Korg D-888

HDR systém
Distributor: 
Cena: 
26 690,00 Kč

Korg D-888 je dalším z pestré řady digitálních „nahrávadel" s vlastním harddiskem (DAW - digital audio workstation). V tomto případě nabízí náš digitální kombajn možnost nahrávat až do osmi simultánně zaznamenávaných stop, ale to co zaujme asi na první pohled je méně obvyklý design. Chce se mi konstatovat, že tenhle přístroj je oděn v klasicky střiženém kabátě, s náznaky až analogového puritánství.

Přehledný „mixík"

Po vybalení z krabice mě přístroj překvapil svým střízlivým designem a příjemným dílenským zpracováním. Jedná se o malý, digitální, osmi kanálový mix s vestavěným harddiskem o kapacitě 40 GB. Na zvýšené zadní části horního panelu jsou umístěny vstupní i výstupní konektory a tři potenciometry ovládající hlasitost monitorového a zdvojeného sluchátkového výstupu. D-888 disponuje osmi analogovými vstupy, které jsou osazeny konektorem XLR a konektorem typu jack, taktéž v symetrickém zapojení. Fantom má své samostatné tlačítko a funguje pro všech osm vstupů současně. Z toho vyplývá, že můžeme připojit jakékoli mikrofony, včetně těch kondenzátorových a jakýkoli zdroj linkového signálu, jako jsou třeba klávesy. Pokud bychom chtěli připojit linkou kytary, asi bych doporučil použít vhodný kytarový preamp, jehož absence celkově zapadá do koncepce mixážního pultu. Součástí propojovacího pole je osm výstupních jacků. Výstup 1 a 2 je ovládán již zmíněným potenciometrem a je označen jako Monitor. Výstupy 3 a 4 nesou popisku Master a jejich intenzita je řízena master faderem.

Každý vstupní kanál je vybaven řadou potíků, podobně jako je tomu u klasického mixu. Od shora najdeme Trim (totéž co gain, tedy citlivost vstupu), obvyklou korekční triádu High, Mid, Low, následovanou ovladači Effect a Pan. Vlevo od potenciometru Trim je umístěna červená Led dioda Peak. Je více než vhodné nastavit gain tak, aby během nahrávání kontrolka Peak nesvítila trvale, což většinou znamená zkreslení signálu a znehodnocení nahrávky.

O třípásmovém ekvalizéru jsem zjistil, že všechny tři frekvence jsou pevně nastaveny na hodnoty 100 Hz, 2,5 kHz a 10 kHz. Potenciometry jednotlivých frekvenčních pásem mají uprostřed aretaci a můžeme jimi danou frekvenci přidávat nebo naopak ubírat až o 15 dB.

Ovladač označený Effect, slouží k zasílání signálu do interní efektové jednotky a Pan ke směrování signálu v rámci sterea. Na každém kanále najdeme jedno multifunkční tlačítko označené číslem příslušného kanálu, které je spřaženo s trojicí tlačítek Ch On, Bounce a Rec/Play. V závislosti na nich se funkce multifunkčních tlačítek mění. Posledním důležitým prvkem každého kanálu je fader. Jezdec faderu je vyroben z plastu a je postříbřen. Což ve mě vyvolalo z počátku dojem, že fader je citlivý na dotyk, jako třeba u Yamahy, ale není tomu tak. Tlačítko Master nad master faderem přepíná mezi nahráváním, přehráváním a mutováním master stopy.

Vlastní výstupní sekci tvoří osm analogových výstupů v podobě nesymetricky zapojených konektorů typu Jack (1/4") a jejich výstupní úroveň je -10 dB. Dále je součástí výstupní sekce i digitální výstup S/PDIF. Výstupní sekce pracuje ve dvou režimech, Mst/Mon a Individual. Mezi těmi přepínáme pomocí tlačítka Output Assign a toto přepnutí je zároveň opticky signalizováno LED diodami. Nejprve se podíváme na variantu "master/monitor". Výstupy 1 a 2 jsou označeny jako Monitor (L, R) a je to výstup z master sběrnice za master faderem, jehož celková hlasitost je řízena hned vedle umístěným potenciometrem Level. Výstupy 3 a 4 nesou popisku Master (L, R) a jedná se opět o výstup z master sběrnice a proto je jeho intenzita ovládána master faderem. Výstupy 5, 6, 7, a 8 jsou výstupem z kanálů 5, 6, 7, a 8, před fadery řídícími jejich hlasitost v celkovém mixu. Tedy něco jako auxový výstup pracující v režimu prefader. Na digitálním výstupu najdeme stejný signál jako na master výstupu, leč v digitální podobě. Sluchátkové výstupy jsou identické s monitorovým výstupem.

