Korg Pitchblack+

Pedálová ladička
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 272,00 Kč

Ačkoliv se na téma ladiček objevila v odborném tisku již pěkná řádka slov, pokaždé se najde produkt, který překvapí zajímavým designem nebo neobvyklou funkcí. Je to případ i testované novinky ze stáje Korg – ladičky Pitchblack+.

Popis plus funkce

Tato pedálová ladička se dle mého názoru pyšní dobře vyhlížejícím designem, jemuž vévodí strohá povrchová úprava v podobě antracitové černi, dva stříbrné nožní přepínače a výrazný LED displej. U této ladičky se hodí začít trochu netradičně, a sice na zadním panelu, kde kromě zdířky pro adaptér DC In a DC Out nalezneme také vstupy (ano, 2 vstupy) Input A a Input B; no a také Bypass. Tím jsme si vlastně odkryli minimálně dva prvky, které lze oproti standardním ladičkám považovat za odlišnost. Korg totiž umožňuje připojit nejen kytaru, ale zároveň například třeba kolegu basáka. Pro výběr vstupu (A/B), jehož signál bude ladičkou monitorován, slouží přepínač umístěný vpravo. Konektor Bypass je jediným výstupem ladičky; signál z něho vyvedete do zesilovače či do efektu v řetězci. V této souvislosti mě trochu překvapila skutečnost, že aktivování režimu ladění automaticky zamutuje signál, takže ladit lze jen v tzv. tichém režimu.

Klasická vstupní zdířka pro adaptér je typickým atributem pro pedálové ladičky. V tomto případě zde máme ale ještě výstupní zdířku adaptéru, kterou můžeme propojit ladičku s efekty (nejvýše tři najednou a do maximální zátěže 200mA). To je jistě výhodné, jestliže chcete napájet z jednoho zdroje více stompboxů. Součástí produktu jsou také tři přibalené DC kabely (dejme pozor na přepětí a můžeme vesele napájet). Jen pro doplnění, ladička se dá napájet i 9V baterií, jejíž komůrka je přístupná zespodu zařízení.

Nyní se pojďme podívat na panel přední. Druhý nožní přepínač slouží k aktivaci nebo deaktivaci ladičky. V prostoru mezi spínači jsou dvě kurzorová tlačítka nahoru/dolů. Z levé strany sousedí s displejem tlačítka Store, Display a Mode; v pravo najdeme Note/Cent, Calib a Flat. Tyto ovladače si zkusme předvést trochu podrobněji.

Store - tímto tlačítkem můžeme ukládat vytvořená ladění. Stačí vybrat číslo programu P1-P5, a pomocí Store uložit vaše oblíbené ladění. Tímto tlačítkem můžeme také ukládat námi chtěné změny zobrazení a nebo přednastavené funkce, které nám vyhovují více než druhé. Display – tady se nám nabízí šest různých režimů zobrazení v rámci dvou módů. V módu „Single“ nám Pitchblack+ nabídne režimy Meter, Full Strobe, Half Strobe a Mirror; v módu „Double“ potom režimy Focus 1 a Focus 2. To je vhodné pro ty, kteří buď mají rádi netradiční zobrazení ladění, nebo naopak tradiční, a nebo tak trochu od obojího. Mode – toto tlačítko je asi nejdůležitější a také nejefektivnější částí ladičky. S jeho pomocí si totiž můžeme nastavit ladící mód pro nástroj. Po zmáčknutí tlačítka stačí kurzory vybrat potřebný ladící mód. Je jich tu devět: CH - chromatická ladička, která obsahuje všechny tóny stupnice; GT - standardní ladění pro kytaru včetně sedmistrunek; BS - standardní ladění pro basu od čtyřek až po šestistrunky; OD - alternativní ladění open D (D, A, D, Fis, A, D); OE – alternativní ladění open E (E, B, E, Gis, B, E); OG – alternativní ladění open G (D, G, D, G, B, D); OA – alternativní ladění open A (E, A, E, A, Cis, E); DA – alternativní ladění známé pod názvem DADGAD a konečně již zmíněné programy pro libovolné ladění P1-P5. Note/Cent – v podstatě volitelný rozsah detekce od E0 – C8 +/- 1 cent. Volbu učiníte zase pomocí kurzorů. Calib – podobná záležitost jako předchozí funkce. Zde jde o kalibrační rozsah, jehož rozmezí je od 436 - 445 Hz v krocích po jednom HZ (referencí je standardně komorní A). Zde musím připomenout, že Korg dělá i ladičky, které mají rozsah již od 410 Hz po 480 Hz. Člověk však nemůže chtít vše, zde jde navíc zejména o pedálovou ladičku pro živé hraní a ne zcela o studiovou záležitost. Flat – standardní ladící proprieta téměř všech ladiček, kterou je podladění. V tomto případě se dá jít dolů až o sedm půltónů.

Použitelnost

V podstatě jsem již zásadní vlastnosti ladičky řekl. Ladička je optimálně těžká (cca půl kila schovaného do hliníkového šasi), vespodu je opatřena gumovými nálepkami a nehrozí tedy její „tancování“ po pódiu. Displej je čitelný (nejen ve tmě, ale za denního světla), optimálně velký (je vidět naprosto v pohodě i z větší dálky) a je celkem vkusně barevně odlišen. Navíc si opravdu můžete navolit zobrazení dle libosti. Vyhovuje vám klasické zobrazení jehlového ukazatele či stroboskopické ladění? Je to na vás, možností je skutečně dost.

Zcela logicky jsem největší díl své pozornosti zaměřil na tlačítko Mode, kde si můžu dle potřeby zvolit alternativní ladění. Korg si dal záležet a zvolil nejužívanější varianty a navíc dal možnost těm, kteří rádi experimentují. Je moc prima, když si nemusíte pamatovat, jak že vlastně máte struny ladit... Zkoušel jsem i nějaké ladění uložit. Jestliže už mám nejpoužívanější alternativní ladění přednastaveno, proč si nenahrát třeba ladění etnických nebo středověkých nástrojů jako jsou například citera nebo loutna. Ladění se uchovalo v paměti i po vyndání baterie. Moc se mí líbí výstupní zdířka pro napájení dalších efektů – to je velmi slušná „vychytávka“. I další novinka v podobě možnosti připojení kolegy z kapely, má své kouzlo a opodstatnění. Oba hráči totiž mohou mít nastavené ladící charakteristiky odděleně. Samozřejmě, pokud budete používat ladičku sami, v ten moment máte možností ladění mnohem více a pomocí přepínače můžete přepínat mezi vstupy A a B.

Korg pracuje v režimu True Bypass; pokud máte ladičku vypnutou, signál se vyhne jejím obvodům a bez slyšitelného úbytku pokračuje dále. Přestože Korg umí vyrábět chytřejší a univerzálnější ladičky, Pitchblack+ své cíle myslím splňuje. Vkusný design sice není vše, ale zde je ještě podtržen v tomto případě nezbytným robustním hliníkovým odlitkem, který by měl vydržet rizikovější koncertní podmínky. Líbí se mi také, že Pitchblack+ předává napájení do jiných efektových pedálů. LEDkový displej také umožňuje dostatečnou viditelnost i z většího úhlu a je velmi výrazný, což je pro live akce velké plus.