Vox AC4TVH & V112TV

Celolampový zesilovač s přepínatelným výkonem & 12“ reprobox
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Vox...! Vidíte a slyšíte to magické spojení tří písmen? Vox...! Cítíte tu majestátní věkovitost „hlasu“? Ovane vás také ten důstojný dech úctyhodného stáří jedné nám všem dobře známé legendy, ukryté v tomto třípísmenném triumvirátu?

Ano, legendy, která je navíc nesena a posouvána dál a dál do budoucnosti a to takovými jmény jako třeba The Beatles, Brian May nebo Radiohead. A snad právě proto (ačkoliv sotva jen a pouze proto) aby všechny střípky, tvořící vyprávění o slávě minulé i té příští zůstaly v paměti vypravěčů a legenda tak neztratila nic ze své neporušenosti, Vox (podobně jako i jiné renomované firmy) své nejužívanější výrobky z časů historických opětovně uvádí na trh a to ve staronovém hábitu.

A právě těmto výrobkům se dnes obvykle říká reissue modely. A přesně takové označení nese i námi testovaný kytarový aparát AC4TVH, který vychází ze slavného celolampového zesilovače AC4... Originální Vox AC4 obsahoval v předzesilovači jednu lampu EF86 (pentoda) a v koncovém stupni EL84. Toto lampové osazení bylo pro kytaristy padesátých let dostačující, protože používali systém kaskádovitého zapojení aparátů. Jemně jsme tím vlastně řekli, že tehdejší hráči neměli tak silné zkreslení. V dnešní době, kdy kytaristé vyžadují komplexnější a variabilnější aparát, je samozřejmé, že AC4 náleží spíše už mezi ceněné artikly sběratelských kumštýřů. Vox při současném uvedení tohoto aparátu zareagoval na občasné stesky po silnějším zkreslení a výsledkem je právě AC4TVH. Ve jménu přesnosti bychom měli dodat, že námi testovaný Vox je designově obohacen zjevem z další slavné série, Heritage – čili že jde o jakýsi hybrid mezi AC4 a Heritage. A o co se tedy vlastně jedná konkrétně?

Popis

Krémově bílá barva koženky v retro stylu s typickou károvanou krycí tkaninou a logem Vox působí vskutku sympaticky. Ovládání tohoto zesilovače je ještě sympatičtější. Pouze tři korekce na ovládání - co víc si standardně líný a „manuály nerad čtoucí“ muzikant může přát? Panel s ovládacími korekcemi je u zesilovačů a komb Vox umístěn téměř vždy shora. Zde tomu není jinak, zleva doprava najdeme Input, Tone, Volume, OP Level, přepínač On/Off a LED indikace. Z uvedeného bychom jistě měli „dešifrovat“ označení korekce OP Level. AC4TVH je celolampový zesilovač, jehož výkon činí 4 W. Nicméně je tu možnost přepínání na další dva výkonnostní stupně. Kromě základních čtyř wattů je tu i možnost přepnutí na 1 W a 1/4 W. To samozřejmě znamená, že variabilita, zejména při hraní doma nebo v místech s menší možností využití maximálního potenciálu aparátu, je s tímto modelem záležitostí vpravdě luxusní!

S herními vlastnostmi aparátu zatím posečkejme a pokračujme nyní zadní částí zesilovače. Ta je ještě skromnější, než ovládací panel, obsahuje vlastně jen zdířku pro napájecí kabel a zdířku pro připojení boxu. Tato je určena pro jakýkoliv reprobox, který má 16 Ohmů. Firma Vox ostatně doporučuje V112TV, který je i součástí našeho testu. Box kopíruje design zesilovače - opět s krémovou barvou, totožným vzorem tkaniny a zlatým logem. Firma nic neponechala náhodě a do boxu nainstalovala 12“ reproduktor firmy Celestion G12P-80 Seventy 80, který je dimenzován na 30 W RMS. Jen pro upřesnění: velikost boxu je 528 x 263 x 424 mm, rozměry zesilovače jsou 353 x 211 x 246 mm. Myslím, že tím je popis vyčerpán, ostatně, zbývající informace jsou patrné z obrázků.

Zvukové vlastnosti a použitelnost

Nejprve jsem aparát vyzkoušel na jeho maximální výkonnové úrovni - tj. na čtyřech wattech. Ačkoliv by se mohlo zdát, že čtyři watty jsou málo, nezapomeňme, že se jedná o celolampový aparát, čili že dynamická odezva je plně dostačující, a to dokonce i při živém hraní – a v tomto případě i na zkouškách s kapelou. Dále bychom neměli zapomenout na fakt, že jde o jednokanálový obvod – proto bohatě stačí pouhé tři korekce a konečně mějme na paměti i ten fakt, který přímo vyplývá z firemní filosofie, tj. že Vox jsou převážně aparáty Class A. Velké zkreslení, myšleno high-gainové zkreslení, zde tedy málokdy očekávejte. Lampové zesilovače mají charakter přebuzeného aparátu, který je přímo úměrný síle rytmické ruky a kvalitě nástroje.

