RODE - mikrofony

Volně v rytmu Rode
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Vy, kdo pravidelně čtete Music Store, jistě víte, že firmu Rode jsme při příležitosti recenze na jejich výrobky NT1, Broadcaster a NT3 představili již v čísle 9/2001. Nemá tedy smysl plýtvat drahocenným místem opakováním toho, co již bylo řečeno.

Tím jsme tedy započali nabízenou kolekci od pomyslné spodní cenové stupnice. Dnes bychom udělali průřez střední neelektronkovou třídou a již teď mohu slíbit, že příště se podíváme na absolutní špičku v mikrofonech RODE.

Jednu novinku jste možná ale zaznamenali. Jedná se o dva stereofonní sety malomembránových mikrofonů, zatím pouze s ledvinovou charakteristikou. Jde o velmi dobrý tah firmy, protože velkomebránovými mikrofony se to začíná na trhu jen hemžit a ač nedoznávají malé membrány tak mocného využití, pokud Rode přidá kouli a širokou ledvinu, sám bych je rád slyšel a vám představil.

Mám ale velkou potřebu „plýtnout" místem na jednu myšlenku, která se mi dere do prstů na klávesnici již delší čas. Jde totiž o to, že sám cítím vaše pochyby, že v recenzích lze nalézat samé chvály. Přemýšlel jsem a došel k závěru, že první příčina pramení z faktu, že kdyby dnes přišly do testu mikrofony, které jsme testovali kdysi, jistě by bylo třeba vzít v úvahu poněkud jiné měřítko. Prostě a jednoduše, vývoj jde stále kupředu, ať se nám to líbí nebo ne. Ten nelze nijak předvídat. Dlouho v našem oboru stály jisté pilíře a v podstatě nic moc se nedělo. Dnes, nebo spíše již nějaký čas se čeří vody, ale troufám si tvrdit, že pilíře stojí dál, i když nezastávají výsadní funkci. Ale vlastně jsem rád, že stojí dál, protože je možné se k nim obracet a neustále porovnávat kdykoli a s čímkoli. Druhým faktem je, že jsem narazil i na výrobky, které i vzhledem ke svojí ceně (a to bývá velmi podstatné) nebyly nic moc. A zde bych byl ochoten slíbit, že bych takový výrobek raději netestoval. Něco jiného ovšem je to, kam se teď přeneseme.

NT1000

NT 1000 Pokud si dobře vzpomínám, tak v recenzi na NT1 jsem nebyl nijak zvláště unešen z designu. Zde je situace naprosto jiná. Zůstalo pouze balení do veselé papírové krabice. Uvnitř naleznete černý kožený sáček, kde je samotná NTtisícovka, kloubový držák na stojan s redukcí závitů a brožura. Standardní příslušenství poněkud sparťanské, leč plně dostačující, a vzhledem ke konečné ceně, nelze požadovat více. Když ovšem chcete, můžete si dokoupit odpružený držák (jako u NT2) a nasazovací popfiltr. Taktéž jako u NT2. Zkoušel jsem – pasuje. Jedno, alespoň pro mne z důležitých hledisek je, máme-li možnost dokoupit nadstandardní vybavení. Kromě podstaty věci ukazuje, zda-li s námi firma počítá i do budoucna. A o tom zde není pochyb. K mikrofonu samotnému lze říci, že se jedná o dospělého jedince, který působí zdatným dojmem. Oko analyzuje seriozní stříbřitokovové provedení, hmat originální „designovou" úpravu tvarů i naprosto profesionální zpracování, manželka nebo majitel studia při zjištění ceny nedostane psotník a ucho nechme na později. Na mikrofonu nenalezneme žádné ovládací prvky, které se zabydlují i v této cenové třídě, stejně tomu bylo i u NT jedničky. Jedná se o jakousi nadstavbu NT1 a jedním z posledních vývojových typů. Vlastně se nám zde sešly mikrofony, které znamenaly začátek i nejžhavější současnost od jedné firmy. Závěrem k prvnímu ohmatání lze říci, že se jedná o opravdu solidně provedené zboží, které něco váží a jediné, co mě trochu znepokojuje, je firmou udávaný proud, který mikrofon při své práci laskavě spapá. Běžně se vás tento fakt nijak nedotkne. Pokud by jste ale chtěli zapojit 8 až 10 “entétisícovek” do malého mixážního pultíku, mohli by jste mu (zdroji v pultu) přivodit srdeční kolaps.

