M-Audio Trigger Finger

Prsty v rytmu
Distributor: 
Cena: 
6 590,00 Kč

Při programování bicích partů do sekvenceru jsem dlouhá léta používal klávesnice nejrůznějších syntezátorů či masterkeyboardů, někdy lepší, jindy horší kvality. Ale nikdy to nebylo „ono", nedařilo se nahrát bicí party či perkuse tak, jak bych chtěl. Není se ani vcelku čemu divit, klávesnice jsou konstruovány na úplně jiný styl hry než na mé „zběsilé bušení" za účelem nahrání reálného bicího partu. Samozřejmě jsem znal nejrůznější mašinky a nástroje, které obsahovaly pady, nejčastěji gumové, pomocí kterých se daly snáze programovat perkusivní zvuky, ale co naplat, nikdy jsem tyhle přístroje pořádně nevyzkoušel, a znáte to, co člověk nezná, často jednoduše odsoudí... a tak jsem si léta pěstoval názor, že vlastně pady jsou „nanic" a při mé práci mně nijak nepomohou.

Svůj mylný názor jsem změnil, až když se mi koncem loňského roku dostal do rukou, za účelem testování, bicí sampler Akai MPC 1000, který měl na palubě šestnáct kouzelných gumových padů, a já jsem chodil ze svého studia nad ránem domů s bolavými prsty, a v hlavě s myšlenkou „…kde na to zase vzít, protože to musím mít, že bez padů nechci žít…" . Zkrátka jsem od té doby přemýšlel, jak by se mi podobné zařízení hodilo, jelikož produkuji hodně muziky, a denně nahrávám nějaké bicí nebo perkusivní party, a ty klávesy mě fakt už pěkně „prudí". Vlastním větší množství syntezátorů i samplerů, které obsahují poměrně kvalitní a velký výběr tohoto typu samplů, a také můj rozpočet není nafukovací, a koupě dalšího sampleru, jen kvůli padům (tím samozřejmě nechci snižovat velké množství užitečných a skvělých funkcí Akaie), je pro mne, jako živitele rodiny :) malinko zbytečné. Přemýšlel jsem, že bych potřeboval jen nějaký MIDI kontroler, který by již zmíněné pady obsahoval.

Zmapoval jsem nabídku na trhu s hudebninami, ale stále jsem nenacházel to pravé, co by mě uspokojilo.

Až jsem relativně nedávno objevil novinku firmy M – AUDIO (její sortiment je značně široký – naštěstí v oblasti hudební techniky - šicí stroje zatím nevedou) a její výrobky jsou dle mého názoru i mých zkušeností (několik jich již řadu let používám k mé úplné spokojenosti), jistou zárukou kvality za přijatelnou cenu.

Snad právě Trigger Finger (dále jen TF) by mohl splňovat mé nároky, říkal jsem si. Navíc se naskytla příležitost si jej na pár dní vyzkoušet, osahat, a pak v pořádku vrátit. Na poslední položku však již nedošlo, TF už bydlí nějaký ten měsíc v mém studiu. Zde jsou tedy poznatky z jeho, přeci jen dlouhodobějšího, provozu, což nebývá u běžných testů zvykem.

Účel TF už byl v podstatě definován - MIDI kontroler sloužící k zadávání dat pro bicí a perkusivní zvuky, smyčky, jejich spouštění při živé produkci atd. Možnosti jsou však podstatně širší.

V neveliké kartónové krabici, která je poměrně hezky a vkusně poseta fotografiemi TF, včetně popisu jeho funkcí nalezneme samotný ovladač, USB kabel sloužící k propojení TF s počítačem, dvě CD. První disk obsahuje nahrávací software Ableton LIVE Lite verze 4 - díky přiložené autorizační kartě můžete snadno Upgradovat na plnou verzi - na druhém CD nalezneme demo skladby, drivery jak pro platformu Windows, tak i pro Mac OS, podrobné manuály v několika světových jazycích ve formátu Pdf - čeština zatím není světový jazyk, tak co se divíte:). Jen podotknu, že klasický tištěný manuál zde zcela chybí, nalezneme zde jen několikastránkovou brožuru s názvem Quick Start Guide, která nás opět v několika světových jazycích informuje jak správně nainstalovat přiložený software. Jako poslední na tomto CD naleznete i software Enigma, který slouží ke snadnému programování, editování, či ukládání nastavení TF pomocí počítače. Opět, tak jako je tomu i u ostatního, zde dodávaného software, je i ENIGMA určena pro obě nejrozšířenější platformy, tedy Windows i Mac a konkrétně Windows XP a Mac OS X 10.2.8. nebo vyšší.

