D-TAR Equinox

Parametrický ekvalizér D-TAR Equinox
Cena: 
13 040,00 Kč

Ozvučení akustické kytary či jiných akustických nástrojů, a to jak při živém hraní, tak i ve studiu, je myslím, vzhledem k jejich přirozeným akustickým vlastnostem, velmi diskutované téma, a určitě se vyplatí věnovat mu určitou pozornost.

Na náš trh nedávno přišla další firma, která se touto problematikou zabývá, a určitě nám může, vzhledem k jejím zkušenostem, v řadě řešení pomoci. Jedná se o americkou společnost D-Tar, která i přesto, že se vám na první poslech může zdát méně známou, či že není na trhu příliš dlouhou dobu, nepatří mezi společnosti, zabývající se snímáním a ozvučením, mezi žádné benjamínky - právě spíše naopak.

Společnost s hezkým názvem D-Tar (Duncan/Turner acoustic research ) vznikla ve spolupráci dvou významných autorit, jak už sám název napovídá - Seymoura Duncana a Rick Turnera. Toho prvního, myslím, není třeba nijak zvláště představovat, protože patří už téměř 30 let mezi špičku ve výrobě snímačů, a myslím, že každý kytarista, který kdy jakékoliv snímače řešil, se s touto firmou musel setkat. Žádným outsidrem však není ani výrobce kytar Rick Turner. Za svou kariéru nasbíral více jak 35 let zkušeností, a to například i ve firmě Gibson, kde pracoval jako prezident společnosti pro západní pobřeží, či při vlastním vývoji a výrobě piezosnímačů, ve své společnosti Highlander Musical Audio. Za sebou má spolupráci s takovými jmény jako jsou například Lindsey Buckingham, Ry Cooder, David Lindley, David Crosby či Andy Summers.

V sortimentu D-Tar najdeme krom několika typů piezo snímačů pro ozvučení akustických nástrojů také asi 4 typy preampů či ekvalizérů. Právě jeden z nich - Equinox - bude předmětem našeho testu

Technická data

Equinox je především, vzhledem k akustické kytaře, dobře vymyšlený 3-pásmový ekvalizér, vybaven dvěma Notch filtry, které slouží k eliminaci zpětné vazby (velký to problém u akustik při živém hraní) a preamp možností nabuzení signálu o 20 dB.

Přístroj tvoří plechová, něco málo přes kilo vážící, krabice o rozměrech 21,6 x 16,5 x 6,8 cm, dle mého, nepříliš hezkého vzhledu – tak trochu mi to připomíná vojenskou vysílačku. Na druhou stranu všechny ovladače jsou přehledně umístěny a popsány tak, že není potřeba žádného manuálu, aby jste mohli začít hned s Equinoxem pracovat. Všechny ovladače sloužící k ekvalizaci, či obecně k navolení přístroje, najdeme na předním panelu – veškeré vstupy a výstupy a napájení pěkně pohromadě vzadu. K dispozici máme jeden symetrický XRL konektor či dva 1/4" jacky pro výstup a jeden stereo 1/4" Jack pro vstup kytary.

Určitě podstatným plus tohoto přístroje je možnost u každého ze tří pásem (39 Hz - 408 Hz pro basy, 212 Hz - 2.35 kHz – středy a 1.8 kHz - 20 kHz výšky) nastavení jednak gainu, dále šířky pásma a výběr vlastního upravovaného kmitočtu. To by mmělo zajistit, že se vám podaří váš oblíbený zvuk nastavit (nebo se mu alespoň hodně přiblížit) za jakékoliv situace, ať už budete hrát v malém klubíku třeba jen s jednou akustikou, či s větší kapelou na rozlehlém sále atd. Proto asi název Equinox („rovnodennost" nebo chcete-li „stejný přes den i v noci" ) prostě pořád stejný zvuk.

Jak už jsem výše uvedl, ekvalizér je opatřen dvěma notch filtry (40 - 500 Hz ) pro eliminaci akustické zpětné vazby. Pro jejich nastavení máme k dispozici ovladač frekvence a pochopitelně gain - vše pro každý filtr zvlášť.

