Warwick CCL ND

Kostka pro všechno
Autor: 
Cena: 
21 855,00 Kč

Německou firmu Warwick není třeba obšírněji představovat. Na hudebním trhu má svou jistou pozici a mezi muzikanty, především baskytaristy, zvučné jméno. Byl jsem velmi potěšen, když se mi dostala „pod strunu" jedna z inovací výše zmiňované firmy. Kombo, kterého se týká celý tento článek, nese název CCL ND. Vyrábí se ve dvou modifikacích. První typ je osazen dvěma 10" reproduktory (CCL210 ND) a ten druhý (mnou testovaný) je vybaven jedním 15" reprákem, bassreflexem a hornou. Obě provedení mají však stejný zesilovač s výkonem 250 W/4 Ohm RMS.

Už na pohled mě CCL upoutalo svým neotřelým designem. Přední zaoblená stěna s mírným zkosením umožňuje zvuku, aby pronikal všemi směry a zvláště pak k uchu stojícího hráče. Na ocelové mříži kryjící reproduktor je klasické warwickovské „Wéčko" a vlevo pod ním uchycená tabulka s logem a nápisem NEO PRO. Toto heslo prozrazuje, že se jedná o aparátek opatřený neodymiovým reproduktorem, což pocítíte více při transportu než při samotném hraní. Kombo je už od pohledu velice precizně zpracované, což u dnešních výrobců není bohužel pravidlem.

Výbava

Přední panel je trochu strohý, ale zato perfektně přehledný. Jako první se na levé straně nachází klasická vstupní zdířka na jack. Vedle ní je umístěn potenciometr pro vybuzení (Gain). CCL je vybaveno rovněž přepínačem, který uvádí do provozu limiter, který s pomocí LED diody signalizuje Clip. Limiter, jak jsem se dočetl, není opravdovým limiterem, protože vše nad -6 dB komprimuje v poměru 3:1. Zvuk nezabarvuje, dochází pravděpodobně opravdu k pouhému omezení dynamických špiček. Další tlačítko je nad nápisem Low boost. Stisknutím tohoto stříbrného knoflíčku se posílí frekvence kolem 30 Hz a zvuk pěkně zhutní a dostane ten pravý basový nádech. Musím jen podotknout, že jsem Low boost po celou dobu téměř nevypnul. Následuje ekvalizační jednotka s téměř obvyklou sestavou potenciometrů Bass (70 Hz) , Punch (230 Hz), Mid Freq (přiřadí k ovladači středů libovolnou frekvenci od 220 Hz do 7,2 kHz), Attack (2,1 kHz) a Treble (6,7 kHz). Vedle „poťáku" pro ovládání výšek je tentokrát Boost pro zvednutí výšek okolo 24 kHz???. Tlačítko Mute, které s výškovým filtrem sousedí, vyřadí z provozu veškeré výstupy. Aktivní zůstane jen výstup pro ladičku a sluchátka. Posledním „potem" na čelním panelu je ovladač celkové hlasitosti Master, vedle kterého už je pouze sluchátkový výstup.

Zadní stěna zesilovače je opatřena vypínačem horny, jackovou zásuvkou, do které je možné připojit externí box, D.I. výstupem s Pre/Post přepínačem s jehož pomocí určí hráč jestli do pultu půjde zvuk přímo z baskytary a nebo signál, který projde EQ a efektovou smyčkou. Na zadní straně je ještě zabudován výstup pro ladičku, přepínač zemnění a samozřejmě centrální vypínač celého aparátu.

Provoz

Pro transport a stěhování do zkušeben a klubů je CCL snad přímo zkonstruován. Na zádech tohoto malého „Němce" je připevněna konstrukce s výsuvným uchem, jakým zpravidla bývají opatřeny cestovní tašky. Stačí pouze stisknout, vytáhnout, mírně naklonit a můžete frčet na integrovaných kolečkách třeba až na konec světa. Musíte však volit hladké povrchy. V terénu už kolečka neposlouží, a proto jsou z boku umístěna dvě masivní ucha. Ale právě díky neodymiovému osazení není kombo nic těžkého.

S váhou 27,3 kg a s rozměry 590 x 535 x 485/382 mm nemusí být nutně „dvouchlapovou" záležitostí.

V praxi má tento drobeček od Warwicka snad úplně všechny vlastnosti, které si může basista představit. Je to malý skladný aparát, který vyniká nejen svou mobilitou, ale i perfektním zvukem. Velice dobře se mi osvědčil jak ve zkušebně, tak i na pódiu. I přes nevelký rozměr, a tím pádem i objem, se dokáže dobře prosadit v kapele a všechny tóny lezoucí z reproduktoru jsou příjemné, dobře slyšitelné a co je nejdůležitější, jsou konkrétní. Při podladění do C už má „patnáctka" hodně co na práci, ale stále zvládá slušně artikulovat. Hodně samozřejmě záleží na nastavení a způsobu hry toho kterého hráče. Pro mou hru jsem vyzkoušel několik různých nastavení ekvalizační jednotky ze kterých jsem pak vybral jedno vyhovující všem mým potřebám. Nastavení Gain (6), Low Boost (zapnutý), Bass (3), Punch (2), Mid (0), Attack (0), Treble (1), High Boost (zapnutý) v kombinaci s baskytarou Music Man Sabre pojmulo opravdu široké spektrum zvuku od slapové techniky až po jemné pasáže na které jsem pootočil pouze clonou na baskytaře. Neodolal jsem a vyzkoušel kombíčko i ve spojení s elektroakustickou baskytarou VKV a byl jsem opravdu mile překvapen, jak čistý a pěkně „dřevěný" zvuk se linul z reproduktoru.

Na koncertech se mi osvědčilo postavit kombo na zem a být od něj cca 3 m. Basy se linou pěkně po zemi a zároveň dostanete pěknou porci zvuku přímo do ucha díky zkosení přední části. Tento aparátek se dle mého soudu hodí do zkušebny a na menší koncerty, případně i na větších pódia v méně hlučných žánrech. Na rockových open-airech už byste se trápili jak vy, tak i CCL.

Podle mého soudu je Warwick CCL vůbec jedním z nejlepších basových aparátů své třídy. Rovněž v poměru kvalita/cena mu bude jen málo výrobců schopno konkurovat. Pro mě se stal jedním z objevů mé basové sezóny.