Seymour Duncan SFX-10/DejaVu Tap Delay

Kytarový delay
Autor: 
Cena: 
8 294,00 Kč

Někdy si myslím, že Kalifornie je nejproduktivnější líhní nástrojů a zařízení, které mají v muzice nějakou váhu. Jistě, známe i jiné regiony s bohatou úrodou, ale Kalifornie je zkrátka Kalifornie. Považte: Fender, G&L, Music Man, Dunlop, Seymour Duncan, Schecter…

Kladu si otázku: Proč? Že by muzikanti - odjakživa tak trochu líní na práci - opustili Aljašku, Oregon či jiné lokality a s vidinou věčně zlatého slunce odfrčeli do slunné Kalifornie? Kdo ví? Jedno je ovšem jisté, je jich tady na malém kousku pěkná řádka. A vzájemná konkurence? Asi je to příliš netrápí, nebo naopak, budí k stále vyšším výkonům a tak zkoumají a vynalézají pro nás smrtelníky nové a nové přístroje, nástroje a příslušenství.

Dnes vám trochu popovídám o novém přírůstku do světa kytarových krabiček, které jsou mezi námi muzikanty tolik oblíbené. Přírůstek se narodil v rodině jeho excelence sira Seymoura Duncana a svůj dobrý původ opravdu nezapře. Přestože má v názvu psychologický pojem Deja Vu, který je vysvětlován jako „stav mysli v situaci, kdy jsme přesvědčeni, že jsme tuto již jednou nebo několikrát dříve prožili“, za sebe musím napsat, že já jsem podobně řešený delay opravdu ještě neviděl.

Bucket Brigade Delay

Nebudu vás příliš napínat. Nový výrobek je kytarový (nejen) delay. Vidím, že někteří čekají na doplnění: jaký delay? Inu digitálně-analogový. To v našich končinách není zatím příliš běžné. Posledním digitálně-analogovým produktem se tak trochu dá nazvat Time Machine od Joea Satrianiho. Tam jsou oba „světy“ řešeny charakterem HI a Low Fi zvuku. Jinak opravdu neznám moc delayů, které by oba světy propojovaly. Dejavu se o to pokusil. Nyní ale už k popisu. Již na první pohled přístroj nezapře charakteristický design Seymourovské rodiny. Je vyroben z masivního ohýbaného plechu, ze kterého jsou vyrobeny všechny části kromě dvou mikropřepínačů a gumovych knobů na potenciometrech. Kovové jsou jak přepínače, tak zdířky pro jacky. Přístroj má na spodní části protiskluzovou gumu, ve které je též šachta pro baterii. S alkalickou baterií vydrží stompbox okolo pěti hodin, s lithiovou dvanáct; což není špatné, protože některé modulační efekty dokáží vycucnout baterii za stovku během několika desítek minut. Delay je laděn do kávových odstínů bílé kávy a italského expressa. Na své palubě nese celkem pět otočných potenciometrů s gumovými knoby, dva mikropřepínače umožňující volit mezi čtyřmi polohami a dva nášlapné přepínače. O stavu přístroje informují dvě LEDky.

