánie, když se v roce 2006 na trhu objevil sE Reflexion Filter. Malý stříbrný oválný paravan se stal součástí mikrofonních stojanů a jen po Evropě jich dnes údajně slouží přes padesát tisíc. Jedním z těch, kdo na tento malý akustický zázrak pěl chválu je i Stevie Wonder. Produkt je patentově chráněný a jeho různé kopie a klony, které se brzy objevily, jednoduše svědčí o tom, že "to funguje". Na akustiku zde má vliv šestice hlavních vrstev (od hliníkové desky s otvory, přes vnitřní fólii, vzduchovou mezeru, vlněnou výplň a další). Aktuální cena této původní „profi“ verze je 6 624 Kč, nový Project Studio Reflexion Filter (PSRF) v černé barvě můžete samostatně koupit za stejnou cenu jako mikrofon X1 – 3 881 Kč.

Krabici o velikosti výkonného vysavače jsem otevíral zvědavě, abych však skutečný filtr našel výrazně menší, než jsem z fotografií předpokládal. PSRF je široký 40 cm, vysoký 30 cm a vychází ze stejné koncepce designu jako původní verze. Místo vrstvených akustických přepážek je zde použita polyesterová deska, vyložená z vnitřní strany pěnou vysoké hustoty s tvarovanými žebry. Ve zkratce - je to malé, snadno přenosné a celkem účinné řešení, jak minimalizovat (negativní) akustický vliv místnosti na mikrofon. A není to sice jeho primárním účelem, ale akustický paravan od sE také minimalizuje přeslech dalších lidí ve studiu, případně hluk klimatizace, počítače, výtahu a hluku města a dopravy z okolí obecně (to zejména v případě, když "studio" není úplně studio, ale spíše jen místnost určená k nahrávání). Jak to celé vlastně funguje? Reflexion Filter ve své pozici na mikrofonním stojanu obklopuje zadní část mikrofonu, který tak nesnímá parazitní odrazy místnosti. I mikrofon s charakteristikou ledviny (jakým sE X1 právě je) je citlivý na bocích i na zadní straně, směrová hyper-kardioda je přímo známá svým zadním lalokem. A není to jen citlivost mikrofonu na akustické kmity přicházející mimo jeho hlavní osu. Problematickým je zcela nelineární frekvenční průběh, který způsobuje fázový posuv a má podstatný vliv na barvu zvuku. Paravan za mikrofonem proto čistí „pozadí“ a pouští k membráně jen přímý zvuk. Trochu podobně, jako když kompendium nebo sluneční clona u dražších fotoaparátů a filmových kamer nepropustí k objektivu parazitní paprsky světla.

Project Studio Reflexion Filter (PSRF) má ale i druhou funkci. Jako překážka mezi interpretem a místností (s nevhodnou akustikou) zároveň "odhlučňuje" přímý signál, který se od úst zpěváka šíří po místnosti. Když se méně akustických vln dostane do prostředí, ubude odrazů, které se s drobným zpožděním a fázovým posuvem na mikrofon vrací. Příznivý vliv filtru na redukci odrazů zjistíte na první pokus snadno a sami, postačí, když si jej dáte před obličej a promluvíte. Kam přesně umístit mikrofon do prostoru filtru je otázkou hledání barvy zvuku. Výchozí pozice je určitě střed – v pomyslné ose půdorysu válce, zhruba ve vzdálenosti 15 cm od akustické hmoty. Sušší zvuk pak dostaneme přiražením mikrofonu ke dnu pomyslného písmene „U“, kdy je membrána mikrofonu ze zadní strany blokována maximálně. Zvuk z této pozice je čistý a suchý, v extrémních případech až na úkor tradiční barvy. Zdali bude vyhovovat na mluvené slovo, je otázkou původní akustiky místnosti a směrové charakteristiky použitého mikrofonu. Výrobce nás ale přímo vybízí tuto polohu vyzkoušet, například pro snímání kytarového komba. Dokáži si nicméně představit použití paravanu v téměř jakékoliv studiové situaci, od nahrávání dechových nástrojů po postsynchronní ruchy k filmu. (Pro zajímavost: často ho využíváme také pro odstínění odrazů nevhodně postaveného studiového okna). V určitých případech bude Reflexion Filter přímo nutný. Příkladem může být použití mikrofonu s osmičkovou charakteristikou. U těch přepínatelných stačí navolit ledvinu nebo aspoň "kouli", ale některé páskové (ribbon) mikrofony umí právě jenom "osmičku", kde se bez zakrytí zadní strany neobejdete. Mezi několik drobností, které lze tomuto produktu vytknout, je složitý a poněkud robustní kovový úchyt, který v součtu s vahou a vychýlením filtru může mít tendenci posílat celou sestavu i s mikrofonem k zemi. Mechanismus sice umožňuje pohyb mikrofonu ve dvou rovinách (výškově a směrem od paravanu), nicméně investice do druhého separátního stojanu se zdá být snadným a jistě praktičtějším řešením. Také mne trochu mrzí, že Project Studio Reflexion Filter není alespoň o trochu větší, i akustické tlumení by se tím ještě zlepšilo. Nutno však říci, že ve vlastní podobě je filtr účinný, funkční i designově zajímavý studiový doplněk. A třeba nás nakonec ve firmě sE příště překvapí celou „portable“ mrtvou komorou.