Studiomaster VPX12 + VPX15 Sub

Sada aktivních PA boxů
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Set kompaktních aktivních reproduktorových soustav VPX Performance pod značkou Studiomaster rozhojňuje nabídku na poli podobných zařízení určených k „živému"ozvučování takzvaně vlastními silami, to je, bez nutnosti najímat zvukařskou firmu s kompletní zvukovou aparaturou. Kompaktní zvukové systémy využívá nejedna kapela vyhrávající na plesech, posvíceních, hasičských bálech, nejedno duo (trio, apod.) účinkující v barech, nejeden pořadatel módních přehlídek, či různých prezentačních a předváděcích akcí, ale také sekretariáty politických stran, když v čase před volbami vyrážejí do ulic přesvědčovat své potenciální voliče.

S čím přichází…

… kompaktní set VPX Performance? V sérii jsou k dispozici především dva typy dvoupásmových reproduktorových soustav VPX12 a VPX15. VPX 12 je osazena hlubokotónovým reproduktorem o průměru 12", který je buzen zesilovačem s udávaným hudebním (!) výkonem 250 wattů. Přenos vysokých frekvencí je zajištěn tlakovým reproduktorem s membránou o průměru 1,75", který je buzen zesilovačem s udávaným hudebním výkonem 50 wattů. Celá soustava pak přenáší akustické pásmo v rozsahu 45 Hz až 18 kHz (upřesňující tolerance není uvedena). Reproduktorová soustava VPX15 je osazena hlubokotónovým reproduktorem o průměru 15", kterému přináleží zesilovač s udávaným hudebním výkonem 300 wattů. Pásmo vysokých frekvencí obstarává opět tlakový reproduktor s membránou o průměru 1,75", který je napojen na zesilovač s udávaným hudebním výkonem 100 wattů. Reproduktorová soustava přenáší pásmo 40 Hz až 18 kHz.

Oba typy, VPX12 i VPX15, jsou shodně vybaveny symetrickým vstupem mikrofon/linka na konektoru XLR s potenciometrem nastavení vstupní citlivosti GAIN a přepínačem LINE/MIC, konektorem XLR, označený LINK, pro vyvedení signálu, například, do další reproduktorové soustavy VPX. Pro základní úpravu zvuku se nabízí třípásmový ekvalizér. U obou soustav se shodným průběhem: výšky na 12,5 kHz (+/- 15 dB), středy na 2,5 kHz (+/- 12 dB) a basy na 60 Hz (+/-15 dB). Celková hlasitost reproduktorové soustavy se nastavuje potenciometrem VOLUME.

Součástí systému VPX Performance je pak ještě subwoofer VPX15 Sub. Ten je osazen hlubokotónovým reproduktorem o průměru 15" se zesilovačem, jehož udávaný hudební výkon je 600 wattů. Tato subbasová jednotka reprodukuje pásmo 39 Hz až 110 Hz a je vybavena dvoupásmovou elektronickou výhybkou (crossoverem) ve stereo provedení. Tato koncepce tedy zřetelně klade důraz na základní konfiguraci daného systému s jedním subbasem a dvěma stereofonně zapojenými satelity.

Levá i pravá sekce nabízí vstupní konektor IN opět v provedení XLR. K dispozici je rovněž výstup LINK pro případ propojování signálu do další reproduktorové soustavy a dále ještě výstup HP FILTERED. Odsud odchází „filtrovaný" signál obsahující frekvence pouze od 100 Hz výše, určený pro satelitní reproduktorové soustavy VPX12 a VPX15. Celková hlasitost subbasové jednotky se nastavuje potenciometrem VOLUME.

Při pohledu na doprovodné fotografie je zřejmé, že jako materiál pro skříně reproduktorových soustav byl použit tvarovaný lisovaný plast. To se myslím projevilo také na celkové váze. VPX12 váží 21 kg, VPX15 váží 22 kg a VPX15 sub váží 25 kg. To není tak mnoho, zhruba tolik váží například běžná bedna banánů. Tedy nic, co by se nedalo odnést.