NT2

NT2 Enté dvojka byla jedním z prvních mikrofonů fy. Rode a do dnešních dnů si získala dost značnou pověst mezi zvukaři. To v této branži není vůbec jednoduché, ani rychlé. Podíváme se, jak jinak, nejdříve na jeho popis. Mikrofon je balen do krásného stříbrného kufříku, a to celé ještě do přepravní papírové krabice. Tedy, konkrétně tato testovaná modifikace, protože jest v prodeji odlehčená verze NT 2 – NC bez kufru, pouze v kartonové krabici a bez popfiltru. Zato s přátelštější cenou. Po pravdě řečeno, pokud s mikrofonem nehodláte „touringovat", je NC balení naprosto dostačující. Na této možnosti výběru je naprosto zřejmě vidět, že firma ví, komu zboží prodává. My se ale podíváme, co že nám firma v kufru nadělila.

Tak předně, je zde mikrofon (překvapeni?), odpružený černý držák v originální úpravě, pěnový popfiltr, brožurka a náhradní gumičky do „pavouka". Brožura je vcelku stručná a ani zde není použit krásný český jazyk. Popfiltr je nasazovací v černé barvě a využijete ho v exteriérech, i na malé či vetší „prskaly". Odpružený držák je „made in Rode", s rychloupínáním. Pružnost je akorát a uchycení vcelku pevné. Z části je použit plast, zbytek je kov a samozřejmě „pružná pryž".

Samotný mikrofon je zpracován neméně kvalitně jako předcházející. Dokonce jde v některých detailech na hranici preciznosti. Například všechny popisy včetně sériového čísla jsou prolisovány do těla mikrofonu. Řekl bych, že se mi svou „ jemností" líbí víc než jeho robustnější bráška. Krycí mřížka je stejně jako u tisícovky dvojitá, ale jemná a ultrajemná.

Zepředu je přepínač pro zvolení směrové charakteristiky (koule/kardioda) a zezadu stejný, ale třípolohový přepínač obstarávající najednou dvě funkce. Vlevo je zapnut hornopropustný filtr, uprostřed není zařazeno nic a v pravé poloze je zapnutý útlum –10 dB. To je opravdu ojedinělé a řekl bych velmi nepraktické řešení. Protože nejpravděpodobněji budeme podobné vymoženosti potřebovat při blízkém kontaktu se zdrojem zvuku a to tak, že vše najednou, což zde nelze. Konektory jsou v tomto i předcházejícím případě velmi kvalitní pozlacené XLR-3.

Poslech NT 1000 a NT 2

  • K porovnání jsem použil některé standardní mikrofony a první, co mne zajímalo byla úroveň výstupního signálu. Pro někoho možná méně důležitá věc, ovšem pokud nechcete mikrofony použít v exteriéru, kde nebývají příliš kvalitní preampy. Tedy větším gainem u málo citlivých mikrofonů můžete přivodit nepříjemné šumění. Oba Rode jsou signálově velmi vyrovnané a předčí AKG C 414, ale na U87 A i jim přeci jen krůček chybí. Zvláště při kulové charakt. u NT2, kde signál poklesne znatelněji než u U87. Starší „Učko" jsem neměl přímo na porovnání, ale odhaduji podobný signál. Vlastní šum mikrofonu by pro přesné ohodnocení firmou annoncovaných parametrů bylo třeba zjistit speciálními měřícími přístroji. K tomu mohu říci, že rozhodně nejsou horší než Neumann a hodnotil bych u obou mikrofonů vlastní šum jako vynikající. Firma u NT tisícovky uvádí dokonce 6 dB šumu se zařazeným vyvažovacím filtrem. Je to hodnota opravdu nízká a solidní firmě není třeba nevěřit.
  • Ačkoli je konstrukce kapslí obou mikrofonů zjevně naprosto rozdílná, je jejich zvukový charakter velmi podobný. Rozhodně, když je srovnáváte s jinými mikrofony, drží se neustále pospolu. Jednou se mi zdála příjemnější tisícovka, podruhé “entédvojka”. Jenže „hnete" se vzdáleností, nebo postavíte mikrofony do jiného prostoru a je vše jinak. Na okraj bych ještě rád poznamenal, že pokud mne paměť a některé záznamy neklamou, byla onehdá představovaná NT1 od obou dnešních typů přeci jen odlišnější. Samozřejmě ve zvuku (když už jsme zpracování zmínili), a hlavně tedy v nejvyšším spektru, kde je poněkud umírněnější. V příští recenzi „Klasika II" si povíme, že je vše jinak, i když lehce nabroušenější Rode zvuk je zde prezentován v té nejkultivovanější formě. Když se ale vrátím k podobnosti obou dnes představovaných typů, musím říci, že mě toto zjištění poněkud zarazilo. Ne snad v kladném či záporném smyslu, ale spíše vzhledem k shora jmenované technické rozdílnosti. Pokud ovšem oba mikrofony postavíme vedle jiných, je rozdílů „ habakuk" a začne vyvěrat jejich osobitost. Samozřejmě, i zde je třeba si uvědomit, že neustále hovoříme o relativní pravdivosti přednesu. Jde jen o to, jak který mikrofon reaguje na frekvenční spektrum, dynamiku, směr apod.
  • Jak si stojí oba Rode mikrofony k jiným? Jak jsem již naznačil, je nejvýznamnějším rysem poněkud brilantnější zvuk. Obrazně by se nechaly popsat na Brüel&Kjaer 4006, který je ovšem typickým malomembránovým mikrofonem. Zmíněný model má velmi suché, pevné a naprosto čitelné basy. Středy jsou až příliš statické a výšky jsou brilantní, naprosto krystalicky průhledné. Jdou až do nejvyšších sfér a těžko je budete hledat u mnoha jiných. Ani u Rode tomu není přesně tak. Jsou sice velmi brilantní, ale nejdou tak vysoko (prostě velká membrána) a samozřejmě směrovost je také vyšší, i když v prostoru stále žijí v dostatečné míře. Při některých příležitostech dají pocítit určité síly. Což někdy může být pozitivum, protože ubírat jde vždy lépe, než přidávat, co v signálu není. Jiné atributy charakterizují Neumanna U 87. Promiňte, pokud pro někoho nosím dříví do lesa. Basy jsou poněkud pomalejší a výšky čisté, ale měkčí a umírněnější. Středy jsou velmi probarvené, plné dění. Vážení příznivci maximálního „loudness" na plné pecky, v reálném světě se toho právě v této části spektra lidského vnímání odehrává nejvíce. Možná Účko pocitově preferuje nižší středy, možná je jen neschovává. Rozhodně je jeho charakter lidskému vnímání velmi příjemný. Při poslechu se mi ke zmíněným nižším středům trochu více blížila NT tisícovka. V pomyslném trojrozměrném světě různých mikrofonů, kde se jednotlivé typy pouze podobají a to ještě většinou v několika bodech, lze vystopovat ještě například jeden dosti používaný typ, a to AKG C 414 ULS. Velmi zkráceně: Velmi plné basy, středy vyrovnané až na lehčí propad v prezenci a výšky také velmi vyrovnané. Celkově pobírá dost prostoru a snese velký akustický tlak. Někdy výborný, jindy se příliš nehodí. Pokud si odmyslíte brilantnější zvuk a přimyslíte trochu tlustých basů, budou naši sourozenci „skoro" nejblíže čtyřistačtrnáctce. Mohou také hrát ve studiu velmi dobrou protiváhu k nedávno představeným Superluxům. Nedá se prostě vůbec v ničem jednoznačně říci, že je to stejné jako „tamto". Každopádně se jedná o kvalitní svébytné pracovní nářadí.

Závěr

Oba mikrofony jsou velmi dobře zpracovány. Osobně bych je upřednostnil na snímání ak. kytar, činelů a ostatních perkusivních zvuků, amplifikované nástroje a mnoho dalších. Na dřeva a smyčce mi připadají přeci jen ostřejší. Ale po letmém seznámení není možno dělat naprosto definitivní závěr. Nebojím se i říci, že se v malém studiu uplatní i jako univerzální mikrofon. Nemalým významem je i to, že u nás Rode zastupuje Disk Boskovice, kde za vše hovoří i fakt, že vám mikrofon neukáží na obrázku, ale zapůjčí (za jistých okolností) na odzkoušení, a to je to nejlepší, co vás může potkat.

Prostě: kvalita služeb a servisu hovoří mnohé o úrovni distributorů, firmy a nakonec i výrobku samotném.