Warwick ProFet 3.2 WCA410 Pro/WCA115 Pro

Sáhni Pro Fet!
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Těsně před Vánocemi přibyl do obce Pardubice Jára Cimrman... nikoliv, ale dvě mohutné, plus jedna malá krabice s emblémy W. Po vybalení se z nich vyklubal úhledný basový stack: bedny 1x15" 400 W + 4x10" 300 W plus 300 W hlava ProFet 3.2. Při cvičení „na půl plynu" doma v suterénu jsem byl příjemně překvapen. Pořizovat si tohle pro domácí cvičení by byla škoda. Jak tedy stack obstojí v kapele, která na pódiu i ve zkušebně dělá „pořádný kravál"...?

„Proč nedodávat baskytary a aparáty v různých kvalitativních i cenových úrovních „pro všechny kategorie baskytaristů"...?" řekli si asi ve vedení firmy Warwick. Možná se poučili u Fendera, který nedávno podcenil trh s basovými aparáty a situaci zachraňoval „zapětminutdvanáct" převzetím firmy SWR. Fender usilovně buduje ztracenou image novou řadou Bassman - mimochodem stejnojmenné malé kombo 1x12" 150 W (vyráběné v Indonésii…!) se hodně povedlo, bohužel je na tuzemské poměry trochu drahé.... Warwick po přesunu části výroby do Číny trumfuje atraktivní cenou. Přátelé, ruku na srdce, kdo by si do bigbítu pořizoval 150 W kombo, když za stejné peníze může mít basovou hlavu a bednu dvojnásobného výkonu…? Celotranzistorový zesilovač ProFet 3.2 300 W/4 Ohm v rackové verzi totiž startuje od hranice 9 000,- Kč..., což mu s 300 W boxem WCA 410 (ceny o něco vyšší) dává dobrou startovní pozici v kategorii basových stacků poloprofesionální třídy.

Zesilovač ProFet

Zesilovače s názvy ProFet III a IV vyráběl dříve Warwick v Německu. Současné „nové" verze z východu prošly dílčími změnami a úpravami. Z těch významnějších lze zmínit zvýšení výkonu z 250 W/4 Ohm (ProFet III) na 300 W/4 Ohm u ProFet 3.2 resp. ze 400 W/4 Ohm (ProFet IV) na 500 W/4 Ohm u ProFet 5.1, tj. cca o 20 až 25%. Zároveň došlo i k menším změnám čelního i zadního panelu zesilovače, spíše funkčního charakteru, např. logičtějšímu přemístění některých konektorů na zadní panel (u silnější verze 5.1 byl oproti starší verzi vypuštěn 8-pásmový grafický ekvalizér, jehož funkce převzaly otočné klasické korekce...).

Podobně jako u tranzistorových basových hlav Carvin B500/1500 se nyní oba modely WARWICK ProFet 3.2 a 5.1 liší pouze označením, hmotností a ovšem cenou. Kromě vyobrazeného rackového provedení se dodávají také v podobě úhledné okobercované hlavy s bočními madly.

Ve srovnání s kombem SWEET 15 (viz MS 12/2005) je čelní i zadní panel bohatší o několik funkčních ovladačů, které posunují zesilovač o třídu výše. Potěší vypínatelný kompresor s regulovanou úrovní komprese, který při citlivém nastavení dokáže být velkým pomocníkem a splní to, co baskytarista očekává a potřebuje. Na kombu SWEET na korekcích přece jen "něco" chybělo, totiž, ProFet má vynikající CONTOUR s regulací průběhu ekvalizační křivky v široké oblasti basy-středy-výšky. Tato funkce zvýrazňuje basy a výšky při potlačení středů, čímž se dosahuje tzv. „punch" efektu - zvuk má „koule".

Basy (Bass), nižší a vyšší středy (LOW MID, HIGH MID) a výšky (TREBLE) se nastavují otočnými potenciometry na pevně nastavených frekvencích. „Nejnižší" basy (DEEP) a „nejvyšší" výšky (HIGH) získáme zatlačením příslušného spínače vybaveného světelnou indikací LED diodou. Těmito diodami jsou také vybaveny funkce COMPRESOR, CONTOUR, MUTE, MASTER s diodou ON-zapnutí zesilovače a GAIN (upozorňuje na „klipování" předzesilovače tj. na zkreslení při nadměrném výkonu).