Samotný kontroler TF je „placka" velmi hezkého designu, vyrobená ze stříbrnošedého plastu o rozměrech 27.9 x 25.4 x 5.7 cm a váží cca 1.20 kg. Na jeho povrchu se nachází celkem šestnáct gumových padů šedé barvy, pojmenovaných celkem logicky P 1 až P 16, které jsou dominantou celého kontroleru, a které reagují jednak na sílu úhozu, a v druhé řadě též na míru jejich stlačení - tedy jakýsi Aftertouch, známý z lepších klávesových nástrojů. Pady jsou dostatečně široké a myslím, že i pánové hudebníci s většími prsty nebudou mít jakýkoli problém na pady TF-ka hrát. Jen doplním, že samozřejmě lze každý pad individuálně naprogramovat, ať se jedná o číslo noty, kterou bude vysílat, číslo CC, který bude vysílat tlaková citlivost, či Program Change apod.

Jelikož jsem již v úvodu zmínil, že se jedná o univerzální ovladač, musím své tvrzení doložit. Kvalitní MIDI kontroler, alespoň dle mého názoru, by měl obsahovat větší počet ovládacích prvků, aby bylo možno měnit v reálném čase co nejširší škálu parametrů na ovládaném nástroji. Tohle kriterium myslím TF splňuje. Nad skupinkou šestnácti padů nalezneme celkem osm otočných knobů, které nesou označení C1 až C8, a jsou jako všechny ostatní ovládací prvky TF detailně programovatelné.

Pro ty, kterým by se dosavadní počet ovládacích prvků zdál nedostatečný TF nabízí ještě čtveřici tahových potenciometrů F1 - F4, nacházející se vlevo od sekce padů. Fadery mají celkem příjemně tuhý chod a jsou dostatečně dlouhé, takže není problém i s jemnějším nastavením hodnot. Jen pro úplnost poznamenám, že v Edit režimu mají tyto potenciometry na starost Transpozici padů, díky níž TF vysílá noty v celém klávesovém rozsahu, tedy od C2 až po G8, dále nastavení globálního MIDI kanálu (globálního proto, jelikož jednotlivé pady mohou být také naprogramovány aby vysílaly individuálně každý na jiném MIDI kanálu) a nastavení křivek pro Velocity a tlakovou citlivost.

Výčet nekončí. Nad táhly nalezneme čtveřici shodně s pady pogumovaných funkčních tlačítek větší velikosti, díky čemuž se např. i při živé produkci celkem pohodlně přepínají, jejichž aktivace je detekována nad nimi umístěnou červenou LEDkou. Horní levé tlačítko patří funkci Memory Recall / Save & Exit. Jelikož TF umožňuje zapsat vaše nejrůznější nastavení ovládacích prvků do šestnácti „pamětí" (na tomhle místě je dlužno zmínit, že výrobce nám již předprogramoval do již zmíněných 16 pozic nastavení kontrolerů pro nejznámější aplikace, jako např. Reason, Ableton Live, iDrum, GM Drum, XG Drum apod.), toto tlačítko přepíná mezi jednotlivými programy, případně zapisuje vaše individuální nastavení, je-li TF v režimu editace.

Toho snadno dosáhneme zmáčkneme-li současně již zmíněné tlačítko současně s tlačítkem, které sousedí bezprostředně vedle, a nese název Program / Bank Change / Exit. To má také za úkol, kromě již uvedené funkce, z režimu Edit vystoupit bez jakéhokoli uložení nastavení. Další jeho funkcí je možnost vysílat povely Program Change a Bank Change, děje se tak pomocí padů, na které si předem naprogramujete dané hodnoty a pomocí tohoto tlačítka, jeho aktivací a následným zvolením konkrétního padu, vyšlete požadovaný Program Change. Ideální řešení zejména pro živá vystoupení. Pro obě tlačítka platí, že pokud je provedena požadovaná operace, jako např. zde popsaná změna programu, vrací se automaticky TF ihned do normálního stavu, kdy je možno okamžitě po změně programu, či banky hrát na pady i používat všechny kontrolery. Což je opět velmi příjemné zejména na koncertním vystoupení, kde můžete neustále bez jakýchkoli komplikací plynule měnit zvukové barvy (jen podotknu, že tahle funkce celkem logicky není možná v režimu Edit).