Systém VPX Performance lze snadno instalovat a zapojit. V zásadě se nabízejí dvě základní možnosti. Použít k ozvučení pouze samotné satelity VPX12 (nebo VPX15), nebo použít kombinaci s jednou, případně dvěma subbasovými jednotkami VPX15 sub. VPX12 a VPX15 jsou uzpůsobeny k umístění na reproduktorové stojany a VPX12 lze umístit na spojovací tyč přímo na subbasovou jednotku VP15 sub. U soustavy VPX15 to s ohledem na váhu a stabilitu výrobce nedoporučuje.

Předpokládejme, že jsme na místě konání akce, reproduktorový systém je postaven. Ke zprovoznění nám pak postačí pouze vhodná síťová zásuvka a zdroj zvukového signálu. Systém VPX je vybaven symetrickými vstupy a tak se jaksi předpokládá, že zdrojem zvukového signálu pro soustavu bude mixážní pult. Pokud k ozvučení použijeme systém složený pouze z VPX212, nebo VPX15, propojíme výstupy z mixážního pultu se vstupy do reproduktorových soustav. Pomocí potenciometru GAIN nastavíme vstupní citlivost a pak celkovou hlasitost potenciometrem VOLUME. V případě nutnosti můžeme k úpravě zvuku soustavy použít ekvalizér. Pokud se jedná o pouhé konferování, bez použití dalších zdrojů zvukového signálu, obejdeme se dokonce bez mixážního zařízení a na vstup do reproduktorové soustavy připojíme rovnou dynamický mikrofon.

Za situace, kdy je v provozu systém složený z reproduktorových soustav VPX12 (nebo VPX15) a subbasových jednotek VPX15 sub, přivedeme signál z mixážního zařízení nejprve na vstup subbasové jednotky. Filtrovaný výstup, označený HP FILTERED OUTPUT pak propojíme s linkovým vstupem satelitu VPX12, nebo VPX15. Další doporučený postup je následující: stáhnout potenciometr hlasitosti na subbasových jednotkách na minimum a nastavit nejprve optimální hlasitost a reprodukci satelitů VPX12 (VPX15). Jsme-li s tím hotovi a spokojeni, potom pomalu "vyjíždíme" hlasitost subbasových jednotek tak, až nám vhodně doplní zvuk satelitů a poslechově ho rozšíří o spodní pásma. Takový postup tedy doporučuje výrobce. Myslím si, že za běžných akustických podmínek bude nastavení systému tímto způsobem bez problémů. Konstruktéři systému ale určitě netušili, kde všude (mám na mysli akustické podmínky) se dá provozovat živá hudba.

Na ostro!

Pro praktické otestování zvukového systému VPX nemohla přijít lepší příležitost než ozvučení kompletní taneční kapely v nejmenovaném hospodském sále, postaveném někdy mezi válkami.

Po příjezdu na místo mi lehce ztuhnul úsměv. Sál měl odhadem kapacitu zhruba 150 - 200 lidí. Strop byl dost vysoko, holý, stěny holé, po jedné straně velká okna. Stěny na pódiu byly rovněž holé, nepočítám-li vetchý, věkem se rozpadající závěs na bočních stranách pódia, který stejně nešel roztáhnout. Každé slovo se i bez amplifikace neslo zvučně z jednoho konce sálu na druhý, doprovázeno četnými odrazy od všech hladkých ploch. Tedy akustické „peklo" se vším všudy, jednoznačně velmi náročný prostor pro test jakéhokoliv systému, má-li se držet na uzdě celková hlasitost.

Pro akci jsme použili sestavu satelit-subbas na každé straně pódia. Nastavení satelitů bylo vcelku bez problémů. Pomocí muziky reprodukované z CD přehrávače jsme po nějaké chvíli nastavili optimální hlasitost, kdy reprodukovaný zvuk převažoval nad četnými odrazy a v sále se dalo vydržet. Úpravy vestavěným ekvalizérem se v daných podmínkách jevily jako komplikované a méně účinné a tak jsem se rozhodl spolehnout se v případě potřeby na ekvalizéry na jednotlivých kanálech mixážního pultu. Ukázalo se také, že je lepší, jsou-li při nastavování k dispozici pomocné ruce. Běžet z pódia do sálu poslechnout si změnu po každém pohnutí potenciometrem nebylo moc efektivní. Naštěstí byli po ruce ochotní muzikanti...