Daleko bohatěji je proti kombu SWEET 15 vybaven zadní panel: kromě obvyklých vstupů efektové smyčky, linkového výstupu najdeme vzadu tlačítko „odzemnění" pro omezení případných nežádoucích brumů, vstup pro ladičku, symetrický výstup konektorem XLR s tlačítkem PRE, tj. s možností do mixu vést signál před či za korekcemi - přebírá tak funkci DI-boxu.

Výstup pro reproduktor je zajištěn jedním konektorem typu SPEACON označeným 300W/4 Ohm a druhým typu jack 1/4" (6,3 mm), to jest došlo k určitému zjednodušení proti původnímu XLR výstupu. Bohužel není jasné, jak jsou oba konektory propojeny – ze schématu v návodu to nevyčtete a na panelu obvyklé varování typu „Outputs are connected in series (paralel)" chybí. Možná výrobce vzhledem k uspořádání basových boxů s dvojicí paralelních zdířek o impedanci 8 Ohm (viz dále) nepředpokládá, že by někdo připojoval každou bednu k zesilovači samostatně - jednu SPEACONEM a druhou JACKEM... Ale v principu to asi lze, takže by to mělo být jasně uvedeno… Manuál na rozdíl od mnohé konkurence vzal již do úvahy i češtinu (!), což hodnotím velmi pozitivně. Bohužel je v tomto směru více než stručný: „SPEAKER OUT = zdířka pro spojení s reproduktorem". Přeberte si to, jak chcete.

Výrobce v návodu uvádí, že „ProFet je vybaven předzesilovačem s extrémně nízkým šumem", což je částečně pravda. Funguje to tak, že při nastavení GAINu do polohy „8" (tj. 80% rozsahu) je šum opravdu zanedbatelný a i signál je nezkresleně čistý. Po překročení této hranice je šum - zvláště s korekcemi TREBLE a HIGH – již dosti výrazný. Vstupní jack pro baskytaru nemá obvyklý přepínač pro rozdílné úrovně signálu z pasivních či aktivních snímačů, funguje automaticky, takže v tomto směru baskytaristovi jedna starost ubyla.

Zesilovač je vybaven toroidním transformátorem umístěným v pravé části pod bohatě perforovaným krytem s větracími otvory. O dostatečný přívod vzduchu pro chlazení výkonových tranzistorů se stará automaticky spínaný ventilátor. Zesilovač je jištěn řadou ochran před poškozením či zničením: ochranou tranzistorů výkonového stupně proti zkratu, ochranou před stejnosměrným napětím, před vysokofrekvenčními oscilacemi nad 20 kHz a tepelnou pojistkou před přehřátím. Z hlavních technických údajů lze zmínit výkon 300 W/4 Ohm, zkreslení do 0,1 % (není uvedeno při jakém výkonu), hmotnost pouze 11,5 kg. Rozměry jsou velmi příznivé - šířka 483 mm, hloubka 350 mm a výška 90 mm tj. dvě rackové jednotky.

Mimochodem jeden postřeh z prohlížení „oficiálních" webových stránek výrobců baskytar či aparatur - pokud výrobce má „USA" mutaci svých stránek, doporučuji jí dát přednost před jinou. Proč? Porovnejte třeba http://www.warwick.dehttp://www.warwickbass.com nebo http://www.ariaguitars.comhttp://www.ariausa.com... Takže další informace a obrázky najdete na http://www.warwickbass.com

Boxy WCA410 Pro a WCA115 Pro 

K zesilovači byly dodány dva boxy úctyhodných rozměrů. Již při nakládání nastal menší problém. Jak je zabalené v ještě větších krabicích dostat do vozu kompaktní třídy s karoserií hatchback? Po úplném sklopení zadní lavice a po kratším špekulování se obě krabice podařilo nakonec umístit za sebe zadními pátými dveřmi... Krabice se zesilovačem se uvelebila na místě spolujezdce. S úctyhodnou hloubkou krabic cca 550 mm jsem se potýkal i při jejich stěhování do „trucovny" v suterénu. Váha boxů není nijak závratná - kolem 30 kg, zkuste ale vybalancovat těžiště krabic... Stěhování vybalených beden jednou osobou mohu doporučit jedině pokud jste pravidelným návštěvníkem Fit centra. Nejlepší bude rychle se spřátelit s kytaristou, bubeník má starostí o své nádobíčko dost.

Poměrně lehké boxy budou asi celé vyrobeny ze sedmivrstvé topolové překližky (čelní stěna určitě). Použití překližky není pro tuto cenovou kategorii úplně běžné, většina výrobců pro základní nejlevnější řadu basových boxů používá raději lisované dřevotřískové desky známé pod zkratkou MDF.

