Vestax PMC-580Pro

Digitální mixážní pult pro DJ’s
Distributor: 
Autor: 

Po celou svoji DJ kariéru jsem jako správný pionýr používal pulty, jejichž výrobce míval ve znaku trilobita. Doma mi kotví digitální osmistovka a teď mě čeká danajský dar v podobě recenze na nový digitální mixážní pult PMC-580Pro z dílny japonského Vestaxu. Musím rovnou přiznat, že nejsem velký fanda téhle značky, ale jako dýdžeje mě hodně zajímalo, co mi může tato japonská mašinka nabídnout. Vestax je totiž obecně uznávanou legendou a vždy budil velký respekt.

První věc, která mě překvapila po vybalení z dvojité krabice, bylo provedení pultu. Položil jsem ho vedle svého miláčka osmistovky, a v tu chvíli jsem byl zklamán. V tomto okamžiku pravdy můj pult vypadal vedle ”vestaxího PéeMcéčka” jako hračka od Mattela. Přiznávám bez mučení, Vestax je zkrátka pojem a když něco nového postaví, je to profi každým coulem. Kdysi jsem měl možnost zahrát si na pultu PMC-500 a je fakt, že si to dodnes pamatuji; bylo to jako svezení luxusní károu. Tak jsem zvědavý, co PMC-580Pro vlastně umí.

Robustní konstrukce poměrně těžkého pultu (váží skoro 9 kg a to ještě nepočítám externí napájecí zdroj vážící cca 2 kg) v sobě skrývá digitální technologie, které výrobce popisuje v přiloženém a velice podrobném manuálu. Srdcem digitálního mixážního pultu je 5 DSP čipů a 3 CPU. AD/DA převodníky EDB ASAHIKASE s vysokým dynamickým rozsahem (24 bitů E-Dual/48 kHz) zajišťují kvalitní konverzi audio signálu. Proces mixáže v digitálním pultu mají na starost dva samostatné výkonné 32bitové DSP. Musím konstatovat, že první dojem byl skutečně ohromující. Otočné potenciometry mají velmi přesný a precizní chod a korekce mají aretaci středové polohy. S knoflíky se dobře manipuluje, hmatníky mají povrch vroubkovaný a jakoby pogumovaný tvrdou pryží a skvěle padnou do ruky. Lahůdkou jsou velké otočné knoflíky efektové části. Ty jsou celokovové s bočním vroubkováním a při hraní jsem ocenil jejich ergonomii. Jak jsem se dozvěděl z webu, jejich původ je od renomovaného švýcarského výrobce RITEL (od stejného výrobce má knoflíky například high-endový Vestax R1 a R3, ale taky slavný mixpult Carla Coxe PMC-CX).

PMC-580Pro má čtyři kanály, každý kanál je vybaven nastavením vstupní citlivosti GAIN a regulátorem stereováhy, který je zde v podobě miniaturního potenciometru. Pro někoho, kdo má prsty jako lopaty, to může být nepraktické, ale mně to žádné problémy nedělalo a navíc tyhle ovládací prvky mají také středovou aretaci, lehký chod a nepoužívají se během produkce často. Každý kanál je vybaven přepínačem typu ekvalizace, což je bomba. Vyberete si, jak chcete, aby vám zabíraly korekce basů, středů a výšek (průběh EQ dává +/- 12 dB, průběh ISO dává +10 dB – nula čili funkce absolutního potlačení pásma, tzv. KILL, třetí poloha přepínače je vlastně EQ off). Každý kanál je osazen nejen dvoubarevným sloupcovým LED indikátorem úrovně vstupního signálu, ale především šesti nízkozdvihovými modře podsvícenými tlačítky digitálních efektů. Digitální efekty můžete nastavovat jednak parametricky a jednak úrovňově dvěma otočnými fadery, což je naprosto luxusní záležitost. Navíc si můžete zvolit přepínačem SW TYPE, jak se bude tlačítko efektu chovat při stisku, což považuji za kulišácké řešení. Díky velkým rozměrům mixpultu (šířka 326 x délka 406 mm) je místa mezi jednotlivými ovladači korekcí a mezi tlačítky digitálních efektů až až; při hraní se mi se všemi ovládacími prvky pohodlně pracovalo. Je vidět, že Vestax má ergonomii v malíčku, a také, že při vývoji pultu měli co říci nejen inženýři v tokijských laboratořích, ale i DJ’s, kteří mají pulty denně v rukou. Ale to je u Vestaxu samozřejmostí již od těch dob, co jim pulty navrhují takové hvězdy, jako Carl Cox nebo Mix Master Mike a co já vím, kdo všechno z DJ’s jim do toho ještě „kecá”. A je to dobře, moc dobře, a na tomhle výrobku je to zatraceně vidět.

