Framus Diablo

Elektrická kytara
Autor: 
Cena: 
66 000,00 Kč

Myslím si, že Framus má už na našem trhu jasnou pozici vyšší kvalitativní třídy nástrojů s poměrně širokým produktovým záběrem. Prodejní úspěch zesilovače Cobra v metalových „Státech“ by se dal nazvat „cobrománií“ (nebo cobrofilií?), zatímco Evropa to tak trochu „odzívala“. Poněkud jiná situace je asi v kytarách, neboť já osobně jsem zaznamenal zvýšený výskyt této značky mezi kytarovým lidem. Za trošku vyšší cenu totiž dostanete vysokou kvalitu.

Produktová řada Diablo je z firemní nabídky téměř nejširší a v základě jde o variace tří typů – Diablo, Diablo Pro a Custom, které se od sebe liší hlavně použitými materiály dřeva a drobnými detaily provedení. V každém případě jde o kytary s bezchybným zpracováním ve vyšší cenové kategorii. Vybrané materiály jsou odpovídající vysoké kvality a dalo by se říct, že u Framuse byste si nemuseli vybírat svoji kytaru z několika stejných modelů a testovat, která vám lépe sedne; jeden nástroj vedle druhého by měly být identické a spolehlivé.

Kytara ke mně domů dorazila „full-loaded“, tedy ve vybaveném gigbagu Rockbag s tisíci kapsami na efekty, kabely, popruhy, svačinu, trsátka... a také s nezbytným „Framus User Kit“, kde najdete kromě manuálu a klíče k nastavení krku také zámky Warvick na popruh a podobně. V gigbagu je kytara uložena jako v peřince a na rozdíl od nástrojového kufru je bag poměrně skladný a snadný na přepravu, také díky všelijakým úchytům a perfektně ergonomicky vyřešenému systému popruhů k nošení na zádech.

Na stavbu kytary jsou použity následující materiály: tělo je z bahenního jasanu, krk z jednoho krásného kusu javoru a hmatník je palisandrový. Bahenní jasan je vyhledáván pro hustotu dřeva, kterou získává díky pomalému růstu. Povrchovou úprava natural oil je nádherně sametově matný, průhledný povrch, který dává vyniknout kresbě dřeva. Jasan má poměrně tlustší zvuk a zároveň odráží dobře attack, je to takový kompromis mezi mahagonem a dejme tomu olší. Stejná povrchová úprava natural oil je i na krku ze zadní strany. Kombinace jemných olejů zapečetěných voskem dává nejen vyniknout dřevu, ale hlavně máte při stisku krku velmi příjemný pocit z doteku dřeva – saténově hebký a „suchý“ povrch usnadňuje hraní a umožňuje bezproblémový pohyb levé ruky. Je to mnohem příjemnější, než lesklé vrstvy polyesteru u jiných nástrojů. Má příjemný profil tenkého D a dal by se označit za středně rychlý. Po celé délce je krk krásně vyhlazen, plynule přechází do typicky menší framusovské hlavice, a spolu s osazeným hmatníkem tvoří synergický celek. Není tu nikde žádná “hranka” či nerovnost, o kterou byste rukou zavadili. Na hlavici najdeme šestici uzamykacích mechanik Framus, které umožňují strunu pouze protáhnout a shora šroubem zajistit. Z hlediska ladění (případně podlaďování) však doporučuji udělat asi tak tři závity... člověk nikdy neví, že? Výztuha krku je dvoucestná, umožňuje tedy nastavení průhybu oběma směry, což je dobré, když používáte velmi tenké struny. Sedlový pražec je grafitový, od firmy GraphTech, aby bylo zaručeno bezproblémové klouzání strun při práci s pákou. Tento materiál také zvyšuje rezonanční schopnosti prázdných strun a prodlužuje přirozený sustain. Grafitem začal Framus osazovat od června už všechny své kytary. Krk má již z výroby optimálně nastavenu křivost (0,25 mm na VIII. poloze při stisknuté struně na krku, staré osvědčené pravidlo) a dovoluje tak ideální rozkmit struny bez nadbytečného drnčení. Action strun je nastaveno standardně, tedy cca 1,5 mm na e struně a 1,8 mm na E v XII.poloze. Tedy pro mě hodně, ale zase se na tom skvěle hrají riffy.