Design nemá smysl popisovat - z obrázků posoudíte sami. Za zmínku ale rozhodně stojí bezchybné potažení boxů kobercovinou, která zdálky vypadá jako černě jednobarevná, ale zblízka je černá protkána modrými nitkami. Opravdu příjemné. Je zajímavé, že zatímco u malého komba SWEET mi kobercovina nijak elegantní nepřipadala, u fullstacku je vizuální dojem zcela opačný.

Na bocích boxů najdeme dvě dobře vyvážená zapuštěná ucha typu Marshall. Reproduktory jsou chráněny hustě perforovanou mříží důkladně zajištěnou proti vibracím a rezonancím.

Rozměry obou beden jsou stejné (v x š x h) 675 x 605 x 485 mm. Hloubka beden 485 mm je trochu nepraktická při nakládání do menších osobních vozidel, zato objem kolem 140 dm3 zaručuje lepší přenos basových frekvencí. Obě bedny jsou v provedení bassreflex, čelní bassreflexové nátrubky jsou u WCA410 tři, u WCA115 dokonce čtyři v rozích.

Čtyřdesítkovou bednu WCA410 Pro o výkonu 300 W/8 Ohm výrobce osazuje „standardními reproduktory Eminence" a uvádí tyto parametry: frekvenční rozsah: 50 Hz (-3 dB) až 6 kHz, pokles pásma: -10 dB na 44 Hz, charakteristická citlivost: 101 dB/1W, 1m, dosažitelný akustický tlak: 126 dB. Výrobce použil čtyři „širokopásmové" reproduktory s lehkou membránou s plechovým košem s poměrně velkými feritovými magnety . Kvůli frekvenčnímu rozsahu do 6 kHz box zřejmě není vybaven výškovou hornou. Musím s uznáním konstatovat, že horna opravdu není potřeba - přenos i nejvyšších kmitočtů je přesvědčivý. Box je uvnitř zpevněn dvěma předozadními výztuhami pro zamezení vibrací, stojaté vlnění je potlačeno pokrytím stěn bílou hmotou připomínající „vatelín".

Oba boxy jsou pohledově i konstrukčně téměř shodné, liší se hlavně provedením čelní stěny. Kromě gumových nožek umožňujících nerezonující stohování, byly k oběma přibalena čtyři kolečka pro manipulaci pojezdem. Kolečka se jednoduše se „zarazí" do držáků ve dně bedny.

Konektorová vanička pro propojení boxů nese dva páry zdířek - dvojici SPEACONů a dvojici JACKů, propojených paralelně. Pokud oba 8 Ohmové boxy propojíme mezi sebou, dostaneme výslednou impedanci 4 Ohm – optimální pro 300 W/4 Ohmový výstup zesilovače ProFet.

Druhým drobečkem je bedna WCA115 Pro. Tato „základní" 1x15" bedna se 400 W/8 Ohm reproduktorem FANE má dostatek výkonu, aby zajistila dostatečný přenos v překvapivě širokém spektru. Výrobce udává tyto parametry: frekvenční rozsah: 45 Hz (-3 dB) až 5 kHz, pokles pásma: -10 dB na 36 Hz, charakteristická citlivost: 101 dB/1W, 1m, dosažitelný akustický tlak: 126 dB.

Naladění basreflexu je zde pochopitelně o něco hlubší, aby i pětistrunná baskytara se měla o co opřít. Čtyři rozměrné basreflexové nátrubky jsou umístěny v rozích čelní stěny. Jak je z popisu zřejmé, „papírové" parametry vypadají velmi příznivě. Uvnitř je tentokrát bedna vyztužena dokonce čtyřmi předozadními výztuhami.

Na zadní straně boxů jsem trochu postrádal popis zapojení a obvyklé označení spolu se základními technickými údaji - zatížitelnost a impedance. Papírové štítky s příslušnými údaji najdeme neočekávaně nalepeny v madlech. Po čase určitě dojde k jejich znehodnocení, proto bych uvítal standardní popis konektorové misky.

Pro techničtěji založené čtenáře jsou uvedeny obrázky s grafy průběhů základních charakteristik získaných na počítači pro předpokládané reproduktory Eminence a Fane na základě TS-parametrů. Z těchto průběhů je vidět, v jakých frekvenčních pásmech se oba boxy překrývají nebo doplňují (WCA115 – modrá, WCA410 – zelená). První obrázek průběhu frekvenční křivky obou boxů potvrzuje dobrou shodu výsledku s výrobcem uváděnými údaji na webu.