Co se týče používání již zmíněných tlačítek digitálních efektů, jejich odezva je okamžitá. Trochu mě ale zaskočily kanálové fadery; mají nezvykle tužší chod. Ufff. Na druhou stranu nutno dodat, že jejich chod je naprosto přesný, jako u faderů studiových pultů od Studera. Chvíli mi trvalo, než-li jsem si na to zvyknul. Crossfader, to je typický battle Vestax, PCV. Jak u kanálových faderů, tak u crossfaderu můžete nastavit plynule jejich průběh dvěma otočnými ovladači, které jsou umístěny zepředu, což není ideální umístění, zvlášť když jste zvyklí mix při přemísťování občas postavit na stůl „na přední”. Jde tu samozřejmě o zvyk. Zepředu je ještě ukryto jedno překvapení: široký slot, určený pro pozdější rozšíření mixážního pultu o zatím nespecifikovaný hardware-software plug-in, kterým bude možné pult vybavit. Inu, Japonci mají vždycky náskok a myslí dopředu. Necháme se překvapit.

Každý kanál má modře prosvětlené tlačítko příposlechu cue a přepínač přiřazení kanálu na crossfader nebo master výstup. Velkou výhodou - a tady musím zase, ač nerad, chválit - jsou (spousta pultů stejné kategorie tohle nemá) dvoupásmové korekce s rozsahem +/- 12 dB na příposlechu do sluchátek a dvoupásmové korekce se stejným rozsahem +/- 12 dB na výstupu pro monitoring (odposlechy). Vždy totiž musím při produkci řešit, že nastavení zabarvení zvuku do sluchátek je individuální s ohledem na použitá sluchátka (každý DJ si nosí svoje), zatímco nastavení barvy zvuku do DJ’s monitorů bývá s ohledem na jejich parametry výrazně odlišné (a mnoho Dj’s si svoje pódiové monitory s sebou nevozí). A zvukař potom u hlavního mixu trpí, trpí a trpí… PMC-580Pro díky popsaným korekcím umožňuje nastavit parametry odposlechů nezávisle na nastavení DJ sluchátek levou zadní. Obě sekce mají ještě přepínač stereo/mono.

Pátý samostatný kanál pultu představuje vlastně samostatný mikrofonní vstup. Je vybaven univerzálním konektorem typu „combo”. Mikrofon při hraní moc nepoužívám (snad jedině při ohlášení požáru a nutnosti evakuace tanečního parketu), takže mi ani nevadilo, že dvoupásmové korekce basů a výšek jsou zde osazeny menšími otočnými potenciometry s aretací středové polohy. Upřímně, kolikrát za večer sáhnete po mikrofonních korekcích? Mikrofonní vstup je vybaven regulátorem nastavení vstupní citlivosti, ale hlavně na ostatních nezávislou efektovou sekcí s digitálními efekty (echo, distortion, pitch shift). I tato sekce má parametrické ovládání efektů (WOW!). Nechybí tu ani tlačítko Talkover a LED indikátor špiček. Pro „ukecané” DJ’s je tohle myslím až dost.

