Shure KSM-27

Shure? Sure!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
15 990,00 Kč

Když jsem si donesl k otestování tento nový přírůstek v řadě velkomembránových mikrofonů značky Shure, uvědomil jsem si, jak čas rychle letí. Jsou to dva roky, kdy jsme na těchto stránkách (č.3/00) testovali první produkt ze série KSM, model Shure KSM 32. V čísle 1/01 se nám představil jeho mladší bratr, mikrofon Shure KSM 44 a nyní mám před sebou nejnovějšího, nejmenšího a nejlevnějšího člena rodiny, mikrofon Shure KSM 27.

Hned v úvodu musím říci, že ačkoliv se tento mikrofon ještě ani pořádně nestačil „ohřát" na trhu, už jsem slyšel hlasy, že za ty peníze to jaksi nemůže být to ono jako v případě jeho dvou starších a větších předchůdců. K tomu můžu pouze konstatovat tolik, že já jsem žádný kvalitativní propad, vztaženo k jeho dražším sourozencům, nezaznamenal. Naopak, po zkušenostech, které jsem s tímto mikrofonem udělal a po pečlivém prostudování a porovnání udávaných technických parametrů všech tří mikrofonů (KSM 32, KSM 44 a KSM 27), se prostě nemůžu zbavit dojmu, že mikrofon KSM 27 je odpovědí firmy Shure na tlak konkurence především ze strany asijských výrobců, kteří, ať už legálně nebo ne, bez uzardění kopírují výrobní program právě firmy Shure včetně designu a hlavně za podstatně nižší ceny. Možná je všechno úplně jinak. Pro nás, případné uživatele, je nejpodstatnější to, že se nám dostává do ruky kvalitní značkový mikrofon za velmi výhodnou cenu.

Konstrukce a vybavení

Jak jsem již lehce v úvodu naznačil, mikrofon Shure KSM 27 je kondenzátorový mikrofon osazený jednopalcovou membránou pozlacenou 24karátovým zlatem, určený pro veškeré možné aplikace při záznamu zvuku a rovněž tak i při běžném ozvučování. Elektroniku mikrofonu tvoří předzesilovač pracující v třídě A. Frekvenční charakteristika je vyrovnaná v pásmu od 20 Hz do 20 kHz. Firemní specifikace udává vlastní šum 14 dB, odstup signál/šum 81 dB, maximální akustický tlak při zátěži 2500 ohmů 138 (153) dB a při zátěži 1000 ohmů (aktivovaný Pad) 133 (148) dB. Dynamický rozsah je při zátěži 2500 ohmů 124 dB a při zátěži 1000 ohmů 119 dB. Tolik v krátkosti suchá řeč technických údajů.

Nyní se podívejme na provedení mikrofonu. KSM 27 je svým tvarem a povrchovou úpravou shodný s mikrofony KSM 32 a KSM 44, jen je prostě menší. Pro předpokládané aplikace je vybaven jednak přepínačem útlumu (Pad) o 15 dB pro příliš hlasité zdroje zvuku a dále také dvoupolohovým přepínačem filtru Low Cut. Tímto filtrem potlačujeme od určitého kmitočtu frekvence směrem dolů. V tomto případě máme možnost potlačit frekvence od kmitočtu 115 Hz s pozvolnějším poklesem - 6 dB nebo s poklesem strmějším (- 18 dB) od kmitočtu 80 Hz. Toto vybavení je tedy prakticky shodné s mikrofonem KSM 32. Mikrofon Shure KSM 27 pracuje pouze s jednou směrovou charakteristikou a to s tou nejrozšířenější, tedy ledvinovou. Není-li tento mikrofon vybaven přepínačem směrových charakteristik, jako je tomu u typu KSM 44, je ledvinová charakteristika nejrozumnější volbou. Jako příslušenství je k mikrofonu dodáván odpružený držák (klasický „pavouk") k tzv. plovoucímu uchycení mikrofonu, díky kterému se na mikrofon nepřenášejí nežádoucí hluky a vibrace. K provozu mikrofonu je požadováno fantomové napájení 48 V. Jako zcela zbytečné mi připadá uvedení informace, že pro připojení mikrofonního kabelu je mikrofon osazen standardně konektorem XLR (jak jinak) a v místě kde nalezneme tento konektor je také závit pro zašroubování mikrofonu do dodávaného odpruženého držáku. Tolik tedy o věcech co jsou vidět a dále si povíme o tom, co je slyšet.

