MXR Bass Octave Deluxe

Oktáver pro baskytaru
Distributor: 
Cena: 
4 750,00 Kč

Nejen kytarou člověk živ jest. Kam by takoví kytaristi došli, kdyby neměli po ruce svůj dvoutaktní motor „buben&basa“? Před kým by frajeřili se svými licky a riffy, kdyby za nimi (a pod nimi) nic nedusalo, nechroptělo a nebřinkalo? Ale tyhle nástroje chtějí taky svoje! Takže dnes žádná zkreslení ani delay, skočíme rovnýma nohama do subkontra oktávy!

Dalším přírůstkem (do již tak rozsáhlé rodiny kvalitních analogových efektů uznávaných celými generacemi hudebníků), je tentokrát elegantní tmavěmodrá metalízová krabička s typovým označením M-288 Bass Octave Deluxe. Po vybalení z klasické papírové krabičky vykoukne na novopečeného majitele na první pohled známá škatulka od amerických MXR. O tom, že tyto efekty jsou synonymem pro slovo „kvalita“, jistě netřeba polemizovat. Jak by taky ne? Čistě analogové obvody z diskrétních součástek, naprosto nezničitelné kovové chasis a nášlapný přepínač, fosforové rysky na knobech, díky nimž jsou poměry potenciometrů dobře rozeznatelné i ve tmě notně zahuleného klubu, kovové zdířky pro jacky a mám ještě pokračovat v této větě dál? Pod kovovým přepínačem objevíme nápis „bass octave deluxe“. Tento název nenechá zkušené znalce hudební techniky na pochybách, cože to vlastně máme před sebou. Samozřejmě: klasický oktavér, přidávající k naši hře určitý interval činící ji buď zajímavou nebo naprosto nepoužitelnou díky přidaným intervalům.

Čudlík sem, čudlík tam 

Oktavér disponuje třemi ovládacími prvky v podobě otočných potenciometrů s černými retroknoby (klasika). Prvním z nich je funkce GROWL. Tímto potenciometrem volí uživatel zvuk spíše středovější a tím i průraznější. K tvorbě barvy tónu pak slouží i další funkce: GIRTH. S její pomocí zase získáme zvuk spíše basovější a plnější. Je tedy jasné, že máme k dispozici velkou škálů různých barev tónu a můžeme kroutit, co hrdlo ráčí. Třetím otočným potenciometrem DRY mícháme (jak už to u této funkce bývá dobrým zvykem) poměr mezi čistým nástrojem a vygenerovaným zvukem oktavéru. Pokud se původní zvuk basy odstraní úplně a ponechá pouze vygenerovaný, zní vaše basa jako zajímavý syntetizér (je to takový „korgovsko-prophetovský“ bas). V levém horním rohu je umístěn modře podsvícený přepínač MID+, který aktivuje středový filtr a činí tak zvuk plnější. Frekvenční volbu onoho filtru provádíme na plošném spoji po odšroubování víka efektu. Je zde dvoupásmový pevně nastavený filtr 400/850 Hz v podobě mikropřepínače a hlasitostní trimr s rozsahem +4/+14dB (viz obrázek). Tovární nastavení je 400/+10 dB. Pokud by vám tedy připadal zvuk vaší basy ve spojení s přidanou oktávou příliš nekonkrétní, stačí onu funkci zapnout a zvuk se rozzáří. Oktavér je True Bypass a je možné ho napájet jak baterií (raději alkalickou), tak adaptérem. Stojí za to ušetřit si a koupit originál MXR Brick Power Supply (ze studia o tom víme své). O aktivitě přístroje informuje uživatele modrá LEDka nad přepínačem.

Basa musí „prdět s bubnem“

Efekt mi dorazil k testování těsně před sérií několika koncertů v souvislosti s vydáním našeho nového CD. Nenechal jsem nic náhodě a okamžitě ho zapojil do svého řetězce. Nejprve jsem ale zkoušel oktavér sám ve studiu. Efekt přidává k tónu interval čisté oktávy. Trochu podobně zní třeba klavírní oktávově zdvojená hra levé ruky. Výsledek je stejný: hutnější, lépe se prosazující spodek. Zjišťoval jsem, zda přístroj neumí více intervalů, ale pak jsem si uvědomil, že je to vlastně u basy nežádoucí. Jakmile spustila spodní oktáva, hned mě to nutilo hrát rozličné groovy, protože chrochtající basový zvuk se k tomuto hraní přímo nabízel. Během hry se jak ve vyšších, tak na hlubších tónech neobjevil ani náznak onoho nepříjemného vibrování či přeskakování zvuku, kterým se některé digitální šmejdy projevují, aby takto otravovaly hráči život. Tento tzv. „tracking“ jsem nezaregistroval ani na jednom z koncertů. Přidaný interval se velmi dobře pojil s celou kapelou a v určitých hlubších pasážích lehounce zabíjel slabší jedince v publiku. Celou dobu byla hlasitost přidaného tónu konstantní. První koncert v Děčíně jsem zkoušel pustit efekt do různých pasáží skladeb. Někde zněl velmi přirozeně a podpořil (či lépe řečeno: zvýraznil) spodní pásmo, někde zase naopak rušil. To se na mě pak kolegové zle zadívali a já nasadil obličejíček hlupáka a dělal, že nic. Velmi dobře fungoval oktavér ve volnějších tvrdších pasážích, naopak technicky rychlé běhy a slapy byly sice čitelné, ale dle mého názoru předimenzované. Na koncertě v Kamenickém Šenově i v Hradci Králové jsem již věděl, kde si co mohu dovolit a už jsem zbytečně neexperimentoval. Myslím, že v popové hudbě se náš M-288 uplatní díky její průzračnosti a citlivosti na hladká aranžmá o něco méně, než v hudbě ostřejší, kam ovšem jednoznačně patří. Já osobně bych uvítal, kdyby se dal generovaný tón ještě více ztlumit a zvuk tímto intervalem pouze „líznout“, ale výrobce asi věděl, co dělá. Kromě této velmi subjektivní maličkosti mohu s klidným svědomím prohlásit, že světlo světa spatřil opět další vynikající výrobek a že firma MXR opět potvrdila, že je technologicky i designově stále v kondici. A my jsme samozřejmě moc rádi, jak (a že) se naše sbírka takhle skvělých efektů utěšeně rozrůstá.

Prubni a řekni

Už na první pohled sympatická krabička si mě získala svým kompaktním rozměrem, designem a kvalitním provedením. Po zvukové stránce jsem byl zvědavý, jak obstojí ve dvou zásadních displínách, v tzv. trackingu a přeskakování přidané oktávy. Tracking je rychlost, s jakou dokáže efekt k hraným tónům přiřazovat spodní oktávu. Pokud hrajete rychlejší běhy, tak pomalý tracking způsobí slévání a nečitelnost jednotlivých tónů. Dalším neduhem oktáverů je přeskakování přidané oktávy, pokud potřebujete zahrát dlouhý tón. V obou disciplínách obstál MXR na výtečnou. I při velmi rychlých pasážích vše stíhal a dovoloval hrát opravdu hluboko. Většina oktáverů končí za tónem C (na A struně), MXR zvládl ještě F# (na E struně!). Barva tónu byla přirozená u obou možností nastavení a reproduktory mi krásně „funěly“. Musím podotknout, že jsem takhle dobře znějící oktáver hledal hodně dlouho a už jsem přestával věřit, že by ho nějaká firma mohla vyrobit. Jediným mínusem je vysoká cena efektu, ale zde platí trochu zapomenuté rčení, že nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci.