Marshall efektové pedály (UK)

Opravdu „bytelné šlapky“
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Britskou firmu Marshall není určitě potřeba nějak zvlášť představovat. Již po několik desetiletí vybavuje kytaristy na celém světě svými lampovými nebo tranzistorovými zesilovači vysoké kvality. At‘ odpůrci tolik typického „Marshall soudu chtějí či nechtějí, dal Jim Marshall zvuk mnohým velkým kytaristům a kapelám.

S těmito pedály jsem měl možnost se seznámit na veletrhu ve Frankfurtu a ihned mě zaujaly. Dlouho naše redakce „uháněla“ českého distributora o možnost je otestovat. Bohužel se pořád nedařilo dát dohromady kompletní nabídku všech šesti pedálů. Nyní jsou pedály zde a tak je vám konečně můžeme představit.

Na testování jsem si připravil kytary Fender Stratocaster a Gibson, tranzistorové kombo Fender a celolampové kombo Marshall. Než se mi pořádně nažhaví lampy povíme si něco o společných vlastnostech.

Společné vlastnosti

Všech 6 efektů, které si dnes představíme je ukryto do celokovových krabiček o rozměrech 11,5 x 6 x 5 cm, podle mne hodně povedeného designu. Všechny součástky včetně ovladačů umístěných na přední straně krabičky jsou kovové, což by mělo zabránit i velice rozvášněnému kytaristovi při zuřivém dupání po pedálu (a to i přesto, že si svou image vylepšíte o těžkotonážní okované boty ala Kiss) krabičku rozšlápnout nebo nějakou tu část ukopnout. U některých efektů jsou potenciometry zdvojeny to znamená, že jeden ovladač má dvě funkce. Princip je jednoduchý, horní tenčí ovládá například basy a kolem něho širší prstenec např. výšky. Dále jsou efekty opatřeny červenou diodou pro indikaci režimu Bypass / efekt je zapnut. K zapínání a vypínání nám slouží spínač umístěn na horní straně krabičky. Každý model se pyšní svým logem, které je nalepeno nad spínačem. Samozřejmě nechybí ani logo výrobce vytlačené do kovové konstrukce.

Otvory pro vstup a výstup (výstupy) jsou umístěny klasicky po bocích pedálu (zprava vždy vstup z leva výstup). Spodní strana je polepená gumou proti nechtěnému „pochodu“ krabiček po podlaze.

Všechny modely jsou napájeny 9 V baterií, která se umístněná se spodu po odšroubování krytu. Lze samozřejmě použít zdroj 9 V DC pro něhož je místo na předním čele. Nyní k jednotlivým modelům.

BLUESBREAKER BB-2

Je dvou funkční zkreslovadlo z jehož názvů vyplývá, že o žádný heavy metal nepůjde. Jen tak pro zajímavost Blesbreaker se jmenoval jeden s prvních výrobků Jima Marshalla a jednalo se o 50 W kombo, které se těšilo značné oblibě bluesových hráčů 60. let (např. Erik Clapton).

Ovládání a zvuk

K dosažení pro vás optimálního zvuku jsou zde čtyři ovladače. Uveďme si aspoň stručný popis:

Mode - tímto uvádíme v chod jeden ze dvou módů Boost nebo Blues, Drive určuje úroveň zkreslení, parametr Tone ovládá barvu zvuku a chová se jako aktivní korekce basy, vlevo středy, uprostřed a vpravo výšky samozřejmě jedna barva na úkor druhé. Poslední ovladač je Volume.

Mód Blues je klasický overdrive , který se docela slušně snaží na podobit zvuk starých lampových aparátů. Pomocí drive lze dosáhnout od lehce zkresleného zvuku vhodného např. na doprovod až po docela velké zkreslení (tady chtěla firma nejspíš potěšit i rockově zaměřenější hráče) vhodné pro sólovou hru. Zvuk příjemně reaguje na dynamiku pravé ruky a přepínaní snímačů. Mne osobně je u tohoto efektu sympatičtější nastavení jemnějšího zkreslení, které při spojení s lampovým aparátem hraje opravdu hezky. Při otočení drive zcela doprava začíná být zvuk nekonkrétní a rozmazaný hlavně v basech, ale to se dá z části odstranit ovladačem Tone.

Po otočení módu do leva, přepnete efekt do režimu Boost. Tím vyřadíte s provozu Drive a Tone a zůstane pouze volume, kterým nastavujete vstupní úroveň a tím i přebuzení na vstupu. Tento mód lze použít u aparátu s malým zkreslením a tím ho ještě více nabudit nebo k dosažení ještě více nabuzeného a nakresleného zvuku při vaši sólové hře. Tím dáte tónu daleko větší sustain.

Zvlášť příjemný je výsledek pokud používáte singl snímače.

Shrnutí

Bleuesbreaker je zkreslovadlo určené spíše bluesově zaměřeným hráčům nebo lze použít pro ještě větší vybuzení vašeho aparátu. Co se barvy týče připomíná spíše zvuk starých lampových zesilovačů značky Marshall. Jeho cena je 2 639,- Kč.

JACKHAMMER JH-1

Je na rozdíl od výše uvedeného bluesbrekru je efekt mnohem tvrdšího ražení. Model pracuje ve dvou modech O/D a Distortion, ten je opravdu rázný a připomíná zvuk zesilovačů typu JMC 800 a DSL 2000.

Ovládání a zvuk

Jack disponuje sedmi ovladači. Mode, kterým měníte kanály O/D overdrive a Distortion. Dále je zde Gain a Volume na zdvojeném ovladači, potom Bass a Treble (basy a výšky) a Freq, který přidává zvuku basy a Contour známý ze zesilovačů typu Valvestate rozšiřuje středové pásmo.

Mód Distortion disponuje opravdu širokým spektrem zkreslení a pomocí Gainu lze dosáhnout od crunch zvuku až po ječivý někdy až nepříjemný zvuk připomínající aparáty typu DSL 2000.

Zvuk je i při téměř metalovém zkreslení čitelný a příjemně čte adekvóty a flažolety někdy až příliš se sklonem k feedbacku (zpětné vazbě). Což ale nemusí být vždy na škodu. Pomocí Freq přidáváte zvuku basové frekvence, tím můžeme dosáhnou hutnějšího zvuku. Contour nám v tomto případě slouží k posílení středů

Druhý mód overdrive je mnohem syrovější a svou barvou se blíží spíše zesilovačům typu JMC 800. Ovladače zde fungují stejně jako u módu Dist.

Tento mód se hodí na dobarvení a dokreslení všeho již zkresleného zvuku např. na sóla. Dodá tónu sustain a patřičné přebuzení. Tady doporučuji nenastavovat Gain příliš velký, aby se zkreslení efektu příliš neslilo se zkreslením vašeho aparátu. Výsledný zvuk je pak nečitelný a zahlcený.

Shrnutí

Jackhammer je dvoufunční efektová krabička, která simuluje lampové zkreslení zesilovačů typu od JMC 800 až po DLS 2000.

Svým bohatým zkreslením je efekt vhodný spíše pro rockověji založené kytaristy a na své si zde přijdou vyznavači těžkých kovů.

Efekt lze použít jako vlastní zkreslovadlo zapojeno do koncového zesilovače nebo přímo do vstupu aparatury nebo jako zvýraznovač sólové hry, které dodá potřebný drive a sustain. Cena je 2 639,- Kč.

GUV’NOR PLUS GV-2

Jako třetí si představíme efekt GV-2, který je redesignovanou a vylepšenou verzi originálního efektu GUV’NOR. Název se dá přeložit jalo „Leader, vedoucí, šéf“, což ostatně dokazují jako u jediného modelu z řady pozlacené ovladače a spínač bypass. Pro vytvoření širokého spektra overdrivového zkreslení je zde použito tzv. solid state technology (tranzistorová technologie které simuluje chovaní lampového zvuku.

Ovládání a zvuk

Zde máme k dispozici úplnou klasiku, tak jak ji známe u zesilovačů Marshall.

Gain - ovlivňuje velikost zkreslení, Deph - tento ovladač najdeme u zesilovačů typů DSL a TSL otáčením doprava získáte rozšíření barvy do basů, dále klasickou korekci basy, středy, výšky a master volume (výstupní hlasitost).

Co se týče zvuku, musím konstatovat, že jde o úspěšnější pokus o napodobení chování přebuzených lamp. Zvlášť mne překvapila dynamika hry. Otáčením potenciometru hlasitosti kytary nebo silou úhozu pravé ruky zvětšujete velikost zkreslení tak, jak to známe u lamp. Barva zvuku se blíží silně vybuzenému zesilovači Marshall a pomocí Gainu nastavíte jemně nakřáplý crunch nebo silně zkreslené zvuk bohatý na přirozené basy. Co se týká korekcí mají velice plynulý rozsah. Doporučuji pohrát si s jednotlivými parametry hlavně s ovladačem depth, který v krajní poloze zahlcuje zvuk až nepříjemnými basy.

Zhodnocení

GV-2 je velmi univerzální overdrive, který hlavně svou dymamikou připomíná zvuk silně přebuzeného zesilovače. Jeho použitím můžete dát svému zesilovači opravdu šťávu.

Dále se dá GV-2 použít pro přímé nahrávání do magnetofonu nebo mix.pultu (tady mne kvalita trochu sklamala, ale s ohledem na poměr výkon/cena se může efekt stát užitečným pomocníkem ve studiu. Jeho cena je 2 639,- Kč.

COMPRESOR ED 1 EDWARD

Jedná o klasický kompresor, který vám může pomoci k prodloužení sustainu (po nějaké době tón slábne pomocí tzv. komprimace dochází k jeho postupného zesilování tak, aby úbytek a zesilované bylo v rovnováze). Dále kompresor přidá údernosti při hře na čistý zvuk. Automatický limiter ořezává dynamické vrcholy a spodky, tím se zvuk vyrovnává. Kompresor se doporučuje dávat na první místo vašeho efektového řetězce.

Ovládání a zvuk

K ovládání máme čtyři potenciometry. Emphasis zvedá obsah vysokých frekvencí, čím se mění barva zvuku. Zde se dá nastavit opravdu cinkavý zvuk. Další korekcí je volume, krerá funguje zároveň jako gain, takže mužete zesilovač mírně přebudit. Ovladače Atack a Compresor jsou zcela klasickými. Compesorem udáváte množství komprese a Atackem nastavujete atack compresoru.

Shrnutí

Jedná se o klasický kompresor velmi slušné kvality. Oproti svým konkurentům vyniká tichým chodem (mám na mysli šum). Vzhledem k univerzálnosti najde své uplatnění u širokého spektra muzikantů

SUPERVIRBE SV-1 CHORUS

Pod tímto názvem se skrývá analogový stereochorus s vintage zvukem.

Jen pro pořádek, chorus pracuje na principu pravidelném posouvání tónu o několik msec. dopředu a dozadu, čímž vzniká mírné rozlaďování při současném zdvojení tónu.

Podobný chorus najdeme u řady zesilovačů Valvestate.

Ovládání a zvuk

K dispozici je jednoduché ovládání čtyřmi ovladači. Speed nastavuje rychlost vlnění, Depth hloubku a intenzitu modulace, rozsah stereofonie a plasticitu chorusu. Pak zde najdeme Wave, tím ovlivňujeme uroveň efektu (velikost vlnění) a posledním ovladačem je Filter, který slouží k přidání a rozjasnění chorusu. Přidává vyšší frekvence hlasitost.

Vzhledem k jednoduchosti ovládání se mi poměrně rychle podařil vytvořit jemný lehce se vlnící chorus. Otáčením Wave do prava se pak zvuk mění v psychodelické chorusové vibráto. Barvou se blíží vintage zvuku 60. let.

Shrnutí

Celkově jde říct, že jde o univerzání chorus, který mne zvukově mile překvapil, hlavně jeho vintage zvukem a univerzálnosti ve smyslu nastavení efektu. Jeho zvuk si můžete vychutnat také ve stereu. Právě z tohoto důvodů se doporučuje umisťovat krabičku na konec efektového řetězce. Cena je 2 990,- Kč.

VIBRATERM VT-1

Poslední modelem, který si představíme Vibraterm. Tato krabička obsahuje klasické tremolo a vibrato vintage ražení. To funguje na principu kolísání intenzity tonů. Efekt je stereofonní a můžete ho použít pro pár zesilovačů nebo pro levý a pravý kanál při přímém nahrávání do mixu.

Ovládání a zvuk

I zde jsou použity čtyři základní ovladače. První zleva Mode nám umožňuje volbu mezi tremolem a vibratem. Pak zde najdeme Speed tím můžete ovlivnit rychlost vibrace. Dále je zde Deph, ten stejně jako u výše zmíněného chorusu určuje šířku, hloubku a intenzitu efektu. Čtvrtým ovladačem je Shape, který mění křivku z trojúhelníku na čtverec. To umožňuje změnu od jemného až chorusového zvuku, kdy intenzita tónu pomalu klesá a stoupá a to téměř přerušovaný tón velmi podobný vintage aparátům 60. let.

Nejprve jsem vyzkoušel mód vibrato. Při nastavení Speed na nulu se výsledný efekt podobal rytmizujícímu Wah pedálu. Při postupném zrychlování vibrata (pomocí Speed) se zvuk pozvolna mění v psychodelické vibrato.

Při modů TREM jde pomocí stejných ovladačů dosáhnout pěkného jemného vibráta.

Zhodnocení

Jde o kvalitně zpracované tremolo a vibrato, kterým svým výsledným zvukem připomíná zvuk vuntage zesilovačů. Potom už záleží na vás, jestli si nastavíte jemné tremolo nebo psychodelické vibráto.

Velkou výhodou je určitě zapojení do sterea. Jeho cena je 2 957,- Kč.

Závěr

Myslím, že všechny podstatné efekty na kytaru již byli vymyšleny. Nyní se již výrobci snaží hledat různá vylepšení a variantní řešení. Není tomu jinak ani u této řady krabiček. Firma nepřichází se závratnými novinkami, ale spíše se charakter zvuků vrací ke starým vintage zesilovačům. To ale neznamená že s nimi nemůžete dosáhnout moderního soudu.

Určitě kladnou vlastností je povedený design, robustní konstrukce, jednoduché ovládání, univerzálnost a zvuková kvalita. Vzhledem k ceně mi nepřísluší efekty srovnávat s mnohem drahšími a mnohdy složitějšími multiprocesory a digitálními simulátory. Takže, pokud máte rádi tolik typický marshallský zvuk, přijďte si efekty vyzkoušet do prodejny Praha Music Center. A třeba vám pomůžou při hledání vašeho optimálnímu zvuku.