Framus na svých nástrojích přivedl k dokonalosti ještě jednu záležitost - s jednou německou společností uplatňují na osazení pražců technologii „Plek“, což je počítačem řízený proces osazení a usazení pražce ve vztahu k vibraci struny v jednotlivých polohách. Po osazení strun a vyvážení krku a výztuhy jsou jednotlivé pražce vyrovnány v příčném směru na setinu milimetru s ohledem na vliv tahu jednotlivých strun, potom politurovány a následně je action strun upraveno na pět rozdílných nastavení - od super nízkého po extra vysoké. Pražce jsou instalovány na hmatník polohově s přesností tisíciny milimetru a je to opravdu znát, ladění je výborné v celém rozsahu. Palisandrový hmatník je osazen malými perleťovými orientačními značkami a perfektně opracované a začištěné pražce jsou typu „medium“, čili „tak akorát“ kompromis více vlivů, z nichž intonace je prioritní. Krk je k tělu šroubován a je tu jedna specialita – kytary s krkem šroubovaným mají viditelné pouze dva šrouby. Spoj je pro pohodlí hry pěkně vyprofilován. Není tu žádný velký blok patky s kovovou deskou, jak je to často vidět na jiných kytarách, takže palec a celá ruka mohou běhat nahoru bez překážek a dlaň levé ruky se dostane docela dobře do nejvyšších poloh. Vlastní styčná plocha krku a těla je přitom větší, než u klasické patky, a celý blok je více zapuštěn dovnitř těla, kde jsou ukryty další dva šrouby (zhruba v místě krkového snímače). Spoj je tak mnohem pevnější a bytelnější, s lepším vzájemným přenosem rezonancí a veškeré vaší energie.

Na krk Framusek se mi vždycky dobře hrálo a stejné je to i u Diabla; mnohé rify jdou samy, bez vynakládání zbytečného úsilí. A pokud si malinko snížíte action až na hranu zadrnčení, výborně se pak hraje tapping, arpeggia a všechny ty „hamy“ a „pufy“ (hammering a pul-off). Ovšem původní tovární nastavení action je lepší pro kila a kvalitní, znělý tón, takže doporučuji ponechat. Framus osazuje své kytary téměř výhradně snímači Seymour Duncan, které si rozumí s velkou většinou kytarových dřev. Všechny modely Diablo jsou osazeny téměř shodnou kombinací tří typů. U krku, těsně u hmatníku, najdeme dvoukolejničkový minihumbucker ve tvaru singlu SCR-1N Coolrail, prostřední pozici zaujímá single-coil SSL–1 Vintage Staggered s reverzním vinutím pro minimalizování brumu a u kobylky je klasický trembucker (tedy HB se širší roztečí magnetů kvůli tremolu) STB–4 JB (Jeff Beck). Kobylka je jednozvratná typu Wilkinson, ale dá se jí lehce pohybovat i směrem dozadu, tedy o tón nahoru, a vyloudit jemné vlnivé vibráto. Je opřena o dva břity, přišroubovaným sustain blokem jsou protaženy struny. Ve spodní krycí destičce na zadní straně těla je otvor, takže struny lze vyměnit snadno bez velkého šroubování. Páka se do tremola pouze zasouvá, žádné šroubování a ztrhávání závitů po několika letech. Tuhost chodu páky se nastavuje inbusem z boku bloku tremola. Pětipolohový přepínač snímačů chodí spolehlivě a tak akorát ztuha, aby se daly rychle navolit i mezipolohy. Výčet chromového hardwaru uzavírají otočné knoby společného volume a tónové clony, kterýžto ovladač je push-pull a rozepíná cívky humbuckerů.

Krkový snímač SCR Coolrail má keramický magnet a je svým vinutím navržen pro sametovější bluesové polohy a klasický rock. Má více dynamický a jasnější tón ve srovnání s populárním Hotrail, je však více „hot“ a hlasitější, než jeho nástrojový singl soused SSL. Coolrail bude asi ideální pro ty, kdo chtějí prioritně singlový charakter tónu, ale zároveň více důrazný, nabroušenější, hlasitější a tlustší. Po rozepnutí cívek, kdy zůstává aktivní ta bližší ke krku, dostáváme něco mezi zvukem singlu a humbuckeru s paralelně spojenými cívkami, ale více je ze zvuku cítit charakter zpěvného singlu s ostřejším podtónem. SCR je poměrně hodně perkusivní a má výrazný attack; ani při silném zkreslení nebyl nataveně kulatý a bublavý, jako bývají silné humbuckery, ale hezky dřevěný, a attack a twang je opravdu charakteristickým rysem tohoto snímače.