Konečně jsme se v přehledu možností mixpultu PMC-580Pro dopracovali tam, kde většina konkurence s efekty začíná i končí zároveň, a to je sekce master. Je vybavena klasikou, kterou všichni známe; auto BPM, manuálním počítadlem BPM s tlačítkem TAP, otočným faderem SHIFT pro plynulou úpravu tempa, dvouřádkovým číselným displejem (udávajícím hodnoty BPM a časové údaje v msec), přepínačem režimů detekce BPM a LED indikátory master digitálních efektů. Dále tu najdete dva sloupce LED indikátorů výstupního signálu a devět tlačítek sloužících ke změně rytmu, která využijeme při míchání efektů do původního signálu v sekci master. Ta jich má celkem jedenáct a opět jsou všechny řiditelné jednak parametricky a jednak úrovňově. Můžete zvolit přepínačem, jestli chcete tyto master efekty přiřadit na jednu či druhou stranu crossfaderu, nebo rovnou na výstup master. Vyjmenovávat všechny efekty nemá smysl, to chce vyzkoušet. Musím ale upozornit, že když vezmete v úvahu 6 plně řízených efektů na vstupních kanálech, k tomu připočtete 11 plně řízených efektů na výstupu, tak vám z toho vyleze totální závislost a nekonečné možnosti kreativního šílení při vaší hudební produkci. Master efekty lze navíc nezávisle monitorovat tlačítkem CUE a k jejich startu pak slouží tlačítko ON/OFF hned vedle. Master efekty lze opět řídit parametricky i úrovňově. Kdybychom chtěli nějak shrnout všechny digitální efekty nacpané do pultíku PMC-580Pro, musíme přiznat, že ho vymýšleli opravdu šílenci (ale v tom dobrém slova smyslu). Mě osobně se líbí na kanálové sekci efekt LOOP (beatové smyčky) a můj oblíbený FILTER SWEEP (což je dokonalý HI/LOW Pass filtr, který můžete libovolně konfigurovat dvěma otočnými fadery, již zmíněným parametrickým a úrovňovým). Kamarádovi se naopak líbí famózní LOW KILL DELAY. Jak říkám, výběr a používání digitálních efektů při hudební DJ produkci je záležitost osobního vkusu a kreativity; vybere si tady každý a možnosti práce s efekty jsou u PMC-580Pro téměř za hranicí vaší fantasie. Podstatné je, že tu máte opravdu z čeho vybírat.

A jak je to se vstupy a výstupy? Samozřejmostí u pultů této třídy jsou symetrické výstupy. PMC-580Pro má symetrické výstupy XLR jak na masteru, tak na sekci monitoring (booth). Jsou zde i nesymetrické výstupy 1/4” TRS, vstupy a výstupy RCA pro externí efektové zařízení (jako by těch efektů nebylo v pultu málo), výstupy RCA pro nahrávání a samozřejmě RCA digitální koaxiální vstupy a výstup S/PDIF a vstup/výstup USB. Na zadním panelu jsou ještě vedle jednotlivých vstupních konektorů umístěny přepínače, kterými si zvolíte druh vstupního signálu (analog/digital). Nakonec je tady konektor pro připojení externího napájecího zdroje, síťový vypínač a masivní šroubovací terminály pro připojení zemnících vodičů gramofonů.

Nejprve jsem pult PMC-580Pro vyzkoušel při hraní s použitím analogových zdrojů signálu. Měl jsem zapojené dva gramofony a dva CD přehrávače plus mikrofon. Mixpult se choval korektně, při hraní jsem ocenil kvalitu ovládacích prvků a možnost využívání digitálních efektů nezávisle na jednotlivých kanálech bez toho, abych se musel spoléhat pouze na efekty v master sekci. Tohle je opravdová lahůdka, která si zaslouží medaili! Trochu mi při hraní vadil již vzpomínaný tužší chod kanálových faderů, ale po pár hodinách produkce jsem si zvyknul. Výborně se pracuje s otočnými ovladači efektové sekce. Díky promyšlené ergonomii perfektně padnou do ruky a hravě se s nimi manipuluje. To samé platí pro pásmové korekce. Mikrofonní sekci bych vytknul pouze absenci možnosti nastavení prahu citlivosti talkoveru. Druhá věc, která mi trochu vadí, je zvuk, který vydává mixpult po vypnutí síťovým vypínačem. Sampl evokující scratching (skluz přenosky po gramodesce) je možná efektní, ale mně to připadá spíše zbytečné.