Nyní se pojďme podívat jak se změní konfigurace výstupní sekce po té co přepneme do režimu Individual. Tak tedy výstupy 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 a 8 se stanou výstupy z jednotlivých kanálů a to opět před fadery. Celková hlasitost z výstupu 1 a 2, bude řízena potenciometrem Level. Sluchátkové výstupy budou přehrávat stejný signál jako výstupy 1 a 2. A konečně digitální výstup ponese stejný audiosignál jako výstupy 3 a 4. Viz blokové schéma.

Zadní panel obsahuje USB konektor (2.0), pro připojení k počítači. Na internetu jsem se dočetl že jsou podporovány operační systémy Windows Me/2000 a vyšší a Mac 9.0.4 a vyšší. Dále na zadním panelu nalezneme konektor MIDI Out a optický konektor S/PDIF Out, ten je identický s výstupem Master, leč v digitální podobě. Kolíbkový vypínač Power On a AC konektor pro připojení síťového kabelu najdeme zcela vpravo.

Účelný „osmistopák"

D-888 nahrává pouze do jediného rozlišení a to 16 bitů, 44,1 kHz bez komprese, audioformátem je Wav. Maximální doba nahrávání je uváděna 124 hodin a maximální počet skladeb je 200. Každá z osmi stop disponuje osmi virtuálními stopami. Ty je možné snadno volit přes menu track. Přístroj nahrává ve čtyřech základních režimech. Základní variantou je nahrávání jedné a více stop bez současného přehrávání již dříve nahraných stop. Další je nahrávání za současného přehrávání stop již dříve nahraných, (overdub recording). Tento způsob nám umožňuje pozdější přidávání dalších hlasů do nahrávky a zdvojovaní partů (double tracking). Následující možnost nahrávání využijeme v případě kdy nám osm stop pro naši nahrávku již nestačí. A to je varianta kdy si předmícháme (bounce recording, premix) část nahrávky například do dvou stop, tedy do sterea. Příkladem může být sejmutí bicí soupravy do osmi stop a následné "zbouncnutí" do sterea. K bicím se pak dá již celkem pohodlně dotočit basa, kytary, dechy či zpěv. Ovšem základním předpokladem je, že máme představu o výsledném mixu. Poslední možností nahrávání s D-888, je nahrání master tracku. To znamená smíchání všech nahraných stop které jsme nahráli nebo si je předmíchali do master stopy. V této fázi můžeme využít interní efektovou jednotku.

Efektová jednotka obsahuje 11 efektových programů: Hall Reverb, Arena Reverb, Cathedral Reverb, Club Reverb, Room Reverb, Garage Reverb, Echo, Vocal Echo, Tape Echo a Deep Echo. Požadovaný program volíme pomocí největšího knobu na desce mixu, nadepsán je Effect Program. Vedle něj najdeme popisky efektových presetů. Dále máme možnost měnit parametr zvoleného efektu a to pomocí potenciometru Parameter. Poměr návratového signálu pak řídíme knobem Effect Rtn. Efektovou jednotku aktivujeme, případně vyřazujeme z činnosti tlačítkem Effect On.

Napravo od efektové sekce je umístěn modře podsvícený displej (modrá je prostě in). Ten zobrazuje osm vstupních sloupcových indikátorů a dva výstupní L a R. Indikátory začínají na hodnotě -60 dB a končí na 0. Je možné nastavit funkci hold, která způsobí, že indikátory podrží nejvyšší hodnotu, které bylo dosaženo. Použitím tlačítek Menu, Metronome, Level Meter, Select Song vyvoláme ovládací menu dané funkce, ve kterém se můžeme pohybovat za pomoci čtyřsměrného tlačítka Cursor a dvojice tlačítek Enter/Ok a Exit/Cancel.

