Studio Projects SP-828

8-kanálový předzesilovač Studio Projects SP-828
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
17 290,00 Kč

Mám před sebou osmikanálový mikrofonní a nástrojový předzesilovač od americké společnosti PMI Audio, kterou spíše znáte díky poměrně komplexní výrobní řadě s označením Studio Projects, útočící na oblast projektových a poloprofesionálních studií, či záznamu zvuku.

Náš přístroj nese taktéž toto označení, jen upřesňující číselný kód se ustálil na trojici 828. Takže celý název je SP - 828. Je to jako s označováním lokomotiv - v těchto číslech je ukryto naprosto vše. Takže v lehkém rozkódování je zahrnuto, že přístroj má osm vstupů, mixuje do jedné stereo stopy, a dokáže z každé stopy vyslat samostatný signál k dalšímu zpracování.

Toliko obecně, teď se již pojďme dotknout samotného přístroje - bude to virtuální dotek a začneme vizuální stránkou. Základ tvoří černá plechová krabice s hliníkovým panelem výšky 1 HU. Přední panel je stříbrný s klasickým černým popisem, jen poslední oddíl je v inverzních barvách, čili v černé se stříbrným popisem.

Také všechny otočné potenciometry jsou černé se stříbrnými čumáčky, trochu alá kytarové krabičky Boss křížené se starými „devítkovými" Ibanez pedály.

Jednotvárný až smutný vzhled oživí připojení přístroje na napájecí napětí 18 Voltů. Prvním podstatnějším zjištěním je absence vypínače Power (nevadí - nevadí? V tomto ohledu se individuální názory uživatelů pravidelně značně rozcházejí, mně třeba výrazně ano).

Panel je rozdělen na jednotlivé bloky vstupních kanálů a již zmíněného posledního bloku výstupního. Vstupní souhlasně obsahují nastavitelné ovládání hlasitosti, panoramy, tlačítko Solo (nadsvícené oranžovou LED diodou), plus kruhovou LEDku pro indikaci vstupního signálu v dvojí barevnosti.

Sestoupíme o řádek níž, kterému vévodí trojice tlačítek. První spíná fantomové napájení s červenou indikací, druhé přepíná zdroj z mikrofonního na linkový signál, tady svítíme zeleně, třetí je obraceč fáze!, indikovaný oranžovým svitem diody. V jeho bezprostřední blízkosti nalezneme otočný „poťák" pro řízení citlivosti vstupu.

Výstupní sekce obsahuje dvouřádkový LED VU metr od - 24 dB do + 9 dB. Nula je nasvícena oranžově, přebuzení červeně, a zbytek se zápornými decibelovými hodnotami, zeleně.

Hlasitost levého a pravého kanálů je společná a sousedí s ní samostatná hlasitost sluchátkového výstupu 6,3 mm. V této sekci mne překvapilo konstrukční řešení, kdy úroveň ve sluchátkách je v běžném režimu (tedy nikoliv Solo) řízena i nastavením hlasitosti L/R. Tedy na vysvětlenou, signál do sluchátek je odebírán z hlavní sběrnice až za potenciometrem hlasitosti L/R a pokud jej tedy stáhnete na nulu a ztlumíte výstupní stereo signál, budete mít nulový signál i ve sluchátkách.

Zadní strana má podobné členění jako předek. Každý blok nabízí XLR i jackový vstup, ale také vlastní 6,3 mm TRS výstup Bal OUT k propojení s více-kanálovým záznamovým zařízením.

Zcela vlevo jsou tři políčka rozdělená takto. Zdířka pro napájení adaptérem, vedle symetrický TRS výstup celkového signálu, nabízející kromě obvyklého levého a pravého, také sumární mono výstup, a insertní body pro L/R kanál. Ovšem, a to jsem si nechal na konec jsou tu zvláštní speciální vstupy a výstupy pro propojení až čtyř jednotek SP - 828, čímž můžeme získat 4 x 8 = 32 kanálů jednoduchého mixu, potažmo, přímých výstupů pro další zpracování.

Zkusíme vdechnout napájení. Přístroj naskočí sám od sebe a je ihned připraven k provozu. Vzadu vše zapojeno jak si přejeme, pouštíme testovací signál. LED dioda indikace vstupního signálu nám poblikává zelenou barvou, nastavíme si citlivost, pokud se dostaneme na úroveň zkreslení rozsvítí se indikace červeně. Na testovaném přístroji všechny vstupy měli standardní indikační průběh, jen u prvního docházelo k tomu, že indikace přebuzení zůstala viset na červené barvě – přístroj ale kvůli tomu netřeba zatracovat, to se prostě stát může. Nicméně přístroj funguje a tak můžeme pokračovat v testu. Zapínám fantomové napájení a na prázdno se na měřící přístroji objevuje „nadstandardních" 52,8 V. Vše ostatní, a věřím, že jsou to standardní funkce, je v pohodě. Při zapnutí Solo se mění indikace ve výstupním bloku ze zelené na červenou, což je v pořádku.

Samozřejmě sjednocení osmi kanálů do takto malého prostoru sebou nese kromě dobré mobility a účelnosti, také jisté ergonomické nevýhody, na které je třeba si zvyknout. Při otáčení jakýmkoliv regulátorem musíte měnit sklon ruky a chytat jen konečky prstů, jinak se může velmi snadno stát, že pohnete i tím, co již máte nastaveno. Potenciometry hlasitost a panoramy jsou velmi blízko. Tři tlačítka, která jsou malinká, bych rozhodně nenechával v jedné řadě, prostřední lze posunout níž a LED diodu dát nahoru.

Vzhledem k cílové slupině můžeme akceptovat např. mírný nesoulad mezi technickými parametry a celkovým zpracováním, který dokumentují na jedné straně Burr Brown operační zesilovače s výbornými deklarovanými hodnotami v oblasti zkreslení a šumu, poměrně lineárním průběhem frekvenční křivky a obecně vlastnostmi, které po zevrubném proměření a poslechu sedí, na druhé straně např. základní cínová vlna doopravovaná na mnoha místech mikro pájkou, LED diody nesedí také úplně přesně a každá je jinak natočená ve svém hnízdečku.

Při subjektivním poslechu jsem měl pocit, že preamp nepřenáší zcela lineárně celou dynamiku, kdy zvláště v oblasti kolem špiček jsem nabýval dojmu, že v nových předzesilovačích je integrován i jakýsi limiter - přesně před limitací je signál jakoby ustálen. To nemusí být na závadu v běžném nahrávání, ale při náročnějších aplikacích, piáno, symfoňák, a brilatní práce s dynamikou, bych tuto vlastnost, ať už je způsobena čímkoliv, nepovažoval za ideální.

O menším pohodlí při obsluze a hlavním vypínači jsme se už zmínili, naopak nadstandardní je obraceč fáze, samostatné výstupy a možnost propojení čtyř přístrojů.

Přístroj je určen do vyspělého domácího studia. Zvuk má svůj charakter díky brilanci uvedených předzesilovačů, bude velkým pomocníkem při exteriérovém nahrávání, kdy se nemusí tahat velký pult s direct outy. Případný záznam není problém zkorigovat ve studiu na profi pultu. Zvážím-li užitečnost přístroje, výbavu, zpracování a cenu, shledávám SP-828 bez problémů konkurenceschopným.