Nastavování hlasitosti subbasových jednotek bylo problematičtější. V daných akustických podmínkách basové složky výrazně „rozmazávaly" zvuk satelitů, čímž okamžitě klesala celková srozumitelnost reprodukovaného zvuku. Zvuk, který subbasy produkovaly byl poslechově hodně nízko, nebylo možné podpořit zvuk ve spektru kde „tlačí" kopák, nebo chytne „tah" basová kytara. Když jsem na zkoušku vypnul zvuk satelitů, abych si poslechl, co z těch subbasů vlastně „leze", říkal jsem si, že by z toho měli radost příznivci techna a podobných stylů. Reprodukované frekvence ležely opravdu proklatě nízko. Ve zvuku byly zdůrazněny nízké kmitočty, které sice účinně rozšiřovaly přenášené pásmo směrem dolů, ale za daných okolností to, bohužel, nebylo pro celkový zvuk přínosem.

Na mixážním pultu jsem musel na všech „šavlích" aktivovat HPF filtry pro oříznutí basů, u některých zdrojů signálu (např. zpěvy, baskytara) bylo nutné ubrat basy i na korekcích.

Když kapela jednohlasně zamítla vypnutí subbasů (byl jsem přesvědčen, že by to satelity zvládly), nastavil jsem systém tak, že prioritu měla srozumitelnost, a subbasy pouze „pocitově" rozšiřovaly spektrum. To tedy ve výsledku znamená, že jsme se, byť s jistou námahou, dobrali kýženého výsledku i za velmi špatných akustických podmínek.

Se zvukem satelitů jako takových jsem byl spokojen. Pokrytí aktuálního prostoru, když odmyslím bezpočet odrazů od stěn, bylo dobré, na bázi od jednoho systému k druhému rovnoměrné. Myslím si, že při menších akcích se systém obejde i bez subbasových jednotek.

Ku spravedlivému posouzení jsme pak ve zkušebně nasimulovali podstatně příznivější akustický prostor, který připomínal četné barové a „maloklubové" aplikace. V této situaci bylo nastavení basové složky podstatně jednodušší.

V konfiguraci s jedním subbasem, kdy využíváme jeho stereofonní výhybky, která slučuje basovou složku do společného monofonního signálu a stereofonii zachovává HP filtrem ošetřený signál (od 100 Hz výše) směřující do satelitů, naprosto vyhovovalo jeho plné zesílení, přičemž výsledkem byl spektrálně vyrovnaný zvukový obraz, udržující srozumitelnost i zřetelný basový vjem.

Ve dvojitém uspořádání pak nejlépe znělo nastavení obou subbasů mezi polovinou až 2/3 plné hlasitosti, což je ovšem velmi závislé od individuálního vnímání hudby tím kterým posluchačem.

Jednu vlastnost však subbasy potvrdily i v této situaci. Naladění bassreflexu a tedy i celkového zvuku boxu leží poměrně hodně nízko a daleko lépe si tak rozumí se samply a reprodukovanou hudbou, než např. s akustickým kopákem či baskytarou.

Satelity pak opětovně prokázaly svojí bezproblémovost a schopnost pracovat i zcela samostatně, bez podpory subbasů, případně i jako poměrně komfortní aktivní monitorové boxy s ekvalizací (pro tento případ bych snad uvítal možnost připojení ještě jednoho pasivního 12" boxu - škoda).

Podtrženo a sečteno

VPX Performance je zcela současný, kompaktní zvukový systém s vlastní amplifikací, mezi jehož přednosti patří mobilita, snadná obsluha a možnost různých kombinací jednotlivých prvků. Tato pozitiva jsou navíc umocněna „hříšně" nízkou cenou! Je možné vzájemné řetězení několika takových systémů dohromady. Zvukové vlastnosti jsou dobré, výkon systému, ač mám silné výhrady k jeho specifikaci jako „hudební", což zcela znemožňuje férové srovnání s jinými produkty (RMS je prostě standard), vyhoví pro většinu předpokládaných využití, ze kterých bych jmenoval vlastní ozvučení malých hudebních těles tvořených v základu klávesovým workstationem či jiným zdrojem předtočeného, případně samplovaného rytmického základu, mobilní zvuk pro „potulné" DJ’s, konferování všeho druhu, ozvučení diskoték a malých klubů či vybavení zkušeben v centrech zájmové činnosti.