Aparát jsem testoval na více nástrojích, abych co nejlépe a co možná nejvíce objektivně posoudil jeho herní vlastnosti. Celkový sound u Voxe vždy osciluje na pomezí středobasového pásma, který dává vyniknout zejména akordové hře a hlavně dává vyniknout kvalitě nástroje. Mohu potvrdit, že charakteristika nástrojů byla skutečně velmi dobře rozpoznatelná a například Fender měl krásné skleněné zvuky, které cinkaly jedna radost. Masivnější nástroj typu Gibson naopak nabízel ve spojení s Voxem tlustší zvuk s temnějším témbrem.

Korekce Tone, zde vlastně tónová clona, velmi dobře zvýrazňuje temnější nebo jasnější zvukové nuance. Proč se o tom zmiňuji? Tato korekce se totiž stará o poměr mezi množstvím středů a množstvím frekvencí na obou zbývajících okrajových pásmech. S plnými středy je zvuk pevnější, tlustší, s přibývajícím „výřezem" nabývá na jiskřivosti až skleněnosti. Osobně doporučuji začínat s plnými středy a jejich potlačení používat tak do 25 – 30%. V této konfiguraci se mi zdá zvuk nejprůraznější a současně dostatečně brilantní. Tato korekce má tedy (doslova) obrovský význam na podobu výsledného zvuku. Například, jestliže nastavíte výstupní hlasitost na 1/4 W a necháte dle obvyklých zvyklostí Tone na polovině, zkreslení není tolik průrazné. Jakmile ovšem dáte korekci více za dvanáct hodin (cca na tři hodiny), sytost zkreslení dosáhne téměř bodu maxima a tón se táhne jako onen příslovečný med. Tím pádem i riffy dostanou charakter kapajícího jedu. Dalo by se tedy říct, že pokud potřebujete pracovat na kontrastu čistého a zkresleného kanálu, stačí si jenom pohrát s korekcí Tone. Jistě, samozřejmě, pokud jste v místnosti, která „vyžaduje“ menší hlasitost a zároveň potřebujete větší míru zkreslení, nastavte výkon zesilovače buď na 1/4 W nebo 1 W. Tím můžete aparát tzv. pořádně nakopnout a plně využít žhavících vláken lamp. Je však pravděpodobné, že pouze a jen s jedním wattem do zkušebny asi nevyrazíte. Pro tento případ zde máme již výše zmíněný „maximální potenciál“ aparátu: 4 W. Co polemicky vysoudit ze srovnání s originálními předlohami? Jak už bylo řečeno, série Heritage je předlohou spíše v rovině designové, zvukově jde o variaci původní AC4. Zde bych měl opět vyzdvihnout záměr společnosti Vox, která chtěla dát co největší důraz na původní koncept a neváhala „mírně navýšit“ cenu volbou kvalitního reproduktoru, jímž je již zmíněný Celestion. Jistě, Greenback by byl podle všeho asi vůbec nejlepší, ale takovou výměnu si může za prvé zařídit každý sám, a pak: zvolený model je naprosto dostačující!

Již bylo řečeno, že jde o aparát třídy A. Tím pádem má zkreslení menší limitace a jistě bychom měli vzít v úvahu i fakt, že jde stále jenom o pouhé čtyři watty. Při nejvyšší hlasitosti se aparát v zapojení s nástrojem, který má humbuckery, přeci jenom lehce hltí. To se dá samozřejmě trochu vylepšit. Stačí mezi nástroj a aparát zapojit overdrive nebo distortion, který žhavící vlákno rozžhaví do běla. V mé kytarové výbavě overdrive ani distortion nechybí (používám Rat Deucetone), a tak se s vámi mohu podělit o své dojmy. Mimochodem Brian May ke svým Voxům také používá zkreslovadla firmy Rat (a samozřejmě „pár“ dalších efektů). Stačí nám tedy overdrive jen zaktivovat, všechny korekce kromě volume dát na minimum (pre-boost) a aparát začne dělat divy. Zvuk se dostatečně dokrmí, čímž rytmická i sólová hra dostane náramně šťavnatý drive. Chceme-li získat zpěvavý charakter sól, postačí jen přidat míru zkreslení na efektu. Pochopitelně není naším cílem popisovat zvukové nuance efektu, ale jen jsem tím chtěl znovu poukázat na to, jak je tento aparát variabilní, a že pokud používáte efekty jako součást základu vašeho kytarového zvuku, není nutné nic měnit. Tím je asi řečeno vše podstatné a můžeme nakročit k závěrečnému resumé…

Resumé

Co tedy k výše napsanému ještě dodat? Vox jednoduše nešlápl vedle a tento reissue model se povedl. Znovu bych rád vyzdvihl hlasitostní variabilitu aparátu, který lze použít nejen ve zkušebně s kapelou, ale i doma, bez starostí co s nadměrným hlukem. Rád bych hlavně pochválil variabilitu zvukovou. Korekce Tone je duší tohoto aparátu a jeho možnosti jsou skrze ni nadprůměrné. Rčení o tom, že kvalita plodí kvalitu zde opravdu platí stoprocentně a jestliže máte kvalitní nástroj i ony nezbytné ručičky, kvalitní tón se nerušeně a svobodně bude linout prostorem - až do časů legend.