Box WCA410: Pro Vb=140 dm3, fs = 58 Hz, vychází kmitočet F3 (-3 dB/66 Hz) a F10 (-10 dB/44 Hz).

Box WCA115: Pro Vb=140 dm3, fs = 45 Hz, vychází kmitočet F3 (-3 dB/48 Hz) a F10 (-10 dB/38 Hz). Na obrázku upoutá výrazný „hrb" v oblasti basů kolem 80 Hz u WCA115 a kolem 120 Hz u WCA410. Tento zdvih dobře odpovídá skutečnosti, kdy i při minimálním nastavení basů na zesilovači VWA115 překypuje bohatým a širokým basovým spodkem, zatímco samotná čtyřdesítka výraznější korekci basů na zesilovači vyžaduje…

Druhý obrázek ukazuje časové zpoždění (group delay) neboli chování bassreflexu v oblasti, která nás zajímá tj. cca 30 až 200 Hz.

Třetí obrázek znázorňuje hodnotu akustického tlaku (SPL) teoreticky dosažitelnou při příkonu 200 W ve vzdálenosti 1 m. Výrobcem udávaných hodnot kolem 126 dB/1 W, 1m není problém dosáhnout.

Jak to hraje? (watty, watty!!!)

Po sestavení aparátu do fullstacku (na bednu WCA115 s kolečky se snadno umístí čtyřidesítka) vychází výška kolem 140 cm. To již slibuje slušnou projekci zvuku do zad pana baskytaristy i díky celkové ploše membrán cca 2 200 cm2, což odpovídá ploše hypotetické sestavy 2 x 18"…

Nastavuji základní pozice korekcí a ihned si uvědomuji, že přínos ovladače CONTOUR na výsledný zvuk je opravdu markantní. Čtyřpásmový EQ spolu se spínači DEEP a HIGH fungují podobně jako u komba SWEET 15. Jak bylo naznačeno, úroveň vybuzení předzesilovače GAIN lze regulovat rozmezí asi 0 až 80 % zdvihu bez zvýšeného šumu a zkreslení. Odolnost proti přebuzení i přes zvýšený šum v oblasti GAIN 80 až 100% je překvapivě vysoká.

Pokud použijeme jen bednu WCA 410, možná se vyskytnou situace, kdy spínač DEEP využijeme. V sestavě 1 x 15" + 4 x 10" asi přepínač DEEP nebude třeba, i bez něj jsou basy při běžném nastavení korekcí BASS výrazné. Při použití bedny 1x15" postačí korekce BASS mezi -2 až –3 a stále je jich dostatek. Při nastavení např. BASS –2, LOW MID –3, HIGH MID –3, TREBLE +6, CONTOUR +12 (tj. naplno), GAIN +7 až +8, MASTER dle potřeby (DEEP a HIGH vypnuto) jsem si s baskytarou typu MM užíval nezvykle měkkého netranzistorového zvuku připomínajícího charakterem AMPEG, podotýkám ale, že to platí pro výkon pouze cca 1/3 až 1/2 maxima.

Jelikož na hybridním 400 W Marshallu používám kompresor zřídka, zpočátku jsem jej ani u ProFet 3.2 příliš nezapínal. Při hraní v kapele se brzy ukázalo, že papírový výkon 300W/4 Ohm sice vypadá dostatečný, ale proti celolampovým kytarovým zesilovačům a rasantnímu bubeníkovi je to tak na hranici minima. Až když jsem aktivoval kompresor, dal se vydolovat nějaký ten decibelík navíc, který nakonec pomohl base protlačit se skrze kapelu. Doprovodným jevem bylo, že při výraznějším vytočení MASTER nad 2/3 rozsahu se přeci jen tranzistorový charakter projevil výrazněji. S nastavením kompresoru je třeba si pohrát, osvědčilo se raději méně než více. Při výraznějším nastavení je jeho účinek až moc razantní, takže s výsledným zvukem bude spokojen málokdo. Setkali jste se s „příliš citlivým" posilovačem řízení u automobilu? Je to něco podobného…

Základním ukazatelem dostatečného výkonu zesilovače může být, jak se projevuje již při 1/4 až 1/3 maximálního výkonu. Pro běžnou kapelu při rozumných hlasitostech s citlivým bubeníkem bude 300 W zesilovače ProFet stačit. Pro rockovou bandu s rasantním bicmanem bude lépe k oběma boxům volit silnější model ProFet 5.1 tj. 500 W.

