Unity DS-1

Unity DS1
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
16 695,00 Kč

Software, software, nic než software.

Tohoto hesla se zřejmě držela firma BitHeadz při vývoji softwarového sampleru Unity DS-1. Jestli se ji podařilo toto heslo naplnit, o tom by měl být dnešní test.

Výbava a požadavky

V celku rozměrné krabici naleznete jedno CD s instalacemi pro Win i Mac Os, registrační kartu a několik reklamních materiálů s nabídkou dalších produktů. Již na začátku bych chtěl upozornit, že se nejedná o žádné multimediální dílko pro jakýkoliv počítač. Pro minimální instalaci u verze Win výrobce doporučuje procesor Pentium s taktováním na 200 MHz, 64 MB paměti a 250 MB volného místa na disku. Konfigurace na které tento sampler testuji je Pentium II na 350 MHz s 128 MB paměti a abych měl čisté svědomí musím napsat, že je to jen tak, tak, aby se mohlo s programem seriozně pracovat. A ještě jedna „maličkost“, pokud nevlastníte zvukovou kartu s podporou DirectX nebo s vlastním ASIO ovladačem můžete také na instalaci DS-1 zapomenout. Jestliže Vás program čtením následujících řádků zaujme, doporučuji aby jste si stáhli na Internetu demo verzi a vyzkoušeli na vaši sestavě. Předejdete tak zbytečným zklamáním a problémům.

Instalace

Instalace samotná je bez komplikací a po restartu systému můžete rovnou pracovat. Nejdříve je potřeba nastavit hlavní srdce DS-1 pomocí kontrolního panelu. Počet hlasů až do 64, ale jen pokud to počítač psychicky unese, dále je zde možnost nastavit maximální využití procesoru, samplovací frekvence ve které bude pracovat, velikost bufru, hlavní ladění, přiřazení čtyř hlavních kontrolérů a jednoho pedálu, nastavení křivky rychlostní citlivosti, MIDI vstupu a to hlavní přiřazení audio výstupu a nastavení jeho bitového rozlišení, neboť DS-1 může pracovat až do 24-bit, 48 kHz! a teoreticky (neměl jsem tu čest to vyzkoušet) podporuje přes ASIO drivery individuální výstupy, tedy s adekvátním hardwarem.

Při spuštění jakékoli části sampleru, nebo MIDI aplikace (Cubase, Logic...) se spustí „UNITY DS-1 Status“, který je vlastně jen takový kontrolní prvek, kde je vidět momentální využití procesoru, počet hrajících hlasů a MIDI událostí a také o zaplnění paměti, neboť DS-1 využívá k práci paměť počítače a při použití většího počtu samplů, nebo jen při jejich velké velikosti, může nastat lehce kolaps systému, pro nedostatek paměti. Velikost paměti se dá pevně vymezit v kontrolním menu.

Výrobce doporučuje MIDI klávesnici, ale ke cti své vybavil sampler virtuální klávesnicí nazvanou „Onscreen Keybord“ , kde se dá lehce a rychle vyzkoušet pro daný MIDI kanál určitý zvuk a to jednohlasně nebo pomocí přednastavených intervalů a akordů, dále pak reakce na kontroléry, které jsou zde zastoupeny ve formě čtyř tahových jezdců.

Začněme pracovat

Pro rychlou práci zde firma BitHeadz připravila několik bank s přednastavenými programy se vzorky akustických nástrojů, elektronických barev a zvukových efektů. Zvuková kvalita je dobrá, ale například u banku se sadou GM je znát, že výrobce dělal kompromis mezi velikostí banky a zvukem. Tedy nic moc, ale když už nic jiného není. Ostatně když už budu chtít sampler, tak určitě né na to, aby si vněm pouštěl GM skladby. Další banky, programy, multisamply a samply jsou dobré a použitelné. Výsledná zvuková kvalita závisí na čistotě použitých samplů. Struktura sapleru je rozdělena, jak už jsem naznačil, na čtyři skupiny. První z nich je „sample page“. Umožňuje nahrání vzorku, import z disku formáty sound designer I a II, AIFF, WAV a CD-audio, dále editovat smyčku, nastavit samplovací frekvenci, bitové rozlišení a přiřazení vzorku ke klávese. Pod „munge“ menu se skrývají jednoduché, ale účinné editační funkce např.: normalizace, gain, delay, EQ, střihací a mixovací funkce a další. Komu to nestačí je zde možnost propojení s externím audio editorem (wavelab, sound forge, cool edit ...).