U metronomu se ještě na okamžik zastavíme. Metronom nám umožňuje nastavení v rozsahu od 40 do 120 bpm (beat per minute) a to pro 1/2, 3/4, 4/4, 6/8 a 8/8 takt. Audio výstup metronomu je možné routovat dvěma způsoby: A) do výstupní sekce master a monitor (Mst&Mon), B) jen do sekce Monitor. Hlasitost metronomu je nastavitelná v deseti krocích.

Posledním v řadě je tlačítko Undo/Redo umožňující zrušení předchozí operace nebo naopak její obnovení. Jinými slovy můžete si poslechnout jak nahrávka zněla před vaším vylepšením či po něm a tudíž máte možnost porovnat smysl dané úpravy. Bohužel tato funkce umí vrátit jen jedinou operaci a to tu provedenou naposled. Takže se tu nedá příliš mluvit o nedestruktivní editaci.

Pomocí sekce Mark můžeme vkládat do skladby pomocné značky, marky. Vhodným umístěním, například před každý refrén či sloku, lze dosáhnout lepší orientace ve formě skladby. Marky se dají editovat tlačítkem Edit a je možné se mezi nimi pohybovat dvojicí tlačítek Jump. Další sekcí je Rec/Play Mode a ovládá funkce Auto Punch, Rehearsal a Repeat. V nejspodnější řadě „tlačítkové" sekce jsou umístěny tlačítka Rew, FF, Stop Play a Rec.

Ve spodní liště přístroje je umístěn vstupní konektor pro footswitch. Tímto pedálem se ovládá vstup a výstup z letmého střihu. Footswitch není součástí balení a je nutné si ho pořídit zvlášť.

Sklizeň s kombajnem

Myslím, že největším kladem „osmosmosmičky" je bezesporu jednoduchost ovládání. Architektura analogická k běžnému mixážnímu pultu ji předurčuje začínajícím muzikantům a „hudbotvorcům". Další klad vidím v solidním zpracování a v použitých materiálech. Přeci jen žijeme v době plastové a tak když zjistím, že výrobce použil na nosnou konstrukci plech, působí to na mne bytelným dojmem. Všechny potenciometry mají příjemný tuhý chod a fungují bez problému. Kladně hodnotím přítomnost digitálního výstupu a USB rozhraní. Možnost natáhnout jednotlivé stopy do počítače jistě ocení každý, kdo bude chtít svoje nahrávky zpracovávat v některém ze softwarových multitracků nebo jen své nahrávky archivovat.

Celkem se mi líbil i zvuk D-888. Samozřejmě na srovnání s drahými preampy to není, ale vezmu-li v úvahu cenu přístroje, je vše v naprostém pořádku. Za cenu, kterou zaplatíte za D-888, pořídíte například jeden kvalitnější mikrofonní preamp (ve střední cenové hladině). Tady jich máte hned osm.

S největší pravděpodobností hlavním místem působení D-888 budou domácí studia, ale výhodou je, že zařízení můžete používat coby mix pult a když přijde inspirace, pak jen pustíte nahrávání. Dovedu si představit využití D-888 třeba u klávesáků kteří používají více nástrojů. Další možností využití je nahrávání mimo studio či mimo domov a vzhledem k individuálním výstupům a možnosti jejich konfigurace se mi jeví jako šikovný pro živé hraní s klikem a předtočenými základy. Přístroj se dá snadno přenášet a tudíž se nabízí možnost nahrávat třeba ve zkušebně.

Já sám bych uvítal přítomnost inzertů na vstupních kanálech, výběr z většího rozlišení bitové hloubky a samplovací frekvence, a možná by někomu mohl chybět MIDI Clock – tento Korg vysílá na MIDI Out pouze data ve formátu MTC. Přesto, pokud uvažujete o nákupu podobného zařízení, mohu D-888 doporučit k vyzkoušení.

Určitě stojí za povšimnutí.