Laney EA-120

Kombo třikrát jinak
Distributor: 
Cena: 
18 950,00 Kč

Firma LANEY prezentuje na českém trhu s hudebními nástroji zajímavé kombo.

Jedná se o 120 W kytarové kombo vybavené dvěma kanály (čistý a zkreslený) pro elektrickou kytaru a jedním kanálem pro kytaru akustickou.

Na to, jak umí posloužit kytaristům, kteří potřebují v průběhu vystoupení měnit „elektriku" za „akustiku" se podíváme zblízka ...

Popis

Dřevěná „bedýnka", která má boční strany ve tvaru lichoběžníku ukrývá 120 W tranzistorový zesilovač, dva 12palcové reproduktory a hornu. Kombo je potažené hnědou koženkou. Hrany jsou opatřeny čtyřmi plechovými chrániči, na spodku komba jsou čtyři plastové nožičky. Ovládací panel je plechový, vyvedený v tmavě cihlové barvě. Obsahuje tahové a otočné potenciometry, vstupy a ruční přepínače. Popis ovládacích prvků je bílý. Reproduktory jsou chráněny látkou. Nelze přehlédnout vznešeně vyhlížející zlatý nápis Laney. Na vrchu komba je jedno klasické držadlo. Vzhledem k váze (cca 30 kg) bych uvítal ještě držadla po stranách, usnadnila by manipulaci.

Celkově působí kombo solidním dojmem, ovládací prvky přehledné, vše pěkně barevně sladěno (zde je na místě malá poznámka: když kombo uviděl náš zpěvák, doslova prohlásil: „Je to pěkný, vypadá to jako starý rádio").

Abychom věděli, jak na kombo pohlížet hned ze začátku, sdělme si cenu, která je 18 950.-Kč. Lze dokoupit originál FS 1 (jednoswitchový přepínač) a FS 2 (dvouswitchový přepínač). Ty firma Laney vyrábí pro všechny typy komb.

Ovládací prvky

První polovina ovládacího panelu patří akustickému kanálu. Od leva jsou umístěny: nad sebou dva jackové vstupy označené HI (pro nástroje s pasivním snímačem) a LO (pro nástroje s aktivní elektronikou), vedle je zelená kontrolka indikující zapnutí ak. kanálu. Následuje otočný potenciometr GAIN pro vybuzení kanálu a další otočný potenciometr pro nastavení basů – BASS. Dále je umístěn šestipásmový grafický EQ ovládaný tahovými potenciometry s aretací ve střední poloze. Dalším otočným potenciometrem regulujeme výšky – Treble. Následuje FEEDBACK FILTER - zařízení, které pomocí potenciometrů FREQUENCY a DEPTH eliminuje zpětnou vazbu. Posledním potenciometrem REVERB regulujeme přimíchání dozvuku.

Kanál ELECTRO: opět HI a LO jackové vstupy, kontrolka zapnutí el. kanálu. NORMAL GAIN pro vybuzení čistého kanálu. Další dva potenciometry DRIVE a LEVEL umožňují nastavení vestavěného efektu OVERDRIVE. Následují klasicky: BASS, MIDDLE, TREBLE – basy středy výšky a ovládání REVERBu. Poslední otočný potenciometr je VOLUME pro regulaci hlasitosti celého komba. Na konci ovládacího panelu je ještě umístěn vypínač HF DRIVER pro vypnutí/zapnutí horny, ruční přepínač el. a ak. kanálu (CHAN) a vypínač reverbu (REV).

Další ovládací prvky jsou umístěny na zadní straně komba: jackové vstupy footswitch – po zapojení umožňují přepínání kanálů a ovládání reverbu, přepínač DUAL/SINGLE CHANEL umožňuje provoz ak. i el. kanálů současně. Pro připojení externích efektů slouží tři efektové smyčky (EFFECTS LOOP) a to dvě pro jednotlivé kanály a jedna společná. Následuje SPEAKER jackový výstup pro připojení interních nebo externích reproduktorů, DI/LINE linkový výstup pro mix či zesilovač a sluchátkový výstup - HEADPHONES. Výčet končí síťovým vypínačem a zdířkou pro napájecí kabel. Tolik popis s nyní již ke zvuku.

Jak to hraje - kanál ACOUSTIC:

Abych mohl akustický kanál vyzkoušet „ze všech stran", postupně jsem zapojil tyto nástroje: koncertní švédská nylonka BJORTON opatřená „no name" pasivním snímačem, akustická kytara FURCH JVQ 61 s aktivní elektronikou EQ 1030, akustická kytara FURCH BLUESHAND s aktní elektronikou FISHMAN PREFIX PLUS a housle přes preamp BARCUS – BERRY model 3000A. Vzájmu co největší objektivity jsem na nástroje natáhl nové struny (tedy kromě houslí, na ně hrát neumím a náš houslista mě ubezpečil slovy: „To je eště dobrý").