Z obou boxů více zaujal WCA115, proti WCA410 je zvukově vyrovnanější, bohatší a plnější. Výkon 400 W/8 Ohm je dostatečný. Přestože je box osazen „základním" relativně levným modelem zn. FANE, výsledek je přesvědčivější.

Bedna WCA410 má „pouze" 300 W/8 Ohm. Použité 10" reproduktory v ceně kolem cca 1000 Kč/ks jsou spíše kytarového typu, jsou hodně středové a tím i více směrové. Zatímco u Marshalla můžete stát v širokém úhlu před bednou a stále se dobře slyšíte, zda jsem si musel pozici více hlídat, abych stál víceméně v ose vyzařování. Je možná trochu škoda, že vzhledem ke snaze stlačit cenu co nejníže výrobce do boxu WCA410 nemontuje výkonnější 10" reproduktor vyšší řady. Cenový rozdíl obou je zanedbatelný, ale výsledek by byl zajímavější...

Jako alternativní volba, pokud se již někdo rozhodne pro sestavu 4 x 10" nebo fulllstack, se tedy nabízí silnější varianta boxu označená WCA 411 (600 W) navíc s výškovou hornou... Ta při stejných rozměrech váží o cca 10 kg více.

Vyzkoušel jsem různé kombinace boxů i zesilovačů, které jsem měl k dispozici tj. celolampový 150 W, hybridní 400 W a box 4 x 12" 800 W. Marshallská hlava s oběma warwickými boxy nehrála vůbec špatně, jenom jsem měl trvale nepříjemný pocit, že reproduktory ze čtyřdesítkové bedny musím šetřit. I opačná sestava, tj. zesilovač ProFet s Marshallem 4 x 12", byla docela dobře použitelná, ale projevil se plošší tranzistorový zvuk Warwicka.

Nikdo asi nečeká, že napíšu, že se Warwick ve výše uvedené sestavě vyrovná aparátům v ceně více než dvakrát až třikrát dražším např. značkám jako AMPEG, EBS atd… To jsou soupeři zcela jiné váhové kategorie. A pro tu má WARWICK připravenu „těžkou kavalérii" v podobě řady X-Treme a Tubepath spolu s novými boxy s neodymovými magnety...

Co se mi líbilo

Vzhled fullstacku, barva zesilovače při běžných hlasitostech, bohaté vybavení výstupy na zadním panelu zesilovače, váha boxů, kombinace hlava ProFet 3.2 + box WCA115, český manuál.

Co by se mi líbilo

Větší výkonová reserva (ProFet 3.2 vs. 5.1?), kvalitnější reproduktory v boxu WCA 410, jednoznačný popis reproduktorového výstupu zesilovače, standardní umístění popisu reproduktorových vstupů boxů na konektorové misce.

Souhrn

Sestava WARWICK ProFet 3.2 s boxy WCA115 Pro a WCA410 Pro je zamýšlena nepochybně jako „entry-level" poloprofesionálních aparátů. Celotranzistorový zesilovač je poněkud méně barevný oproti některým hybridním kolegům s lampou v předzesilovači, ty ovšem také stojí o nějakou tu tisícovku více.

Deklarovaný výkon 300 W/4 Ohm je s největší pravděpodobností pro většinu uživatelů dostatečný, přesto se nemohu ubránit svému pocitu, že "hraje" o fous méně, než bych při tomto údaji očekával. Povrchové zpracování boxů i zesilovače je na dobré úrovni, provozní spolehlivost a trvanlivost prověří čas. Výhodou obou boxů je díky sedmivrstvé překližce jejich relativně nízká hmotnost, nevýhodou hloubka boxů.

Box WCA115 spolu s 300 W zesilovačem běžným uživatelům asi postačí, náročnější mohou vyzkoušet sestavy: hlava 500 W + WCA410 + WCA115 nebo hlava 500 W + WCA411 600 W…

„Testovaná" sestava by mohla zaujmout hráče, kterým basové kombo nestačí, potřebují větší akustický tlak, nebo ty, kteří nechtějí investovat vysoké částky za nákup nových aparatur s vlastnostmi, které ani nevyužijí. Sestava by mohla být ideálním vybavením bohatších klubů (pro pevné instalace) či pronajímaných zkušeben.