Vlastnosti

Mikrofon Shure KSM 27 je tedy především klasický velkomembránový studiový kondenzátorový mikrofon, který lze bez obav použít ke snímání čehokoliv. Měl jsem poměrně dost času, abych ho vyzkoušel a řádně jsem toho využil. Nejprve jsem měl možnost prověřit ho při snímání akustických kytar. Shodou okolností byly k dispozici hned dvě, jedna „běžná" levná a druhá podstatně dražší. V obou případech záznam odpovídal tomu, co jsem já a zúčastnění muzikanti slyšeli v nahrávací místnosti. Při pořizování záznamu nebylo nutné použít korekce na mixážním pultu, jen jsme si trochu pohráli se vzdáleností od zdroje. Jde o to, že mikrofon má směrovou (ledvinovou) snímací charakteristiku a všem směrovým mikrofonům je vlastní tzv. proximity efekt, tedy nárůst zdůraznění některé frekvence ve spodním pásmu při snímání z blízka, což může vést k zamlženému, nečitelnému zvuku. Pokud se mikrofon od zdroje vzdaluje, tento efekt se uplatňuje čím dál méně a od určité vzdálenosti má pak mikrofon frekvenční průběh takový, jak je uváděn na grafu v manuálu. U mikrofonu KSM 27 je možné proximity efekt „odbourat" pomocí filtru Low Cut, ale mě osobně, pokud to okolnosti při nahrávání dovolí, se líbí víc způsob snímání z větší vzdálenosti. Další poznatky, o které se můžu podělit, jsem nasbíral při snímání kopáku u bicích. Opět nebylo vůbec třeba „kroutit" s korekcemi na mixu a dokonce nebylo ani potřeba aktivovat Pad, určený právě pro příliš hlasité zdroje zvuku. Záznam byl velice plastický, zvuk bubnu hutný a když jsem jen tak „co to schválně udělá" vybudil pás až do úplné saturace „jakobych naráz zaslechl starýho Johna Bonhama" (pro později narozené: bubeník Led Zeppelin). Škoda, že už se takový zvuk dnes moc nenosí. No, nakonec jsem mikrofon KSM 27 prověřil při nahrávání zpěvu. Jednak při záznamu hlavního vokálu a pak také při vrstvení sborů, kdy na jeden mikrofon zpívalo víc muzikantů najednou. Při sólovém zpěvu to bylo bez vady a i při určitém odstupu od mikrofonu zůstal hlas plný, čitelný, srozumitelný a navíc bez rušivých sykavek. Při zmíněném vrstvení sborů zpívalo na mikrofon víc lidí najednou. Šlo to také, ale v tomto případě by podstatně lépe vyhověla kulová směrová charakteristika, kterou dvacetsedmička nemá. Pokud se dá právě napsané nějak zobecnit, tak asi takhle: mikrofon KSM 27 snímá veškeré zdroje zvuku dostatečně věrně a to co slyšíte z monitorů se zdá být poměrně nenápadné až nenucené. Při pozorném poslechu však zjistíte, že v záznamu vlastně nic podstatného nechybí ani nevyčnívá, až máte najednou chuť říct: „ jak je to prosté, stačí vzít mikrofon, nastavit úroveň a je to tam". Podotýkám, že aby to tam skutečně bylo, k tomu je právě potřeba kvalitní studiový mikrofon, který je stejně důležitý jako dobrý nástroj a samozřejmě dobrý muzikant.

Závěr

Po získaných zkušenostech s mikrofonem Shure KSM 27 můžu říci pouze tolik, že jde o vydařený kousek, který lze opravdu použít na snímání téměř všeho a že za svými předchůdci, mikrofony KSM 32 a KSM 44 nezaostává. Pravda, člověk musí oželet elegantní aluminiový kufřík a hlavně přepínač směrových charakteristik, ale za tu cenu ... . Možná by bylo zajímavé postavit vedle sebe několik velkomembránových mikrofonů a provést jejich vzájemné srovnání, ale to není zas až tak důležité. Daleko lepší mi připadá poslechnout si v reálu snímaný zdroj zvuku a pak jeho záznam. Pokud jste se zvukem spokojeni a nemusíte laborovat s korekcemi a pokud takto zaznamenaný zvuk ještě navíc dobře zapadá mezi ostatní nahrané zvuky, pak asi není co řešit. Z tohoto pohledu se mikrofon Shure KSM 27 plně osvědčil.