Druhou skupinou je „Multisample page“. Po přidělení názvu, můžeme přiřadit až 128 vzorků , připravených v „sample page“, jednotlivým klávesám. U každého vzorku se dá nastavit dolní a horní výškový a dynamický limit, hlasitost, panorama, ladění a bod startu přehrávání samplu. Také zde je možnost importu z AKAI S1000, DLS, SoundFont 2.0 a SampleCell I a II. Importuje vzorky a jejich rozložení na klávesách. Zkoušel jsem import programů pro AKAI a SampleCell II, vše proběhlo bez vážnějších komplikací. Nyní přichází na řadu vytvoření „programu“ a to přidělení filtrů, modulací a efekty. Jeden program se skládá z dvou oscilátorů, ke každému oscilátoru je přiřazen jeden Multisampl. Je to výhoda. Dají se tímto způsobem dělat zajímavé zvukové barvy a to rychle, bez nutnosti znovu samplovat danou barvu a ani to nesníží počet hlasů! Každému oscilátoru lze posouvat +/- 4 oktávy, jemně posunout ladění o +/- 100 centů, nastavit nahodilé rozlaďování, FM modulaci a hlasitost. Filtry jsou zde dva, dají se řadit sériově, paralelně nebo přiřadit každému oscilátoru zvlášť. K dispozici je 13 typů filtrů, od spodní propusti až horní propusti s rezonancí. Kvalita filtrů je více než dostatečná, výhrady mám pouze k overdriveru v sekci filtrů. Nepochopil jsem proč je u filtrů, když kvalitnější zkreslení je ještě jako efekt. Dalším kouskem do skládačky je sekce „Modulation“. Označit by se dal asi slovy: moduluj všechno vším. Je totiž limitované čistě výkonem počítače. Ke stálým kontrolérům lze přidat šest LFO a nespočet modulačních obálek. Těmito modulátory mohou být modulovány prakticky všechny parametry zvuku a dokonce parametry obálek. K dosažení toho nejlepšího zvuku jsou posledním článkem řetězce efekty. Dva vložené a dva globální. Vložené efekty obsahují 2 EQ, chorus, phaser, flanger, distortion, overdrive a delay. U delay se dá nastavit MIDI synchronizace a výsledné časy jsou řízeny z tempa skladby. Globální efekty obsahují „pouze“ delay, reflection a reverb. Jednotlivé efekty jsou kompletně editovatelné a jejich kvalita je dobrá. Zvlášť se mě líbili chorus, flanger, reflection a delay. Po vytvoření mnoha programů a variací lze celek uložit jako „bank“.

Takto vytvořené banky můžeme využít k vlastní tvorbě a to díky 16-ti kanálovém multimódu. Abychom získali kontrolu nad jednotlivými kanály, připravil výrobce Mixer okno ve kterém je možnost řídit hlasitost, panoramu, posílání nástroje do dvou globálních efektů, volení bank a programů. Samozřejmě je zde i celková výstupní hlasitost.

Především hráči, kteří budou používat DS-1 pro živá vystoupení ocení „MIDI processor“. Kombinuje dvě zvukové banky a jejich programy ve třech módech. Single, kdy hraje jen jedna barva. Split, kdy hrají dvě barvy rozdělené vedle sebe na klávesách, s možností nastavení dělícího bodu a transpozice. Posledním módem je Layer, kdy se obě zvukové barvy překrývají přes sebe. Tyto módy lze doplnit o arpeggio, které rozkládá hrané akordy na jednotlivé postupy v předvolených kombinacích nebo pomocí programovatelné sekvence. Samozřejmostí je synchronizování tempa arpeggia s MIDI hodinami.

Výbornou věcí, kterou oceňuji asi nejvíce je přímé nahrávání výstupu DS-1 na disk. Stačí sepnout nahrávání, nastavit cestu a název souboru. Nyní jen začnete hrát nebo spustíte sekvencer a skladba se začne zaznamenávat dokud nevypnete nahrávání. Výsledný formát záleží na nastavení v kontrolním menu. Od multimediálního 8 bitového až po špičkový 24 bitový. Nepotřebujete složitě propojovat sampler přes mix a zpět do zvukovky, ale vše probíhá v čistém digitálním formátu uvnitř počítače.

Rád bych se zmínil o řízení parametrů sampleru v reálném čase. Je zde vyřešen pomocí standardních kontrolérů a pomocí neregistrovaných parametrů (NRPN). Jak jsem si měl možnost vyzkoušet, dají se řídit úplně všechny ovládací a kontrolní prvky sampleru. Je zde přes 880 neregistrovaných parametrů podrobně popsaných v manuálu. Řízení parametrů je rychlé a bezproblémové.

Shrnutí

Firmě BitHeadz se podařilo vytvořit skutečně dobrý sampler, který v ničem nezaostává za svými hardwarovými kolegy. Co se týče možností je DS-1 dobrý pomocník do studia. Nejlepší spojení vidím se softwarovým sekvencerem. Při použití kvalitních a čistých vzorků je výsledný zvuk výborný a díky záznamu přímo na disk ani neopustí digitální formát. Při ceně 16 695,-Kč (fy Disk Multimedia, s.r.o.) sotva seženete lepší. Pokud by jste však chtěli používat DS-1 na živé hraní, je to s náklady už horší. Za předpokladu, že nebudete chtít vozit sebou monitor a svůj bigtower, nezbývá než pořídit nějaký notebook. Při náročnosti sampleru na hardware se zvýší cena o dalších 30-40 tisíc a to už je pěkná částka.