Při druhému testu jsem se tentokrát zavřel ve studiu. Jako zdroj signálu jsem použil dva CD přehrávače Vestax CDR-07, které mají digitální S/PDIF výstupy a dále jsem k mixpultu připojil přenosný počítač s MIDI kontrolérem VCI-100 s programem TRAKTOR 3.3. Jako počítač byl k testu použit notebook s procesorem Intel Core 2 Duo 2,16 GHz s operačním systémem Windows XP. Ten jsem připojil k mixážnímu pultu přes USB port. PC okamžitě rozpoznal zařízení PMC-580Pro a připojení bylo nakonfigurováno během chvilky. Z tohoto kroku jsem měl trochu obavu, protože pod operačním systémem Windows Vista jsem měl s USB perifériemi typu hardwarové plug-iny trochu problémy. Ale zde žádné komplikace nenastaly. U digitálních vstupů nejsou gainy, což může být handicapem pokud pracujeme s různou úrovní zdrojů signálu. Nicméně signál byl čistý, bez rušivých elementů, pouze jsem musel striktně respektovat úrovňové LED indikátory mixpultu. Stačilo „přepálit” úroveň ve zlomku sekundy do červeného pole a okamžitě se to v záznamu projevilo zkreslením signálu. Takže v tomto směru jsou indikátory na mixu velmi přesné a můžete se na ně spolehnout. Trochu mi ale u nich chybí orientační číselníková stupnice, ta by se při studiové práci s pultem hodila. Také se mi nelíbí, že mají všechny sloupcové LED indikátory plastový průhledný kryt. Docházelo zde k nežádoucím odleskům vlivem osvětlení ve studiu. Na druhou stranu, podsvětlená tlačítka a LED indikátory jsou dobře viditelné hlavně v přítmí DJ’s pracovišť, kde se bude s mixpultem nejčastěji pracovat. Zároveň příliš neoslňují a neodvádějí zbytečně pozornost.

Ve třetím případě jsem při živé produkci použil USB rozhraní mixpultu, jako vstup pro signál z počítače. V takovém případě je signál automaticky přiřazen na první kanál mixpultu. Díky možnostem regulace signálu (3pásmové korekce) a digitální efektové kanálové sekci je produkce s MP3 na mixpultu skvělá a tady opravdu nemám, co bych PMC-580Pro vytknul. Využil jsem možnost, že na dalších vstupech připojené CD přehrávače s digitálními výstupy S/PDIF umí přehrávat formát MP3 a mohl jsem tak během produkce mixovat a upravovat ”empétrojky” pomocí digitálních efektů, kterými je mixpult PMC-580Pro vybaven.

Díky kvalitním pásmovým korekcím lze i s formátem MP3 (v rozlišení 320 kbps) slušně uhrát hudební produkci na velký zvukový aparát. Chuťovka nakonec – jak jsem se dozvěděl z informací od výrobce, tento pult má již ve svém rideru mág rychlých beatů, jeden z nejznámějších a nejuznávanějších světových techno DJ’s a producentů, Carl Cox. Asi jedinou věcí, která by se dala ještě v hodnocení digitálního mixážního pultu Vestax PMC-580Pro zmínit, je jeho cena. Upřímně řečeno, na naše poměry se zdá býti neskromná. Ale pult v této třídě nabízí tolik možností, že jsem po dvou měsících jeho používání začal o neskromnosti jeho ceny silně pochybovat. PMC-580Pro se jeví jako dobrá investice do budoucnosti.