Tlačítko ve spodní řadě vlevo, s označením Ctrl / Note Mute / Peek zobrazuje na displeji nastavení jednotlivých kontrolerů – platí v případě, že se TF nachází v režimu edit. Stačí pohybem aktivovat ovladač, a displej zobrazí hodnotu parametru, přičemž ale nedochází k vysílání žádných MIDI dat. Další jeho funkcí je mutovat, tedy nevysílat při hře (ne v Edit režimu) buď kontrolery, nebo noty. Zbývá poslední funkční tlačítko Lock / Full Velocity / Select - v režimu Edit jím volíme, který z osmi otočných knobů budeme editovat, v normálním režimu, kdy hrajeme na pady umožňuje vysílání buď plné Velocity (tj. hodnota 127), a tím vlastně hrajeme bez dynamiky a stále jakoby forte, nebo naprogramovat hodnotu Velocity na určité hodnotě, která může být pro každý z šestnácti padů rozdílná. Čímž vlastně TF také nereaguje na dynamiku naší hry.

Nad čtveřicí funkčních tlačítek se nachází třímístný zelený LED display, který je dostatečně velký, a poměrně dobře čitelný i z větší vzdálenosti, na kterém nalezneme informace o stavu TF, při vysílání či hraní not na pady vždy zobrazuje aktuální hodnotu kontroleru nebo číslo noty, která je právě hrána, takže máte opravdu okamžitou kontrolu nad tím co vám TF posílá po MIDI do systému.

Čelní strana ovladače nabízí kromě velkého nápisu M - AUDIO také konektor MIDI Out, USB konektor a zdířku pro připojení externího zdroje 9 V, který není součástí dodávky, jelikož TF lze jednoduše napájet přes USB přímo z počítače. Ti z vás, kteří stejně jako já, budou TF používat bez počítače k ovládání MIDI zařízení, budou muset obětovat celkem zanedbatelnou částku na externí napájecí zdroj.

Pomalu, ale jistě se blížíme do finále. Je mi jasné že TRIGGER FINGER nevyužijí ke své práci všichni hudebníci. Ale ti, kteří se potýkají s pravidelným programováním bicích partů, loopů, perkusí a navíc vlastní třeba větší množství MIDI nástrojů, modulů a zařízení, ti by měli zvážit, zda TF alespoň nevyzkoušet. A pokud nebudou bubeníci, stejně jako já, jsou výhody tohoto ovladače ještě zřetelnější. Navíc TF, díky své univerzálnosti, najde uplatnění v mnoha dalších aplikacích. Osobně jsem jej naprogramoval tak, že mi dálkově ovládá jak softwarové instrumenty, tak i nejdůležitější parametry těch hardwarových, včetně efektových procesorů. O šířce aplikací myslím vypovídá i to, že v jednom z režimů mi řídí SW audio sekvencer, takže stačí jen malinko nenápadně ťuknout, a všichni se diví, jak pěkně mě ten můj Mac poslouchá aniž sáhnu na klávesnici....

Pocit z vlastní hry na gumové pady je pro mne velmi příjemný, a hra tudíž hodně inspirativní – naprosto nesrovnatelné s rytmy vyťukávanými na klávesy, byť i hodně kvalitní. Knoby i potenciometry mají příjemný chod, výborná je i tlaková citlivost, lze s ní dělat slušné kouzla - např. při spouštění smyček můžete tlakem vysílat volume či řídit frekvenci filtru – hodně zábavné. Po mechanické stránce na mne TF působí i přes svou plastovou konstrukci velmi solidním dojmem, a myslím, že vydrží i malinko hrubější zacházení. Vždyť do něj buším dnem i nocí již několik měsíců a vše je v nejlepším pořádku.