Opomenout bych neměl možnost nastavení vstupní a výstupní úrovně signálu, dále switch pro nabuzení signálu o 20 dB a spínače pro vyřazení celého ekvalizéru či obou notch filtrů. To je myslím výborné pro případ, že máte buď jiný ekvalizér např. v kytaře či na pultu nebo prostě nepotřebujete žádnou frekvenci upravovat, a chcete využít equinox pouze jako preamp bez ekvalizace - ať už s nebo bez výše uvedených notch filtrů.

Tak jdeme hrát. Pokud by vás zajímalo ještě více tech. informací, vše potřebné najdete na www.d-tar.com

Praxe

Jelikož Equinox nemá žádný vypínač, aktivujeme jej pouze připojením 15 V externího zdroje, který je součásti dodávky. Pak už stačí pouze připojit ke kombu či pultu při živém hraní nebo ve studiu (pochopitelně pokud máte doma pouze malé domácí studio bez pultu stačí Equinox připojit pouze do zvukové karty počítače), předřadit akustickou kytaru či jiný nástroj a začít hrát nebo nahrávat.

K testu jsem si připravil akustikou kytaru s kovovými strunami Takamine New-yorker osazenou lampovým preampem firmy Takamine, dále jsem oprášil svou klasickou (s nylonkami) kytaru Miguel Angel osazenou piezo snímačem a zkusil jsem připojit i svůj velmi oblíbený nástroj Charango (nylonové struny) osazené rovněž pouze snímačem bez možnosti evkalizace. Equinox jsem zkoušel na pódiu zapojený jednak přímo do pultu, poté před kombo AER (kombíčko určené pro akustické nástroje), a taktéž v domácím studiu zapojený bez mix pultu přímo do zvukové karty.

Myslím, že nejlépe zněl, a hlavně největší uplatnění bude mít tento ekvalizér pochopitelně tam, kde není možnost nějaké přímé ekvalizace na nástroji či na kombu. Dobře zněla jak nylonka tak i charango, kterým Equinox docela pomohl k plnějšímu zvuku. Malinko mě zklamal Equinox při spojení s Takaminou (pochopitelně s vypnutým vlastním preampem). Zde je originální lampový preamp a EQ o poznání lepší – teplejší, harmonicky bohatší. V těchto případech je jednoznačnou výhodou možnost vymutovaní ekvalizerů, a Equinox použít ve spojení s kombem pouze jako notch fitr, který funguje výborně a zpětná vazba se dá podstatně eliminovat i při větších hlasitostech, či u nástrojů, které jsou na feedback přece jen více náchylné (třeba klasická kytara).

Jinak všechny prvky ekvalizéru fungovaly bez jakýchkoliv problémů, a díky přehlednému a popsanému přednímu panelu lze zvuk nastavit poměrně rychle (pokud teda víte co hledáte, jinak se vám může stát, že zvuk vaší kytary spíše zničíte, než mu pomůžete - ale to je obecný jev všech ekvalizérů, a takový malý nešvar muzikantů – „když už mám ekvalizér, tak ho přece nebudu vypínat, ale pěkně s ním zatočím"…

Závěr

Equinox od firmy D-tar je myslím velmi účinný a dobře vymyšlený ekvalizér určený pro akustické nástroje. To platí jak pro živé hraní, tak případně do studia. Velkou výhodou jsou notch filtry a možnost vyřazení jak těchto filtrů, tak vlastního ekvalizéru. Určitě bude dobře sloužit všem, kteří při živém hraní zapojují kytaru přímo do pultu a nechtějí být závislí na uchu zvukaře, chtějí si sami zvuk upravit nebo samozřejmě tam, kde není zvukař, či je špatné kombo. Samozřejmě by se mohl hodit všem, kteří používají pro ozvučení nástroje pouze snímače bez preampu či ekvalizéru, případně jejich ekvalizér nevyhovuje. Pozor však - pokud máte nástroj (a u akustických nástrojů to platí dvojnásob), který sám o sobě nehraje, žádným ekvalizerém to nikdy to nedoženete.