Prubni a řekni…

Právě jsem se vrátil z akce, na které kromě bavících se lidí a dobré muziky nesměl chybět mixpult z japonské dílny Vestax. Podělím se s vámi o pár zkušeností. PMC-580Pro jsem měl k dispozici jeden a půl měsíce, měl jsem tedy dostatek příležitostí (prakticky víkend co víkend) ho testovat v klubech i ve studiu. Hrál se house, techno, trance atd. a dokonce i komerční disko. Na mix hrálo několik mých kolegů z dj studia a podstatné mi přijde, že jsem nezaznamenal jediný negativní ohlas. Snad jen drobnost. Na první pohled se člověku zvyklému na pult se základní výbavou zdá všech těch „hejblátek” až příliš, nicméně druhý dojem vystřídává spíše nadšení. Pult je logicky uspořádán a lze se tedy zorientovat velmi rychle. Korekce zabírají skutečně přesně a věrně. Výhodou je možnost volby mezi EQ a Isolators (kill funkcí). Efekty přímo u každého vstupu jsou neobyčejně návykovou záležitostí. Zdá se mi, že jsou jakoby „víc po ruce” než obvyklé master efektory. Zatímco klasický Flanger nepatrně vychází z módy, nesmírně populárními se stávají všelijaké přelaďované filtry. Zástupcem této skupiny je Filter Sweep, který jsem si hodně oblíbil. Některé remixy mají gradování přímo založené na tomto efektu. Líbí se mi i další efekty. Zarazilo mě, že Loop funkce nebyla stereo. Nemůžu pozapomenout zmínit, že efekty lze modifikovat potenciometrem Parameter, nejsme tedy limitováni volbou výrobce. Nastavení intenzity efektu wet/hard pomocí masivních otočných potenciometrů je absolutně bezkonkurenční. Zkoušel jsem mix i ve spojení s mocným softwarem Ableton Live, který není třeba zvlášť představovat. Signál z vícekanálové zvukové karty jsem přivedl na jednotlivé kanálové fadery mixu a následně samply a loopy efektoval přímo na mixu. Zdálo se mi, že to je vhodný způsob, kdy se lze obejít i bez MIDI kontroléru v Abletonu. Hlavní efektová sekce nabízí značné množství efektů, lze je různě přizpůsobit svým představám. Myslím si, že každý DJ si vybere a oblíbí takové, co se hodí k jeho stylu hraní. Zdá se mi dobré, že hlavní efektor lze použít klasicky na celý master výstup nebo jen přiřadit na jednu či druhou stranu crossfaderu. Dovolil bych si poznamenat, že kanálové fadery nepatrně povolily a nejdou až tak ztuha, precizní a pevné vedení však zůstalo. Je to subjektivní srovnání s faderem čtvrtého kanálu, který jsem příliš nepoužíval. Chtěl bych vyzvednout dvoupásmové ekvalizéry u sluchátek a odposlechů. Je to zdánlivě nepodstatná maličkost, ale já bych řekl, že to je přesně to, co mi občas chybělo a u jiných mixů jsem se s tímto nesetkal. Má to opodstatnění především v případech, kdy vozíte mix každý víkend do jiného klubu a když se střídá během noci víc deejays. Jedná se o poměrně individuální záležitost a je výhodné, když si každý snadno naladí zvuk tak, aby slyšel to, co potřebuje. Odposlech je vybaven přepínačem Cue/Master. Asi nebudeme rovnat BPM přes monitory, :o) ale můžeme si poslechnout master efektor dříve, než ho zapneme do hlavního výstupu, což může být užitečné. Abych jen nechválil, poněkud mně zaskočilo, že při připojení např. CD přehrávače na digitální vstup nefungovala regulace Gain. Nevím, jak jsou řešené jiné pulty, každopádně zůstávám u analogového propojení. S „580kou” se skutečně nebudu loučit rád a možná nebude trvat dlouho, než si pořídím vlastní. ;-) Tenhle Vestax je vskutku nadmíru podařený! Ať už po stránce zpracování, tak po zvukové stránce. Je to High-End pro náročné profesionály. Pokud se vám naskytne příležitost si ho vyzkoušet, neváhejte to udělat a přesvědčit se na vlastní uši. Ota Štěpánek