Proel Flash 12A

Aktivní reprobox
Distributor: 
Cena: 
10 890,00 Kč

Snad každou zemi na světě si člověk může asociovat s některou charakteristickou komoditou, jež z oněch končin pochází. Máme kupříkladu brazilskou kávu, kubánské doutníky, české sklo, americké žvýkačky... A Itálie? Italské víno, italská auta, italskou pizzu? A co třeba italské ozvučení?

Ač se to možná na první pohled nezdá, tak z Apeninského poloostrova pochází až nečekaně velký počet výrobců zvukové techniky, zhusta skrývající svou identitu za záhadné zkratky jako RCF, GEM, LEM, FBT, ERJK, B&C, nebo DBT. Nepřehlédnutelným italským hráčem na trhu je pak konsorcium Proel, a to jistě nejen díky svému literárně pestřejšímu názvu. Firma, jež letos oslaví dvacáté výročí existence, je v českých zemích známa ponejvíce díky kvalitním kabelům, konektorům, stojanům a mnoha dalším produktům, jež většinou spadají do kategorie obecně zvané „příslušenství“. Nicméně záběr společnosti je mnohem širší, aktivity konsorcia sahají nejen do sféry ozvučení, ale prostřednictvím dceřiných společností vstupuje toto i do oblasti videoprojekční a TV techniky. A jelikož má Proel u nás nového distributora – firmu PMC, je logické, že se dovozce snaží, aby byla italská značka i u nás konečně vnímána v plném spektru svého výrobního portfolia. Pochopitelným a příjemným vyústěním takového usilování je pár aktivních reproboxů Proel Flash 12A, zaslaných k dnešnímu testování. Pojďme se tedy podívat na to, s čím máme tu čest.

Rodinu reproboxů Flash tvoří celkem 10 sourozenců – 8 aktivních či pasivních kompaktů o velikosti 8, 12 a 15“ a k tomu aktivní a pasivní verze 15“ subwooferu. Oba větší aktivní kompakty se vyrábějí ve dvou variantách s rozdílným výkonem použitých zesilovačů. K otestování jsem obdržel model ležící přesně uprostřed výrobní řady – reprobox s 12“ wooferem a 1“ titanovým driverem. O pohon reproduktorů se stará (ten slabší) Bi-Amp zesilovač poskytující 200 W pro basy a 50 W pro výšky (400 W + 80 W ve špičkách). Horna driveru pokrývá plenér pod úhlem 90° x 60° a celé elektroakustické soustrojí je schopno dle údajů výrobce vyprodukovat dlouhodobě 121 dB (ve špičkách 124 dB) akustického tlaku, v pásmu 49 Hz – 20 kHz (bez uvedení bližší tolerance). Aktivní výhybka dělí signál pro oba zesilovače na frekvenci 2000 Hz, a to se strmostí 24 dB/oct.

Korpus reproboxu o rozměrech 360 x 630 x 360 mm je vyroben z vyztuženého polypropylenu s vysokou hustotou. Nutno zdůraznit, že materiál je vyjímečně kvalitní a houževnatý, což slibuje nejen dlouhodobou trvanlivost při transportu a používání, ale též razantní basy, netrpící nafukováním a pumpováním ozvučnice. Nízkým frekvencím napomáhá též čtveřice basreflexů. Skříň zachovává u „plasťáků“ obvyklý šestihranný tvar a dovoluje bezproblémové nasazení v poloze „ležícího střelce“, tedy v úloze pódiového monitoru. Pro zmíněný účel výrobce box osadil příkladně pevnou „neprokopnutelnou“ mříží, jež společně kryje oba měniče. Díky této ochraně vydrží Flash (jako jeden z mála v této třídě) beze ztráty kytičky i obávané několikanásobné opření „okované boty metalistovy“. Bohužel boční straně boxu chybí výraznější opěrky či botky, takže monitor leží korpusem přímo na zemi. Nevýhodou jinak poctivé mechanické konstrukce je, ve srovnání s podobnými plastovými kolegy, relativně vyšší hmotnost 20 kg, kterou příliš nevykompenzuje ani trojice madel, jež jsou i po stranách namontována pouze ve vertikálním „jednochlapovém“ provedení. 35mm příruba pro stojan (včetně fixačního šroubu) ani čtveřice montážních otvorů M10 zde pochopitelně též nemohou chybět.