Jeden svět nestačí

Prvním potenciometrem zleva DRY/WET si uživatel určuje poměr mezi čistým a efektovaným signálem, druhý ovladač D/A Blend spojuje oba světy dozvuku do jediné funkce. Levá půlka tváře je digitální s čistým, skleněným zvukem přesně repetujícím prvotní informaci a pravá je teplá, zastřená, vnášející do zvuku vlastní charakter způsobený průchodem signálu skrze přístroj. Mnoho výrobců multiefektů toto řeší simulací analogového obvodu. Zde jsou však dvě skutečné fyzické části: 24bitový procesor SDRAM a analogový NMOS Bucket Brigade Device (BBD). Třetím potenciometrem FEEDBACK určujeme, kolik opakování pustíme do éteru. Můžeme nastavit větší počet repeatů a hrát si až s loopem nebo nastavit krátký room typický pro Chucka Berryho a další rock’n’rollová esa své doby. Následuje funkce MODULATION, která není už zcela typická u všech delayů, disponují s ní pouze dražší modely. Způsobuje rozvlnění zvuku a jemně ho barví chorusovým efektem. U analogových páskových přístrojů byl tento efekt způsoben drobným vlněním pásky při pojezdu přes snímací hlavy. Efekt se zesiluje pří otáčení D/A Blend z digitální části do analogové. Posledním ovladačem je pro delay velmi důležitý parametr DELAY TIME/RATIO. Má rozsah od 3 ms do 20 sekund v závislosti na použitém módu. Ten přepínáme pomocí pravého mikrospínače Ratio/Delay time. Zatímco u Delay time nastavujeme čas v součinnosti s pravým nášlapným přepínačem Tap Tempo, u Ratia (poměru, míry) můžeme jednotlivá opakování různě půlit, čtvrtit apod. Proto „poměr“. Tato funkce se dobře uplatní např. při práci s kontinuálním feedbackem do různých skladeb. TAP TEMPEM nastavujeme buď rychlost opakování nebo při podrženém tlačítku můžeme nahrát smyčku v délce až 20 sec. Druhý mikropřepínač přepíná mezi funkcí TRUE BYPASS a TRAILLING REPEATS. Trailling Repeats umožní hrát efektovanou pasáž a plynule přejít do neefektované, přičemž delay ještě krásně přezní a obě části plynule propojí bez náhlého useknutí repeatů. Druhým nášlapným přepínačem BYPASS efekt vypneme, ale signál přístrojem zbytečně neprochází a nebarví se. O rychlosti tempa informuje uživatele červená LEDka, o aktivitě efektu LEDka zelená. Obě jsou umístěny nad pěticí potenciometrů.

Jackové zdířky na zadní straně přístroje jsou: INPUT: určený pro vstup nástroje, WET OUT/INSERT a FB/INSERT jsou určeny pro připojení dynamických efektů (kompresor, expander, gate) pomocí insertových kabelů, nebo slouží k připojení dalších kytarových efektů či přidaných ovládacích pedálů. Následuje dvojice jackových zdířek, která je určená ke stereofonnímu výstupu RIGHT/LEFT(mono). Poslední je nápajecí zdířka 9V DC.

Dejavu-vu-vu-vu-u…

Hned zkraje se mi přístroj velmi líbil svým úsporným a přitom ergonomicky provedeným designem. Nic nikde „neřvalo“ ani nebylo zbytečné. V přístroji byla již výrobcem umístěna devítivoltová baterie. Stačilo prostě sešlápnout a hrát. První, co jsem zkoumal, byla ona zvuková variabilita. Zajímalo mě především „skóre“ analogový versus digitální zvuk. Špatného digitálního zvuku jsem se dopředu nijak zvlášť neobával. Byl skutečně křišťálový a pevný – přesně podle očekávání. Analogových hrůz jsem slyšel již mnoho, takže jsem v této části přistupoval k hodnocení možná více kriticky. Navíc jsem měl dobré srovnání: ve studiu máme od firmy Carl Martin efekt Delayla XL a disponujeme také skutečným rackovým Analog Echoverbem z osmdesátých let. Musím však říci, že analogový dozvuk DejaVu se mi zalíbil hned napoprvé. Má krásnou měkkost a teplost a není vytvořen pouze hloupým přidáním šumu do digitálního dozvuku. Opravdu každý repeat se od předcházejíciho trochu kvalitativně liší. To byl hlavní znak zejména páskových ech. Zvuku ještě velmi přidá ona výše zmiňovaná funkce Modulation; zvuk jemně rozvlní a on se pak krásně pojí s nahrávkou. Přístroj disponuje velmi dobrými časy opakování. Analogová echa mají většinou krátký čas, takže zapomeňte na opakovačky typu U2. Musíte pak mít přístroje dva. Zde však máte spojeno vše v jednom přístroji. Nahrávání loopu podržením Tap Tempa je už jen třešničkou na dortu. Pokud bych měl něco zkritizovat, pak možná jen více citlivý chod potenciometrů a aktivní stav LEDky Tempo i při Bypass režimu, ale to jsou opravdu naprosté detaily. Tomuto přístroji opravdu věnujte svou pozornost, přichází NĚCO, co stojí zato.