Prostřední singl SSL má srdce ze slitiny Alnico5 a je to krásný klasický vintage singl s jemnými středy, hodně zvonivými výškami a jemnými spodky, který je ideální také do polohy ke krku (takto je osazen např. na modelu Framus Manhattan, kde je ve dvojici s P-90). Samotný je vhodný pro polohy od country přes blues po klasický rock a ve střední poloze na kytaře by, dle mého názoru, měl co říci, kdyby byl aktivován samotný. U Diabla je zapojen pouze do snímačových dvojic pro stratovské mezipolohy.

Kobylkový humbucker je klasický SH4, což je taktéž Alnico5. O zvukových kvalitách tohoto klasického rockového snímače bylo napsáno mnoho. Dá se považovat za jeden ze snímačových standardů, archetyp hotrodů už přes 30 let. Zpěvné výšky, agresivní harmonické, středy plné a až crunchové, basy pevné a vyvážené. Díky podpoře zvukových nuancí s dřevem těla se prorve ven nažhavený agresivní zvuk dravého rocku. Rozpojením se získá silný dravý zvuk boostovaného singlu, za který by mnohé stratové kytary daly nevím co. Trembucker se od klasického provedení liší maličko mechanicky, má více možností rektifikace polohy v kytaře a pólové nástavce s širšími roztečemi s ohledem na rozteče běžně používaných tremolo systémů. Zapojení snímačů je shodné s ostatními modely řady Diablo, tedy krk, krk + střed, krk + kobylka, střed + kobylka, kobylka. Chybí tu tedy zvuk samotného prostředního singlu, zato je tu gibsoňácká kombinace dvou humbuckerů, což je někdy pro crunch a čisté zvuky k nezaplacení. Ke všem těmto kombinacím máme navíc možnost rozepínat humbuckery, takže dostáváme jak stratovské kombinace mezipoloh, tak kombinace humbuckeru s prostředním singlem a dále ještě rozepnuté dva humbuckery. U humbuckerů se při rozepnutí aktivuje vždy vnější cívka, tedy ta blíž ke krku a ta blíž ke kobylce.

Osobně bych preferoval raději rozpínání snímačů externí páčkou. Když chcete rozepnout snímače během hry, musíte za knob vzít dvěma prsty ruky a je to pomalé. Páčka by byla rychlejší a bylo by i viditelnější, jestli máte rozepnuto nebo ne. Jinak velice oceňuji volbu Wilkinson systému, když už musí být plovoucí vibrato; ten systém je jednodušší, míň to překáží pod rukou a vypadá pro mě lépe.

Framus Diablo je kytara velice povedeného střihu a to jak konstrukcí, použitými a perfektně zpracovanými materiály, tak zvukovými možnostmi. Není to typicky sólový nástroj, nebo přesněji - byla by škoda používat tuhle kytaru jen jako sólovou. Svými artikulačními možnostmi sahá mnohem dále. Testoval jsem kytaru na celolampu Marshall MA, a dále na několik modifikací modulového systému Randall s boxy osazenými Vintage Celestiony, Greenbacky a Classic Leady. V každé kombinaci bylo možné najít této kytaře uplatnění. Opravdu mě dravost, zdravá jedovatost a zároveň kultivovanost zvuku překvapila. Dá se jednoznačně říct, že tahle kytara má vlastní, neoposlouchaný zvuk, zvuk s „vlastní tváří“. Jisté je, že se nebude líbit každému, ovšem při testování překvapila nejen mě. Je velmi dobře slyšet každý tón akordů, má čitelné a pevné spodky a průrazné středy, prostě – „když do ní třísknete, tak to tam je“. Není to vyloženě sólový nástroj; zahrát výrazné sólo chce vyvinout trochu úsilí na průraznost melodické linky, ovšem ve všem ostatním hraje za vás.

Vidím ji jako ideální nástroj pro úplně všechny beglajty, riffy, doprovody, vyhrávky, a to jak čisté a funky, tak hlavně crunchové a heavy. A nejlépe, myslím si, jí budou slušet malovýkonné aparátky, které se dnes objevují jeden za druhým, s vintage syrovým zvukovým základem, který dá vyniknout této kytaře. Snímače spolu s materiálem těla dávají kvalitní zvukový základ a jednotlivé barevné kombinace to umocňují. Úplně nejlíp se z tohoto nástroje dostává plně barevný crunch ve všech myslitelných snímačových variacích, a samozřejmě funky zvuky, blues a klasické rockové riffy, což je vpodstatě celá galerie. Takže vřele doporučuji si tuto klasickou galerii projít, pokochat se a nechat se inspirovat.