Zapojím nylonku a už po pár tónech jsem překvapený silným, hutným zvukem, který se z komba ozývá. 120 W výkon je znát. Bohužel se ihned objevují nedostatky mého neznačkového snímače, ale pomocí ovladačů – hlavně EQ se dá zvuk upravit do poslouchatelné podoby. Při experimentování s nastavením se hravě dostaneme od snového folkového vybrnkávání přes ryčný doprovod až k drsnému blues, kde si klidně můžeme dovolit pleskat strunami o hmatník i znesvětit klasický nástroj použitím milimetrového trsátka. Kombo vše stíhá hravě (a to jsem to vlastně ještě vůbec „nevosolil").

Teď přijdou na řadu ocelové struny: Nejprve FURCH JVQ 61 – úzký hmatník a struny hodně dole. Je to kytara, která už má hodně za sebou, přesto jsem byl s jejím zvukem vždy spokojený. Také přes Laney hraje dobře, ale i zde musím EQ 1030 trošku více pomoci korekcemi.

FURCH BLUESHAND – kvalitní nástroj s kvalitním snímačem s aktivní elektrikou. Tady poprvé nechci kombo vrátit. Z reproduktorů se ozývá plný, šťavnatý akustický zvuk. Pomocí korekcí hravě nastavuji zvuk vhodný pro prstovou hru, trsátko, kombinované techniky (prsty i prstýnky), slide. Je radost užít celou dynamickou škálu od jemného pošimrávání strun prsty až po tvrdý atak trsátkem.

Housle: houslistu nechávám hrát sólo, abych se mohl do zvuku co nejvíce zaposlouchat. Po chvíli kroucení a tahání za potenciomentry se z komba ozývá zvuk, na který jsme oba zvyklí, oceňujeme opět výkon.

Jak to hraje - kanál ELECTRO:

Zde jsem použil EPIPHONE LES PAUL SPECIAL osazený dvěma humbuckery R.M.PICKUPS (F2 + F3) a SQUIER by FENDER STRATOCASTER 3x Single-Coil.

Při zapojení kytar při vyrovnaných korekcích zní humbuckingy opravdu jako hummuckingy a singly jako singly. Kombo dobře reaguje na přepínání snímačů. Nastavením se dá najít hodně použitelných zvuků, ale na nějaké nastavování během hraní není nikdy čas. Tak si nastavím to, co mi nejvíce vyhovuje a jdu na zkreslený kanál. Pro začátek volím menší zkreslení, sešlápnu přepínač a z každého reproduktoru na mě vyskočí jeden čert a oba najednou začnou dělat šílenej bengál. OVERDRIVE produkuje dost neučesaný, kostrbatý zvuk. S nastavováním korekcí zkresleného kanálu musíme dost opatrně. Ale i tady se toho dá hodně najít. Necháme tam jeden vyhovující zvuk a zkusíme:

Jak to hraje s kapelou

Pro úplnost obsazení: zpěv, kytary, klávesy, housle, basa a bicí. Zapojuji kytary, které používám v kapele: FURCH BLUESHAND a EPIPHONE, na oba nástroje hraji kombinovanou technikou trsátko + prstýnky, standardní ladění, občas slide. Na akustiku jedno nastavení, na elektriku čistý i zkreslený kanál + škatulku BOSS BLUESDRIVE. Se zvukem jsem spokojený já i kapela. Kombo zcela bez problémů utáhne zkušebnu i malý sál a zcela jistě má svým výkonem i na víc. Zpočátku jsem měl obavy ze společného ovladače hlasitosti, ale kombo se dá pomocí GAINů nastavit tak, že kanály se mezi sebou netlučou. Zde se jeví jednoduchost ovládání výhodou. To se potvrdilo i při hraní na akustický i elektrický kanál současně – při použití čistého elektrického kanálu. Trochu nepříjemné bylo zjištění, že při přepnutí z čistého zvuku, kanál OVERDRIVE - při mnou používaných hodnotách zkreslení - akustickou sekci "přeřve".

Závěr

Konstruktéři firmy Laney si dali bezpochyby za cíl vytvořit kombo, které by pro živé hraní vyhovovalo kytaristům, kteří často během vystoupení střídají akustickou a elektrickou kytaru. To se jim podařilo. Stačí jenom přehodit kytary a sešlápnout přepínač a bez časových prodlev – a bez lupanců (!!!) se jede dál. Odpadá nastavování dvou komb, ušetří se čas i prostor (na pódiu není tolik přešňůrováno), muzikant se slyší z jednoho místa, v mixu stačí jedna lajna. Nesmíme zapomenout i na jiné kombinace využití: například el. kytara + housle, i toto spojení vidíme na pódiích poměrně často.

Je ale pravdou, že kombo využijí jenom ti muzikanti, kteří nástroje mění. Využít jeden z kanálů minimálně se mi zdá jako zbytečný luxus.

Doporučoval bych kombo alespoň vyzkoušet všem, kteří uvažují o koupi dvou samostatných ozvučovacích zařízení. Jistě, obě možnosti mají svoje výhody a nevýhody, ale možná se vám Laney EA 120 zalíbí stejně jako mě.

Pro doplnění, v nabídce firmy Laney ještě najdete i 65 W model bez grafického EQ.