Analogové elektronické řešení boxu lze označit za konvenční, nenajdeme zde tedy žádné v současnosti tolik módní energeticky úsporné digitální zesilovače ani řídící obvody. K udržení optimální teploty zesilovačů však stačí pouze rozměrný pasivní chladič bez ventilátoru a tak na boxu nejsou ani žádné zbytečné otvory, kterými by při venkovním zvučení mohl Svatý Petr poslat destruktivní dešťovou kapku k citlivé elektronice. Zapojení vstupní části nasvědčuje tomu, že ambice reproboxu míří spíše do oblasti univerzálního mobilního nebo fixního použití, než čistě k pódiovému hudebnímu ozvučení. Na zadní straně můžeme simultánně využít XLR mikrofonní vstup a Combo (XLR+Jack) vstup pro linkový signál. Poměr hlasitostí obou vstupů můžeme nezávisle nastavit (mikrofon -5 až -35 dBu, linka +4 dBu max.), smíchaný signál ještě upravit dvoupásmovou korekcí (basy +/- 6 dB @ 100 Hz Shelf, výšky +/-6 dB @ 8dB @ 8 kHz Shelf) a výsledný zvuk poslat pomocí XLR výstupu do dalšího reproboxu. Touto cestou je pak možné vytvořit poměrně flexibilní ozvučení i bez použití mixážního pultu. A jelikož se při řetězení většího počtu boxů často nevyhneme problémům s bručivými zemními smyčkami, vybavil výrobce box též kouzelným tlačítkem Ground Lift, jež v boji s brumícím nepřítelem vydatně pomůže.

O bezpečnost obvodů i měničů se stará tepelná ochrana a limiter. Poslední položkou elektronické výbavy zadního panelu jsou vedle síťového konektoru, pojistky a vypínače též dvě LED. První z nich mění svou barvu v závislosti na tom, zda je signál pouze přítomen (zelená), nebo je již limitován (červená).

Druhá LEDka indikuje svojí zelenou barvou zapnutí boxu.

A nyní již o tom, jak box hraje. U mikrofonu zapojeného bez mixu přímo do dedikovaného vstupu je potřeba poněkud „zabojovat“ s příliš mocným spodním pásmem, které se může jevit až zahuhlaně. Integrovaná korekce basů na to se svými -6 dB nemusí vždy stačit a k vytvoření srozumitelného hlasového projevu je uživatel nucen sáhnout ještě ke zdůraznění výšek. Hlas sám o sobě je po takovém nastavení zcela vpořádku, ale pokud současně používáme linkový vstup třeba pro hudební podkres, může tento při uvedeném nastavení korekcí znít docela nepříjemně. Jev (zdůraznění basů) není sám o sobě způsoben reproboxem, ve skutečnosti se jedná o tzv. proximity efekt, který je v různé míře typický pro většinu pódiových mikrofonů. Nicméně od výrobce boxu by bylo hezké, kdyby s tímto všeobecným faktem počítal a vybavil mikrofonní vstup třeba vypínatelným HPF. V zájmu zachování spravedlnosti však na tomto místě musím uvést, že ani konkurenční výrobci podobných boxů své produkty takto většinou nevybavují. Pokud je k Flash 12A připojen pouze samotný mikrofon, bude případný uživatel určitě spokojen. Při využití linkového vstupu, ať už ve spojení se živou či reprodukovanou muzikou, se box projevuje „analogově“ v dobrém smyslu onoho slova. Zvuk je měkce srozumitelný a konkrétní. Z frekvenčního hlediska je maximum síly umístěno v lidským uchem citlivě vnímaném pásmu nižších a vyšších středů. Díky tomu box i přes své „papírově“ relativně nízké hodnoty maximálního SPL dokáže vyvolat dojem slušného tlaku, jenž pocitově nechybí ani v basech. Teprve druhý poslech odhalí, že ony působivé nízké tóny zase nejsou až tak hluboko a jedná se spíš o bassreflexové tepání v pásmu okolo 100 Hz. Celkovým charakterem zvuk velmi vzdáleně připomíná starší modely RCF (např. původní ART300). Přímé srovnání s ním však ukazuje, že Proel má v kapse poněkud méně decibelů a jeho možnosti je v tomto směru nutné srovnávat spíše třeba s Yamahou MSR400. Ostatně, pokud někdo hledá aparát schopný vyprodukovat větší tlak, může vyzkoušet posílenou verzi Flash 12HA.

Veškeré srovnávání ovšem vezme za své v okamžiku, kdy nahlédneme do ceníku a zjistíme, že dovozce si za Flash 12A účtuje jen něco přes 10 000,- Kč. A to je velmi konkurenceschopná částka, která stojí za úvahu, ať už potřebujeme ozvučení vokálu a kláves ve zkušebně, malý mobilní aparát, nebo klubovou aparaturu pro DJ či příležitostné živé produkce. Nový Proel sice za tuto cenu logicky nedokáže nabídnout ultramoderní digitální „High Definition“ zvuk s ledově skleněnými výškami a subsonickými basy, avšak potěší ucho posluchačovo měkkým a důvěrně známým tónem, který se neztratí v žádném prostředí. Příjemné je také vyvážené směrové pokrytí, které se v závislosti na úhlu poslechu mění pouze hlasitostně, ale nikoliv frekvenčně. Uživatel v něm získá všestranného a předpokládám, že i velice trvanlivého pomocníka. Přestože i Flash 12A nese dnes bohužel všudypřítomnou nálepku „Made In P.R.C“ (pro neznalé = People Republic of China), tak celkově kvalitní a robustní provedení ve spojení se značkou Proel představuje slibnou záruku, že tento aparát vydrží určitě podstatně déle, než jen „do prvního kšeftu“.