Superlux PRO-218A

Směle konkuruje
Distributor: 
Cena: 
2 900,00 Kč

Za málo peněz hodně muziky, tak to je v současné době asi to nejvyslovovanější motto v oblasti hudby, možná přesněji, jejího technického zázemí. Někdy je na místě, ale jindy zase ukrutně neplatí a nemůžeme se na něj v žádném případě spoléhat. Pokusíme se dnes najít nebo vyvrátit tu pověstnou pravdu o tom, že jen drahé věci jsou a musí být kvalitní, či naopak, už dnes není rozdíl mezi drahou značkou a produkty asijských OEM a podobných velkofabrik.

V žádném případě nepatřím mezi experimentátory na poli objevování novinek, a vždy se snažím držet zaběhnuté praxe a předem ověřených a vyzkoušených metod. Možná je to chyba, ale možná taky ne, a proto nabídka na odzkoušení pro mě neznámé firmy byla velkou výzvou. Mikrofony Superlux, ač už se několikrát na stránkách Music Store objevily - představovat firmu tedy není nutné, mi opravdu až do dneška neprošly rukama, a tak i já sám jsem byl velmi zvědav o čem se přesvědčím.

Řeč těla

Mikrofon nese označení PRO 218 A, a již na první pohled dává najevo své využití. Ozvučení zdrojů zvuku s velkým akustickým tlakem, basových aparátu a nástrojů, a asi nejširší uplatnění najde při ozvučování bicích nástrojů a perkusí. Vypadá totiž velmi podobně jako Shure Beta 52.

Pod přední krycí mřížkou, která se dá velmi jednoduše odšroubovat, se skrývá mikrofonní vložka uchycená v plastových držácích a gumových silenblocích. Prostě docela standardní konstrukce. Větší průměr membrány dává tušit možnost přenosu většího akustického tlaku, a sám výrobce udává až 170 dB na 1000 Hz při zkreslení THD 1%, což mi přijde jako hodnota „pekelná", a přeci jen k ní přistupuji s rezervou (především přemýšlím, jak by se tato hodnota dala reálně ověřit, či spíše ocenit, jaký zdroj je schopen tuto zvukovou hladinu vyzářit – že bychom snímali start raketoplánu? Pak budeme ze záznamu ovšem těžko lovit co je a není zkreslené). Mikrofon disponuje super kardioidní charakteristikou, takže dobrá odolnost proti zpětné vazbě by měla být zaručena, a frekvenčním rozsah je 20 – 10 000 Hz. No, horní hranice pravda není vysoká, ale uvidíme, pro dané účely by měla být pravděpodobně dostačující! Chybí mi toleranční pásmo, a tak mám trochu strach, aby na okrajích definovaného spektra nedocházelo ke značným útlumům. Celková konstrukce zinko-hliníkového odlitku těla a ochranné mřížky je velmi bytelná, ale současně nepůsobí humpoláckým dojmem, a měla by vydržet prakticky všechno. Pro uchycení mikrofonu na stojan slouží držák který je součástí mikrofonu. Po odstranění velké matice na konci mikrofonu se ale dá sundat a mikrofon přichytit jak je libo. Na závěr popisu nesmíme zapomenout na nezbytný XLR konektor pro připojení kabelu.

Se ukaž!

Někdo mi říkal, že mikrofon má mít podobné vlastnosti jako audixovská Déčka (dle dostupných informací výrobce Goang-Fann vyrábí i některé typy vložek právě pro Audix), a možná ještě lepší, což ve mně, jako dlouholetém příznivci značky, probudilo neskutečnou zvědavost. Měl jsem možnost porovnat Superlux s několika typy mikrofonů a opravdu nevedl si špatně! Mikrofon produkuje čistý, nezkreslený a plný zvuk. Při použití na kopák nedělá vůbec žádný problém nastavit ten tolik žádaný moderní „mlask", a nebo naopak propastnou hloubku tónu. Jen to položení vrchní hranice frekvenčního rozsahu je ve zvuku slyšet.

V porovnání s AKG D 112 má mikrofon daleko plastičtější a pevnější bas a výraznější vyšší středy. Oproti Shure beta 52 má o něco málo vyrovnanější charakteristiku, takže není problém nastavit naprosto přirozený zvuk. No a konečně se dostáváme ke zmíněné konfrontaci s proklamovanou americkou značkou. Rozdíl tu je dle mých uší sice ve prospěch Audixu, ale v žádném případě ne nějak rapidně propastný. Superlux odváděl velmi podobnou práci jako D 6 (moderní, sytý a čitelný zvuk s dojmem lehké předekvalizace cíleně zaměřené na ozvučení basového bubnu), s několika malými rozdíly. Výstupní signál Superluxu byl o něco menší a o nějaký ten decibel je slabší i odolnost proti zpětné vazbě. Asi největší diferencí je ona již výše zmíněná nepřítomnost frekvencí nad 10 kHz, kdy attacku beateru a rezonancím korpusu schází jakási větší vzdušnost a prostor. Ovšem znovu prohlašuji, žádná tragédie, a co slyší zvukař během zvukovky, tak 90% dalších posluchačů v celkovém kontextu koncertu ani nezaregistruje! Zvážit samozřejmě musíme, zda-li mikrofon použijeme i v ozvučení např. kontrabasu či tuby, kdy nutné dotažení na EQ bude mít za následek méně přirozený zvukový obraz.

Sečteno, podtrženo

Pokud se někdo z vás chystá na koupi nějakého mikrofonu pro výše popsané použití, s důrazem na snímání velkého bubnu, a nemá možnost vložit do v podstatě „jednoúčelového" mikrofonu nějaké horentní sumy (řekněme nad 5 000,- Kč), je Superlux Pro 218 A velmi výhodnou a zajímavou investicí. Užitné vlastnosti se silně přibližují nejšpičkovějším produktům této kategorie a cena naopak s přehledem atakuje meze snadné dostupnosti. Již jednou jsem v recenzi napsal, že nerad srovnávám něco s něčím, ale pro utvoření reálného pohledu na výrobek, v tak velké konkurenci různých firem a distributorů, se tomu prostě nedalo vyhnout. A Superlux rozhodně v tomto ringu boduje.